Gå til innhold

Gal forelder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man har en far som har blitt svindlet (men som tror at svindleren er ekte), hva gjør man? Har allerede sagt han ikke skal sende penger, det er han enig i. Tror ikke han har sendt noenting.

Men han skal skille seg pga denne svindleren. Som han tror er sitt livs kjærlighet. Forøvrig en utenlandsk kjendis. Som sikkert er veldig interessert i en gammal slask.

Det er oppskriften på katastrofe:

1) en vond skilsmisse. Gjenværende eks-ektefelle vil aldri se ham mer. Vanskelig med barnebarns bursdager osv. Vanskelig med samvær. 

2) han blir lurt trill rundt. Tror han skal få møte dette mennesket. Møtet blir utsatt og utsatt. Svindleren vil vel ikke røpe seg. 

3) han kommer til å få sjokk hvis han innser han har blitt "catfished". 

4) hele familiedynamikken er borte. Partneren er sveket grovt og lei seg.

Hva gjør jeg?! Blir syk av stress. Er sint, stresset, usikker. Alt er bare så ekkelt. For noe så dumt som et oppdiktet menneske.

Anonymkode: 3390e...25a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sier han må være med deg til politiet fordi du vil anmelde en annen sak, og når dere er hos politiet blir dere vist til et rom med en politibetjent som har erfaring med slike saker. Du har da kontaktet politiet på forhånd og sier du er desperat etter å få din far til å forstå at han blir svindlet og lurt. 

Eller du informerer politiet om alt og spør de hva du kan gjøre for å få din svar til å forstå at han blir lurt. 

Anonymkode: 3f078...bfd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sier han må være med deg til politiet fordi du vil anmelde en annen sak, og når dere er hos politiet blir dere vist til et rom med en politibetjent som har erfaring med slike saker. Du har da kontaktet politiet på forhånd og sier du er desperat etter å få din far til å forstå at han blir svindlet og lurt. 

Eller du informerer politiet om alt og spør de hva du kan gjøre for å få din svar til å forstå at han blir lurt. 

Anonymkode: 3f078...bfd

Det er litt drastisk, vel. Ingen økonomisk skade har jo skjedd enda.

Og det er jo 1% sjanse for at denne personen eksisterer.

Anonymkode: 3390e...25a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt drastisk, vel. Ingen økonomisk skade har jo skjedd enda.

Og det er jo 1% sjanse for at denne personen eksisterer.

Anonymkode: 3390e...25a

Nå skriver jo du at du frykter at det skal bli store problemer innad i familien pga dette, og da må det jo kraftig salve til for å vekke opp faren din.

Hvis ikke kan du jo bare innfinne deg med at din beskrivelse blir det reelle livet heretter.

Anonymkode: 3f078...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå skriver jo du at du frykter at det skal bli store problemer innad i familien pga dette, og da må det jo kraftig salve til for å vekke opp faren din.

Hvis ikke kan du jo bare innfinne deg med at din beskrivelse blir det reelle livet heretter.

Anonymkode: 3f078...bfd

Jeg vet at det blir store problemer. Men det er ikke politiets oppgave å mekle. De tar seg ikke av slike saker.

Anonymkode: 3390e...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare tragisk.

En mulig vei er å arrangere en filmkveld hvor dere ser en dokumentar om en tilsvarende sak. Finnes jo flere av dem. Kanskje han da kjenner seg igjen og forstår at dette kan være svindel. Ikke sikkert det funker, men verd et forsøk.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet at det blir store problemer. Men det er ikke politiets oppgave å mekle. De tar seg ikke av slike saker.

Anonymkode: 3390e...25a

Det er ikke det jeg foreslår. Jeg foreslår at du sørger for at svindler blir anmeldt og at politi har all info de trenger for å nøste opp i dette og at din far blir med slik at han ser at det faktisk er en svindler. For alt du vet kan denne svindleren være ettersøkt.

Det burde gi den wakeup callen du ønsker.

Anonymkode: 3f078...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at det er din oppgave å gjøre, ts? 
Din far (og din mor) står fritt til å når som helst, uten årsak eller forklaring, å avslutte sitt samliv. Dine foreldres sex og samliv er ikke noe du har noe med. Og dermed ikke noe du burde føle du kan si noe om. 

Hvem er det som har normalisert slik kontrollerende adferd for deg, ts? Er det de samme foreldrene? For man kontrollerer ikke folk bare fordi de er ens foreldre. Å anta det er ikke forenelig med å være godt fungerende. Så ta noen runder. 
 

Og din far? Han er voksen. La han holde på med sitt. Ikke legg deg borti det, ikke rådgi han om du ikke blir invitert (og selv da kun konstruktiv kritikk!) og ikke forsøk å kontrollere han. Lev ditt liv, gi han respekten til å leve sitt. Og, ja, respekt innbefatter respekt til å la folk ødelegge eget liv. Din definisjon av «ødelegge» er nemlig ikke gjeldende for din far. Kun for deg.

Anonymkode: f4d04...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke det jeg foreslår. Jeg foreslår at du sørger for at svindler blir anmeldt og at politi har all info de trenger for å nøste opp i dette og at din far blir med slik at han ser at det faktisk er en svindler. For alt du vet kan denne svindleren være ettersøkt.

Det burde gi den wakeup callen du ønsker.

Anonymkode: 3f078...bfd

Hvis du tror at Politiet har ressurser til å nøste opp en utenlandsk svindler som ennå ikke har svindlet noen så er det ikke bare TS som trenger en wakup call.

Anonymkode: 31944...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du tror at Politiet har ressurser til å nøste opp en utenlandsk svindler som ennå ikke har svindlet noen så er det ikke bare TS som trenger en wakup call.

Anonymkode: 31944...649

Du kan være trygg på at ts sin far ikke er den eneste utsatt for catfishing av samme person og at det nok er info knyttet til vedkommende hos Interpool. At ts sin far enda ikke har betalt ut penger betyr ikke at svindleren ikke har svindlet mange andre allerede.

Sånt sett behøver vel du en større wakeup call enn meg.

Anonymkode: 3f078...bfd

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan være trygg på at ts sin far ikke er den eneste utsatt for catfishing av samme person og at det nok er info knyttet til vedkommende hos Interpool. At ts sin far enda ikke har betalt ut penger betyr ikke at svindleren ikke har svindlet mange andre allerede.

Sånt sett behøver vel du en større wakeup call enn meg.

Anonymkode: 3f078...bfd

Politiet kommer ikke til å ta i dette i det hele tatt. 

Anonymkode: 1eff9...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du at det er din oppgave å gjøre, ts? 
Din far (og din mor) står fritt til å når som helst, uten årsak eller forklaring, å avslutte sitt samliv. Dine foreldres sex og samliv er ikke noe du har noe med. Og dermed ikke noe du burde føle du kan si noe om. 

Hvem er det som har normalisert slik kontrollerende adferd for deg, ts? Er det de samme foreldrene? For man kontrollerer ikke folk bare fordi de er ens foreldre. Å anta det er ikke forenelig med å være godt fungerende. Så ta noen runder. 
 

Og din far? Han er voksen. La han holde på med sitt. Ikke legg deg borti det, ikke rådgi han om du ikke blir invitert (og selv da kun konstruktiv kritikk!) og ikke forsøk å kontrollere han. Lev ditt liv, gi han respekten til å leve sitt. Og, ja, respekt innbefatter respekt til å la folk ødelegge eget liv. Din definisjon av «ødelegge» er nemlig ikke gjeldende for din far. Kun for deg.

Anonymkode: f4d04...a85

Det ligger mer bak her enn jeg skriver. Mye mer, men jeg ønsker ikke å skrive alt.

Det jeg mener med gjøre, er hvordan man forholder seg til det. Og ja, jeg har blitt dratt inn i dette her av "synderen". Og invitert til samtale og synspunkter. SÅ! Jo, det har jeg noe med å gjøre. Faktisk!

Det er såpass ille nå at vi sitter og vurderer OM vi skal ha noe med vedkommende å gjøre. 

Anonymkode: 3390e...25a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (På 24.1.2023 den 14.20):

Det er jo bare tragisk.

En mulig vei er å arrangere en filmkveld hvor dere ser en dokumentar om en tilsvarende sak. Finnes jo flere av dem. Kanskje han da kjenner seg igjen og forstår at dette kan være svindel. Ikke sikkert det funker, men verd et forsøk.

Det virker egentlig ikke som at min forelder er åpen for at det er svindel. Nei, for de har facetimet må vite (er lett for svindlere å fake sånt, da. De kan spille av en stjålet video). Den såkalte personen snakker ikke norsk heller.

Er veldig skuffet over at min forelder er så dum. 

Jeg tror det må læres på den harde måten, ved at denne personen ikke dukker opp som avtalt.

Anonymkode: 3390e...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 14.47):

Du kan være trygg på at ts sin far ikke er den eneste utsatt for catfishing av samme person og at det nok er info knyttet til vedkommende hos Interpool. At ts sin far enda ikke har betalt ut penger betyr ikke at svindleren ikke har svindlet mange andre allerede

Anonymkode: 3f078...bfd

Garantert ikke, men har ingen bevis enda

Anonymkode: 3390e...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke liker er også at han har sendt bilder (og info) til svindleren av meg og mine brødre. 

Anonymkode: 3390e...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 14.36):

Hva mener du at det er din oppgave å gjøre, ts? 
Din far (og din mor) står fritt til å når som helst, uten årsak eller forklaring, å avslutte sitt samliv. Dine foreldres sex og samliv er ikke noe du har noe med. Og dermed ikke noe du burde føle du kan si noe om. 

Hvem er det som har normalisert slik kontrollerende adferd for deg, ts? Er det de samme foreldrene? For man kontrollerer ikke folk bare fordi de er ens foreldre. Å anta det er ikke forenelig med å være godt fungerende. Så ta noen runder. 
 

Og din far? Han er voksen. La han holde på med sitt. Ikke legg deg borti det, ikke rådgi han om du ikke blir invitert (og selv da kun konstruktiv kritikk!) og ikke forsøk å kontrollere han. Lev ditt liv, gi han respekten til å leve sitt. Og, ja, respekt innbefatter respekt til å la folk ødelegge eget liv. Din definisjon av «ødelegge» er nemlig ikke gjeldende for din far. Kun for deg.

Anonymkode: f4d04...a85

Selvsagt bør man reagere og evt agere om en forelder, eller andre nære, holder på å gå på en skikkelig smell.. Hvordan er ta kontrollerende?

Anonymkode: 96081...b34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vis ham lignende saker. Algoritmer fungerer jo slik at når du ser på noe via samme nett så kommer det opp mer info/reklame av samme sort for han også. Og enda bedre; Får du ham til å se på noen artikler du sender ham på messenger eller han ser på på nett så vil det komme mer av samme sort. Det gjør kanskje ikke mirakler men det setter igang noen tanker hos han når det dukker opp her og der. 

Anonymkode: f53a6...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vis ham lignende saker. Algoritmer fungerer jo slik at når du ser på noe via samme nett så kommer det opp mer info/reklame av samme sort for han også. Og enda bedre; Får du ham til å se på noen artikler du sender ham på messenger eller han ser på på nett så vil det komme mer av samme sort. Det gjør kanskje ikke mirakler men det setter igang noen tanker hos han når det dukker opp her og der. 

Anonymkode: f53a6...2c0

Tips til lignende saker?

Anonymkode: 3390e...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er han i midtlivskrise kanskje ? 

Anonymkode: 59107...c5e

Antakeligvis. Vedkommende har vært utro tidligere, men da med et ekte menneske.

Anonymkode: 3390e...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...