Gå til innhold

Kresen hund og hundefor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en unghund på 15mnd. Han er en huskyblanding på 13kg. Vi var nylig hos veterinæren og fikk beskjed om at han trengte å legge på seg 2kg da han var litt for tynn. 
 

Huskyer er jo kjent for å være litt kresen, så vi har brukt veldig lang tid på å finne godbiter han liker og ikke minst riktig tørrfor. 
 

Oppretteren brukte Purina Pro Plan, så vi fortsatt med det da det funket veldig godt for oss. Han har hatt både en med laks og kylling, men så kjøpte jeg en stor sekk med lam og det var han pent lite imponert over. 
 

Han har aldri vært et matvrak, heller en småspiser som spiser litt og litt hele tiden. Så derfor har jeg hatt matskålen fremme hele dagen. Noe jeg nå vet ikke er så lurt, så har begynt å sette den frem på spesielle tidspunkter og ta bort om 15min om han ikke viser noe interesse. 
 

Nå vurderer jeg å bytte for til han. Da han egentlig trenger et med litt mer fett. 
 

Så er det noen her som har noen tips og kanskje samme problem? Har bestilt en liten pose med Orijen og en liten med Nordic Nature for å prøve. Men prisen på disse er jo ganske stive. Men om det er det som faller i smak, må det nesten bli sånn😅

 

Har sett litt på foret fra Appetitt Extreme, men høre mange sier det ikke er det beste merket. Finner heller ikke små poser med dette så man kan prøve å se om det faller i smak. Noen som har erfaring med dette foret? 
 

Hos dyrelegen fikk vi anbefalt Specific. Men når jeg så hvor mye mat min på 13kg skulle ha av det foret tror jeg det blir en utfordring. Mulig jeg har misforstått men står på tabellen at han skal ha 400gram?! På de andre forene er det alt mellom 150-200gram. Noen som vet noe om dette foret?

Anonymkode: ed228...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke kjøpe litt mindre poser.Så får han prøve litt forskjellig.

Anonymkode: bd820...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kresen hund selv (tispe 9 mnd), det er egentlig ganske slitsomt så skjønner frustrasjonen over å kjøpe for som ikke blir spist. Har sikkert gitt vekk tørrfôr for tusenvis av kroner fordi hun nekter å spise det. 🙈 Selv det vi fikk med fra oppdretter nektet hun å spise... Så her går det endel våtfor (men hun spiser ikke det heller ukritisk) og så har jeg et par typer tørrfôr hun spiser. I tillegg kommer litt matrester og treningsgodis, så bikkja lider ikke veldig altså. 

Tørrfor skal helst IKKE serveres i skål og får hun vann på maten blir det ikke spist. Så her drysses tørrfôr på gulvet eller fylles i ulike typer leker så hun må jobbe litt for å få tak i det. Konklusjonen er at tørrfôr er så kjedelig at det bør være interessant å spise..

Anonymkode: c8120...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (13 minutter siden):

Prøvd Orijen?

TS skriver jo at hun har bestilt en liten pose Orijen.... 

Hun har altså ikke rukket å prøve den ennå, men det er på gang.

Anonymkode: 524ca...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS skriver jo at hun har bestilt en liten pose Orijen.... 

Hun har altså ikke rukket å prøve den ennå, men det er på gang.

Anonymkode: 524ca...dc2

Ups. Så ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vom eller Norwegian polar. Førstnevnte er rått kjøtt som skal blandes med tørrfôr. Sistnevnte er kokt kjøtt som er fullverdig fôr og ikke trenger å blandes med tørrfôr. 

Anonymkode: e4acd...c5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bare gi tørrfôr?

Prøv å blande tørrfôr med råfôr eller rått kjøtt, varier med å gi et rått egg over fôret. 

Anonymkode: f6055...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden din er tynn, så kan du gi den valpefor, selv om den ikke er valp. Er mye fett i det. Specific har valpefor, og det vil hunden din legge på seg av. For å forstå det som står bak på pakken, så må du se an dyret ditt. Er info der for tynne dyr, normalvektige dyr og overvektige, hvor mye de skal ha om dagen. Er klart en tynn hund skal legge på seg.

Anonymkode: 38302...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vom eller Norwegian polar. Førstnevnte er rått kjøtt som skal blandes med tørrfôr. Sistnevnte er kokt kjøtt som er fullverdig fôr og ikke trenger å blandes med tørrfôr. 

Anonymkode: e4acd...c5a

Vom Active trenger man ikke å blande med tørrfôr, det er fullverdig fôr. 

Vom taste derimot egner seg svært godt som tilleggsfôr sammen med tørrfôr eller som ingrediens i eget komponert råfôr. 

Jeg gir Vom Taste And sammen med tørrfôr eller grønnsaker for å få min til å spise bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at hunder er litt småspist i den alderen. Min hund var også det. 

Men som andre har foreslått, vom er et godt alternativ. Det er mange fordeler med vom; drøyt i bruk, billig i bruk, norskt og kortreist 😊 Jeg har foret på vom i årevis nå og er veldig fornøyd med foret 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med vår på 8 måneder. Vi bruker nå Royal Canin men hun er litt for tynn så gir noen måltider med et voksen høyenergi fôr fra Monster. Tidligere måtte vi leke inn maten, sitte på gulvet å slenge bitene utover. Går bedre nå, men må fortsatt motiveres til å spise enkelte måltider. 

Har prøvd vom, men hun spiste da mindre kalorier enn med rent tørrfôr. Samme med våtfôr. Så beste her har vært kun tørrfôr for å få i henne mest mulig kalorier med minst mulig mengde. 

Har også i perioder gitt mat mens hun har vært i bur, fungert greit da hun ikke har noe mer morsomt å gjøre enn å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Småspist tispe hos oss også ,men helt annen skala av hunderase så tror ikke jeg skal tipse om for egentlig :)

Dog er jeg enig med en over her angående servering av foret: Det er langt mer spennende å spise om det ikke serveres i skål, men spres utover. Sommerstid hiver jeg det ut på plenen så går hun rundt og snuser og koser seg ute - da går alt ned på høykant :) Litt mer kinkig nå på vinteren når vi har mye snø, men kanskje mulig om man måker et område og hiver ut der? 

Ellers hender det jeg kryper til korset og blander inn litt pølsebiter eller annet godt noen ganger for å få opp matlysten. Det virker noen ganger som hun bare trenger å få opp matlysten av noe godt for da spiser hun gjerne bra med tørrfor etterpå. Jeg har endt opp med å blande ulike typer for og vi fikk masse ulike småposer i dyrebutikken her så hun kunne smake på litt forskjellig. Har endt opp med en blanding av tre typer for som stort sett går ganske bra ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å prøve ut råforing i en eller annen variant. Min erfaring er at smakeligheten er en helt annen enn ved tørrfor. Har god erfaring med både Norwegian Polar (litt rimeligere en Vom og bedre holdbarhet i tint tilstand iom det er kokt) og Vom,i kombinasjon mer f.eks Royal Canin 4800 (30% fett). Forsåvidt også Appetitt Skin&Coat (også brukbart høy fettprosent,men noe mer moderat enn RC4800). 
 

Ellers kan det være lurt å forhøre seg i «opphavsmiljøet» til Alaska Husky - trekkhundmiljøet. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen blir nok en slager! VOM har også veldig bra fôr om du har plass i fryseren, der får du typer med høyere fettinnhold osv.

Anonymkode: 78f6b...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...