Gå til innhold

Garn til Cortina genser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst å strikke meg en Cortina genser (rundfelling) og har ikke så mye erfaring med garntyper. Har funnet noen strikkepakker på nett og da er det et av disse garna som inngår:

- Gann Garn - Myk Merino (100% superwashbehandlet merinoull)

- Dale NATURAL LANOLIN WOOL 100 % ren ny ull.

Noen som har erfaring med disse garna? Hva anbefaler dere å gå for?

Anonymkode: e7579...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cortinagenser finne i flere tykkelser og forskjellig garn. Samtlige oppskrifter på genseren ligger til gratis nedlasting på houseofyarn.no. Ville heller sett der på de forskjellige variantene av genseren og fått hjelp på en garnbutikk med valg av garn.Selv om det ofte er tilbud på strikkepakker, ligger allikevel prisen en del over det du betaler i butikk for garnet. Hovedandelen av garnpakker er stort sett basert på gratisoppskrifter som alle kan laste ned selv på nett. Ganske ofte blir det for lite garn i en pakke, hvis man f.eks ønsker bol og ermer lenger. Det kan da være vanskelig å få lik innfarging dersom det må bestilles mere garn. Ønsker du allikevel å gå for garnpakke, er gann garnet superwashbehandlet og skal vaskes på 40° i maskin. Dalegarnet er ubehandlet og må vaskes i ullvugge max 30 grader. Kommer an på om du har en 'snill' maskin som vasker ubehandlet ulltøy skånsomt. Dersom det er den tykkelsen du har nevnt av de 2 garntypene, finnes samme strikkefasthet i veldig mange garn og prisklasser. 

Anonymkode: 74ab6...f39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har sett på mønsteret nå og ser at strikkefasthet er 22 masker på 10cm på pinne nr 4. 

Personlig så liker jeg ikke Dale-garn. Hverken å strikke med eller å bruke. Og jeg prøver å unngå superwash-behandlet garn av miljøhensyn

Natural wool er et rent ullgarn, produsert i Romania. Gann garn har jeg ingen erfaring med, men ser det er ett merinoull-garn, ergo så får du en mykere genser hvis du strikker med merinoull.

Her er en fin og bra oversikt over alternativer over garnalternativer du kan bytte til ut i fra strikkefasthet, både ull og merino 

https://www.strikkezilla.no/2210

Selv så liker jeg Per Gynt fra Sandnes (obs; ikke den ekstra tynn-varianten av Per Gynt) Finull fra Rauma, Pernilla fra Filcolana, Isager jensen yarn og CaMaRose når det gjelder ullgarn, og når det kommer til Merinoull så kan jeg anbefale Sandnes merinoull

Finull er det ullgarnet jeg er mest glad i, og det er utrolig bra fargeutvalg. Ikke så dyrt heller, rundt 50kr for et nøste. I tilegg så trenger du mindre nøster finull da 1 nøste finull inneholder 175m pr nøste mens Natural lamolin wool inneholder 100m pr nøste. Så du trenger mindre garn av finull enn av den andre+finull er kvalitetsgarn av norske sauer (jeg er litt opptatt av å vite at garnet er etisk fremstilt og produksjonslinje)

Den oversikten fra Strikkezilla er helt genial :) 

Ullgarn kan kjennes litt stivt ut når du strikker det, men etter vask og damp (det anbefaler jeg uansett å gjøre for å få bort evt overskuddsfarge og maskene får satt seg finere/jevnere) så blir genseren/plagget mye mykere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...