Gå til innhold

Antiinflammatorisk kosthold/low foodmap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har lyst til å "nullstille" magen på en måte.

Sliter så veldig med oppblåst mage, alltid gjort, men nå er det veldig ille. Føler at alt jeg spiser gir oppblåst mage, så jeg kvier meg nå til å være sosial hvor det er mat involvert..

Har først low foodmap før, men syns det er mye styr. Men nå må jeg bare gjøre noe.

Lurer på dette med antiinflammatorisk mat. Men det er kanskje ikke nødvendigvis low foodmap?

Noen her som har tatt en slags detox av magen? Hvilket kosthold fulgte du? Tok det lang tid før du merket bedring?

Anonymkode: f1871...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan ikke detoxe (som betyr å avgifte, altså fjerne gift) fra magen ved en spesiell diett fordi det er ikke gift som gjør at du har det sånn og du har lever og nyrer som fjerner det du må få fjernet. Antiinflammatorisk mat kan være effektivt hvis du har en inflammasjon, men ikke alene som eneste "behandling" hvis du har det. Inflammatoriske tarmsykdommer er da chrons og ulcerøs kolitt og det må behandles av leger. 

Hvis du har IBS så er low foodmap nyttig for mange, men ikke for alle. For meg for eksempel er det ikke fodmap som er problemet selv om jeg har diagnosen IBS og må i perioder spise fiberfattig i stedet. I de verste periodene har jeg startet med å bare spise animalsk mat og potet (fordi jeg vet jeg tåler det) over noen uker for så å introdusere igjen en og en ny matvare. Jeg ser jo tydelig at det er mat fra planteriket jeg ikke tåler og at animalsk mat tåler kroppen min veldig bra. Så man må bare prøve seg frem.

Anonymkode: fd31e...f0f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut alle planter og spiser bare animalsk. Kjøtt, fisk, sjømat, innmat, egg, fullfete meieriprodukter (helst upasteurisert). Etter en måned med diaré (dette ble jeg advart om, så det var forventet), så fungerer magen perfekt! Null oppblåsthet. Og jeg har sluttet å fise. Det vil si at jeg ikke trenger å lette på trykket. Det kommer bare små mengder gass ut sammen med avføring. Og nå tåler jeg litt planter av og til uten å få diaré. Jeg blir fortsatt oppblåst av fiber. Det er ikke til å unngå. Det er det fiber gjør. Fiber mater dårlige bakterier i tarmene som lager mye gass. 

En norsk facebookgruppe for kostholdet: https://www.facebook.com/groups/634663493332728/

En internasjonal facebookgruppe for kostholdet: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

Anonymkode: ea1bd...b1a

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

edit:feil tråd

Endret av linsejesus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte ren carnivore en stund, det funket dritbra, men selvsagt blir det ganske kjedelig.

Fordelen med det er at det er lettere å finne ut hva du tåler og ikke tåler når du starter ekstremt, for om bare rent kjøtt ikke hjelper, så er det nok ikke kostholdet som er problemet.

Hvis du føler deg fin på bare kjøtt, begynn å legge til en og en matvare eller kategori av matvarer, og så se hvor lenge du fortsetter å føle deg bra.

Problemet med å fjerne en og en ting er at det funker bare dersom det kun var en ting som gjør deg dårlig. Dersom det er flere ting så vil du ikke finne ut av det når du fjerner en ting som gjør deg dårlig men fortsetter å spise de andre tingene, så du feilaktig konkluderer at det ikke var det. Om jeg ikke tåler epler, pærer og bananer, så oppdager ikke jeg det ved å fjærne kun epler dersom jeg fortsetter å spise bananer og pærer, så jeg ender opp med å tro at det ikke var eplene, for jeg ble ikke noe bedre av å fjærne dem.

EDIT: Det med diaree som noen andre nevnte kan være en greie ja. Fikk ikke noe veldig mye prolemer med det, men det ble litt. Varte ikke en mnd for meg, men var vel noen uker. Som sagt ikke ille, men greit å være obs på om du prøver det.

Kan støtte det med ikke noe mer luft i magen, og forsåvidt også at jeg nesten ikke måtte på do lenger, da kroppen benytter seg av så mye av kjøttet at det nesten ikke blir noe avfallstoffer igjen etterpå.

Endret av Kipling
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg kuttet ut alle planter og spiser bare animalsk. Kjøtt, fisk, sjømat, innmat, egg, fullfete meieriprodukter (helst upasteurisert). Etter en måned med diaré (dette ble jeg advart om, så det var forventet), så fungerer magen perfekt! Null oppblåsthet. Og jeg har sluttet å fise. Det vil si at jeg ikke trenger å lette på trykket. Det kommer bare små mengder gass ut sammen med avføring. Og nå tåler jeg litt planter av og til uten å få diaré. Jeg blir fortsatt oppblåst av fiber. Det er ikke til å unngå. Det er det fiber gjør. Fiber mater dårlige bakterier i tarmene som lager mye gass. 

En norsk facebookgruppe for kostholdet: https://www.facebook.com/groups/634663493332728/

En internasjonal facebookgruppe for kostholdet: https://www.facebook.com/groups/zioh2/

Hvorfor i alle verden blir vi i Norge anbefalt å spise masse fiber? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (9 timer siden):

Hvorfor i alle verden blir vi i Norge anbefalt å spise masse fiber? 

Ja, det lurer jeg også på. Det er jo ikke basert på god vitenskap. Det er mye dårlige råd som henger igjen og kommer til å bli endret i fremtiden. 

De pleide å si at det var nødvendig med mekanisk rensing. At fiber gnei tarmtottene. Det har de gått bort fra nå fordi de innså at det var tull. Nå sier de at det er fordi fiber brytes ned til kortkjede fettsyrer som er gunstige for bakteriefloraen. Fiber brytes mest ned til smørsyre. Smørsyre har fått navnet sitt fordi meierismør er veldig rikt på smørsyre. Det forskes nå på om smørsyre kan være en behandling for irritabel tarm. Så spis meierismør for å få god bakterieflora. :) 

En vanlig effekt av fiber er forstoppelse (men noen reagerer andre veien). Av en eller annen grunn blir folk med forstoppelse anbefalt av helsepersonell å øke inntaket av fiber... Som selvsagt forverrer problemene deres. I en studie på forstoppelse ble 100% (!!!) symptomfrie da de KUTTET UT fiber og jo mer fiber de spiste, jo mer plager hadde de (analblødning, oppblåsthet osv).

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 9.44):

Sliter så veldig med oppblåst mage, alltid gjort, men nå er det veldig ille.

I hver ende av magesekken er det en ringmuskel som har som oppgave å lukke magesekken. Ringmusklene kan bli slappe hvis muskelcellene ikke finner nok mineraler. 

Hvis den nedre ringmuskelen i magesekken får problemer med å klemme igjen hardt nok, kan fermentert tarminnhold tyte opp i magesekken fra tarmen. Da utvikles det gass. 

Mineralene som ringmusklene er avhengige av for å holde seg ship shape, er kalsium, magnesium og sink.

Opptak av mineraler fra tarmen reguleres av et hormon som heter kalsitriol. Dette hormonet lager nyrene av D-vitamin. 

Når nivået av mineraler synker, blir nyrene stimulert til å produsere kalsitriol, slik at kroppen kan øke opptaket av mineraler. Finner ikke nyrene nok D-vitamin i blodet, blir det dannet for lite kalsitriol, som igjen fører til dårlig opptak av mineraler. Som igjen fører til at ringmusklene blir slappe. 

Løsningen kan derfor være å øke nivået av D-vitamin, slik at kroppen får økt økt opptaket av mineraler.

Da vil ringmusklene fungere optimalt igjen og det blir mindre gassdannelse i magesekken. 

Ting henger sammen. 

Anonymkode: 3035a...c35

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseintoleranse?

Generell melkeintoleranse, altså for melkeprotein?

Cøliaki? (I så fall kan du få grunnstønad fra staten, så ikke start med glutenfritt før du er testet)

Anonymkode: b2000...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 15.53):

Man kan ikke detoxe (som betyr å avgifte, altså fjerne gift) fra magen ved en spesiell diett fordi det er ikke gift som gjør at du har det sånn og du har lever og nyrer som fjerner det du må få fjernet. Antiinflammatorisk mat kan være effektivt hvis du har en inflammasjon, men ikke alene som eneste "behandling" hvis du har det. Inflammatoriske tarmsykdommer er da chrons og ulcerøs kolitt og det må behandles av leger. 

Hvis du har IBS så er low foodmap nyttig for mange, men ikke for alle. For meg for eksempel er det ikke fodmap som er problemet selv om jeg har diagnosen IBS og må i perioder spise fiberfattig i stedet. I de verste periodene har jeg startet med å bare spise animalsk mat og potet (fordi jeg vet jeg tåler det) over noen uker for så å introdusere igjen en og en ny matvare. Jeg ser jo tydelig at det er mat fra planteriket jeg ikke tåler og at animalsk mat tåler kroppen min veldig bra. Så man må bare prøve seg frem.

Du vet at potet er fra planteriket?

Anonymkode: 9edb5...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet at potet er fra planteriket?

Nei jeg tror det kommer fra dyr 

... 

🤣🤣🤣

Jeg vet jeg tåler potet, men jeg vet også at alle matvarer jeg ikke tåler kommer fra planteriket. Det betyr ikke at jeg ikke tåler noen matvarer fra planteriket. 

Comprende?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 14.40):

Nei jeg tror det kommer fra dyr 

... 

🤣🤣🤣

Jeg vet jeg tåler potet, men jeg vet også at alle matvarer jeg ikke tåler kommer fra planteriket. Det betyr ikke at jeg ikke tåler noen matvarer fra planteriket. 

Comprende?

Hehe jeg bare tulla med deg😋 Måtte bare le når det sto tåler bare kjøtt og potet, men tåler ingenting fra planteriket.. Det er jo veldig fint at du har fått en sånn oversikt over deg selv😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hehe jeg bare tulla med deg😋 Måtte bare le når det sto tåler bare kjøtt og potet, men tåler ingenting fra planteriket.. Det er jo veldig fint at du har fått en sånn oversikt over deg selv😊

Det var jo ikke det ABen skrev. Det er forskjell på at alle ting man ikke tåler kommer fra planteriket (kan være én eller tusen ting) og at man ikke tåler noe som kommer fra planteriket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...