AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #21 Del Skrevet 24. januar 2023 Jeg er akkurat som deg. Mat er min store hobby. Bruker timesvis på det samlet i uka. Men det er ikke til hinder for å leve et sunt og normalvektig liv. Jeg vil heller si det er enklere, da planen for uka er satt, og gjennomtenkt. Som utgangspunkt spiser jeg tre måltid om dagen, som er tilpasset når på døgnet jeg er sulten, og familielivet forøvrig. Frokost er noe som gir meg lite, derfor legger jeg veldig lite kalorier/mengde i akkurat dette måtidet. Ellers legger jeg opp uka slik at det både er en suppe-dag, en vegansk dag, mye fisk, med mer. I og med at mat betyr så mye for meg betyr mellommat og snack lite, da det kun er magefyll, og ting som ødelegger for de gode matopplevelsene til lunsj og middag. Det er mange kalorifattige måltider som smaker veldig godt, og som det krever litt å lage. I dag skal jeg for eksempel lage en vegansk brokkolisuppe til middag. Lunsj er en couscoussalat med kylling. Frokost var kjøleskapsgrøt med bær. På fredag har vi typisk noe mer kaloririkt, da er frokost og lunsj tilpasset det. Anonymkode: 79aab...ea0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #22 Del Skrevet 24. januar 2023 Jeg ville kanskje prøvd å redusere hvor stor del mat har i tankene og dagen din. Finne en annen hobby. Man blir sulten av å lese oppskrifter, se matlaging på some og gå og drømme i butikkhyllene. Hvert eneste måltid trenger ikke smake himmelsk eller ta lang tid. Man blir ikke deprimert av det. Man kan skille mellom søndagsmiddagen og hverdagsmiddag. Jeg vet selv at dersom maten er veldig god, så spiser jeg mer. Og dersom jeg har brukt timesvis på å lage måltidet, spiser jeg det ikke opp på 5min, da spiser jeg mer og lengre. Har jeg med wasa husman og kokt egg, samt et eple på jobb, smaker det godt nok, og jeg spiser mindre enn om jeg hadde hatt med deilige middagsrester. Så mitt råd er rett og slett å skille mellom hverdag og fest, samt redusere tiden du bruker på mat/matfokus. (Og alle har egentlig lyst på digg mat til alle måltider altså, men man velger å begrense seg) Anonymkode: 13857...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 24. januar 2023 #23 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville kanskje prøvd å redusere hvor stor del mat har i tankene og dagen din. Finne en annen hobby. Man blir sulten av å lese oppskrifter, se matlaging på some og gå og drømme i butikkhyllene. Hvert eneste måltid trenger ikke smake himmelsk eller ta lang tid. Man blir ikke deprimert av det. Man kan skille mellom søndagsmiddagen og hverdagsmiddag. Jeg vet selv at dersom maten er veldig god, så spiser jeg mer. Og dersom jeg har brukt timesvis på å lage måltidet, spiser jeg det ikke opp på 5min, da spiser jeg mer og lengre. Har jeg med wasa husman og kokt egg, samt et eple på jobb, smaker det godt nok, og jeg spiser mindre enn om jeg hadde hatt med deilige middagsrester. Så mitt råd er rett og slett å skille mellom hverdag og fest, samt redusere tiden du bruker på mat/matfokus. (Og alle har egentlig lyst på digg mat til alle måltider altså, men man velger å begrense seg) Anonymkode: 13857...3cc Jeg blir ikke sulten av det, jeg blir inspirert. Og vi er forskjellige for jeg blir deprimert av å spise kjedelig mat/det hodet og kroppen min synes er kjedelig mat. Livet er for kort rett og slett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pingeling Skrevet 24. januar 2023 #24 Del Skrevet 24. januar 2023 Man har et godt utgangspunkt når man er glad i mat og det er en stor hobby. Bruk all din kunnskap og glede med mat til å eksperimentere med sunne retter. Så kan du selvsagt i blant unne deg en bedre middag og annet. Det er balansen som er viktig. Sunn mat må ikke være kjedelig. Vet ikke om du så 16 ukers helvete? Jonathan Romano viste at det er mulig å lage sunn og spennende mat selv om de er på streng diett. Fordi han har interessen og kunnskapen. Og det viktigste er ikke å gå fort ned, men ha en nedadstigende trend. Jeg er ned 16 kg, men jeg har brukt nå cirka 4 år. Men samtidig så føler jeg ikke at jeg lever på en diett. Og trives bedre nå. Fordi jeg føler meg bedre. Får mer energi av et sunt kosthold. Og koser meg mer de gangene jeg lager noe «usunt». Får ekstra glede av de måltidene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #25 Del Skrevet 24. januar 2023 Ugresset skrev (8 minutter siden): Jeg blir ikke sulten av det, jeg blir inspirert. Og vi er forskjellige for jeg blir deprimert av å spise kjedelig mat/det hodet og kroppen min synes er kjedelig mat. Livet er for kort rett og slett. Men for en som er overvektig, og ønsker å gå ned i vekt, trenger man kanskje ikke søke inspirasjon til mat flere timer daglig? Og hva med å spise litt kjedelig mat (kalorifattig og næringsrik) til feks frokost og lunsj, slik at man ikke overspiser. Og heller legge litt mer i middagen? Det er vanskelig å ikke overspise dersom maten smaker helt nydelig og man har fantasert om dette måltidet i mange timer. Jeg syns livet er for kort til å være misfornøyd med kroppen sin.. Anbefaler ts å lete etter andre gleder enn bare mat. Anonymkode: 13857...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #26 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men for en som er overvektig, og ønsker å gå ned i vekt, trenger man kanskje ikke søke inspirasjon til mat flere timer daglig? Og hva med å spise litt kjedelig mat (kalorifattig og næringsrik) til feks frokost og lunsj, slik at man ikke overspiser. Og heller legge litt mer i middagen? Det er vanskelig å ikke overspise dersom maten smaker helt nydelig og man har fantasert om dette måltidet i mange timer. Jeg syns livet er for kort til å være misfornøyd med kroppen sin.. Anbefaler ts å lete etter andre gleder enn bare mat. Anonymkode: 13857...3cc Og jeg synes livet er alt for kort til å spise kjedelig mat. Det å kunne mye om mat gjør at man kan spise variert og godt, næringsrikt, men også begrense kaloriene. Til både frokost, lunsj og middag. Som TS kan jeg søke på nett og lese kokebøker i lang tid, uten å bli sulten. Man holder jo hodet og fingre opptatt. I motsetning til om man bruker tilsvarende tid på å sette seg foran en skjerm, og begynne å tenke på sjokoladen som ligger i skapet. Man trenger heller ikke gå rundt og tenke på måltidet. For det har vært planlagt en stund. Nå har jeg vel oversikt over menyen bortimot to måneder frem i tid. Anonymkode: 79aab...ea0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 24. januar 2023 #27 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville kanskje prøvd å redusere hvor stor del mat har i tankene og dagen din. Finne en annen hobby. Man blir sulten av å lese oppskrifter, se matlaging på some og gå og drømme i butikkhyllene. Hvert eneste måltid trenger ikke smake himmelsk eller ta lang tid. Man blir ikke deprimert av det. Man kan skille mellom søndagsmiddagen og hverdagsmiddag. Jeg vet selv at dersom maten er veldig god, så spiser jeg mer. Og dersom jeg har brukt timesvis på å lage måltidet, spiser jeg det ikke opp på 5min, da spiser jeg mer og lengre. Har jeg med wasa husman og kokt egg, samt et eple på jobb, smaker det godt nok, og jeg spiser mindre enn om jeg hadde hatt med deilige middagsrester. Så mitt råd er rett og slett å skille mellom hverdag og fest, samt redusere tiden du bruker på mat/matfokus. (Og alle har egentlig lyst på digg mat til alle måltider altså, men man velger å begrense seg) Anonymkode: 13857...3cc Vel, for mange vil det være enklere fortsette vektnedgangen når de kan fortsette tillate seg ha glede av mat. For mange er det motiverende å kunne ha spennende mat som smaker himmelsk, uten at det må være kaloririkt. Det handler om å være motivert og finne inspirasjon til de sunne måltidene, og lære seg hvor godt sunn mat er. Mat er like moro og godt, når det er sunt og smakfullt. Og har man hovedsaklig sunn mat, så slipper man begrense seg så utrolig mye. Hadde jeg kun spist ett knekkebrød og egg, altså tørt og smakløst, så hadde jeg fått mye mye mer cravings, enn en stor salat med samme kalorinivå men med masse smak. Jeg har mer lyst på en dessert etter en smakløs middag, og etter en kjedelig middag får jeg sug etter snacks. Kan jeg derimot bruke god tid på å lage ett smakfullt måltid som tilfredsstiller smaksløkene, så kan jeg være fornøyd lenge. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #28 Del Skrevet 24. januar 2023 Det virker som mange tenker på god mat som junk food eller tar jeg feil nå? For et godt måltid kan inneholde fløte, smør og/eller ost uten at det dermed er så kaloririkt at man går opp i vekt av det. Men jeg er enig i at ikke etterhvert måltid man spiser må være fantastisk. Jeg er selv ikke noe glad i frokost med mindre det er en sen frokost der jeg kan spise godt, men til hverdags spiser jeg knekkebrød, granola eller den type mat. Lunsj spiser jeg hvis dagen er slik at frokost er tidlig på dagen, men akkurat nå så er det ikke slik og da spiser jeg ikke lunsj. Vanligvis spiser jeg heller ikke mye til lunsj. Allikevel har jeg flere dårlige vaner som jeg vil ta tak i. Men jeg tenker litt på hva som er målet. Jeg ønsker å holde vekten på et sted der jeg er fornøyd over tid og da er ikke slankekur eller diett veien å gå. Så man må også tenke over at man skal klare å leve med kostholdet over tid og ikke at man skal gå raskt ned i vekt på slankekur og så fortsette som før. I tillegg så er det også viktig å tenke på hva man kan leve med. Er det virkelig realistisk at man går ned veldig mange kilo, kutter alt snop og hele tiden telle kalorier eller kan man finne noe som kanskje er mer realistisk? Jeg tror ikke at disse ekstreme kostholdene som blir veldig restriktive passer for alle og heller ikke at det er realistisk for alle å kutte absolutt alt. Det har vært ting jeg har tenkt igjennom og jeg ønsker å spise normal mat der fokus er på at det skal smake godt og samtidig være næringsrikt og sunt. Samtidig som at det ikke er noen krise om jeg spiser et kakestykke eller en sjokolade. Jeg bare skriver dette fordi jeg opplever at mange blir, i mine øyne, ekstreme når skal gå ned i vekt og det passer ikke for alle. Anonymkode: 5240b...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #29 Del Skrevet 24. januar 2023 Bare jeg som gjerne bruker mye tid på mat, bruker mange ingridienser og krydder og som er slank? Mye kompliserte retter er sunne.... Man kan steke grønnsaker i litt olje og/ eller oppløst grønnsaksbuljong og spise det sammen med en liten porsjon krydret ris og linser for eks. Verre om man elsker å bake. Her i huset holder vi godteri og baking til 1 gang i uka. Anonymkode: ffdd7...40f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #30 Del Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg ønsker å gå ned en god del kilo,veier alt for mye og har gjort det lenge. Vet jo hva som må til,men problemet er at jeg eeeelsker mat! Ikke bare å spise,men også å lage, handle,og planlegge måltider. Jeg koser meg med å planlegge ukas middager og lunsjer,og står gjerne flere timer på kjøkkenet i helgene. Jeg elsker kokebøker,og kan sitte lenge å bla i dem. Eller se på matblogger på nett. Allerede før vi er ferdige med middagen,planlegger jeg morgendagens lunsj av restene. Gleder meg til å gå i matbutikken,like mye som om det var en klesbutikk. Kan gå hele dagen og glede meg til middag. Toppen av lykke er å spise på restaurant. Liker det meste av mat,også sunne ting, men syns selvfølgelig at det er godt med smør og fløte ol. Elsker godteri,både søtt og salt,og er veldig glad i brus. Skjønner jo selvsagt at jeg må gjøre noen grep,men det er så vanskelig. Har begynt å gå litt turer,er ihvertfall en begynnelse. Noen som er like matglade som meg,men som likevel klarte å gå ned i vekt? Hva gjorde du? Anonymkode: d370b...40e Dette kaller ikke jeg matglede, men obsession. Folk vrir på det jeg sier som om jeg bare anbefaler kjedelig tørr og smakløs mat. Men det finnes VIRKELIG en mellomting her. Anonymkode: 13857...3cc 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morpheus Skrevet 24. januar 2023 #31 Del Skrevet 24. januar 2023 Jeg fortsatte å nyte god mat. Spiste bare mindre av den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #32 Del Skrevet 24. januar 2023 Jeg er litt enig i brukeren over. Dette virker litt ekstremt. Jeg tror også at du bør få fokuset litt bort fra dette i en vektnedgangsprosess. Og jeg tror heller ikke helt på at du ikke blir sulten / trigget til å spise av å lese så mye om mat. Du skriver at livet er for kort osv. Altså livet blir faktisk kortere av livsstilssykdommer. Anonymkode: 0e3e1...0f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 25. januar 2023 #33 Del Skrevet 25. januar 2023 Til et par ab's over: hva er så vanskelig å forstå at mat kan være en interesse for noen på samme måte som trening, bøker, film, strikking eller historie er interessant for deg. Regner med dere har hobbier dere også som dere bruker tid på. Feit eller ikke (snakker på egen bekostning) har jeg vært like interessert i mat da jeg var undervektig som overvektig. Med tanke på hvor mye av livet vi vier tiø nettopp å spise er det for meg ganske lurt å sette seg inn i nettopp det, hva man får i seg og ikke minst, -på en smaksrik måte selv når man er på diett. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 25. januar 2023 #34 Del Skrevet 25. januar 2023 Du som er glad i å lage mat bør jo absolutt prøve deg på lav-karbo, det finnes tonnevis av oppskrifter på god lav-karbo-mat, også desserter, som får deg til å ha et stabilt blodsukker (og du mister søtsuget), og du slipper å gå sulten.... 🙂 Massevis av lav-karbo-brød, knekkebrød, proteinrundstykker (anbefales, kjempelett å lage og veldig kjekt å ha i fryseren og tine i mikroen med godt pålegg), middager lager du bare med mer proteiner og mindre karbohydrater enn før. I tillegg så bør du trimme en time om dagen, enten rask gange eller jogging, dette brenner kalorier og stabiliserer også blodsukkeret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #35 Del Skrevet 25. januar 2023 Ugresset skrev (15 minutter siden): Til et par ab's over: hva er så vanskelig å forstå at mat kan være en interesse for noen på samme måte som trening, bøker, film, strikking eller historie er interessant for deg. Regner med dere har hobbier dere også som dere bruker tid på. Feit eller ikke (snakker på egen bekostning) har jeg vært like interessert i mat da jeg var undervektig som overvektig. Med tanke på hvor mye av livet vi vier tiø nettopp å spise er det for meg ganske lurt å sette seg inn i nettopp det, hva man får i seg og ikke minst, -på en smaksrik måte selv når man er på diett. Det er ikke vanskelig å forstå. Jeg er interessert i mat selv. Men det er da et godt råd å prøve å fokusere på litt andre ting, når ts faktisk sliter med vekta og selv spør om tips for vektnedgang. Da jeg hadde anoreksi som ung, var jeg også overopptatt av mat, timesvis på YouTube for å se på matlaging osv. Nå er jo ikke dette ts sitt problem, men jeg kjenner igjen fokuset. Og mitt råd er å fylle livet med litt andre ting. Jeg syns ikke det hun beskriver er å være matglad. Anonymkode: 13857...3cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #36 Del Skrevet 25. januar 2023 Ugresset skrev (5 timer siden): Til et par ab's over: hva er så vanskelig å forstå at mat kan være en interesse for noen på samme måte som trening, bøker, film, strikking eller historie er interessant for deg. Regner med dere har hobbier dere også som dere bruker tid på. Feit eller ikke (snakker på egen bekostning) har jeg vært like interessert i mat da jeg var undervektig som overvektig. Med tanke på hvor mye av livet vi vier tiø nettopp å spise er det for meg ganske lurt å sette seg inn i nettopp det, hva man får i seg og ikke minst, -på en smaksrik måte selv når man er på diett. Selvsagt kan man være interessert i mat. Men nå beskriver jo TS at hun har et ønske om vektreduksjon, men at hun sliter med å bli avledet av alt dette fokuset på mat - spesielt da hun dras til matretter som ikke lar det kombinere med livsstilsendringen. Da er det kanskje en idé å flytte fokus iom at det åpenbart er til hinder for målet hennes. Dette skriver hun jo rett ut. Man må rett og slett gjøre noen endringer hvis det man allerede gjør ikke fungerer for deg. Anonymkode: 0e3e1...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #37 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvsagt kan man være interessert i mat. Men nå beskriver jo TS at hun har et ønske om vektreduksjon, men at hun sliter med å bli avledet av alt dette fokuset på mat - spesielt da hun dras til matretter som ikke lar det kombinere med livsstilsendringen. Da er det kanskje en idé å flytte fokus iom at det åpenbart er til hinder for målet hennes. Dette skriver hun jo rett ut. Man må rett og slett gjøre noen endringer hvis det man allerede gjør ikke fungerer for deg. Anonymkode: 0e3e1...0f1 Om man ønsker å gjøre en endring i sitt liv bør man ikke samtidig fjerne den viktigste hobbyen, interessen og tidsfordrivet man har. Jeg bruker som TS mye tid på mat. Men som hun beskriver; det handler om å lese, undersøke, lage planer, lage mat. Ikke bare det å spise den. Det gir et utmerket utgangspunkt for å ha noe å bruke tid og hjerne på. Ha gode matplaner med sunn og næringsrik mat. Ukeshandle for å unngå usunne kjøp og valg. Bruke tid på kjøkkenet, noe som også er sunn hverdagsaktivitet. Så spise sunn og planlagt mat. Anonymkode: 79aab...ea0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #38 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Om man ønsker å gjøre en endring i sitt liv bør man ikke samtidig fjerne den viktigste hobbyen, interessen og tidsfordrivet man har. Jeg bruker som TS mye tid på mat. Men som hun beskriver; det handler om å lese, undersøke, lage planer, lage mat. Ikke bare det å spise den. Det gir et utmerket utgangspunkt for å ha noe å bruke tid og hjerne på. Ha gode matplaner med sunn og næringsrik mat. Ukeshandle for å unngå usunne kjøp og valg. Bruke tid på kjøkkenet, noe som også er sunn hverdagsaktivitet. Så spise sunn og planlagt mat. Anonymkode: 79aab...ea0 TS skriver jo at hun ikke klarer å redusere maten nettopp fordi hun er så opphengt i typisk god mat med fløte osv. Hvis TS klarer å flytte fokuset over til sunn og mer kalorifattig mat så er jo det topp. Men hun skriver jo selv at dette ikke er like spennende. Anonymkode: 0e3e1...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #39 Del Skrevet 25. januar 2023 Sjekk ut nettstedet Fettogforstand.no. Masse gode oppskrifter. Lykke til 🙂 Anonymkode: 91dbe...421 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #40 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): TS skriver jo at hun ikke klarer å redusere maten nettopp fordi hun er så opphengt i typisk god mat med fløte osv. Hvis TS klarer å flytte fokuset over til sunn og mer kalorifattig mat så er jo det topp. Men hun skriver jo selv at dette ikke er like spennende. Anonymkode: 0e3e1...0f1 Nei, det har ikke TS skrevet i det hele tatt. Nå trekker du bare ut enkeltord og setter de sammen på din måte. Hun liker sunn mat, hun evner å planlegge. Det er det viktigste å trekke ut av hennes innlegg. For virkelig, hva hjelper det at TS tar mat på sparket i stedet for? Om noe blir det da mer søtt og fett. Anonymkode: 79aab...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå