Gå til innhold

Melkefri dessert til små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen forslag til en melkefri dessert eller kake-liknende som kan passe til både voksne og en ettåring?

Anonymkode: 80e1c...dac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gele, sorbetis, melkefrie kaker (bake med Gryr ol).

Anonymkode: 54722...da3

• Liker 3
Skrevet

Enkelt å lage f.eks. sjokoladekake så lenge man bruker blå melange og kokesjokolade uten melk. Sist jeg sjekket var f.eks. Coop sin kokesjokolade melkefri. Jeg pleier å tilsette litt ekstra salt (blå melange er uten salt) og bittelitt kaffepulver i sjokoladekaken for å få litt mer fylde, men man må ikke.

Anonymkode: 9469f...255

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Baker med helt vanlige oppskrifter og bytter ut melkevarer med melkefritt.

Anonymkode: 876e6...603

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere noen forslag til en melkefri dessert eller kake-liknende som kan passe til både voksne og en ettåring?

Det er da bre å ta en hvilken som helst oppskrift og så ha i en melk som enten er laktosefri (om laktosen er problemet) fra et annet dyr (om kumelk spesifikt er problemet) eller fra en plante, om melk fra dyr er problemet. Melk er nemlig melk. Har du ikke melk fra ku og står der med en oppskrift? Kokosmelk, havremelk, rismelk etc - alt gjør akkurat samme nytten. Det er alt melk. Hvorfor folk fremdeles tenker «melk betyr melk fra kua spesifikt» når de ser en oppskrift er meg uklart. Står det melk og ikke «melk fra ku» så kan du bruke melk fra hva som helst.

Anonymkode: 69064...a6f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Melkefrie kaker, gele, fruktsalat, fruktgrøt, melkefri iskrem, saftis, sorbet,  fruktgrøt, risboller, kokosboller, saftsuppe, melkefri kakao med marshmallows, melkefrie vafler, sveler eller pannekaker, melkefrie rislapper med syltetøy, hjemmelaget melkefri fromasj, bær med melkefri krem og revet mørk sjokolade, trollkrem... 

Anonymkode: a8833...a3f

Skrevet

Hvordan lager man melkefri iskrem hjemme?

Anonymkode: e7480...d44

Skrevet

Toro langpanne er melkefri, og veldig god 🫣 pleier å bruke melange sin sjokoladeglasur oppskrift https://mills.no/melange/oppskrift/sjokoladekake-langpanne/ bruker bare blå margarin og havremelk. Det meste kan ellers lages melkefritt nå, da det er kommet mange gode erstattningsprodukter de siste årene 😊

Anonymkode: 3261c...d9e

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er da bre å ta en hvilken som helst oppskrift og så ha i en melk som enten er laktosefri (om laktosen er problemet) fra et annet dyr (om kumelk spesifikt er problemet) eller fra en plante, om melk fra dyr er problemet. Melk er nemlig melk. Har du ikke melk fra ku og står der med en oppskrift? Kokosmelk, havremelk, rismelk etc - alt gjør akkurat samme nytten. Det er alt melk. Hvorfor folk fremdeles tenker «melk betyr melk fra kua spesifikt» når de ser en oppskrift er meg uklart. Står det melk og ikke «melk fra ku» så kan du bruke melk fra hva som helst.

Anonymkode: 69064...a6f

Jeg vet godt hvordan man erstatter kumelk. Grunnen til at jeg spesifikt spør etter tips til melkefrie desserter eller kaker er at jeg mange ganger har erfart at samme oppskrift ikke nødvendigvis blir noe særlig god med annen melk. :) 

TS

• Liker 2
Skrevet

Men du må jo søke litt rundt, ts. Det florerer av oppskrifter på det meste på nett.

Her er en oppskrift på hjemmelaget melkefri iskrem og her finner du mange oppskrifter uten melk. 

Skrevet

Toro brownies eller sjokolade muffins (de lyse inneholder melk), fruktsalat med gryr krem, sorbet, pavlova (bruker vaniljekrem laget på mandelmelk og gryr fløte), Gelé , Alpro Soya dessert (vanilje er veldig god).   

Anonymkode: c7865...d0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan lager man melkefri iskrem hjemme?

Anonymkode: e7480...d44

Jeg vet ikke, men det finnes mye god is å kjøpe! :)

Anonymkode: a8833...a3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det aminosyrebasert du har på blå resept? Hvis barnet tåler Neocate så finnes det en som heter neocate spoon som går på samme resept. Coop kokos vanilje liker min veldig godt også, se link Coop Kokos Vanilje Yoghurtalternativ 

Anonymkode: ca56a...b41

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du med i facebook gruppa?

Anonymkode: ca56a...b41

Skrevet

Pga barn i familien med melkeproteinallergi lager vi alltid all dessert melkefritt. Dette gjør vi for å ikke lage noe skille, og fordi mange uten allergi tror at kaker smaker annerledes så fort de blir allergivennlige.

vi bruker Toro sin langpanne mix, og lager enten muffins eller langpanne. Glasur: melis, havremelk/mandelmelk, blå Melange, oboy. Jeg pynter med smågodt, men passer på å lese godt på hva som kan brukes. Noe gelegodteri inneholder melkeproteiner. 

jeg lager også cakepops/lyse muffins med oppskrift uten melk. Både mandel og havremelk kan fint erstatte vanlig melk. 
glasur på cakepops: farget melis. 

i tillegg lager jeg innimellom Donuts. Og is er selvfølgelig alltid populært

Anonymkode: 49e63...628

• Liker 2
Skrevet

Finnes mye god vegansk is som passer til store og små.

Eller så er piano ferdig gelé trygt og vaniljesauspulver blander man enkelt med plantemelk.

Et tips er å sjekke ut fb gruppa veganske produkter. Da er du helt sikker på at alle produktene du ser er melkefrie :) 

Anonymkode: f0643...0bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager av og til sjokoladepudding på soya sjokolademelk (Alpro sin) 😋 Husker ikke helt blandingsforhold, men tror det var ca en ts gelatinpulver pr. desiliter væske. Varm opp melka, og rør ut gelatin til det er smelta inn. Jeg bruker en skvett kaffe oppi i tillegg, men det passer kanskje ikke like godt til et lite barn. Serveres med enten melkefri vaniljesaus eller krem pisket med Gryr fløte.

Skrevet

Lollipop - sjokoladen på den er melkefri.

Pikekyss/marengs - lager de med forskjellig smak

Rullekake - bringebærsyltetøy til fyll

Vanlig sukkerbunn er melkefri, stek i langpanne og topp med perlesukker/kanel/hakkede nøtter.

Fruktsalat.

Anonymkode: 54a57...4b7

Skrevet

Til en ettåring hadde jeg lagd fruktsalat, eller fruktspyd. 

Anonymkode: e42c8...c83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...