Gå til innhold

Avlive en frisk hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke adferdsproblemer skal til for at man faktisk avliver en fysisk frisk hund? 
 

Bitt er selvsagt, men hvor langt skal man egentlig dra strikken hvis hunden viser tydelige tegn på angstutløst aggresjon, å og hjelp er forsøkt uten effekt? 

Anonymkode: 20f55...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke adferdsproblemer skal til for at man faktisk avliver en fysisk frisk hund? 
 

Bitt er selvsagt, men hvor langt skal man egentlig dra strikken hvis hunden viser tydelige tegn på angstutløst aggresjon, å og hjelp er forsøkt uten effekt? 

Anonymkode: 20f55...c2d

Da søker du hjelp fra en annen adferdsterapaut!

Evt. prøver å få hunden omplassert! Milig dere ikke er rett hjem for hunden

Anonymkode: be275...c6c

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri avlivet et friskt dyr. Jeg er ikke gud som skal bestemme over hvem som får leve eller dø. Et liv er et liv og det er like mye verdt. Den eneste gangen jeg hadde benyttet meg av det var for å lindre smerter da jeg selv har opplevd at et dyr har dødd i armene mine og det hadde det vondt på slutten. Heldigvis skjedde det fort. I slike situasjoner er det fint å ha alternativet, men synes valget taes alt for lett på.

Anonymkode: a814c...c36

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med hund og jeg avliver hunder jeg ikke klarer å fikse. Jeg jobber en del med andres hunder med fryktaggresjon, så hvis jeg ikke hadde klart å fikse min egen ville jeg aldri i verden sende den til noen andre. Jeg ville følt meg veldig ansvarlig dersom hunden skulle komme til å bite noen etter at jeg hadde omplassert den. Det er ikke til å komme unna at enkelte hunder aldri vil få det bra på grunn av dårlig mentalitet.

Dersom du ikke er like hundenerd som meg kan du vurdere å omplassere den til noen som har erfaring med å jobbe med slike hunder, alternativt få hjelp av noen andre. Men sikkerheten til deg og andre mennesker kommer alltid først.

Anonymkode: c5648...f6c

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilke adferdsproblemer skal til for at man faktisk avliver en fysisk frisk hund? 
 

Bitt er selvsagt, men hvor langt skal man egentlig dra strikken hvis hunden viser tydelige tegn på angstutløst aggresjon, å og hjelp er forsøkt uten effekt? 

Anonymkode: 20f55...c2d

Hva slags hjelp er det snakk om? Er det nyfrelste 100% positive tanter eller er det snakk om seriøse hundetrenere med erfaring med problemhunder? 

Dersom det er snakk om en reell frykt, er det til hundens (og omgivelsene) beste om den avlives. En død hund lider ikke. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med alvorlig fryktaggreson er jo ikke en frisk hund heller. Hvis dette ikke kan fikses med tilpasset trening er avlivning som regel et bedre alternativ enn omplassering, enten frykten skyldes traumer, dårlig avl eller hjerneskade. 

Anonymkode: 7f772...0b0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 0.44):

Et liv er et liv

Nei, det er forskjell på folk og dyr. 

Anonymkode: bf182...725

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener både fysiske og psykiske lidelser kan være nok for å avlive. Jeg tror ikke hunder med psykiske lidelser har det noe bedre enn hunder med smerte. Men hvis det er sykdom er det mulig å prøve hjelp først. Hvis ikke det hjelper, er det bedre å få slippe. Jeg har heldigvis ikke trengt å bestemme hvor den grensa skal gå selv, men tror det ofte kan være lettere for noen utenfor å vurdere ut fra informasjon eier kan gi. Litt som at man kanskje bør be naboen beskjære rosene sine.

Anonymkode: a5bc6...dca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet selv hvordan det er å gå med alvorlig angst og stress i mange år, i tillegg til andre psykiske problemer. Det er et helvete, og noe jeg ikke ville ønsket min verste fiende (om jeg var typen til å ha fiender 😅). 

Men, jeg er et menneske som har muligheten til rasjonell tenking, som har muligheten til å forstå hva som skjer i min egen kropp og hjerne. Jeg kunne også se frem i tid og se en ende på plagene. 

Hunder med enormt mye redsel og angst, vil ikke ha muligheten til å samtidig forstå at det de føler er en overdreven reaksjon til miljøet. De forstår ikke at redselen deres er irrasjonell. Alt de vet, er at det kan og vil dukke opp farer rundt hvert et hjørne.

Om man har prøvd alt for å hjelpe hunden (adferdsspesialist, gode hundetrenere, medisiner for angst etc), så mener jeg at hunden bør få slippe på samme måte som vi avliver hunder som har kronisk smerte. Døde hunder lider ikke. 

Med mindre man kan finne en person som har svært lang erfaring med akkurat den rasen og ønsker å prøve og fikse hunden, så er det uforsvarlig å omplassere hunden, spesielt om det er snakk om fryktaggressjon. 

Anonymkode: 43fe8...c86

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre nevner så tenker jeg dette koker ned til hundens livskvalitet. En hund som opplever frykt hver gang den går utenfor døren vil ha redusert livskvalitet. Hvis den i tillegg f.eks er redd og stresset inne pga lyder utenfra eller stress fra tur som tar tid å roe seg så vil det gjøre det enda verre.

Hos mennesker er det slik at noen blir forholdsvis raskt kvitt frykt og angst med behandling, noen får redusert angst men sliter fortsatt med det mens andre igjen aldri blir noe særlig bedre selv med behandling. Slik er det også med hunder. Da er det vårt ansvar å vurdere hundens livskvalitet i hverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (På 23.1.2023 den 5.04):

Hva slags hjelp er det snakk om? Er det nyfrelste 100% positive tanter eller er det snakk om seriøse hundetrenere med erfaring med problemhunder? 

Dersom det er snakk om en reell frykt, er det til hundens (og omgivelsene) beste om den avlives. En død hund lider ikke. 

Jeg er enig med dette.
 

Psykisk sykdom hos dyr er sykdom det også. En hund som er aggressiv mot folk og andre dyr, uten grunn, er ikke frisk. 
Dersom en ukjent mann begynte å true meg på gata bare fordi jeg var der, 100% at jeg ville tenkt psykisk sykdom. 
 

Det går sport i at alle hunder skal reddes, og ofte er det på bekostning av andres liv og helse. Det er en grunn til at barn og andre dyr dør av hundeangrep hvert eneste år. Eller blir hardt skadet. 
 

Hvis man blir redd for hva hunden kan gjøre mot mennesker eller dyr dersom den stikker av, da ville jeg vurdert avlivning veldig seriøst. Vi har flere hunder, men ikke søren om nabobarna skal være under noen risiko på grunn av vårt hundehold.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 0.10):

Hvilke adferdsproblemer skal til for at man faktisk avliver en fysisk frisk hund? 
 

Bitt er selvsagt, men hvor langt skal man egentlig dra strikken hvis hunden viser tydelige tegn på angstutløst aggresjon, å og hjelp er forsøkt uten effekt? 

Anonymkode: 20f55...c2d

Miljøendringer og skifte eier ville jeg forsøkt da. 
Hadde jeg ikke selv hatt hund nå og familie  hadde jeg kanskje tatt til meg en. Har tatt over 2 hunder tidligere som var psykisk skadet, men de bar klare tegn at det var familie situasjon som utløste adferd. Tidligere eiere så ikke det selv. Disse 2 ble bedre og ikke aggressive. 

Anonymkode: bdf92...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, det er forskjell på folk og dyr. 

Anonymkode: bf182...725

Nei.

Anonymkode: a6658...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort det to ganger - avlivet en fysisk frisk, men psykisk syk hund og jeg angrer ikke. Død hund lider ikke. Så brutalt sant er det. 

Den ene var et engstelig vrak som var redd alt og alle. Mentaltesten viste at han gjorde ikke noe "galt", men allikevel noe "rart" og at han KUNNE utvikle seg til å bli angstbiter. 

Den andre var heftig utagerende, men lot seg kontrollere om jeg hadde han konstant under kommando og hele tiden var føre var. Mentaltesten viste at han egentlig var ei skikkelig pingle med frynsete nerver, men "skjulte" det med å være "brøleape". 

Livet mitt ble enklere, mine andre hunder fikk det bedre og som sagt så lider ikke en død hund. 

Endret av Svisle
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Miljøendringer og skifte eier ville jeg forsøkt da. 
Hadde jeg ikke selv hatt hund nå og familie  hadde jeg kanskje tatt til meg en. Har tatt over 2 hunder tidligere som var psykisk skadet, men de bar klare tegn at det var familie situasjon som utløste adferd. Tidligere eiere så ikke det selv. Disse 2 ble bedre og ikke aggressive. 

Anonymkode: bdf92...f2e

Og dette er tiltak som i 9 av 10 tilfeller vil forverre hundens psyke. Jeg mener at omplassering i slike tilfeller er uansvarlig, både fordi det er en belastning for hunden, som bare gjør livet dens verre, frem til den uansett avlives, og fordi man skyver problemet over på noen andre, fordi det er mest behagelig og la noen andre være bøddel. De fleste hunder jeg har sett bli omplassert på grunn av frykt-problematikk har endt opp som kasteball, med 3-5 hjem i rask rekkefølge, før noen til slutt tar ansvar og går den tunge, siste turen til dyrlegen.

Omplassering er kun et verktøy dersom nåværende eier har åpenbare mangler, og problemene ikke er alt for alvorlige. 

Anonymkode: 7f772...0b0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har avlivet en sånn hund. Tok hunden til en adferdsspesialist som mentaltestet hunden. Måtte til slutt avbryte da hunden ikke klarte å avreagere og ble bare mer og mer stresset. Hunden hadde flere medfødte mentale brister og dette var adferd som ikke kunne trenes bort. Det var et tøft valg, men jeg angrer ikke.

Anonymkode: c11cb...a32

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke omplassert en hund som ikke var til å stole på, i allefall ikke uten å være 100% ærlig på alle de tingene jeg kjente til som var ugreit, da ville jeg heller valgt avliving fordi det rett og slett ville vært det beste for hunden. Å være en absvarlig dyreeier består desverre også i å akseptere og erkjenne når hundens liv ikke er et bra liv for den, det hjelper ikke å være fysisk frisk om man som hund ikke har det psykisk bra også.

Anonymkode: 91841...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunden et sånt lynne at det er stor fare for at den biter så hadde jeg avlivet. 

Anonymkode: 6ea00...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var naiv og kjøpte en liten hund, som hadde levd som veskehund og aldri fått lov å snuse og markere. 

Det endte med at jeg ga den bort til noen på bygda som den kjente fra før. Hunden ble også kastrert, men endret seg ikke. Den utgjorde ingen fare siden den var så liten, to kilo, men hadde det vært  i dag ville jeg avlivet den fordi hunden levde med angst /fryktaggresjon. 

Anonymkode: efbb9...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...