AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Jeg jobber 100% og henter i barnehagen hver dag, to ville jenter på 2 og 4. Jeg kommer hjem, lager middag i mens jeg megler og prøver å holde freden med de to. Mannen kommer ikke hjem fra sin jobb før 18-18:30. Da er han jo sulten (forståelig nok) og setter seg rett ned for å spise. Enden på visa blir at jeg blir stående alene med hele ansvaret for barna alene hele ettermiddagen. Mannen stepper inn etter at han har fått spist, og da er det jo bare tid for legging (noe han mener vi skal dele på). Om morgenen står vi begge opp med de, men mannen kjører de til barnehagen, så jeg drar på jobb litt før han. Jeg ER SÅ LEI. Jeg ønsker at han skal avlaste meg (som føler at jeg drukner) i det han kommer hjem, ikke kun tenke på seg selv. Han mener han er sulten og sliten, og derfor MÅ prioritere middag i det han kommer hjem. jeg mener han heller kan spise et mellommåltid i 14-15 tiden slik at han kan ta sin del når han kommer hjem. Anonymkode: 6d7f1...25f 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 To vesentlige spørsmål: Har han mulighet til å spise på jobb i 14-15-tiden? Og når får han spist middag hvis han skal hjelpe til med jentene og legging når han kommer hjem? Anonymkode: 63bb8...22b 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Skjønner deg godt. Han kunne prøvd å ha noen dager i dine sko, så hadde han skjønt at unnskyldningen hans om at han er sulten ikke holder. Enig med deg, han kan spise et mellommåltid og være mer med barna etter jobb. Så kan han spise når de er lagt seg. Når man har barn så må man prioritere barna. Anonymkode: 45657...fcf 5
aksase Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Hvis han jobber SÅ mye hver dag, må det jo bli mye overtid og mye penger, så da kan han spandere et par deilige ferieturer på deg hver år.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): To vesentlige spørsmål: Har han mulighet til å spise på jobb i 14-15-tiden? Og når får han spist middag hvis han skal hjelpe til med jentene og legging når han kommer hjem? Anonymkode: 63bb8...22b Hvis han vil så har han tid til det, jobber som selvstendig næringsdrivende, så han styrer det jo selv. Han kan spise når eldste er i seng 19:30. ts Anonymkode: 6d7f1...25f 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 aksase skrev (1 minutt siden): Hvis han jobber SÅ mye hver dag, må det jo bli mye overtid og mye penger, så da kan han spandere et par deilige ferieturer på deg hver år. Han jobber som selvstendig næringsdrivende, så er litt opp og ned med penger. Anonymkode: 6d7f1...25f 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Da vi hadde små barn handlet vi på lørdager og på søndagene lagde vi middager som vi frøys ned. Kanskje dere kunne prøve noe sånt? Deilig å slippe å lage middag på ettermiddagen etter jobben. Anonymkode: d1d85...251 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis han vil så har han tid til det, jobber som selvstendig næringsdrivende, så han styrer det jo selv. Han kan spise når eldste er i seng 19:30. ts Anonymkode: 6d7f1...25f Synes det høres ut som han kan velge å bidra litt mer hjemme, da. Anonymkode: 63bb8...22b 6
ESFP Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Det virker ikke som han har særlig mye fri heller, og at begge trenger mer pusterom. Kan du jobbe litt redusert? Finnes det ingen dere kan be om hjelp? Familie? En jente i nabolaget som kan "leke" fast med ungene dine noen timer i uken? 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 Kan dere ikke spise middag sammen når han kommer hjem? Dere kan ta en brødskive bare mår dere kommer hjen Anonymkode: 57d12...e26 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 Siden han har fleksibel arbeidstid kan du stå opp med de og levere (du er jo med hver morgen på stell uansett så minimalt ekstra for deg). Så kan han starte tidligere på jobb, f.eks 7, og hente ungene i barnehagen før 16. Så kan du komme hjem til ferdig middag og dele på kveldsstell Anonymkode: 80385...048 4 3
aksase Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han jobber som selvstendig næringsdrivende, så er litt opp og ned med penger. Anonymkode: 6d7f1...25f Da er det kanskje perioder hvor det er litt mindre jobb? Jeg jobber også som selvstendig næringsdrivende(bonde) og i deler av året er jeg sjelden hjemme, men i andre perioder er jeg mer hjemme og kan bidra med middagslaging og andre oppgaver.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 6 minutter siden, ESFP said: Det virker ikke som han har særlig mye fri heller, og at begge trenger mer pusterom. Kan du jobbe litt redusert? Finnes det ingen dere kan be om hjelp? Familie? En jente i nabolaget som kan "leke" fast med ungene dine noen timer i uken? Ts vil da ikke tape pensjon eller ansette noen fordi mannen ikke prioriterer rett, da får han skjerpe seg og stille opp eller få seg en vanlig jobb. Anonymkode: 80385...048 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Da vi hadde små barn handlet vi på lørdager og på søndagene lagde vi middager som vi frøys ned. Kanskje dere kunne prøve noe sånt? Deilig å slippe å lage middag på ettermiddagen etter jobben. Anonymkode: d1d85...251 Ja det er deilig, men helgen er jo den bittelille tiden vi har sammen som familie. ts Anonymkode: 6d7f1...25f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kan dere ikke spise middag sammen når han kommer hjem? Dere kan ta en brødskive bare mår dere kommer hjen Anonymkode: 57d12...e26 Og barna spise alene? Jeg syntes jo at det er viktig at i alle fall jeg spiser middag med barna for å gi de følelsen av at middag er et familiemåltid. Viktigere at barna har selskap til måltidet enn at han har det. ts Anonymkode: 6d7f1...25f 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Siden han har fleksibel arbeidstid kan du stå opp med de og levere (du er jo med hver morgen på stell uansett så minimalt ekstra for deg). Så kan han starte tidligere på jobb, f.eks 7, og hente ungene i barnehagen før 16. Så kan du komme hjem til ferdig middag og dele på kveldsstell Anonymkode: 80385...048 Han har ikke fleksibel arbeidstid på ettermiddagen og kvelden, da må han jobbe, han kan følelse litt om morgenen. ts Anonymkode: 6d7f1...25f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 aksase skrev (31 minutter siden): Da er det kanskje perioder hvor det er litt mindre jobb? Jeg jobber også som selvstendig næringsdrivende(bonde) og i deler av året er jeg sjelden hjemme, men i andre perioder er jeg mer hjemme og kan bidra med middagslaging og andre oppgaver. Nei ikke perioder med mindre jobb, bare med mindre betalt, dessverre. ts Anonymkode: 6d7f1...25f 1
ESFP Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja det er deilig, men helgen er jo den bittelille tiden vi har sammen som familie. ts Anonymkode: 6d7f1...25f Ungene kan vel være med å handle og lage mat... så blir det en familieaktivitet. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 Akkurat slik det har vært her hos oss i lang tid. Nå er jeg gravid igjen og har satt ned foten. Jeg møtte veggen i barseltiden sist, så gubben lystrer fordi jeg tror ikke han ønsker å se meg møte den igjen.. Det siste året har jeg levert+hentet, lagd middag og mens han kommer hjem å spiser så er det jeg som står ansvarlig for kveldsmat og underholdninga. Så deler vi som oftest på kveldsstell, men han har selvsagt dager han skal trene/har møter osv så da faller mye på meg likevel. Nå er eneste kravet at han henter/leverer 50%, og ofte har vi endt opp med å spise middag som barnas kveldsmat fordi jeg ikke orker å stå med matlagingen alene HVER DAG. Ungene får noe å tygge på når vi kommer hjem for å holde ut de 2 timene før middag. Det kan være brødskive/yoghurt/frukt, og det virker som de liker det. Vi slipper det styret i det vi kommer inn døra, kan bruke tiden sammen istedenfor. Da får gubben blimed på hverdagskaoset i det han kommer inn døra så får vi som tar det meste av støyten litt kvalitetstid med barna. Vinn vinn i mine øyne! Lite tips som kan unngå konflikter under matlagingen er å ikke begynne rett på. Bruk 15 minutter sammen, prat om dagen osv før du setter igang. Anonymkode: 8f9fd...392 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 Du gir ungene en brødskive pga så spiser dere sammen som en familie. Her virker det som begge drar lasset like mye. Borsett fra noen få timer før middag og etter middag. Da er det på tide å forandre på rutiner. Begyn med å flytte middagen til kveldsmat. Anonymkode: e29cf...e2b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå