Gå til innhold

Har du tatt HPV vaksine?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er 38, så jeg har vel da ikke fått denne når jeg var barn. Bør jeg ta denne? Gjør man det hos legen? 

Anonymkode: edd2c...6b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja legen kan ordne resept til deg. Den beskytter mot flere HPV-virus som kan utvikle seg til celleforandringer og kreft, og beskytter da også mot kreft i hals som følge av HPV. Den beskytter da mot de virusene du ikke har blitt smittet med til nå. 

Og ang spørsmålet i emnetittelen; ja, jeg tok vaksinen da jeg var 20 mener jeg fordi man fikk tilbud hvis man var født etter 1990 eller noe sånt, og nå er jeg 27. 

Anonymkode: 862fa...e5a

Skrevet

Ja, jeg har tatt to doser - og skal ta siste dose om et par år. Tok to doser når jeg var 25 eller 26 år, og fikk beskjed at den siste dosen burde jeg ta først oppi 30-åra. Jeg er født i 1992 og fikk/får dosene gratis.

Anonymkode: 69871...aa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja legen kan ordne resept til deg. Den beskytter mot flere HPV-virus som kan utvikle seg til celleforandringer og kreft, og beskytter da også mot kreft i hals som følge av HPV. Den beskytter da mot de virusene du ikke har blitt smittet med til nå. 

Og ang spørsmålet i emnetittelen; ja, jeg tok vaksinen da jeg var 20 mener jeg fordi man fikk tilbud hvis man var født etter 1990 eller noe sånt, og nå er jeg 27. 

Dette er ikke helt sant, det er mange unge jenter som har tatt vaksine og har fått celleforandringer. Venninnen min har fått dette, og det har vært mange saker i mediene vedrørende dette de siste månedene. Så den er ikke absolutt beskyttende mot dette, det er helt feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke helt sant, det er mange unge jenter som har tatt vaksine og har fått celleforandringer. Venninnen min har fått dette, og det har vært mange saker i mediene vedrørende dette de siste månedene. Så den er ikke absolutt beskyttende mot dette, det er helt feil. 

Den beskytter, men du er ikke garantert å ikke få noe.

Anonymkode: 85778...02d

Skrevet

Jeg tenkte på det samme her om dagen. Er 28 og ikke tatt, vurderte om jeg burde gjøre det. Tror den er ganske dyr da men, sikket verdt det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den beskytter, men du er ikke garantert å ikke få noe.

Anonymkode: 85778...02d

Nå er heller ikke celleforandringer ensbetydende med HPV-virus heller. Det er veldig normalt å utvikle celleforandringer og evt kreft, etter svangerskap, fødsel osv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er 38, så jeg har vel da ikke fått denne når jeg var barn. Bør jeg ta denne? Gjør man det hos legen? 

Anonymkode: edd2c...6b5

Anbefaler deg å snakke med lege, ts. For jeg eldre kvinner har blitt frarådet å ta vaksinen. Det er en grunn til at det kun var unge jenter som fikk denne gratis, men du burde ta opp dette med fastlege å høre hva han tenker. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke tatt hpv vaksinen. Er 40 år. Siste sjekk hos gynekolog viste negativ hpv test, så da kan jeg vente noen år til før en test taes. Men sønnene mine har tatt hpv vaksine. 

Anonymkode: 6560f...6b2

Skrevet

Må jo være mere hensiktsmessig å vite/teste seg for selve viruset å ha kontroll på hvilket av de det er man har fått/hatt. 

Vaksinen er nok kjempe effektiv for de som ikke er seksuelt aktiv enda, men effekten for noen "godt voksne" kan nok diskuteres.

Anonymkode: 3d7f2...017

Skrevet

Jeg har tatt, fikk den gratis for noen år siden jeg er født i 1991.

Anonymkode: 183e6...b2e

Skrevet

Tok den når jeg var 26, etter to barn. Legen mente det absolutt var hensiktsmessig. Måtte betale selv siden jeg er 90 modell.

Anonymkode: de23c...bdd

Skrevet

Har ikke tatt den (er i 40 årene), og har heller ikke tenkt å ta den. Har heller aldri blitt nevnt av lege/gynekolog at jeg bør ta. 

Anonymkode: 826a2...962

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er helt sant at den beskytter mot celleforandringer som følge av flere HPV-virus. At den beskytter betyr ikke 100%, men 90%. Man kan også en sjelden gang få celleforandringer av HPV-virus som ikke vaksineres mot fordi de sjeldent er ansett som farlige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tok den når jeg var 26, etter to barn. Legen mente det absolutt var hensiktsmessig. Måtte betale selv siden jeg er 90 modell.

Anonymkode: de23c...bdd

Spørsmål, ble du testet spesifikt for de hpv varianter vaksinen beskytter mot før du tok den? 

Eller tok du den "blindt"? 

Hva skjer hvis man allerede har hatt/har de varianten eller andre som den ikke beskytter mot? Hva er effekten da? 

Vet noen tar den når de oppdager celleforandringer mens andre blir anbefalt motsatt.

Anonymkode: 3d7f2...017

Skrevet

Nå er heller ikke celleforandringer ensbetydende med HPV-virus heller. Det er veldig normalt å utvikle celleforandringer og evt kreft, etter svangerskap, fødsel osv. 

Hva mener du med normalt, egentlig? Når jeg tenker normalt, tenker jeg flertallet av befolkningen. Og når det gjelder celleforandringer i livmorhals skyldes 99% av tilfellene langvarig HPV-infeksjon. Insidensen for kreft i svangerskap og opptil et år etter fødsel er 1 per 1000 svangerskap og tumorbiologien er ikke annerledes hos gravide kontra ikke-gravide. 

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du egentlig? Har du en kilde for påstanden om at det er «veldig normalt» å utvikle celleforandringer etter svangerskap og fødsel, og at HPV ikke har noen sammenheng med dette?

Sitat

det er tilnærmet umulig å utvikle livmorhalskreft uten HPV-virus

Kilde

Anonymkode: 1d51a...6bd

Skrevet

Jeg ble anbefalt av gynekolog å begynne å ta den rett etter jeg ble konisert og før jeg hadde sex igjen. Har nesten ikke livmorhals igjen så det er ikke mye å konisere på om jeg skulle få celleforandringer igjen. 

Anonymkode: facc8...4fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...