AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 I dette tilfellet slipper hunden ut 3-4 om dagen for å gjøre fra seg. Går turer på rundt en halvtime 2-4 ganger i uka. Liten rase som ikke krever mye mosjon. Virker ikke stresset inne. Anonymkode: af5b3...47b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Bare bra at du holder den mest mulig på din egen tomt👍 Anonymkode: ea2b7...0ee
Mardina Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 Jeg synes alle hunder fortjener mosjon borte fra hjemmet hver dag 😊 Mye av poenget for meg i det å ha hund, er nettopp det at jeg må ut å gå tur. Hver dag, hele året.... Tur uten hund er for meg utrolig kjedelig 🤔 Greit å ha hage, men hunder trenger å få lukte andre steder enn på sin egen hage... Jeg mener det er viktig både mentalt og fysisk 😊 9
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Det er ikke snakk om en hage, men en liten terrasse som den gjør fra seg på. Ts Anonymkode: af5b3...47b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 Jeg gik tur med min chiuaha hver dag når den levde og i tillegg var den fritt ute i hagen når vi andre var ute. Å la hunden kun henge på en veranda og maks få tur fire ganger i uken synes jeg høres skikkelig kjipt ut for hunden. Det er ikek valgfritt å ta vare på hunden sin. Du ber jo om dårlig helse for hunden. Anonymkode: a4675...8a2 14
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke snakk om en hage, men en liten terrasse som den gjør fra seg på. Ts Anonymkode: af5b3...47b Bæsjer den rett på terrassen? Stakkars i så fall. Synes du hvert fall kunne gått korte turer, istedenfor å la den gjøre fra seg på terrassen din? Stakkars naboer også Anonymkode: 174d1...c38 12
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bæsjer den rett på terrassen? Stakkars i så fall. Synes du hvert fall kunne gått korte turer, istedenfor å la den gjøre fra seg på terrassen din? Stakkars naboer også Anonymkode: 174d1...c38 Først og fremst, det er ikke min hund. Men ja, den gjør fra seg på terrassen. Dette med mosjon jeg lurte på. Ts Anonymkode: af5b3...47b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gik tur med min chiuaha hver dag når den levde og i tillegg var den fritt ute i hagen når vi andre var ute. Å la hunden kun henge på en veranda og maks få tur fire ganger i uken synes jeg høres skikkelig kjipt ut for hunden. Det er ikek valgfritt å ta vare på hunden sin. Du ber jo om dårlig helse for hunden. Anonymkode: a4675...8a2 Synes også det høres litt stusselig ut, men har ikke erfaring med hund selv, derfor jeg spør her. Er det på grensen til dyreplageri, eller er det innafor? Ts Anonymkode: af5b3...47b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 Det høres ut som alt for lite mosjon. Skjønner helt ærlig ikke hvorfor noen kjøper seg hund når de ikke klarer å gå så lite med hunden; da kan man kjøpe seg en katt eller et annet dyr i stedet. Anonymkode: ab4a2...bad 8 2
PITTY Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 Det finnes noen søte hunder i leketøysavdelingen i 3 etg. på Steen & Strøm. Dette burde være alternativet når holdningen til hund/dyr er helt dust... 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 Alle hunder bør som hovedregel få minst en tur hver dag, lengde varierer etter hundens størrelse og behov. Men tror ikke den lider noen nød hvis eier f.eks. er syk i en uke og den må nøye seg med kortere lufteturer i en liten periode, så lenge det ikke blir fast opplegg. Kommer kanskje litt an på alderen og helsetilstanden på hunden også, noen utvikler jo diverse helseplager med årene og eller blir litt "late". Min forrige hund ble 15 og de siste årene var hun mer giret på vei hjem enn på vei ut... Noen liker heller ikke å gå tur hvis det f.eks. er veldig kaldt, veldig varmt, regner, osv. Mange faktorer som spiller inn. Anonymkode: 16944...008 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes også det høres litt stusselig ut, men har ikke erfaring med hund selv, derfor jeg spør her. Er det på grensen til dyreplageri, eller er det innafor? Ts Anonymkode: af5b3...47b Ja, det vil jeg si. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_ofte_skal_hunden_luftes.16456 Her skriver mattilsynet litt om hundehold: Hunder skal luftes minimum tre ganger om dagen for å gjøre fra seg. I tillegg skal de ha mosjon hver dag. Hvor mye aktivitet de trenger, er forskjellig fra rase til rase og individ til individ. Noen trenger lange turer hver dag, andre klarer seg med kortere rusleturer. Anonymkode: a4675...8a2 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 Klart hunden trenger mosjon hver dag. Skal innrømme at jeg ikke rekker å gå tur med mine hunder hver dag (kan skje 2-4 ganger pr mnd), men de dagene de ikke går tur får de løpe løs rundt på gården. Der har de kjempe stor plass og de er flere hunder som løper og leker sammen. Anonymkode: c16ee...4c5 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #14 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det vil jeg si. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/hvor_ofte_skal_hunden_luftes.16456 Her skriver mattilsynet litt om hundehold: Hunder skal luftes minimum tre ganger om dagen for å gjøre fra seg. I tillegg skal de ha mosjon hver dag. Hvor mye aktivitet de trenger, er forskjellig fra rase til rase og individ til individ. Noen trenger lange turer hver dag, andre klarer seg med kortere rusleturer. Anonymkode: a4675...8a2 Eieren til denne hunden, sier at hunden ikke trenger mer mosjon og er rolig inne. Har selv møtt hunden et par ganger; den virker rolig, men er litt «sutrete» av seg. Er dette noe jeg som utenforstående skal gidde å blande meg inn i? Ts Anonymkode: af5b3...47b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Eieren til denne hunden, sier at hunden ikke trenger mer mosjon og er rolig inne. Har selv møtt hunden et par ganger; den virker rolig, men er litt «sutrete» av seg. Er dette noe jeg som utenforstående skal gidde å blande meg inn i? Ts Anonymkode: af5b3...47b Med mindre hunden hadde vært syk så hadde jeg blandet meg i dårlig dyrehold som jeg ville blandet meg inn i barnemishandling. Anonymkode: a4675...8a2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #16 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med mindre hunden hadde vært syk så hadde jeg blandet meg i dårlig dyrehold som jeg ville blandet meg inn i barnemishandling. Anonymkode: a4675...8a2 Når jeg skriver syk så mener jeg da at den er så dårlig at den skal ha mindre turer. Men mangel på gress under beina er dyreplageri. Hunder liker som oftest ikke bæsje på en terasse. Anonymkode: a4675...8a2
CatPerson123 Skrevet 23. januar 2023 #17 Skrevet 23. januar 2023 Jeg syns du må gå minst en tur med den hver dag, spesielt hvis du ikke har hage med gress. Den trenger jo og komme seg ut, høre lyder, nye lukter, steder, folk, osv. Veldig kjedelig for den å bare være hjemme, mentalt og fysisk
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #18 Skrevet 23. januar 2023 CatPerson123 skrev (21 minutter siden): Jeg syns du må gå minst en tur med den hver dag, spesielt hvis du ikke har hage med gress. Den trenger jo og komme seg ut, høre lyder, nye lukter, steder, folk, osv. Veldig kjedelig for den å bare være hjemme, mentalt og fysisk Nå har TS skrevet at det ikke er ens egen hund, men en annen sin og spør om hen burde bry seg om det. Hadde vært greit å lese de andre svarene før man svarer. Vi andre venter på oppdatering om hvorvidt TS tar tak i det eller ikke. Anonymkode: a4675...8a2
MissPierce Skrevet 23. januar 2023 #19 Skrevet 23. januar 2023 Den bør i hvertfall slippe å gjøre i fra seg på terassen. Det er virkelig bare latskap av eieren og ikke ta den med ut for å gå på do. Men er det sånn hele året eller bare nå på vinteren? Er det en hund som ikke vil ut i kulden eller regnet? Ser der ikke er din hund, men kanskje du kan spørre litt forsiktig. Min hund nekter plent å gå særlig ute når det regner skikkelig, så vi har hatt en periode nå hvor vi går rundt "kvartalet" flere ganger om dagen. Han snur seg for å gå hjem, og går å piper og klager om jeg tvinger han. Å det blir feil da turen er for han og ikke meg. Men ellers så er vi ute minst 2 timer hver dag. Jeg synes det er deilig å få luftet hode når vi vandrer rundt.
Tabris Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 Det er ikke mosjon hver dag som er det viktigste, det er aktivisering. Hvis hunden får aktivisering en halvtime om dagen så er det mange lange timer å sove bort i sofaen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå