Gå til innhold

Uttalelse fra Robert Mood


lady90

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om denne artikkelen? 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/15VkdJ/eks-offiser-om-ukraina-krigen-vil-gi-russland-ultimatum

Høres ut som Robert Mood mener at det vil bli en tredje verdenskrig dersom vi ikke gir russland et ultimatum? 

Tormod heier derimot virker å mene at det er et sjansespill og at sjansen for eskalering er større da. Og at krigen slik den er nå faktisk er mer av regional karakter og at det tryggeste er å fortsette som idag 

Jeg blir litt stressa av disse uttalelsene om tredje verdenskrig 

Endret av lady90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde denne krigen skulle vært over nå, og at Ukraina for lenge siden hadde kastet ut Russland.

Får det inntrykket av å lese på forumet her.

Her inne fremstilles Russland som fullstendig inkompetent og som en papir arme som løper rundt med bare uerfarne fylliker med ødelagte våpen.

Sannheten er selvfølgelig en annen. Men å påpeke dette er inne gjør deg til en «russisk bot».

Poenget, er altså liten vits i å diskutere denne konflikten her inne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, sicario said:

Trodde denne krigen skulle vært over nå, og at Ukraina for lenge siden hadde kastet ut Russland.

Får det inntrykket av å lese på forumet her.

Her inne fremstilles Russland som fullstendig inkompetent og som en papir arme som løper rundt med bare uerfarne fylliker med ødelagte våpen.

Sannheten er selvfølgelig en annen. Men å påpeke dette er inne gjør deg til en «russisk bot».

Poenget, er altså liten vits i å diskutere denne konflikten her inne.

Hva mener du Russland har gjort i denne konflikten som er kompetent?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg på det samme. Har en liknende følelse som jeg hadde rett før Russland gikk inn i Ukraina, som de til syvende og sist gjorde. Slik jeg ser det, ruster nasjoner nå opp til storkrig. Svergie er i full panikk på grunn av utsettelse av NATO medlemskap. Hvorfor er de i full panikk? Fordi vi aldri har vært så nærme verdenskrig siden 2 verdenskrig.  Sykt å tenke på. Russland ruster opp i Moskva. NATO ruster opp. Og nå skal vi gi tanks til Ukraina, noe jeg støtter. Jeg tenker at det er bedre å sette inn støtet på Russland nå før de får tid til å etablere seg mer. 

Ja, jeg tror Russland er sjanseløse mot NATO, og jeg tror ikke at det kommer til å gå så langt som atomvåpen. For hva er poenget med et atomkrig? Det er nok atomvåpen til å utslette hele planeten og mer enn det. Hele poenget med krigen er makt. Men selv en krig uten atomvåpen er en forferdelig krig. Russland har også andre allierte. 

Ble også litt uggen av å se at "dommedagsklokka" ble stil fremover. Ja, den har ikke så mye betydning, mer metaforisk. Men likevel. Det er jo en analyse av hvor vi er i verden. 
https://www.nrk.no/norge/dommedagsklokka-blei-stilt-i-dag-_-ho-viser-at-vi-er-naermare-katastrofe-enn-nokon-gong-for-1.16265279

Det eneste vi kan gjøre er håpe på det beste. Vi må prøve å leve livet som normalt og håpe at Russland trekker seg ut og at det ender med seier for Ukraina.  At Russland er så svake at de ikke kan fortsette. 




 

Endret av Purplemain
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (4 timer siden):

Trodde denne krigen skulle vært over nå, og at Ukraina for lenge siden hadde kastet ut Russland.

Får det inntrykket av å lese på forumet her.

Her inne fremstilles Russland som fullstendig inkompetent og som en papir arme som løper rundt med bare uerfarne fylliker med ødelagte våpen.

Sannheten er selvfølgelig en annen. Men å påpeke dette er inne gjør deg til en «russisk bot».

Poenget, er altså liten vits i å diskutere denne konflikten her inne.

At russerne er inkompetente og har gjennomført "spesialoperasjonen" sin dårlig er svært godt dokumentert. At de ikke har kollapset totalt enda skyldes at de fyller på med mer kanonføde og at vestlige land har vært forsiktige med å ville sende tynge våpen og tanks og at russerne har bygd opp forsvarsverk som det vil være krevende og kostbart å komme gjennom. Vær og terreng spiller også inn.

Nå sender vesten mer våpen, moderne tanks og trener ukrainerne til å bruke det, så det er et tidsspørsmål før russerne jages ut.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (4 timer siden):

 

Her inne fremstilles Russland som fullstendig inkompetent og

som en papir arme som løper rundt med bare uerfarne fylliker med ødelagte våpen.

 

Del 1 er helt korrekt.

Del 2 er dessverre feil.

Takk og lov for del 1. Men de vil uansett ikke kunne måle seg med vestlige soldater.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, GP950mAh said:

At russerne er inkompetente og har gjennomført "spesialoperasjonen" sin dårlig er svært godt dokumentert. At de ikke har kollapset totalt enda skyldes at de fyller på med mer kanonføde og at vestlige land har vært forsiktige med å ville sende tynge våpen og tanks og at russerne har bygd opp forsvarsverk som det vil være krevende og kostbart å komme gjennom. Vær og terreng spiller også inn.

Nå sender vesten mer våpen, moderne tanks og trener ukrainerne til å bruke det, så det er et tidsspørsmål før russerne jages ut.

Sånn cirka når regner du med at russerne er jagd ut av Ukraina? 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, lady90 said:

Hva tenker dere om denne artikkelen? 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/15VkdJ/eks-offiser-om-ukraina-krigen-vil-gi-russland-ultimatum

Høres ut som Robert Mood mener at det vil bli en tredje verdenskrig dersom vi ikke gir russland et ultimatum? 

Tormod heier derimot virker å mene at det er et sjansespill og at sjansen for eskalering er større da. Og at krigen slik den er nå faktisk er mer av regional karakter og at det tryggeste er å fortsette som idag 

Jeg blir litt stressa av disse uttalelsene om tredje verdenskrig 

 

En kunne skrive mye om dette, men jeg skal gjøre det kort: Det som Robert Mood foreslår her, er raskeste veien til atomkrig og til at vi dør alle sammen. Og når atomkrigen er over, så kan jo kakerlakkene (som blir de eneste som overlever) krangle om hvem som vant.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, amit said:

 

En kunne skrive mye om dette, men jeg skal gjøre det kort: Det som Robert Mood foreslår her, er raskeste veien til atomkrig og til at vi dør alle sammen. Og når atomkrigen er over, så kan jo kakerlakkene (som blir de eneste som overlever) krangle om hvem som vant.

Det er opp til Ruzzland. Det er bare for Ruzzland å ikke fyre av atomvåpen, så slipper man dette.

Grineunge-oppførselen til Ruzzland er det ingen oppegående som bryr seg om lenger.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purplemain skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner jeg på det samme. Har en liknende følelse som jeg hadde rett før Russland gikk inn i Ukraina, som de til syvende og sist gjorde. Slik jeg ser det, ruster nasjoner nå opp til storkrig. Svergie er i full panikk på grunn av utsettelse av NATO medlemskap. Hvorfor er de i full panikk? Fordi vi aldri har vært så nærme verdenskrig siden 2 verdenskrig.  Sykt å tenke på. Russland ruster opp i Moskva. NATO ruster opp. Og nå skal vi gi tanks til Ukraina, noe jeg støtter. Jeg tenker at det er bedre å sette inn støtet på Russland nå før de får tid til å etablere seg mer. 

Ja, jeg tror Russland er sjanseløse mot NATO, og jeg tror ikke at det kommer til å gå så langt som atomvåpen. For hva er poenget med et atomkrig? Det er nok atomvåpen til å utslette hele planeten og mer enn det. Hele poenget med krigen er makt. Men selv en krig uten atomvåpen er en forferdelig krig. Russland har også andre allierte. 

Ble også litt uggen av å se at "dommedagsklokka" ble stil fremover. Ja, den har ikke så mye betydning, mer metaforisk. Men likevel. Det er jo en analyse av hvor vi er i verden. 
https://www.nrk.no/norge/dommedagsklokka-blei-stilt-i-dag-_-ho-viser-at-vi-er-naermare-katastrofe-enn-nokon-gong-for-1.16265279

Det eneste vi kan gjøre er håpe på det beste. Vi må prøve å leve livet som normalt og håpe at Russland trekker seg ut og at det ender med seier for Ukraina.  At Russland er så svake at de ikke kan fortsette. 




 

Er nesten festlig med Sverige som har unngått å bidra til NATO-dugnaden i alle år, mens nå som det brenner vil de plutselig inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (På 25.1.2023 den 7.49):

Hva tenker dere om denne artikkelen? 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/15VkdJ/eks-offiser-om-ukraina-krigen-vil-gi-russland-ultimatum

Høres ut som Robert Mood mener at det vil bli en tredje verdenskrig dersom vi ikke gir russland et ultimatum? 

Tormod heier derimot virker å mene at det er et sjansespill og at sjansen for eskalering er større da. Og at krigen slik den er nå faktisk er mer av regional karakter og at det tryggeste er å fortsette som idag 

Jeg blir litt stressa av disse uttalelsene om tredje verdenskrig 

 

Den pensjonerte generalløytnanten Robert Mood tar til orde for å stille Putin overfor et konkret ultimatum: Trekk styrkene ut av Ukraina, ellers tar vi kontroll på luftrommet, rykker inn og hiver dem ut.

Jeg er helt enig med Mood her. Gi Putin et ultimatum, og om nødvendig sett makt bak trusselen om å kaste russerne ut av Ukraina. Hva skal Putin svare med? Bruke atomvåpen? Han kan ikke være så spik spenna gæren at han heller vil se Russland bli utslettet i en atomkrig enn å bli presset til å inngå et kompromiss og avslutte krigen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (6 timer siden):

 

Jeg er helt enig med Mood her. Gi Putin et ultimatum, og om nødvendig sett makt bak trusselen om å kaste russerne ut av Ukraina. Hva skal Putin svare med? Bruke atomvåpen? Han kan ikke være så spik spenna gæren at han heller vil se Russland bli utslettet i en atomkrig enn å bli presset til å inngå et kompromiss og avslutte krigen. 

Er det en viss enighet om at Putin er spik spenna gæærn? Hvor gæærn han er vet jeg ikke, men det ser stygt ut.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren har jo ingen troverdighet. Når han blir konfrontert med sine tidligere uttalelser der han kaller vestens bistand til Ukraina for en stedfortrederkrig, slår han nå fullstendig kontra og havner i motsatt grøft. Det lukter opportunisme lamg vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sicario skrev (På 25.1.2023 den 7.56):

Trodde denne krigen skulle vært over nå, og at Ukraina for lenge siden hadde kastet ut Russland.

Får det inntrykket av å lese på forumet her.

Her inne fremstilles Russland som fullstendig inkompetent og som en papir arme som løper rundt med bare uerfarne fylliker med ødelagte våpen.

Sannheten er selvfølgelig en annen. Men å påpeke dette er inne gjør deg til en «russisk bot».

Poenget, er altså liten vits i å diskutere denne konflikten her inne.

Fine stråmannargumenter du har da. Lærte du dem i Mosvka?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 25.1.2023 den 17.42):

Er nesten festlig med Sverige som har unngått å bidra til NATO-dugnaden i alle år, mens nå som det brenner vil de plutselig inn. 

Ja, og hva så? Ting forandrer seg, så da må man tilpasse seg. Sverige er hjertelig velkomne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (10 timer siden):

Fine stråmannargumenter du har da. Lærte du dem i Mosvka?

Vel, takk for å illustrere poenget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/26/2023 at 11:38 PM, NordicViking said:

 

Den pensjonerte generalløytnanten Robert Mood tar til orde for å stille Putin overfor et konkret ultimatum: Trekk styrkene ut av Ukraina, ellers tar vi kontroll på luftrommet, rykker inn og hiver dem ut.

Jeg er helt enig med Mood her. Gi Putin et ultimatum, og om nødvendig sett makt bak trusselen om å kaste russerne ut av Ukraina. Hva skal Putin svare med? Bruke atomvåpen? Han kan ikke være så spik spenna gæren at han heller vil se Russland bli utslettet i en atomkrig enn å bli presset til å inngå et kompromiss og avslutte krigen. 

Han svarer nok med det han har, hvem vet nå hva det er.
Atomkrig er det siste man bør være redd. Mye annet som skjer før det, men frykt er god ting å bruke for å få flokken med seg. Frykt er en god ting som får folk til å gjøre dumme ting som de absolutt ikke ville ha gjort om frykten ikke var der. Derfor er det viktig å sørge for at frykten alltid er der.

Atom reaktorer som har hatt problemer, så finner vi spor av dem, men av en eller annen grunn så er jo alle de Japanske byene hvor "bomber" ble sluppet ikke noe problem å bo i :) 
Litt morro lesing kan finnes her:
https://theunexpectedcosmology.com/wp-content/uploads/2022/04/The-Atomic-Bomb-was-a-Hoax-1.pdf

 

On 1/25/2023 at 7:56 AM, sicario said:

Her inne fremstilles Russland som fullstendig inkompetent og som en papir arme som løper rundt med bare uerfarne fylliker med ødelagte våpen.

Sannheten er selvfølgelig en annen. Men å påpeke dette er inne gjør deg til en «russisk bot».

Her inne er det ofte et ekko kammer.
Men fortsatt litt morsomt å sette igang en diskusjon som starter et sted og ender som barn i barnehagen.
Når du kan lese aviser fra USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Nederland, Norge og Sverige og se nøyaktig samme innhold, ordlyd osv så bør det skurre litt. Dessverre ser ikke alle igjennom denne ensformige frempressingen.
Men mange leser bare sine se og hør varianter som VG, Dagbladet, Nettavisen og ser på NRK og TV2. Får ikke så variert syn på verden om alt ses igjennom samme lupe.

Ingen land er enige om andre ting som skjer, men alle vil sende mer våpen som løser problemene, ukraina gjør det bra og vinner stadig, russland flykter og er inkompetente osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/29/2023 at 9:39 PM, missbluebird said:

Han svarer nok med det han har, hvem vet nå hva det er.
Atomkrig er det siste man bør være redd. Mye annet som skjer før det, men frykt er god ting å bruke for å få flokken med seg. Frykt er en god ting som får folk til å gjøre dumme ting som de absolutt ikke ville ha gjort om frykten ikke var der. Derfor er det viktig å sørge for at frykten alltid er der.

Atom reaktorer som har hatt problemer, så finner vi spor av dem, men av en eller annen grunn så er jo alle de Japanske byene hvor "bomber" ble sluppet ikke noe problem å bo i :) 
Litt morro lesing kan finnes her:
https://theunexpectedcosmology.com/wp-content/uploads/2022/04/The-Atomic-Bomb-was-a-Hoax-1.pdf

 

Her inne er det ofte et ekko kammer.
Men fortsatt litt morsomt å sette igang en diskusjon som starter et sted og ender som barn i barnehagen.
Når du kan lese aviser fra USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Nederland, Norge og Sverige og se nøyaktig samme innhold, ordlyd osv så bør det skurre litt. Dessverre ser ikke alle igjennom denne ensformige frempressingen.
Men mange leser bare sine se og hør varianter som VG, Dagbladet, Nettavisen og ser på NRK og TV2. Får ikke så variert syn på verden om alt ses igjennom samme lupe.

Ingen land er enige om andre ting som skjer, men alle vil sende mer våpen som løser problemene, ukraina gjør det bra og vinner stadig, russland flykter og er inkompetente osv. 

Host. Steigan, RIA, Southfront, Ritter, MacGregor osv. 

Det er en side som faktisk følger et etisk presse-regelverk her, det er den siden du kritiserer, mens du gladelig deler udugelige kilder som er sponset av Kremlin. Ser du hvor hyklersk det er?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (På 29.1.2023 den 10.44):

Vel, takk for å illustrere poenget mitt.

Det gjør jeg ikke. Jeg påpeker at du kommer med stråmannargumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missbluebird skrev (På 29.1.2023 den 21.39):

Han svarer nok med det han har, hvem vet nå hva det er.
Atomkrig er det siste man bør være redd. Mye annet som skjer før det, men frykt er god ting å bruke for å få flokken med seg. Frykt er en god ting som får folk til å gjøre dumme ting som de absolutt ikke ville ha gjort om frykten ikke var der. Derfor er det viktig å sørge for at frykten alltid er der.

Ja, og det er dette Putin spiller på. De som er rasjonelle vet at han bare bløffer og lar seg ikke skremme til å støtte ham.

Sitat

Her inne er det ofte et ekko kammer.

Nei.

Sitat

Men fortsatt litt morsomt å sette igang en diskusjon som starter et sted og ender som barn i barnehagen.
Når du kan lese aviser fra USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Nederland, Norge og Sverige og se nøyaktig samme innhold, ordlyd osv så bør det skurre litt. Dessverre ser ikke alle igjennom denne ensformige frempressingen.

Hva mener du med "samme innhold, ordlyd osv"? Har du noen eksempler?

Det er jo begrenset hvor mange måter man kan beskrive samme faktaopplysning på. Hvis man skal skrive en artikkel om at Russland trekker seg ut fra Kherson i panikk så, vel, er det ikke så fryktelig mange måter å skrive det på.

Sitat

Men mange leser bare sine se og hør varianter som VG, Dagbladet, Nettavisen og ser på NRK og TV2. Får ikke så variert syn på verden om alt ses igjennom samme lupe.

Nå har disse vært helt greie kilder i denne krigen, så jeg vet ikke hva du klagerpå.

Sitat

Ingen land er enige om andre ting som skjer, men alle vil sende mer våpen som løser problemene, ukraina gjør det bra og vinner stadig, russland flykter og er inkompetente osv. 

Hva mener du nå? At land kan ha ulike meninger om ulike ting betyr ikke at de ikke kan være enige om noe? Du mener det var rart at de allierte under andre verdenskrig ble enige om å kjempe mot Hitler, liksom?

Og ja, Ukraina har gjort det bra. De har jaget Russland bort fra enorme områder på svært kort tid. Russernes inkompetanse har vært tydelig hele veien. Hva med det?

ruzzia.thumb.jpg.3901b7e3aee0bbbca54f0448f1837f1d.jpg

Endret av jabx
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...