AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Jeg ønsker å gå ned en god del kilo,veier alt for mye og har gjort det lenge. Vet jo hva som må til,men problemet er at jeg eeeelsker mat! Ikke bare å spise,men også å lage, handle,og planlegge måltider. Jeg koser meg med å planlegge ukas middager og lunsjer,og står gjerne flere timer på kjøkkenet i helgene. Jeg elsker kokebøker,og kan sitte lenge å bla i dem. Eller se på matblogger på nett. Allerede før vi er ferdige med middagen,planlegger jeg morgendagens lunsj av restene. Gleder meg til å gå i matbutikken,like mye som om det var en klesbutikk. Kan gå hele dagen og glede meg til middag. Toppen av lykke er å spise på restaurant. Liker det meste av mat,også sunne ting, men syns selvfølgelig at det er godt med smør og fløte ol. Elsker godteri,både søtt og salt,og er veldig glad i brus. Skjønner jo selvsagt at jeg må gjøre noen grep,men det er så vanskelig. Har begynt å gå litt turer,er ihvertfall en begynnelse. Noen som er like matglade som meg,men som likevel klarte å gå ned i vekt? Hva gjorde du? Anonymkode: d370b...40e 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Sjekk ut periodisk faste. Jeg har gått ned 15 kg på 6 mnd med 16:8. spiser det jeg vil i spisevinduet mitt inkludert snop og junk. Anonymkode: a39a0...feb 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjekk ut periodisk faste. Jeg har gått ned 15 kg på 6 mnd med 16:8. spiser det jeg vil i spisevinduet mitt inkludert snop og junk. Anonymkode: a39a0...feb Det skal jeg sjekke ut! Takk! Anonymkode: d370b...40e
Guttibobledress Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Tenker at matgleden din er et vanvittig godt utgangspunkt:) Hva med å finne spennende, kalorifattige måltider på blogger, i kokebøker etc. og teste de ut? Lover deg: masse digge veggis-oppskrifter som bare venter på at du skal finne de! 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 For meg funker det å drikke mye vann/sukkerfri saft, og å spise mye grønnsaker og proteiner. Sukkerfri pastiller når jeg blir fysen. Anonymkode: 2f07d...b40 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 Guttibobledress skrev (2 minutter siden): Tenker at matgleden din er et vanvittig godt utgangspunkt:) Hva med å finne spennende, kalorifattige måltider på blogger, i kokebøker etc. og teste de ut? Lover deg: masse digge veggis-oppskrifter som bare venter på at du skal finne de! Takk for hyggelig svar! Anonymkode: d370b...40e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For meg funker det å drikke mye vann/sukkerfri saft, og å spise mye grønnsaker og proteiner. Sukkerfri pastiller når jeg blir fysen. Anonymkode: 2f07d...b40 Takk for tips,må bli flinkere til å drikke vann ja.. Anonymkode: d370b...40e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 Kanskje du kan finne litt sunnere mat som også smaker godt og dermed beholde matgleden? Det å kutte ned på godteri, brus osv vil nok hjelpe mye. I tillegg til å kutte ned på mengde kanskje og tenke mer over kalorier i mat. Så kan man skeie ut litt mer i helgene. Jeg synes mange som skal gå ned i vekt spiser forferdelig kjipt. Det er mager og smakløs mat, kunstig søtning, tørr mat og generelt mat som absolutt ikke er inspirerende å spise eller å lage heller. Man skal også holde på det over tid så da synes jeg at det er viktig å spise mat som er god også. Jeg er i en lignende prosess og prøver å finne mat som jeg liker og som i tillegg er sunn og næringsrik. Asiatisk mat er veldig godt og ofte sunt. Mat er ganske viktig for meg, men tror egentlig at for meg så ligger problemet i alt det ekstra jeg spiser utenom måltidene. Så det blir nok mye kalorier på sjokolade, brus og snacks. Anonymkode: 5240b...da7 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 For min del så nyter jeg de gode måltidene mer nå enn før jeg gikk ned i vekt. Det handler om at ikke hvert måltid skal slå full pot på kose alarm. Man må rett og slett velge mellom å spise en god lunsj eller god middag og ellers er måltidene av typen traust og holder en mett lenge - dvs. knekkebrød og havregrøt for min del. Anonymkode: edde0...b01 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje du kan finne litt sunnere mat som også smaker godt og dermed beholde matgleden? Det å kutte ned på godteri, brus osv vil nok hjelpe mye. I tillegg til å kutte ned på mengde kanskje og tenke mer over kalorier i mat. Så kan man skeie ut litt mer i helgene. Jeg synes mange som skal gå ned i vekt spiser forferdelig kjipt. Det er mager og smakløs mat, kunstig søtning, tørr mat og generelt mat som absolutt ikke er inspirerende å spise eller å lage heller. Man skal også holde på det over tid så da synes jeg at det er viktig å spise mat som er god også. Jeg er i en lignende prosess og prøver å finne mat som jeg liker og som i tillegg er sunn og næringsrik. Asiatisk mat er veldig godt og ofte sunt. Mat er ganske viktig for meg, men tror egentlig at for meg så ligger problemet i alt det ekstra jeg spiser utenom måltidene. Så det blir nok mye kalorier på sjokolade, brus og snacks. Anonymkode: 5240b...da7 Takk for svar! Ja,tenker også at det må bli mindre snop,men at jeg må kunne kose meg litt med maten. Ser for meg å miste mye livsglede ved å bare spise tørre knekkebrød og salat. (Satt på spissen da) Anonymkode: d370b...40e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 Gjør det til et prosjekt å få til god mat med så lite kalorier "som mulig". Selvfølgelig ikke alt for lavt, og du må også få i deg alle vitaminer og mineraler du har behov for. Anonymkode: 0844f...153 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For min del så nyter jeg de gode måltidene mer nå enn før jeg gikk ned i vekt. Det handler om at ikke hvert måltid skal slå full pot på kose alarm. Man må rett og slett velge mellom å spise en god lunsj eller god middag og ellers er måltidene av typen traust og holder en mett lenge - dvs. knekkebrød og havregrøt for min del. Anonymkode: edde0...b01 Godt poeng! Alle måltider behøver ikke være skikkelig kosemat,og kanskje en da gleder seg mer over feks middagen. Anonymkode: d370b...40e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Godt poeng! Alle måltider behøver ikke være skikkelig kosemat,og kanskje en da gleder seg mer over feks middagen. Anonymkode: d370b...40e Det er det som reddet meg. Middag har jeg aldri gjort noen som helst restriksjoner på. Og det er en egen glede over å være skikkelig sulten og velge et alternativ som ikke går rett til fett/sukker/salt-synapsen. Anonymkode: edde0...b01
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #14 Skrevet 23. januar 2023 Selvfølgelig skal du ivareta matgleden i l dette! Du kan lage mat med smør og fløte, og trenger ikke å fokusere på dietter som utelukker alt du er glad i. Bare spis mindre. Nyt hver bit. Langsomt, og kjenn på når du er tilfredsstilt. Ikke spis mer enn det. Jeg tenker alltid at sulten blir jeg uansett om 4 timer, så da er det poengløst å spise meg skikkelig mett til ethvert måltid. Spiser heller til jeg er 70% mett, men har likevel fått glede av de gode smakene. Godteri er ikke for gourmeet. Det er bare e-stoffer og sukker. Bedre med en god dessert på restaurant som du liker. Men en sjelden gang. Det er ikke hverdagskost. Anonymkode: 61ac4...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig skal du ivareta matgleden i l dette! Du kan lage mat med smør og fløte, og trenger ikke å fokusere på dietter som utelukker alt du er glad i. Bare spis mindre. Nyt hver bit. Langsomt, og kjenn på når du er tilfredsstilt. Ikke spis mer enn det. Jeg tenker alltid at sulten blir jeg uansett om 4 timer, så da er det poengløst å spise meg skikkelig mett til ethvert måltid. Spiser heller til jeg er 70% mett, men har likevel fått glede av de gode smakene. Godteri er ikke for gourmeet. Det er bare e-stoffer og sukker. Bedre med en god dessert på restaurant som du liker. Men en sjelden gang. Det er ikke hverdagskost. Anonymkode: 61ac4...bdc Takk for svar,og gode tips! Anonymkode: d370b...40e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #16 Skrevet 23. januar 2023 Tenker på det kjente paradokset om hvorfor franskmenn er slanke når maten deres er fett og sukkerholdig. De lager sauser med fløte og spiser croissanter til frokost. De har en stolt matkultur som innebærer mye grønnsaker, men også animalske produkter og høykarbo. Fordi de spiser mindre mengder. De nyter maten langsomt, og har respekt for råvarene. Matglede er ikke overspising. Anonymkode: 61ac4...bdc 4
Ugresset Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 Mitt beste råd fra en matglad til en annen: lag deg smaksrik og god mat. Jeg sparer gjerne inn på kaloriene i løpet av dagen for å ha en ekstra god middag da det er middagen som er mitt svake måltid. Jeg bruker masse krydder, gode råvarer og god tid på maten, men jeg reduserer kalorimengden fra det jeg ville gjort før diett. Tar meg gjerne et glass vin til og nyter måltidet. Hadde jeg spist kjip mat hadde jeg blitt deprimert. Jeg er som deg og jeg liker å lage mat, se mat, kjøpe mat, lukte mat og spise mat. Jeg må glede meg til måltidet for at det skal være verdt det. Bruk den kunnskapen du har til å finne oppskrifter du gleder deg til å prøve ut. Kanskje også råvarer du aldri har prøvd eller krydder? Jeg tar det som en utfordring å lage deilig og slankevennlig mat, og det får dagene til og ikke bli kjedelige. I dag skal jeg raide -50%disken å se hva godt det blir til middag 😁😁 1
Taluno Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 Jeg er ikke på vei ned i vekt, men prøver holde vekten. Har stor matglede, og jeg passer på at det er en balanse mellom kaloriene. Altså lager jeg en middag med lavt kalorinivå, så jeg kan ta en sjokolade etterpå. Jeg har også stor interesse for mat, og lagde mye usunt før, med masse fløte og ost! Så begynte jeg tenke litt mer på kalorier etter jeg ble 30, og har vridd matinteressen over på å lete frem eller leke meg frem til matretter som er både sunne og billige! Nå synes jeg det er veldig moro prøve på å lage sunne middager til så lav sum som overhode mulig, uten at det går ut over smak og kos! Kan sitte timesvis på pintrest på jakt etter inspirasjon!
aquata Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 (endret) Jeg er også matglad. Er derfor jeg elsker å faste I opptil 23 timer hver dag , slik at jeg kan planlegge helt normale og mettende måltider når jeg først spiser. Det fungerer bra. Og hvis jeg har lyst på noe spesielt enkelte lørdager ( dette skjer stort sett kun den uken jeg har "det månedlige) så bruker jeg hele uken til å gjøre meg "fortjent" til det. Dette gjøres ved å spare opp litt kalorier hver dag . Enten gjennom mat eller trening/gå turer. Og på det viset går det ikke utover noe som helst av vektnedgang eller dårlig samvittighet. Det kan lønne seg å ha f. eks fitbit for å holde styr på kalorier inn og ut🙂 Hvis jeg ikke har klart å spare opp kalorier til noe ekstra, så blir det heller ikke noe ekstra. Men med lite karbohydrater i kosten, så holder blodsukker seg såpass stabilt at man rett og slett er fornøyd uten noe ekstra også. Er kun når hormonene herjer eller hvis kroppen er vant med karbohydrater at man kan bli litt "svak" . 😅 Endret 24. januar 2023 av aquata 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 Tusen takk for alle svar! Kjenner jeg blir mer motivert av å lese dem! Anonymkode: d370b...40e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå