AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Jeg er utdannet sykepleier med 12 års erfaring. Har jobbet innen Ortopedi og noe psykiatri, jobber nå på Legevakt. Bor på Romerike. Jeg fantaserte for kort tid tilbake om å starte opp for meg selv, der jeg tilbyr helsetjenester til alt fra private personer, til å leie meg ut til helse/omsorgstjenester (som mitt eget vikarbyrå). Er dette lov? hvordan går man egentlig frem? Hvor stor egenkapital trenger jeg for å starte opp noe slikt? Er markedet modent for dette? Tenkte om det hadde vært mulig, at privatpersoner kjøper tjenester, som er alt fra at jeg kommer hjem til dem å steller sår, handler for dem, hjelpe med å gi folk en bedre og god hverdag....kanskje pga. at de ikke selv klarer å gjøre alt, eller at de ikke får nok oppfølging fra kommunale tjenester som hjemmesykepleie etc (det blir jo i samme gate som hjemmesykepleie, men med et høyere kunnskapsnivå enn hva kanskje ufaglærte har). Tenkte også at det kunne kombineres med hjelp til praktiske ting; som klipping av plen, snømåking, maling, og andre små praktiske oppgaver i hjemmet som vedkommende ønsker hjelp til å få ordnet. Samtidig så er jo spørsmålet, er dette noe jeg kan leve av med tanke på inntekt? Hva hadde dere villet betale for jevnlig besøk av sykepleier som kommer hjem til dere? Kan være alt fra ønske om besøk 1 gang i uka eller måneden, til at det kjøpes for 1 måned av gangen (si 10 besøk pr måned). Det viktige er jo å få tak i kunder til en sånn ide, og beholde dem. Samtidig så kan jeg ikke ha 500 kunder som i tillegg er spredt over et stort geografisk område. Kom gjerne med gode innspill og tips, eventuelt total slakt av hele "forretningsideen".... Anonymkode: 1e9f0...e4d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Hadde en vikar på jobb som drev eget firma og leide seg ut til kommunen, men hadde også privatpersoner hun hjalp hjemme, så absolutt mulig. Anonymkode: 5317f...27c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Du kan fint starte enkeltmannsforetak for helsetjenester. Har det selv, og jobber rundt på privatklinikker. Men jeg har en spesialutdanning som er veldig etterspurt (operasjons spl). Vet ikke om sengeposter hyrer inn fra enkeltmannsforetak, tror det ofte er anbud fra vikarbyråer. Så ja, det er mulig å starte for seg selv Anonymkode: 6063a...47c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 Dette konseptet har eksistert en stund. Både enkeltmannsforetak og firma med flere ansatte. Jeg vet om flere sykepleiere som har gjort, men de fleste sluttet etter en stund. Noen sa det var fordi kundene forventer topp kvalitet for pengene,når de betalte 400 kr timen og det ble for slitsomt lengden. Andre oppga at det ble for tungt psykisk å jobbe alene, ingen kollegaer, faglig utvikling, veiledning osv. Men du kan jo alltids prøve 🙂 blir det en hit kan du rekruttere flere under deg, selge inn tjenester til det offentlige. Vet om flere sykehjem feks som supplerer med private aktører for å få kanaler til å gå opp. Blir mer som et vikarbyrå. Anonymkode: 1145f...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Himmel, 400 kr timen? Jeg tar 800! Anonymkode: 6063a...47c
Flintis Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 Jeg synes forretningsideen er god, har tenkt noe lignende selv ikke fordi jeg er sykepleier men hører jo det kan være behov utover det det offentlige kan tilby. Mulig dette kan finansieres under en helseforsikring. Det kan være lurt å ha med seg noen til, slik at bedriften går om du blir syk eller skal på kurs eller kanskje det trengs flere også enkelte ganger.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Himmel, 400 kr timen? Jeg tar 800! Anonymkode: 6063a...47c Tenker det er litt mer realistisk med tanke på pensjon, forsikring (er), sykdom, kjøring ++ 400 dekker cirka ingenting av å drive eget enkeltmannsforetak.. Anonymkode: 9516e...faa 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette konseptet har eksistert en stund. Både enkeltmannsforetak og firma med flere ansatte. Jeg vet om flere sykepleiere som har gjort, men de fleste sluttet etter en stund. Noen sa det var fordi kundene forventer topp kvalitet for pengene,når de betalte 400 kr timen og det ble for slitsomt lengden. Andre oppga at det ble for tungt psykisk å jobbe alene, ingen kollegaer, faglig utvikling, veiledning osv. Men du kan jo alltids prøve 🙂 blir det en hit kan du rekruttere flere under deg, selge inn tjenester til det offentlige. Vet om flere sykehjem feks som supplerer med private aktører for å få kanaler til å gå opp. Blir mer som et vikarbyrå. Anonymkode: 1145f...d8d Det er noe her: forventningene blir ganske høye pga timeprisen. For deg bør den være mer enn 600. Skatt, regnskap, helseforsikring, du får ikke utnyttet 8 sammenhengende timer pga kjøring +++++++. Jeg hadde forventet ganske mye for en sånn timepris, selv om det er reel og rettferdig pris. Det er marked. Hjemmehjelpen fra kommunen er en katastrofe. Usikker på om kundegruppen har pengene. 10t i mnd feks blir 6000. Det er mye penger. Anonymkode: 7cb42...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er utdannet sykepleier med 12 års erfaring. Har jobbet innen Ortopedi og noe psykiatri, jobber nå på Legevakt. Bor på Romerike. Jeg fantaserte for kort tid tilbake om å starte opp for meg selv, der jeg tilbyr helsetjenester til alt fra private personer, til å leie meg ut til helse/omsorgstjenester (som mitt eget vikarbyrå). Er dette lov? hvordan går man egentlig frem? Hvor stor egenkapital trenger jeg for å starte opp noe slikt? Er markedet modent for dette? Tenkte om det hadde vært mulig, at privatpersoner kjøper tjenester, som er alt fra at jeg kommer hjem til dem å steller sår, handler for dem, hjelpe med å gi folk en bedre og god hverdag....kanskje pga. at de ikke selv klarer å gjøre alt, eller at de ikke får nok oppfølging fra kommunale tjenester som hjemmesykepleie etc (det blir jo i samme gate som hjemmesykepleie, men med et høyere kunnskapsnivå enn hva kanskje ufaglærte har). Tenkte også at det kunne kombineres med hjelp til praktiske ting; som klipping av plen, snømåking, maling, og andre små praktiske oppgaver i hjemmet som vedkommende ønsker hjelp til å få ordnet. Samtidig så er jo spørsmålet, er dette noe jeg kan leve av med tanke på inntekt? Hva hadde dere villet betale for jevnlig besøk av sykepleier som kommer hjem til dere? Kan være alt fra ønske om besøk 1 gang i uka eller måneden, til at det kjøpes for 1 måned av gangen (si 10 besøk pr måned). Det viktige er jo å få tak i kunder til en sånn ide, og beholde dem. Samtidig så kan jeg ikke ha 500 kunder som i tillegg er spredt over et stort geografisk område. Kom gjerne med gode innspill og tips, eventuelt total slakt av hele "forretningsideen".... Anonymkode: 1e9f0...e4d Jeg synes det er merkelig at du får bare positive tilbakemeldinger.. - Kommuner har som regel avtale med visse leverandører og er forpliktet til å bruke disse, de kan egentlig ikke bare leie inn fra «hvem som helst» Hvis du skal stelle sår osv, hva med forsvarlighet og konsekvenser her? Synes det høres merkelig ut, står du personlig ansvarlig om noe går galt og noen eksempelvis mener du har begått feil ? (Hva slags forsikring skal dekke hva?) Anonymkode: 3378c...c60 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes det er merkelig at du får bare positive tilbakemeldinger.. - Kommuner har som regel avtale med visse leverandører og er forpliktet til å bruke disse, de kan egentlig ikke bare leie inn fra «hvem som helst» Hvis du skal stelle sår osv, hva med forsvarlighet og konsekvenser her? Synes det høres merkelig ut, står du personlig ansvarlig om noe går galt og noen eksempelvis mener du har begått feil ? (Hva slags forsikring skal dekke hva?) Anonymkode: 3378c...c60 Det er jo ulemper også, man jobber alene og må stole på egne vurderinger. Nsf har en egen utvidet ansvarsforsikring som bør tegnes. Kurs og sykt barn dager eksisterer ikke. Man må sette av penger til pensjon, jeg setter unna endel i aksjefond. Det som var uvant i starten var at man ikke har noen kolleger å diskutere fag og problemstillinger med, så faglig input blir det lite av. Anbefaler å jobbe 50% i det offentlige i starten, slik at man er sikret noe fast lønn. Har man en periode med lite oppdrag er det som oftest lett å få ekstravakter å spe på med. Anonymkode: 6063a...47c
Majer Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 Vet om en stomisykepleier som gjør det. Alternativet er å spare opp kapital og lage sykehjem eller fertilitetsklinikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå