Gå til innhold

Har du starta dyrking av grønsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du starta dyrking av grønsaker? Har du sådd inne eller ute? Hva slags grønsaker har du sådd? 

Største gleden er å se det vokser og gror og være selvberga i dyre tider, syns jeg. 😀

Anonymkode: 25b5f...3c9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chili og aubergine. Begynte i går da..

Anonymkode: edf42...cbb

• Liker 3
Skrevet

Nei, dropper det meste i år. Utover frukt og bær som nærmest klarer seg selv. 

Med mindre man driver i stor skal tror jeg kostnad overstiger nytte, og at det er noe man gjør som hobby ikke for pengene. Frø koster, utstyr koster, jord koster, gjødsel koster, beskyttelse mot snegler/hjort/fugler koster. Det tar mye tid, og er også noe pes å finne noen som kan ta vare på ting når man er bortreist. 

Dessuten er grønnsaker i sesong latterlig billig, og når du kombinerer det med supertilbud på Rema og Kiwi er det ikke mange kronene det går på grønnsaker i uka. For eksempel lagde jeg pureer og supper på norske rotgrønnsaker i høst som varer hele året. 

Anonymkode: 7f6b5...10e

• Liker 4
Skrevet

Jordskokken overvintrer og klarer seg selv; den lagres best i jorda og jo mindre man forstyrrer den jo bedre. Den ligger i hauger og lass i pallekarmen og koser seg mens den venter på varmere tider. I mellomtida småspiser jeg av avlingen. Den sprer seg som ugress, så det er ingen fare for at jeg skal komme i skade for å spise for mye av den. Den gir såpass stor avling at jeg sliter med å spise opp alt. Luksusproblem. 😅 

Anonymkode: 791ff...d69

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har du starta dyrking av grønsaker? Har du sådd inne eller ute? Hva slags grønsaker har du sådd? 

Største gleden er å se det vokser og gror og være selvberga i dyre tider, syns jeg. 😀

Du skal være rimelig gnien på jord og finne kreative gjødselsløsninger dersom det skal lønne seg økonomisk å dyrke grønnsaker selv. Unntaket er potet, gulrot osv. Men tomater, paprika, agurker og chili bruker jeg mye penger på :p 

• Liker 2
Skrevet

Tenkte å sette potet i år.

Ellers så dyrker vi noen ting som man ikke får kjøpt så lett, for eksempel spaghettigresskar.

Bruker litt på frø selvsagt. Men ikke så mye på jord egentlig, vi komposterer.

Har også en del bær, frukttrærne er ikke så gamle så det er begrenset avling foreløpig.

Anonymkode: 39bc5...7b7

Skrevet

Skal så litt reddiker og salat for å ha noe frisk og spise rett fra potta inne i huset.
Men blir ikke så mye plante ting i år siden vi planlegger og flytte.
Men har frukt trær og bærbusker i hagen som vi ikke har flyttet blir det litt av det.

Anonymkode: c359c...493

Skrevet

Jeg dyrker i store mengder. Mest fordi det er gøy. Litt for å være selvberget med enkelte matvarer, noe jeg mener alle bør være. 

• Liker 1
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (2 timer siden):

Jeg dyrker i store mengder. Mest fordi det er gøy. Litt for å være selvberget med enkelte matvarer, noe jeg mener alle bør være. 

Alle som kan burde det. Og så er det så luksus med egne grønsaker, smaker ti ganger bedre enn kjøpt og innpakka i plast i butikken. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke startet enda. Må først finne ut hva jeg skal så. 

Anonymkode: 2a7df...9d9

• Liker 1
Skrevet

Jeg sådde paprika og chili allerede i november. I tillegg holder jeg liv i noen tomatstiklinger for å slippe og så alle på nytt og få tidligere avling. Når det gjelder kiloprisen på det jeg dyrker så kunne jeg nok like gjerne ha fått flydd inn tomatene på business class fra Italia :ler: 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har chilli og paprika som jeg overvintrer. Aubergine sådde jeg i starten av januar. Resten tar jeg fra starten av februar. 

Anonymkode: f5219...503

Skrevet

Har startet å så frø, de første tomatfrøene sådde jeg for et par uker siden. I år er første gang jeg har «egne» tomatfrø- høstet fra to ulike typer jeg hadde i drivhuset i fjor.

Har sådd litt paprika som ikke har spiret ennå. Noen chili-spirer har det blitt, nå står de sammen med to ulike typer tomatspirer i et vekstrom jeg har ordnet i uthuset, litt lavere temperatur enn inne og masse lys.

Skal så veldig mye mer senere på våren. Bor i et ganske kaldt og værhardt område, men er blitt skikkelig bitt av dyrke-basillen de siste årene. Hadde et lite drivhus fra tidligere, satte opp ett litt større (20 m2) i fjor høst, gleder meg som et lite barn til å dyrke gresskar, agurker, squash og tomater der til sommeren.

Dyrker litt mer hardføre ting ute i pallekarm, ikke særlig grønne fingre foreløpig men lærer litt år for år.

Billig er det definitivt ikke, men utrolig morsomt og dessuten smaker alt man dyrket selv mye bedre enn det man kjøper👍

Skrevet

Fikk Auk i julegave, så her er koriander, basilikum og ruccola langt på vei allerede. Tenker kjøpe chili/tomat til også, og potte om de jeg i minidrivhus når det blir varmere.

Anonymkode: 86ed2...d42

Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (6 timer siden):

Du skal være rimelig gnien på jord og finne kreative gjødselsløsninger dersom det skal lønne seg økonomisk å dyrke grønnsaker selv. Unntaket er potet, gulrot osv. Men tomater, paprika, agurker og chili bruker jeg mye penger på 😛

Nå er det ikke pga økonomien at jeg dyrker egne grønnsaker. Synes det er gøy å holde på med. Kall det gjerne en hobby. Tror de fleste "små-dyrkere" gjør det fordi det er gøy, ikke fordi det er så dyrt å kjøpe på butikken.

Anonymkode: 29fdb...e9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nå er det ikke pga økonomien at jeg dyrker egne grønnsaker. Synes det er gøy å holde på med. Kall det gjerne en hobby. Tror de fleste "små-dyrkere" gjør det fordi det er gøy, ikke fordi det er så dyrt å kjøpe på butikken.

Jeg vet....... Men ts skriver at hn vil være selvberga i dyre tider. Det hadde du sett hvis du leste i tråden.

Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (1 time siden):

Jeg vet....... Men ts skriver at hn vil være selvberga i dyre tider. Det hadde du sett hvis du leste i tråden.

Takk for info. Du trenger ikke være frekk. 

Skrevet

Chili, paprika og tomater. De siste overvintrer jeg som stiklinger så de er egentlig ikke sådd (man må klippe av skudd og starte på nytt i flere omganger for de vokser raskt). Selvberging er det ikke snakk om, men har nok chili, hvitløk, gressløk, kruspersille, bladpersille og agurker (små til sylting) at det aldri er nødvendig å kjøpe slikt noen gang i året. Fra sent i juni og  tre måneder framover kommer alle typer salat og ruccola fra hagen. 

Skrevet

Hvis jeg skulle nevnt alt jeg har, så.. ja..

Jordskokk, bladbete, tomater (mange typer), chili, paprika, poteter, gulrøtter, dill, sukkererter, jordbær, hvitløk, sølvløk, vårløk, purre, gressløk, ymse salater (hodesalat, isbergsalat, plukksalat osv), kruspersille, bladpersille, karse, kryptimian, bringebær, plommer, rips, kirsebær, epler, pærer, blomkarse, brennesle(!), basilikum, spinat, kjørvel, solhatt, kamille, meloner, physalis. Ja. Det var det, tror jeg?

Skrevet

I dag startet jeg på physalis,peanøtter, agurk og tomat. Resten av grønnsakene må vente i noen uker til 🙂 ellers så la jeg hvitløk i jorden nå i høst og regner med at jordbærene livner til av seg selv. 

Anonymkode: ecd48...08e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...