AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Noe som har hatt flere anfall på en uke? Eller anfall som har vart i mange dager? Hva er deres triggere og evt behandling? Anonymkode: fbd75...706
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Jeg har hatt perioder med anfall daglig over lang tid. Da er det triptaner som hjelper meg, men det er ikke anbefalt å ta mer enn 10 stk ila en mnd. Søvn hjelper gjerne. Trigger for meg er mye lys (fra tv, dagslys, tlf osv). Går på forebyggende, og har nå kun anfall når jeg har menstruasjon. Anonymkode: 67f5b...432
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Hvorfor er ikke magnesium et tema blant folk som plages av migrene? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22426836/ Anonymkode: 83513...1ed
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvorfor er ikke magnesium et tema blant folk som plages av migrene? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22426836/ Anonymkode: 83513...1ed Må jeg til legen for å sjekke om jeg har mangel før jeg evt tester? Hva med d-vitamin? ts Anonymkode: fbd75...706
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #5 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Må jeg til legen for å sjekke om jeg har mangel før jeg evt tester? Hva med d-vitamin? ts Anonymkode: fbd75...706 Det er ikke mulig å sjekke med blodprøver om kroppen mangler magnesium. Mindre enn 2% av kroppens beholdning av magnesium befinner seg i blodet. Resten befinner seg i skjelettet og inne i cellene i kroppen. Om cellene i kroppen har nok magnesium er køl umulig å sjekke, rett og slett fordi ingen vet hvor mye det er normalt at de har. Opptaket av mineraler som magnesium, kalsium og jern blir regulert av hormoner. Det er ikke sånn at bare vi spiser mineraltilskudd, så blir det tatt opp i kroppen. Hvis kroppen har nok mineraler så endres produksjonen av disse hormonene for å stanse opptaket. Hvis ikke kroppen hadde hatt mekanismer for å regulere opptaket av mineraler, kunne vi raskt ha blitt forgiftet. D-vitamin er råvaren som ett av disse hormonene lages av (kalsitriol). Mangler kroppen D-vitamin, kan den få problemer med å ta opp nok mineraler, som f.eks. magnesium, fra fordøyelsen. Det er gjennomført vitenskapelige studier som konkluderer med at D-vitamintilskudd i tillegg til annen behandling virker positivt på migrenepsienter. Sitat Compared with control group in migraine patients, vitamin D supplementation could remarkably decrease headache attacks per month https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34879503/ Sitat Conclusion According to the current findings, vitamin D supplementation in episodic migraineurs, particularly in those with migraine with aura, may potentially improve migraine headache characteristics and disability https://thejournalofheadacheandpain.biomedcentral.com/articles/10.1186/s10194-020-01090-w Sitat 22% reduction in migraine headache occurrence was reported for every 5 ng/ml rise in serum vitamin D. https://vitamindwiki.com/Headaches+decreased+by+Vitamin+D%2C+Magnesium+etc.+–+Review+March+2022 Anonymkode: 83513...1ed 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #6 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor er ikke magnesium et tema blant folk som plages av migrene? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22426836/ Anonymkode: 83513...1ed Fordi det er forsvinnende liten sannsynlighet for at det er årsaken til migrene. Anonymkode: bc9fe...aa3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noe som har hatt flere anfall på en uke? Eller anfall som har vart i mange dager? Hva er deres triggere og evt behandling? Anonymkode: fbd75...706 Trigger: Kombinasjonen lite søvn, lite mat og stress. Behandling er forebyggende medisiner og Imigran injeksjon ved anfall. Hvis anfall ikke går over etter tre dager, har jeg noen ganger måtte på legevakt og få hauger med forskjellig smertestillende, og/eller kortisonkur for å få stoppet det. Anonymkode: bc9fe...aa3
neon_sun Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor er ikke magnesium et tema blant folk som plages av migrene? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22426836/ Anonymkode: 83513...1ed Jeg gikk i fra flere anfall i uken til maks ett annenhver måned med å starte på magnesium.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fordi det er forsvinnende liten sannsynlighet for at det er årsaken til migrene. Anonymkode: bc9fe...aa3 Hvem påstår det? Anonymkode: 83513...1ed
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #10 Skrevet 25. januar 2023 Mange ganger, jeg har kronisk migrene. Ingen åpenbare triggere, men tåler dårlig å sove for lite. Nyere forskning antyder at mange av de påståtte triggerne som ofte nevnes (sjokolade, rødvin etc.) ikke faktiske er triggere - men heller noe man får trang til å innta etter at migreneanfallet allerede er begynt, men før smerten. Behandling for min del er botoxinjeksjoner, CGRP-hemmer injisert, og triptaner som anfallsmedisin. Samlet sett fungerer det godt nok til at jeg klarer å stå i jobb, men hverdagen er selvsagt ganske preget av daglige anfall. Om du begynner å ha hyppige/langvarige anfall og dette er relativt nytt for deg, ville jeg absolutt anbefalt å få henvisning til nevrolog for oppfølging. Det er for de fleste lurt å få ordentlig behandling tidlig i forløpet, med tanke på å unngå forverring. Anonymkode: ef01c...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #11 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem påstår det? Anonymkode: 83513...1ed Migrene er en nevrologisk sykdom. Hvis magnesium var svaret på migreneplager, så hadde vi fått det på blå resept i stedet for migrenemedisiner. Men folk må gjerne sjekke om de har mangler. Og så er det noe som heter placebo. Det kommer med jevne mellomrom noen som skal dele sine erfaringer med magnesium og annet som reddet dem. Det er flott at de ble bedre, men det kan ikke generaliseres til alle. Nei, heller ikke med link til en enkeltstudie. Til og med for de forebyggende medisinene som brukes i dag, så er det mye placebo. Det er Topimax det er best dokumentasjon for effekt. Hilsen nevrologen min. Anonymkode: bc9fe...aa3 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Migrene er en nevrologisk sykdom. Hvis magnesium var svaret på migreneplager, så hadde vi fått det på blå resept i stedet for migrenemedisiner. Men folk må gjerne sjekke om de har mangler. Og så er det noe som heter placebo. Det kommer med jevne mellomrom noen som skal dele sine erfaringer med magnesium og annet som reddet dem. Det er flott at de ble bedre, men det kan ikke generaliseres til alle. Nei, heller ikke med link til en enkeltstudie. Til og med for de forebyggende medisinene som brukes i dag, så er det mye placebo. Det er Topimax det er best dokumentasjon for effekt. Hilsen nevrologen min. Anonymkode: bc9fe...aa3 Nå snur du verden på hodet. Magnesium er ikke medisin. Leger har ikke mulighet til å skrive ut blåresept på magnesium som medisin mot migrene. Det er stikk omvendt: Mangel på magnesium kan utløse migreneanfall. Magnesiumtilskudd kan altså hindre nye migreneanfall fordi det hindrer magnesiummangel. Du beskriver migrene som noe skjebnebestemt vi bare må akseptere at vi har og overlate til legene å kurere med legemidler: "Hvis magnesium var svaret på migreneplager, så hadde vi fått det på blå resept i stedet for migrenemedisiner." Magnesium er ikke medisin og kan ikke gis i stedet for migrenemedisiner. Magnesium er et grunnstoff som kroppen må ha for IKKE å bli syk. Problemet her er at mangel utløser sykdom. Og når det gjelder "link til enkeltstudie". Her er konklusjonen i en samlestudie, som analyserer 21 enkeltstudier av virkningen fra magnesium på migreneanfall: Sitat Konklusjoner: Intravenøst magnesium reduserer akutte migreneanfall innen 15 - 45 minutter, 120 minutter og 24 timer etter den første infusjonen og oral magnesium lindrer hyppigheten og intensiteten av migrene. Intravenøs og oral magnesium bør tilpasses som deler av multimodal tilnærming for å redusere migrene. https://www.researchgate.net/publication/290157224_Effects_of_Intravenous_and_Oral_Magnesium_on_Reducing_Migraine_A_Meta-analysis_of_Randomized_Controlled_Trials Her er det altså 21 enkeltstudier som til sammen påstår at magnesium faktisk virker som anfallsmedisin mot migrene: Intravenøs magnesium har vist at det kan løse problemet på 15 minutter. Hvorfor legene ikke anbefaler magnesium til pasienter med migrene når det vet at det virker? Kan det muligens være fordi magnesium ikke er godkjent som legemiddel til behandling av migrene? Leger kan bare bruke godkjente legemidler til behandling av migrene. Da er magnesium utelukket. Anonymkode: 83513...1ed
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #13 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nå snur du verden på hodet. Magnesium er ikke medisin. Leger har ikke mulighet til å skrive ut blåresept på magnesium som medisin mot migrene. Det er stikk omvendt: Mangel på magnesium kan utløse migreneanfall. Magnesiumtilskudd kan altså hindre nye migreneanfall fordi det hindrer magnesiummangel. Du beskriver migrene som noe skjebnebestemt vi bare må akseptere at vi har og overlate til legene å kurere med legemidler: "Hvis magnesium var svaret på migreneplager, så hadde vi fått det på blå resept i stedet for migrenemedisiner." Magnesium er ikke medisin og kan ikke gis i stedet for migrenemedisiner. Magnesium er et grunnstoff som kroppen må ha for IKKE å bli syk. Problemet her er at mangel utløser sykdom. Og når det gjelder "link til enkeltstudie". Her er konklusjonen i en samlestudie, som analyserer 21 enkeltstudier av virkningen fra magnesium på migreneanfall: Her er det altså 21 enkeltstudier som til sammen påstår at magnesium faktisk virker som anfallsmedisin mot migrene: Intravenøs magnesium har vist at det kan løse problemet på 15 minutter. Hvorfor legene ikke anbefaler magnesium til pasienter med migrene når det vet at det virker? Kan det muligens være fordi magnesium ikke er godkjent som legemiddel til behandling av migrene? Leger kan bare bruke godkjente legemidler til behandling av migrene. Da er magnesium utelukket. Anonymkode: 83513...1ed De hadde nok godkjent det hvis dokumentasjonen var grundig. De vet nok hva de driver med. Anonymkode: bc9fe...aa3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #14 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvorfor er ikke magnesium et tema blant folk som plages av migrene? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22426836/ Anonymkode: 83513...1ed kanskje fordi det ikke er en "medisin" som virker for migrene? Jeg har kronisk migrene, har både forebyggende og akuttmedisin og opplever likevel at enkelte anfall går over flere dager. Statusmigrene kan behandles, men ofte må den behandles på sykehus. Dersom du TS er "ny" med migrene foreslår jeg å søke opp hodepine norge og se om du finner informasjon som kan hjelpe deg der. Anonymkode: b89b6...449
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #15 Skrevet 25. januar 2023 Det er på grensen til uforsvarlig forøvrig å påstå at magnesium er en migrenemedisin - omtrent som å påstå at å ta en durabelig overdose cvitamin vil gjøre deg mirakuløst frisk av halsbetennelse.. Anonymkode: b89b6...449 1
Sheik Skrevet 25. januar 2023 #16 Skrevet 25. januar 2023 For to uker siden hadde jeg migrene i 4 dager i strekk. Og for noen dager siden hadde jeg migrene i to dager. mine triggere er sterkt lys, sterke lukter, dårlig søvn og stress. Jeg er kronisk stressa, så ikke alltid lett å unngå triggere. Søvn, kaldt rom med frisk luft og Maxalt hjelper meg.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #17 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er på grensen til uforsvarlig forøvrig å påstå at magnesium er en migrenemedisin - omtrent som å påstå at å ta en durabelig overdose cvitamin vil gjøre deg mirakuløst frisk av halsbetennelse.. Anonymkode: b89b6...449 Det er ingen som påstår at magnesium er et alternativ til godkjent migrenemedisin. Magnesium er ikke medisin. Det er imidlertid publisert dusinvis av fagfellevurderte, vitenskapelige studier som viser at magnesium kan redusere symptomer på migrene. Hvorfor er denne vitenskapen "på grensen til uforsvarlig"? Anonymkode: 83513...1ed
Kalevala Skrevet 25. januar 2023 #18 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvorfor er ikke magnesium et tema blant folk som plages av migrene? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22426836/ Anonymkode: 83513...1ed Magnesium er en av flere faktorer som har bevist effekt mot migrene, og min erfaring er at mange snakker om det. https://hodepinenorge.no/finnes-det-vitaminer-og-mineraler-som-kan-hjelpe-mot-hodepine/
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #19 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dersom du TS er "ny" med migrene foreslår jeg å søke opp hodepine norge og se om du finner informasjon som kan hjelpe deg der. Hodepine Norge anbefaler faktisk folk med migrene og hodepine å prøve magnesiumtilskudd aktivt for å se om det kan bidra til å redusere symptomene: Sitat Magnesium har vist effekt mot migrene og mot hodepine i studier. Det kan derfor være fint å teste det i en periode på tre måneder for å se om det kan hjelpe deg. Dosen som ga effekt i studiene var 600mg, og magnesiumet som ble testet var av typen Citrat. (Andre typer kan også godt fungere) Det er dessverre ikke mulig å måle magnesiumnivået i kroppen. https://hodepinenorge.no/finnes-det-vitaminer-og-mineraler-som-kan-hjelpe-mot-hodepine/ Anonymkode: 83513...1ed
Kalevala Skrevet 25. januar 2023 #20 Skrevet 25. januar 2023 Mine migreneanfall varer oftest 2 - 3 døgn. Dvs. det er hvis jeg ikke behandler dem med anfallsmedisin. Med medisin (triptaner) varer de vanligvis bare noen få timer. Tidligere kom anfallet som regel tilbake dagen etter, men etter at jeg lærte av legen min å behandle effektivt, gjør det ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå