AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Del Skrevet 23. januar 2023 Mitt legesenter har ikke mulighet for at man kan bestille time på forhånd. Man må sende tekstmelding til et nummer og håpe på at man får time samme dag. Får man ikke time må man sende ny tekstmelding samme kveld og håpe på time dagen etter. Umulig å planlegge livet sitt etter dette. Så jeg lurer på, dere som har mulighet til å bestille time på helsenorge sin side, kan man der velge dato og klokkeslett? Jeg har aldri møtt min fastlege fordi jeg ikke får time. Det er "beklager vi har fullt i dag" hver gang jeg har hatt behov for time. Nå vurderer jeg å bytte fastlege for i det hele tatt å få sett vedkommede. Men da må jeg vite om helsenorge sin løsning for å nå fastlegen fungerer slik at man kan planlegge livet sitt. Ny fastlege blir i tilfelle 5 mil unna, i nabokommunen. Hvordan er det for dere andre? Jeg vet det er fastlegekrise her i landet, derfor oppsøker jeg ikke lege med mindre jeg absolutt må. I vår kommune skal fastlegedekningen være god, men det er umulig å nå de. Hos legevakten ringte jeg fire ganger i går og fikk ikke svar. Det er to timers kjøring en vei, så jeg ventet til i dag for å nå fastlege. Nå er det altså ikke mulig å bestille time, uansett når man måtte trenge det (om så 2 mnd frem i tid), slik at man kan tilpasse det andre ting i livet. Jeg kan ikke ta fri hver dag for å håpe på at det blir min tur i dag og så får jeg ikke time. Jeg kan i de fleste tilfeller vente 3-4 uker på legetime, bare jeg vet når timen skal være. Dagens klage fra meg her, men for meg er dette uholdbart. Jeg skal bytte fastlege pga dette, men må da vite at legen faktisk kan nås. Hvis ikke må jeg gå privat, og det har jeg egentlig ikke råd til. Jeg regner med dette gjelder mange andre. Anonymkode: 3e6b4...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Del Skrevet 23. januar 2023 Tror du må ha misforstått hvordan det fungerer. Man kan bestille for flere dager og uker frem i tid. Når du ringer legevakten er det viktig at du ikke legger på, da havner du bakerst i køen. Vær på telefonen i 30min, heller enn å legge på etter 5 og ring igjen. Da havner du bare bakerst i køen Anonymkode: ff375...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Del Skrevet 23. januar 2023 På helsenorge får du tilgang til en kalender, hvor du kan se de ledige timene til legen, og bestille den du ønsker. Men altså, det er helt vanlig at du ikke kommer til på 3-4 uker minst. Skal du ha akutt-time, altså du MÅ til legen samme dag, må man som regel ringe, og da helt tidlig på morgenen. Anonymkode: 11e66...58a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Del Skrevet 23. januar 2023 Mulig det er forskjellig fra fastlege til fastlege, men på Helsenorge kan jeg legge inn ønske om dag og tidspunkt og så får jeg første ledige time etter det. Får ikke opp når legen har ledig, så det blir ren gjetting. Så er det ikke noe hast så legger jeg inn forespørsel om time laaaaangt frem i tid, da er det en sjanse for å få på den ønskede dagen. De gangene jeg har lagt inn forespørsel 2-3 uker freover har jeg aldri fått den dagen. Med dagens teknologi er det rart at de ikke kan stenge for forespørsel om time de dagene det faktisk er fult, det hadde gjort alt bedre. Slik det er nå ser det ut som om legen er tilgjengelig hver dag, hele dagen. Anonymkode: 82a61...d51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Del Skrevet 23. januar 2023 Bestiller i pasientsky, da får jeg opp de timene som er tilgjengelig hos min fastlegen en periode frem i tid, og bestiller ut fra det. Er det akutt må man ringe. Anonymkode: 44ad2...bc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg får opp en kalender som viser når fastlegen er ledig i helsenorge, og så booker jeg det som passer meg best. Har ikke vært til legen på ett år, men tidligere har jeg alltid funnet en ledig time innen en uke. Anonymkode: 914fe...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Del Skrevet 23. januar 2023 Vi får ikke opp kalender (helsenorge). Bare et tekstfelt der jeg kan skrive hva det gjelder, så får jeg sms tilbake med time. Tidligere hadde legen min også e-konsultasjon på helsenorge, men ikke nå lenger. Anonymkode: bf6f1...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Del Skrevet 23. januar 2023 Apropos det å bestille time på helsenorge. Er det ikke litt rart at du har 250 tegn på å skrive når du vil ha time, men bare 50 på å fortelle hva timen gjelder? Anonymkode: 6cecc...2a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 23. januar 2023 #9 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg har kalender på min lege. Men jeg kan sende meldinger til damene som sitter på kontoret og spørre om det er mulig å få time, samme hvem lege og de har time denne uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Del Skrevet 23. januar 2023 Ok, så det fungerer litt ulikt fra legekontor til legekontor på bestillingstjenesten til helsenorge også? Jeg ønsker meg: mulighet til å velge dato og kl.slett i en kalender som viser ledige timer hos min fastlege. (Hadde dette der jeg bodde tidligere. Fungerte utmerket.) Hvordan systemet er hos fastlege i dag: Man må sende sms med "jeg ønsker time til konsultasjon" enten samme dag man ønsker time eller kvelden før, og får deretter svar om de har time samme dag. Det er - INGEN - mulighet til å bestille time frem i tid. Legesenteret har som mål at det skal være kort ventetid på lege og ønsker derfor å fylle opp listen dag for dag. Med andre ord er det bare tilfeldigheter om du får time i det hele tatt hvis det er mange andre som har behov for time samme dag og de har sendt sms før deg. For å få time må man sende sms kvelden før og frem til kl 11:30. Har de fullt den dagen må du sende ny sms samme kveld. Og krysse fingrene for at du har flaks neste dag. Du får ikke beskjed om de har ledig time før utpå dagen neste dag og må altså ha mulighet til å komme på kort varsel. For meg (og andre som har et liv med jobb, unger og andre forpliktelser) med lang pendleravstand og et yrke hvor man ikke kan ta fri den timen legebesøket varer, er dette helt umulig å forholde seg til. Der imot jobber jeg turnus og kan derfor planlegge legebesøk på fridager, om så 6 mnd frem i tid. Jeg er altså ikke forbandet på at jeg ikke får time samme dag, men på at det er helt _umulig_ å vite - når- jeg kan få time. Jeg venter gjerne 4 uker, bare jeg _vet_ at det er satt av time til meg. Jeg viker gjerne for akutte behov og har forståelse for at ting oppstår. Men jeg kan ikke sette hele livet mitt på vent hver dag fordi jeg ikke vet om jeg får time _denne dagen_ heller. Det har hverken jeg eller min arbeidsgiver råd til. For ikke å snakke om alle fristene hos nav, som krever legeerklæring innen visse frister. Da er det jo umulig å gi dem svar om når jeg får tak i lege. Nå bryr jeg meg knapt om at legen er god, bare jeg får møtt vedkommende. Anonymkode: 3e6b4...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Del Skrevet 23. januar 2023 Legen min hadde "time på samme dag" opplegget før. Det gikk stort sett greit, men om det var fullt så måtte man holde på sånn som du beskriver og det er tullete. Det var ikke mulig å bestille frem i tid. Nå har de gått over til vanlig timebestilling på Helsenorge og det fungerer veldig fint. Får som regel time innen et par uker. Anonymkode: e5ef1...dd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror du må ha misforstått hvordan det fungerer. Man kan bestille for flere dager og uker frem i tid. Når du ringer legevakten er det viktig at du ikke legger på, da havner du bakerst i køen. Vær på telefonen i 30min, heller enn å legge på etter 5 og ring igjen. Da havner du bare bakerst i køen Anonymkode: ff375...b3f Nei, det kan man ikke hos min fastlege. Man kan _kun_ bestille time samme dag eller dagen etter. Det er _ikke mulig_ å bestille time om 3 uker (eller når som helst legen har tid). Ordningen er sånn, - de ønsker ikke at folk skal kunne planlegge livet sitt og bestille time når de har tid til å komme til time. Jeg ringer ikke legevakten og venter i kø i 30 minutter for å få snakket med legen om "ett eller annet nav ønsker papirer på". Da ønsker jeg å se når legen har ledig tid, og samtidig kunne kikke i min egen kalender og velge meg en dag jeg har turnusfri og har mulighet til å gå til lege. Jeg har ikke behov for hverken å snakke med resepsjonspersonale eller plage folk på legevakten med slike ting. Anonymkode: 3e6b4...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): På helsenorge får du tilgang til en kalender, hvor du kan se de ledige timene til legen, og bestille den du ønsker. Men altså, det er helt vanlig at du ikke kommer til på 3-4 uker minst. Skal du ha akutt-time, altså du MÅ til legen samme dag, må man som regel ringe, og da helt tidlig på morgenen. Anonymkode: 11e66...58a Jeg venter gjerne 3-4 uker. Det er bare det at dette ikke er mulig ved mitt legekontor. Det er kun mulig å få time samme dag, uansett hva det gjelder. Se lengre svar ovenfor. Anonymkode: 3e6b4...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 23. januar 2023 #14 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg venter gjerne 3-4 uker. Det er bare det at dette ikke er mulig ved mitt legekontor. Det er kun mulig å få time samme dag, uansett hva det gjelder. Se lengre svar ovenfor. Anonymkode: 3e6b4...fcd Wow høres rart ut( ikke fra deg med fra legekontoret) hos legen min får du time om 1 mnd da han er fullbooket. Vi kan dra til legekontoret og sitte hele dagen og prøve å få time den dagen. Men ellers må du bestille time hos den legen som har tid..om det er 2 dager eller 2 uker. Det må jo være kaos hos din lege om alle må få time samme dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Del Skrevet 23. januar 2023 Har timebestilling på Helsenorge, men ikke med timebok-mulighet. Løsningen skal ikke brukes for ting som haster, men ting som fint kan vente noen dager til uker eller som er planlagt frem i tid skal bestilles her. Man skriver kort hva det gjelder og ønsket tidspunkt, og eventuelt datoer du ikke har mulighet, også får man SMS med dato og klokkeslett når legekontoret har satt opp time til deg. Trenger man lege samme dag eller i løpet av noen dager må man ringe, selvfølgelig. Sekretærene setter opp timene på dagtid, også hender det at legene tar unna noen bestillinger på kveldstid. Man venter like lenge på timen dersom man ringer med samme forespørsel, så det er ikke sånn at de setter opp time raskere om du ringer enn om du sender inn på Helsenorge. Men det letter litt på trykket for de som jobber der, og etter de innførte det her, har det blitt mye lettere å komme gjennom på telefonen. Tidligere kunne man måtte vente i telefonkø i en times tid utenom de travleste timene på morgenen. Anonymkode: a3b54...cb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #16 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg kunne bestille time i kalenderen to uker frem i tid på helsenorge. Under kalenderen var det en boks man kunne skrive i hvis man ikke fant et tidspunkt som passet, og der skrev jeg at jeg ønsket time til svangerskapskontroll om fire uker og fikk sms med bekreftelse på det tidspunktet jeg ønsket veldig mye mer lettvint enn å sitte en halvtime i telefonkø som vi alltid måtte før Anonymkode: 1990c...c95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #17 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg får opp kalender når jeg skal bestille time hos min fastlege. Det står også oppført dersom hun har ferie, og at jeg må ringe for time hos vikar. Kan også ringe inn samme dag dersom det er noe akutt, så får jeg time samme dag eller dagen etter. Aldri opplevd ikke få time når jeg har hatt behov for det. En av de mer populære fastlegene i kommunen (godt forståelig), med en av de lengste ventelistene. Anonymkode: ac63f...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missmcbeal Skrevet 23. januar 2023 #18 Del Skrevet 23. januar 2023 (endret) Hos oss må man fortsatt ringe inn for å bestille time, det fungerer ikke på HelseNorge eller noen annen plass. Synest de henger langt etter på den digitale fronten. Fastlegene har til og med begynt å bruke Pasientpost til å sende ut svarbrev, men likevel så har de ikke ordnet løsning med timebestilling på nett. Når det er sagt, så opplever jeg å få time svært raskt og kort ventetid på selv ting som ikke er akutte. Ønsker jeg å bestille en vanlig legetime hos fastlegen for noe som ikke haster, så trenger jeg ofte ikke å vente lenger enn en uke. Svært glad for det. Men ringe, det må jeg. Hos et annet legekontor jeg hadde kunne jeg bestille time via Pasientsky. Elsket det. Da kunne jeg planlegge lenge i forveien på rutinetimer som blodprøver, nå utsetter jeg ofte å bestille fordi jeg synest det er tiltak å ringe. Ofte ikke lenger ventetid enn 2 uker der på ikke akutte ting. Så litt lenger venting enn der jeg er nå, men fremdeles ganske akseptabelt. Akuttimer hadde de en god ordning på, de rullerte på å ha fastlege som var satt opp til å ta akuttimer en dag. Det der med å sende SMS med timebestilling husker jeg var en løsning hos studentlegen i Bergen. Synest det var veldig rotete at man måtte vente på svar, og noen ganger tok det lang tid å få svar. Så er det vanskelig fordi man egentlig skal skrive noe sensitivt og ikke så langt, som kan gjøre til at det ikke kommer så godt frem hvorfor man trenger time og hvor mye det haster. Enig i at det er fastlegekrise i Norge, skal sannsynligvis bytte fastlege til nytt sted som jeg flytter til og det er ingen ledige fastleger i nærheten, bare ventelister. Det er til og med liste uten fastlege. Det er ILLE. En liste vil jo selvsagt sikre at en har rett på å få time hos det aktuelle legekontoret, men å drive å rullere på leger hele tiden da forsvinner hele poenget med fastlege som er ganske viktig for slike som meg med kronisk sykdom og en del oppfølging. Endret 23. januar 2023 av missmcbeal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #19 Del Skrevet 23. januar 2023 Hvis det er så tungvint som du beskriver, så må det da være enklere å bytte fastlege hvis det er et alternativ? Anonymkode: 6af0d...229 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #20 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror du må ha misforstått hvordan det fungerer. Man kan bestille for flere dager og uker frem i tid. Når du ringer legevakten er det viktig at du ikke legger på, da havner du bakerst i køen. Vær på telefonen i 30min, heller enn å legge på etter 5 og ring igjen. Da havner du bare bakerst i køen Anonymkode: ff375...b3f Nå blander du jo legevakten og fastlegen. På legevakten får man jo selvfølgelig møte samme dag. Det er hos fastlegen man må bestille time. Ved legesenteret mitt kan jeg bestille frem i tid via Helsenorge, men dersom det haster veldig blir jeg bedt om å ringe samme dag. Legesenteret til mannen min har det ikke slik. Han får alltid time dagen etter uansett hva det gjelder, og de har egen pasientsky. Anonymkode: ac9e1...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå