AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Beklager langt innlegg. Er 19+3 i dag. Førstegangsgravid. Var på Oul mandag forrige uke og fikk da beskjed om at jeg har dette. Er iallefall det som står på papirene jeg fikk med hjem fra sykehuset og med innkalling til ny ul I uke 28. Hun som tok ultralyden ga lite informasjon om hva dette ville si, kun at morkake lå litt dumt til og at den mest sannsynlig ville flytte på seg. At jeg må inn igjen i uke 28, og evt uke 32 for å se om den er flyttet på seg. Eneste hun nevnte av negative ting var at verste scenario var planlagt ks om den ikke flyttet på seg. Jeg tenkte derfor ikke noe mer på dette, siden fødsel ikke har vært i tankene mine enda en gang og har ingen planer om å begynne å stresse med det så tidlig. Men det har seg sånn at jeg har vært plaget med blødninger av og på fra uke 9 til og med uke 17/18... jeg har hatt litt smerter av og på. Alt dette har noen ganger kommet i forbindelse med stress/fysisk belastning på jobb (har en både fysisk og til tider psykisk krevende jobb). Det har også kommet i forbindelse med sex og trening. Jeg har vært på ekstra ul på sykehuset pga blødning i uke 10 og har vært på 2 private ul for å se om der fortsatt er liv der fordi vi har blitt møtt så dårlig på tlf med f. Eks legevakt (bare vent så vil det blø ut, du har sikkert spontanabortert)... Jeg ser nå når jeg googler dette at flere har blitt frarådet både sex, trening og gjerne blitt sykemeldt fra jobb. Dette virker å være fordi de i tillegg til å ha dette har vært plaget med gjentatte blødninger. Dette har jeg ikke hørt noe om fra hverken lege eller hun som gjennomførte oul. Jeg har vært 2 ganger og trent styrke i ettertid og vært på jobb hver dag. Føler jeg har vært nok hysterisk og derfor usikker på om jeg bør kontakte lege/sykehuset eller jordmor å høre? Kan jeg fortsette å leve som "normalt"? Hadde egentlig tenkt å prøve å få til en økt etter jobb i morgen om formen tilsier det, men nå vet jeg ikke om jeg tørr. Har noen erfaring med dette? Hva bør jeg gjøre? Har ikke blødd/tegn til blødninger siden uke 17/18. Anonymkode: 886fc...ba8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 Jeg hadde det ved OUL, men den hadde flytta seg til uke 32 når jeg hadde ny ultralyd. Blødninger er ikke uvanlig, men jeg hadde ingen blødninger eller andre komplikasjoner som følge av dette. Fikk ikke beskjed om å ta forholdsregler og levde som normalt. Anonymkode: cbfa9...8bb
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Ja, jeg hadde det, og de sa at den sikkert kom til å flytte seg, men det gjorde den ikke. Hadde flere store blødninger, sengeleie store deler av svangerskapet, innlagt på sykehus i totalt litt over fire måneder. Selvsagt verken sex eller trening eller noe annet. Jeg synes du bør snakke med lege/jordmor. Anonymkode: d4511...ba8 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Ts her. Takk for svar! Ringer jordmor i morgen for å høre hva hun tenker jeg. Blir jo litt bekymret da jeg er usikker på om jeg har kjent noe særlig liv enda, noe som også er vanlig da tydeligvis når morkaken ligger slik (den ligger fremover slik jeg forsto det). Hadde jeg kjent liv daglig hadde jeg nok vært litt roligere. Anonymkode: 886fc...ba8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Slutt å Google og forhold deg til helsevesenet. Anonymkode: f759a...e53
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 De jeg kjenner som har hatt det, har morkaken flyttet seg ved neste kontroll. Jeg vet det er noen hvor morkaken ikke flytter seg, og disse må føde via keisersnitt. Det er også vanligere å ha blødninger underveis når morkaken ligger foran åpningen. Anonymkode: 09a0e...1fb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #7 Skrevet 25. januar 2023 Slenger meg på her. Fikk også vite i uke 18 at jeg har morkaken foran åpningen. De skal sjekke om den har flyttet seg i uke 32. Men dere som har sjekket dette: sjekket de bare morkaken, eller så de på baby også? Jeg mener å huske jordmor på UL sa jeg skulle ta ultralyd vaginalt. Jeg er i uke 29 nå, så det begynner å bli lenge siden. Mulig jeg har lest det et sted og ikke blitt fortalt det. Jeg husker ikke helt. Men hvordan var det for dere? Og hvilket sykehus? Anonymkode: 0fd2d...0d7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #8 Skrevet 25. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Slenger meg på her. Fikk også vite i uke 18 at jeg har morkaken foran åpningen. De skal sjekke om den har flyttet seg i uke 32. Men dere som har sjekket dette: sjekket de bare morkaken, eller så de på baby også? Jeg mener å huske jordmor på UL sa jeg skulle ta ultralyd vaginalt. Jeg er i uke 29 nå, så det begynner å bli lenge siden. Mulig jeg har lest det et sted og ikke blitt fortalt det. Jeg husker ikke helt. Men hvordan var det for dere? Og hvilket sykehus? Anonymkode: 0fd2d...0d7 Min lå ikke helt foran, men langt nok nede til at de ville ha en kontroll i uke 32. Den kontrollen var hos ultralydjordmor. Hun sjekket først morkaken, og så tok hun en vanlig sjekk med målinger av baby, navlesnor og alt annet. Det var som på OUL bare at hun fokuserte litt mer på morkaken. Var på ny kontroll i uke 35 fordi jeg byttet sykehus og de ville ha en egen kontroll, som var hos lege. Legen sjekket først morkaken og tok så en veldig grundig sjekk av baby. Det var også som OUL, bare at babyen ble sjekket enda grundigere. Begge gangene tok de UL fra utsiden av magen. Anonymkode: b22c1...93d
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #9 Skrevet 25. januar 2023 Jeg hadde det, og hadde som deg blødninger i starten som ga seg rundt den tiden. Fikk beskjed om ny kontroll, og at den mest sannsynlig har flyttet seg da. Frem til da er det ingen grunn til å ikke leve som normalt. Det er heller ikke unormalt å ikke kjenne liv i uke 19 med en slik plassering😊 Kan ikke helt huske når jeg var sikker på at jeg kjente liv, men ganske sikker på at det var etter uke 21. Smertene du kjenner vil jeg tro er ligamentsmerter? Det er først hvis den fortsatt ligger foran mormunnen i uke 32 at en skal være forsiktig med fysisk aktivitet og samleie for eksempel. Frem til da kan du leve som normalt, og prøve å ikke bekymre deg, den vil mest sannsynlig ha flyttet seg innen da😊 Dette er rådene jeg fikk på OUL, hos jordmor på helsestasjonen osv, men ser også at det står det samme under avsnittet "Behandling" her: https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/forliggende-morkake-placenta-previa/ Anonymkode: cb705...40d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå