AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Jeg får aldri helt tak i HVORFOR energidrikke er fyfy. Det er langt mindre koffein i energidrikke enn det er i kaffe og kaffe heller en del ned litervis av hver dag. Jeg drikker ikke kaffe. Man kan velge sukkerfrie energidrikker. Jeg drikker 1-2 sukkerfrie Powerking a 250 ml hver dag. Fordi disse inneholder b12, får jeg nå i meg nok og har ikke måttet ta b12-sprøyter de siste to årene. Anonymkode: dabeb...c67 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Nja, er vel mest ovenfor barn og ungdom det er «fyfy». Ellers har det jo samme negative påvirkning på kroppen vår som brus og kaffe. Selv drikker likevel daglig både brus og kaffe. Anonymkode: 8d415...38e 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Salget på energidrikk har skutt i været: – Drikker én til to daglig – NRK Nordland I følge denne artikkelen er det to ting: - Koffein og koffeinavhengighet for barn og unge (Det er mer koffein i kaffe, forskjellen er vel at siden energidrikker smaker bedre så drikker flere unge det) - Syreskader på tennene Spesielt åpningsspørsmål fra journalisten og svar fra FHI-representanten, for øvrig. Ja, hvorfor i all verden har energidrikker blitt mer populært, mon tro? Det kaaan vel ikke være fordi det er en måte å få i seg koffein som faktisk smaker godt? Anonymkode: 600c3...52d 2 1
Brunhilde Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Salget på energidrikk har skutt i været: – Drikker én til to daglig – NRK Nordland I følge denne artikkelen er det to ting: - Koffein og koffeinavhengighet for barn og unge (Det er mer koffein i kaffe, forskjellen er vel at siden energidrikker smaker bedre så drikker flere unge det) - Syreskader på tennene Spesielt åpningsspørsmål fra journalisten og svar fra FHI-representanten, for øvrig. Ja, hvorfor i all verden har energidrikker blitt mer populært, mon tro? Det kaaan vel ikke være fordi det er en måte å få i seg koffein som faktisk smaker godt? Anonymkode: 600c3...52d Der tror jeg vi er forskjellige, vi mennesker, for jeg syns ikke energidrikk smaker godt i det hele tatt. Kaffe, derimot, er noe jeg nyter. Men ja, jeg tror det er fordi barn og unge ikke har behov for, og sannsynligvis heller ikke godt av, store mengder koffein.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Brunhilde skrev (31 minutter siden): Der tror jeg vi er forskjellige, vi mennesker, for jeg syns ikke energidrikk smaker godt i det hele tatt. Kaffe, derimot, er noe jeg nyter. Men ja, jeg tror det er fordi barn og unge ikke har behov for, og sannsynligvis heller ikke godt av, store mengder koffein. Klart, vi liker forskjellige ting. Men kaffe er definitivt en tillært smak. Har sjelden møtt noen som likte kaffe noe særlig ved første smak. Energidrikk derimot er mye "lettere" å like. Mange forskjellige typer også, så kan fint synes at en smaker vondt mens en annen smaker godt. Anonymkode: 600c3...52d 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 Det er vel aller mest fordi det er hovedsaklig barn og unge som drikker energidrikker. Og de har begrenset mulighet til å forstå når man har drukket for mye og ser ikke det hele bildet av konsekvenser som økt hjerterytme, stygge tenner og magesår. Men voksne mennesker som drikker en om dagen eller så går nok greit. Anonymkode: b155c...525
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel aller mest fordi det er hovedsaklig barn og unge som drikker energidrikker. Og de har begrenset mulighet til å forstå når man har drukket for mye og ser ikke det hele bildet av konsekvenser som økt hjerterytme, stygge tenner og magesår. Men voksne mennesker som drikker en om dagen eller så går nok greit. Anonymkode: b155c...525 Fra FHI i artikkelen: Så hvor mye koffein kan man drikke før det blir for mye? For en ungdom som veier 60 kg vil tålegrensen for søvnforstyrrelser tilsvare en liten boks, altså 250 ml energidrikk. For en voksen som veier 70 kg vil tålegrensen for daglig inntak være på 5,7 mg koffein per kilo kroppsvekt. Det tilsvarer 400 mg koffein, koffein som er i overkant av to store bokser (1,25 liter) energidrikk eller 4–5 kopper kaffe. Anonymkode: 600c3...52d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart, vi liker forskjellige ting. Men kaffe er definitivt en tillært smak. Har sjelden møtt noen som likte kaffe noe særlig ved første smak. Energidrikk derimot er mye "lettere" å like. Mange forskjellige typer også, så kan fint synes at en smaker vondt mens en annen smaker godt. Anonymkode: 600c3...52d Enig i dette. Det er enormt mange ulike smaker på energidrikke, så jeg tror alle finner noe de liker. Jeg liker ikke drikker med sukker, så for min del blir det sukkerfrie varianter av både brus og energidrikke. Anonymkode: dabeb...c67 1
Brunhilde Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Klart, vi liker forskjellige ting. Men kaffe er definitivt en tillært smak. Har sjelden møtt noen som likte kaffe noe særlig ved første smak. Energidrikk derimot er mye "lettere" å like. Mange forskjellige typer også, så kan fint synes at en smaker vondt mens en annen smaker godt. Anonymkode: 600c3...52d Jeg har faktisk "alltid" likt kaffe, helt fra første smak. Klart jeg ikke har smakt alle typer energidrikk, men de jeg har smakt kan jeg styre meg for og ser derfor ingen grunn til å prøve flere. Jeg klarer meg lenge med kaffekoppen min og andre drikker som jeg faktisk liker.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Er så flaut med folk som drikker energidrikk. Er så trashy og harry. Anonymkode: d13e6...4ca
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er så flaut med folk som drikker energidrikk. Er så trashy og harry. Anonymkode: d13e6...4ca 🤣🤣🤣 Anonymkode: dabeb...c67 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 Det er fyfy for barn, ikke voksne. Anonymkode: db86e...b16
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå