Gå til innhold

Kjøpe bil eller ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente som fylle 18 år i mars, og skal etter plan ta lappen da. Men jeg er veeldig usikker på om jeg skal kjøpe bil eller ikke.. pga pris osv koster så mye. Har en del oppsparte penger men ønsker ikke å bruke det på bil. Hva tenker dere? Er det verdt det? Eneste jeg hadde trengt bil til er jobb

Anonymkode: b6248...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke kjøpt om du ikke må ha. Førerkort er lurt å ha selvsagt, men bil er veldig dyrt, også i drift.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du på alle de løpende kostnadene med bil, er du flink om du kommer under 6-7000 kr/mnd. Trenger du ikke bil eller har en inntekt som støtter opp om bil, er det veldig fornuftig å la være å eie bil.

Anonymkode: aeca3...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta buss, ikke kjøp bil. Jeg har to barn som må kjøres her og der, hund og skal stadig på hytta. Så jeg MÅ ha bil, hold deg unna så lenge du kan. 

Anonymkode: 7c2d8...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered heller jenta di på at hun kommer til å stryke oppkjøringen. Det er det lureste :) 

Anonymkode: 165d0...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forbered heller jenta di på at hun kommer til å stryke oppkjøringen. Det er det lureste :) 

Anonymkode: 165d0...62f

Verste foreldrerådet i mils omkrets. :P

Anonymkode: aeca3...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor "trenger" du bil til jobb? Er det veldig tungvint med kollektiv, eller bare litt mer behagelig med bil? 
Jeg f.eks sparer rundt 45 min pr dag med bil, både i nåværende og forrige jobb. 
Kjøpte første bil fordi jeg startet på jobb før første bussen gikk, og det var rundt 15km langs landevei til nærmeste busstopp hvor jeg ville rekke jobb. 

Så er det å vurdere... bruke 3-6000 pr måned på bilen som du kanskje egentlig ikke trenger, eller spare den summen til bolig? Hva ønsker du deg mest? bil eller egen bolig? 

 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forbered heller jenta di på at hun kommer til å stryke oppkjøringen. Det er det lureste :) 

Anonymkode: 165d0...62f

Jeg tror ikke en 18-åring tenker så mye på om en fremtidig datter kommer til å bestå oppkjøring om 19+ år... 

Anonymkode: a0a08...74d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvorfor "trenger" du bil til jobb? Er det veldig tungvint med kollektiv, eller bare litt mer behagelig med bil? 
Jeg f.eks sparer rundt 45 min pr dag med bil, både i nåværende og forrige jobb. 
Kjøpte første bil fordi jeg startet på jobb før første bussen gikk, og det var rundt 15km langs landevei til nærmeste busstopp hvor jeg ville rekke jobb. 

Så er det å vurdere... bruke 3-6000 pr måned på bilen som du kanskje egentlig ikke trenger, eller spare den summen til bolig? Hva ønsker du deg mest? bil eller egen bolig? 

 

Jeg tror ikke en 18-åring tenker så mye på om en fremtidig datter kommer til å bestå oppkjøring om 19+ år... 

Anonymkode: a0a08...74d

Nå leste jeg feil og trodde det var moren til 18-åringen som hadde laget tråden 🙄

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Verste foreldrerådet i mils omkrets. :P

Anonymkode: aeca3...d54

Hvorfor? Bare bra å være realistisk og fornuftig

Anonymkode: 165d0...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei jeg er en jente som fylle 18 år i mars, og skal etter plan ta lappen da. Men jeg er veeldig usikker på om jeg skal kjøpe bil eller ikke.. pga pris osv koster så mye. Har en del oppsparte penger men ønsker ikke å bruke det på bil. Hva tenker dere? Er det verdt det? Eneste jeg hadde trengt bil til er jobb

Anonymkode: b6248...8c4

Ikke kjøp bil som 18-åring. Det er bortkastede penger. Spar dem til bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor? Bare bra å være realistisk og fornuftig

Anonymkode: 165d0...62f

Er det realistisk å tro at man kommer til å feile? Det er da bare kjipt.

Anonymkode: aeca3...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det realistisk å tro at man kommer til å feile? Det er da bare kjipt.

Anonymkode: aeca3...d54

Ja. Ikke alle som klarer å få lappen

Anonymkode: 165d0...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja. Ikke alle som klarer å få lappen

Anonymkode: 165d0...62f

Hvordan er dét realistisk? For de fleste går det vel lett som bare det, og man må vel anta at ens egen unge klarer dette helt fint. Kjipt å vokse opp med en holdning om at mor/far ikke tror på deg.

Anonymkode: aeca3...d54

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan er dét realistisk? For de fleste går det vel lett som bare det, og man må vel anta at ens egen unge klarer dette helt fint. Kjipt å vokse opp med en holdning om at mor/far ikke tror på deg.

Anonymkode: aeca3...d54

Å ta lappen er ikke lett, så derfor tenker jeg det beste er å si at det er helt ok å feile og at man potensielt kan feile

Anonymkode: 165d0...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 17.19):

Å ta lappen er ikke lett, så derfor tenker jeg det beste er å si at det er helt ok å feile og at man potensielt kan feile

Anonymkode: 165d0...62f

De fleste klarer det, så det er ikke så vanskelig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/25/2023 at 5:19 PM, AnonymBruker said:

Å ta lappen er ikke lett, så derfor tenker jeg det beste er å si at det er helt ok å feile og at man potensielt kan feile

Anonymkode: 165d0...62f

Med tanke på at det tilbake i 2012 var 3,2 millioner nordmenn med førerkort i landet er det ikke sååååå vanskelig. Antall førerkort er vel bare slått av antall nordmenn som har kommet seg gjennom barneskolen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har prekært behov ville jeg avventer med å kjøpe bil. 

Tok selv lappen da jeg var 18, bodde da i en by og brukte kollektiv, og kunne låne foreldres biler når jeg var hjemme på ferie/helger. 

Kjøpte første bil sammen med samboer da vi var 20, det var heller ikke egentlig nødvendig, når jeg ser tilbake kunne vi ventet til vi var 22, da fikk vi barn og flyttet og det gikk ikke like enkel med kollektiv.

Anbefaler å avvente og heller spare til egen bolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

newman01 skrev (5 minutter siden):

Med tanke på at det tilbake i 2012 var 3,2 millioner nordmenn med førerkort i landet er det ikke sååååå vanskelig. Antall førerkort er vel bare slått av antall nordmenn som har kommet seg gjennom barneskolen

 

Reign skrev (1 time siden):

De fleste klarer det, så det er ikke så vanskelig heller.

Men jeg syns det er vanskelig og sliter med å komme i mål med førerkortet, og har jævlig dårlig selvtillit over at jeg ikke har førerkort. Og er så dritlei av at alle skryter opp i trynet på meg om hvor enkelt det er, og blablabla, Ja hvorfor har ikke jeg klart å ta førerkort da?

Anonymkode: 165d0...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på hvor du bor. Hvis du bor et sted med bra kollektivtrafikk trenger du ikke bil. Hvis du bor ute på bygda der det tar en halvtime å gå til butikken, det ikke går buss i helgene og bussene kun går annenhver time i arbeidstiden i ukedagene ville jeg kjøpt bil. (Jeg kommer fra en av disse plassene, er helt håpløst å leve slik uten bil. Når jeg flyttet til Oslo solgte jeg bilen).

Anonymkode: 0cd99...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bil kun hvis du MÅ ha bil. Bil er et pengesluk. Spar heller til bolig dersom du kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo egentlig enig i at det smarteste er å heller spare til bolig...

Men, noen ganger er det ikke så gøy å alltid skulle gjøre det smarteste. Det kommer jo litt an på hvor du bor. Jeg bodde semi-sentralt. Utenfor byen, men med gode bussforbindelser. Hadde helt fint klart meg uten bil. Men, den frihetsfølelsen jeg fikk av å ha egen bil, kunne dra hvor jeg ville når jeg ville? Den var verdt mye for meg!

Prøv deg gjerne uten først, se om det er nok å låne av mor og far når du trenger det. Men om du kjenner savnet etter egen bil, og du har råd til en samtidig som du kan spare litt? Da sier jeg go for it, jeg da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...