Alvario Skrevet 23. januar 2023 #21 Skrevet 23. januar 2023 Når ungene var i den alderen at foreldrene var med i barnebursdagen brukte jeg å lage en pastasalat, en kanne kaffi og en brus stående på «voksenbordet». De fleste var med å hjalpa egne og andre unger innimellom, og så satt vi sammen innimellom og spiste når ungene lekte.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #22 Skrevet 23. januar 2023 Kaffi og pizzaboller. Det kom to foreldre da. Resten vart henta etterpå. Anonymkode: e195f...59f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #23 Skrevet 23. januar 2023 Her setter jeg frem kaffe, te og vann. De får spise restene av maten/kakene. Bursdagen er for barna. Ikke de voksne. Ja,i første klasse er det så mange barn som er utrygge at vi har at 12 foreldre i huset. Helt sykt. Jeg har bare levert mine barn og dratt. Aldri opplevd barna mine så utrygge som jeg ser vennene deres har hvert og er. Anonymkode: 112dc...29d 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #24 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her setter jeg frem kaffe, te og vann. De får spise restene av maten/kakene. Bursdagen er for barna. Ikke de voksne. Ja,i første klasse er det så mange barn som er utrygge at vi har at 12 foreldre i huset. Helt sykt. Jeg har bare levert mine barn og dratt. Aldri opplevd barna mine så utrygge som jeg ser vennene deres har hvert og er. Anonymkode: 112dc...29d Føles det godt for deg å påføre andre mammaskam? Føler du at du er flink som har barn som ikke er sjenerte? Anonymkode: d1fb6...da1 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #25 Skrevet 23. januar 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Føles det godt for deg å påføre andre mammaskam? Føler du at du er flink som har barn som ikke er sjenerte? Anonymkode: d1fb6...da1 Enig med deg at ordlyden i innlegget du siterte var uheldig, men jeg synes jo også det er spesielt at skolebarn må ha foreldre med seg i bursdag. Beklager, men vil tro at dette også handler litt om helikopterforeldre. Tviler på at norske barn har blitt akutt mer sjenerte de siste 20 årene? Anonymkode: 5abf4...cde 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #26 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig med deg at ordlyden i innlegget du siterte var uheldig, men jeg synes jo også det er spesielt at skolebarn må ha foreldre med seg i bursdag. Beklager, men vil tro at dette også handler litt om helikopterforeldre. Tviler på at norske barn har blitt akutt mer sjenerte de siste 20 årene? Anonymkode: 5abf4...cde For 20 år siden var førsteklassingene et helt år eldre enn hva de er i dag... Ville du reagert om de i siste året i bhg for 20 år siden hadde med seg en forelder? For 20 år siden var man heller ikke så flink til å ta hensyn til følelser, da var det hive en redd unge inn og reise fra, uten at det ble sett på som noe galt - i dag vet vi bedre... Anonymkode: d1fb6...da1 2
Arkana Skrevet 23. januar 2023 #27 Skrevet 23. januar 2023 Jeg synes det er unødvendig å snakke nedsettende om andres trygghetsbehov. Førsteklassinger er bare 5 og 6 år gamle, de er små barn. Det er ikke det minste rart at veldig mange av dem synes det er litt skummelt å besøke nye hjem. At det var vanligere å bare levere og gå før i tiden handler ikke om at barn var mindre sjenerte da, men at foreldre på den tiden ikke var like opptatt av å møte barnas behov. Barn skulle gjøre som foreldrene sa, ferdig med det, og foreldre var ikke like interessert i å lytte til barna og hvordan de faktisk hadde det. Jeg synes vi skal være glad vi vet bedre nå og har utviklet oss videre. Å skape trygge barn er ikke å være curlingforelder. 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #28 Skrevet 23. januar 2023 Jeg husker nesten ikke - ti år siden jeg hadde barnehagebarn - men det var nok kaffe/te og en skål druer og en skål kjeks, det er standard servering her om de ikke skal være servering Ungene fikk pølser og sjokoladekake, bakte skuffekake så det var alltid nok til foreldrene. Anonymkode: 07931...d2b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #29 Skrevet 23. januar 2023 Ene bursdagen 6åringen var i var jeg eneste forelder som var der bortsett fra foreldre til bursdagsbarnet såklart 😊 men 6åringen har autisme og ønsket jeg skulle være der Anonymkode: 0baf2...fbf
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #30 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig med deg at ordlyden i innlegget du siterte var uheldig, men jeg synes jo også det er spesielt at skolebarn må ha foreldre med seg i bursdag. Beklager, men vil tro at dette også handler litt om helikopterforeldre. Tviler på at norske barn har blitt akutt mer sjenerte de siste 20 årene? Anonymkode: 5abf4...cde Det trenger absolutt ikke være helikopterforeldre, synes det er så trist at noen ikke forstår at barn har ulik personlighet uten at de har helikopterforeldre eller diagnoser. Barn var sjenerte for 20 og 30 år siden også, det blir bare tatt mer hensyn til i dag. Jeg er passert 40 år og var ett av de sjenerte barna da jeg var liten og til jeg var ferdig med ungdomsskolen. Det var ikke vanlig at foreldre fikk være med i bursdag og jeg kan enda kjenne på følelsen av hvor mye jeg gruet meg til å gå i bursdag da jeg gikk på barneskolen. Ofte gruet jeg meg så mye at jeg kastet opp og måtte være hjemme. Jeg ville jo være som de andre barna, men fikk det bare ikke til. Alle bursdager ble feiret hjemme hos folk og jeg syntes det var skummelt å komme til fremmedes hus. Fikk ei bestevenninne da jeg var 10 år og det ble lettere å gå i bursdag. Da var vi to og jeg følte meg ikke så alene. Til TS: jeg ville servert det samme til foreldrene som til barna, pluss kaffe. Anonymkode: 20ecf...430 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #31 Skrevet 23. januar 2023 Jeg som forelder forventer -ikke- å få mat i barnebursdager. Det går mye pølser om man skal servere 20 barn og 20 voksne. Det kan bli dyrt. Det skal være lavterskel økonomisk sett å arrangere barnebursdager. Vi har stort sett vært på utebursdager etter skolestart og da har voksne pleid følge barnet sitt. Anonymkode: 83526...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #32 Skrevet 23. januar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Det trenger absolutt ikke være helikopterforeldre, synes det er så trist at noen ikke forstår at barn har ulik personlighet uten at de har helikopterforeldre eller diagnoser. Barn var sjenerte for 20 og 30 år siden også, det blir bare tatt mer hensyn til i dag. Jeg er passert 40 år og var ett av de sjenerte barna da jeg var liten og til jeg var ferdig med ungdomsskolen. Det var ikke vanlig at foreldre fikk være med i bursdag og jeg kan enda kjenne på følelsen av hvor mye jeg gruet meg til å gå i bursdag da jeg gikk på barneskolen. Ofte gruet jeg meg så mye at jeg kastet opp og måtte være hjemme. Jeg ville jo være som de andre barna, men fikk det bare ikke til. Alle bursdager ble feiret hjemme hos folk og jeg syntes det var skummelt å komme til fremmedes hus. Fikk ei bestevenninne da jeg var 10 år og det ble lettere å gå i bursdag. Da var vi to og jeg følte meg ikke så alene. Til TS: jeg ville servert det samme til foreldrene som til barna, pluss kaffe. Anonymkode: 20ecf...430 Meg du sitere - jeg tviler ikke et sekund på at det er enkelte barn som har stort behov for en voksen også i bursdag, og det er flott at man som forelder er mer obs på dette i dag! Allikevel: Jeg tror nok at begrepet helikopterforeldre er der i dag av en grunn. Forelder i dag har i en del tilfeller gått for langt i motsatt retning, og skal fjerne ethvert ubehag. Og det er ikke helt heldig. Det er mye mestring i å lære seg å stå i ubehaget også. Og det er jo mestring vi fratar ungene våre. Jeg er helt sikkert skyldig her selv i enkelte tilfeller, bare så det er sagt Anonymkode: 5abf4...cde
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #33 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Høres stas ut med 12 3-4-åringer som til dels ikke er husreine og uansett stort sett ikke kan tørke seg selv bak, mens foreldrene stikker av. Men det har jeg heldigvis aldri vært borti at de gjør. Med større barn er det mer vanlig at foreldrene drar. Anonymkode: 8dd97...ff9 Hos oss leverte de bare og så gikk de. Det var når barnet mitt ble 4 år. Var 3-4 åringer der. Var et par stk som ble igjen, men resten avleverte ungene og dro sin kos. Anonymkode: c5b4b...791
ALB Skrevet 23. januar 2023 #34 Skrevet 23. januar 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hos oss leverte de bare og så gikk de. Det var når barnet mitt ble 4 år. Var 3-4 åringer der. Var et par stk som ble igjen, men resten avleverte ungene og dro sin kos. Anonymkode: c5b4b...791 Samme her. Foreldrene begynte å levere alene ved fire års alder, stort sett uten unntak. Nå i år ble 20 femåringer levert, kun en mamma som ble igjen (lurer på om det var en avtale for å hjelpe vertinne med mat, faktisk, mer enn at barnet trengte det)? Når det gjelder mat: Tenker ikke at man som forelder bør ha forventninger i det hele tatt til servering i en barnebursdag. Her har det vært at foreldrene kan spise de pølsene som er igjen når ungene har forsynt seg. Mest opptatt av noe å drikke, enten vann eller kaffe. 😅
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #35 Skrevet 24. januar 2023 Alvario skrev (På 23.1.2023 den 7.57): Når ungene var i den alderen at foreldrene var med i barnebursdagen brukte jeg å lage en pastasalat, en kanne kaffi og en brus stående på «voksenbordet». De fleste var med å hjalpa egne og andre unger innimellom, og så satt vi sammen innimellom og spiste når ungene lekte. Samme her, synes det er nitrist å ikke servere noe som helst til foreldrene Anonymkode: 528df...3c2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #36 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 19.28): Hadde det vært i et annet land: et glass musserende vin, litt ost og brød.;- Anonymkode: 6a805...127 Stemmer det, og man skal ikke lengre enn til Sverige (Stockholm) før det er vanlig. Anonymkode: aab4a...996 1
Embla Othea Skrevet 24. januar 2023 #37 Skrevet 24. januar 2023 Jeg hadde servert det samme som barna får - det være seg pizza eller pølser. Også kake og kaffe.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #38 Skrevet 24. januar 2023 On 1/22/2023 at 7:28 PM, AnonymBruker said: Hadde det vært i et annet land: et glass musserende vin, litt ost og brød.;-) I Norge tenker jeg kaffe og et kakestykke er nok, om de skulle bli igjen. Anonymkode: 6a805...127 Classy - skulle ønske vi begynte med det her også 😍 Anonymkode: 41bea...eb0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå