AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Jeg har hele livet slitt med spiseforstyrrelser, hovedsakelig anoreksi og «tidvis» bulimi. Jeg er nå 25 år gammel, og har lenge vært ganske god. Dvs jeg er normalvektig og spiser regelmessig men spiseforstyrrelsen er alltid i bakhode. Mange i familien min er overvektige, og flere har begynt med disse slankesprøytene. Jeg finner dette svært triggende, da samtalen rundt hver middag vi har sammen dreier seg om disse sprøytene. Hvor lite sulten dem er, hvor lite de kan spise nå før de er stappmette osv.. prøvd å si jeg syns det er ubehagelig å snakke om, alle vet jeg har slitt i årevis med spiseforstyrrelser men de viser ikke hensyn til dette. Andre med lignende erfaring? Evt noen tips til hvordan jeg kan takle det bedre? Jeg leser jo om de overalt i media, og hører om de konstant hjemme. Merker det er litt overveldende hele greia. Anonymkode: 38190...994
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Du får være tydelig med familien om at du ikke kan spise middag med dem hvis de ikke kan la være å snakke med det når du er tilstede. Jeg vet det er vanskelig å omgåes triggere og at mange vil si at du bare må takle det. Men akkurat der er det kun du som vet hva du takler der og da, og noe av rehabiliteringen er å lære å ta hensyn til seg selv og vite når og hvor man kan presse seg selv. Anonymkode: 2777d...8d5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du får være tydelig med familien om at du ikke kan spise middag med dem hvis de ikke kan la være å snakke med det når du er tilstede. Jeg vet det er vanskelig å omgåes triggere og at mange vil si at du bare må takle det. Men akkurat der er det kun du som vet hva du takler der og da, og noe av rehabiliteringen er å lære å ta hensyn til seg selv og vite når og hvor man kan presse seg selv. Anonymkode: 2777d...8d5 Har vært ganske tydelig føler jeg selv, sagt jeg ikke syns noe om temaet. Veldig ubehagelig for meg når dem feks sier «skal du ha en til porsjon? Jeg klarer ikke det lengre etter jeg begynte på sprøytene, forstår ikke hvordan det er mulig lengre å spise to porsjoner» eller «skal du ha noe godteri? Jeg skal ikke for etter sprøytene har jeg ikke lyst på noe av det». Føler det hele er veldig spesielt, sett bort fra at jeg har spiseforstyrrelser så føler jeg likevel det er merkelig å gni inn? Kanskje bare meg siden jeg er mer bevisst på slike ting.. ts Anonymkode: 38190...994
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har vært ganske tydelig føler jeg selv, sagt jeg ikke syns noe om temaet. Veldig ubehagelig for meg når dem feks sier «skal du ha en til porsjon? Jeg klarer ikke det lengre etter jeg begynte på sprøytene, forstår ikke hvordan det er mulig lengre å spise to porsjoner» eller «skal du ha noe godteri? Jeg skal ikke for etter sprøytene har jeg ikke lyst på noe av det». Føler det hele er veldig spesielt, sett bort fra at jeg har spiseforstyrrelser så føler jeg likevel det er merkelig å gni inn? Kanskje bare meg siden jeg er mer bevisst på slike ting.. ts Anonymkode: 38190...994 Jeg tror de er for opptatt av hvor flinke akkurat de er pga sprøytene og ikke ser dine utfordringer. Anonymkode: e2a92...ac0 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Jeg ville gjentatt det hver gang det blir nevnt. "Det er så (sett inn følelse) for meg å høre om, kan vi snakke om noe annet." "Dette er et tema jeg ikke vil snakke om." Og til slutt "hvis du må snakke om dette hele tiden så må jeg reise hjem", og så dra. Anonymkode: 49395...5d5 1
Aureka Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 Skjønner deg godt. Synes familien din fremstår som tankeløse og litt selvgode. De er nok stolte av at de nå klarer å gå ned i vekt, men det er da helt unødvendig at de snakker sånn om det. Kan det hjelpe om du snakker med dem alene? Ta for deg en og en og forklar hvor vanskelig det er for deg. At det trigger gamle mønstre, spør om "vil du hjelpe meg"? og fortell så hvordan de kan hjelpe deg. Håper dere finner ut av det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå