Gå til innhold

Trenger hjelp til helt ny garderobe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele mitt voksne liv hatt en jobb der det brukes uniform. Det har vært behagelig mtp å slippe å tenke på hva jeg skal ha på hver dag. Går med turtøy til og fra jobb. 

Men 1.februar begynner jeg i ny jobb der man ikke har uniform. Vil si det er casual kleskode, man kan ha på det man vil selv. Men jeg har rett og slett ikke klær! Jeg har typ en jeans, et par hvite t-skjorter, en grå cardigan og et par ullgensere (en blå og en grå). Men dette er jo kun en halv uke med antrekk. 

Så jeg må rett og slett kjøpe en hel garderobe. Jeg har heller ikke en spesielt stor interesse for klær, og aner ikke hva som beveger seg i motebildet. Jeg er i midten av 30-årene, og har ingen spesiell stil. Men ønsker å kle meg casual til pent. Gjerne jeans og bluse f.eks. 

Men dette er så overveldende, og jeg sitter fast. Kanskje noen snille mennesker der ute kan linke til fine plagg? Eller linke til inspirasjon? Jeg har noen tusenlapper å bruke totalt nå i starten, og så må garderoben vokse med tiden. 

Setter pris på alle tips :) 

Anonymkode: ac767...f00

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du si noe om fargene du har på hud og hår? Hvor fysisk er den nye jobben? Har du noen tanker om hva som er uaktuelt og hva som er plagg og farger du er komfortabel i?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (23 minutter siden):

Kan du si noe om fargene du har på hud og hår? Hvor fysisk er den nye jobben? Har du noen tanker om hva som er uaktuelt og hva som er plagg og farger du er komfortabel i?

Takk for svar :) 

Jeg er lys og blond, blå øyne. Slank, 163 høy. 

Stillesittende kontorjobb. Så jeg burde kanskje kjøpe andre bukser enn jeans også? 

Jeg trives best med kalde jordfarger (grå, blå, brun, grønn, beige, svart, hvit -  men kun kalde toner), litt oversized fit. Gjerne litt high waist bukser, og gjerne litt kortere overdeler. Det kler ikke meg om overdelene går til bredeste punktet på hoftene. 

Jeg er ikke en dressjakke/blazer og dressbukse person. 

Skrevet

Jeg ville gått innom en klesbutikk med litt kvalitet og sagt det som det var. De har som regel kunnskap, god smak og vil kunne hjelpe deg med noen basis plagg av god kvalitet som du kan mixe med rimeligere plagg. Det samme gjelder for fargeskala som er fint til deg. Alltid greit å få en bedre bevisstgjøring her. Viktig med riktig snitt på jakke og bukse feks. De har peiling! Lykke til😃👍

• Liker 2
Skrevet

Du har en egen stil 😉 Du er jo veldig tydelig på hva du liker. Jeg vet ikke hvor mye kundekontakt du har, men om du har det, må du ha klær som er hele og pene. Hvor fargerik er personligheten din? Jeg lurer litt på om du egentlig burde bruke budsjettet til en hårklipp, så kan du heller kjøpe mer klær etter hvert 🤔

Skrevet

Du bør sjekke ut om arbeidsplassen din tillater jeans. Det gjør de ikke hos oss. Så her er det kun type dressbukser/penbukser og kjoler/skjørt som gjelder for damer. Og dressbukse/penbukse  for menn

Anonymkode: 444b7...23f

• Liker 2
Skrevet

Holder med Rødstrupa, men du kan godt gå innom flere butikker og be om råd til jobbantrekk. Da får du ulike synspunkt og kan vurdere hvilke råd du vil følge.

Og tenk gjerne på at klærne skal være mulig å kombinere på kryss og tvers så du får flest mulig antrekk av færrest mulig plagg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker midway waist, og alltid jeans på kontoret. Men da er det greit å finne noen med god stretch :) jeg har flere fra Newyorker som jeg er veldig fornøyd med.

Bluser bruker jeg ikke, men på vinteren bruker jeg mye strikk. Slik:

https://www.zalando.no/evenandodd-strikkegenser-white-ev421i0az-a11.html

https://www.zalando.no/evenandodd-strikkegenser-light-grey-ev421i0gw-c11.html

https://www.zalando.no/monki-bilba-strikkegenser-oat-melange-moq21i039-c11.html

Og cargo-bukser funker fint for meg!  https://www.zalando.no/soliver-cargobukse-navy-so221a0w4-k11.html

Generelt liker jeg zalando, de har mye rimelig og pent :) jeg var i samme situasjon som deg i fjor! Nå er jeg på motsatt side, og lurer på hvordan jeg skal få plass i skapet...

Anonymkode: 7fb15...d35

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg bruker midway waist, og alltid jeans på kontoret. Men da er det greit å finne noen med god stretch :) jeg har flere fra Newyorker som jeg er veldig fornøyd med.

Bluser bruker jeg ikke, men på vinteren bruker jeg mye strikk. Slik:

https://www.zalando.no/evenandodd-strikkegenser-white-ev421i0az-a11.html

https://www.zalando.no/evenandodd-strikkegenser-light-grey-ev421i0gw-c11.html

https://www.zalando.no/monki-bilba-strikkegenser-oat-melange-moq21i039-c11.html

Og cargo-bukser funker fint for meg!  https://www.zalando.no/soliver-cargobukse-navy-so221a0w4-k11.html

Generelt liker jeg zalando, de har mye rimelig og pent :) jeg var i samme situasjon som deg i fjor! Nå er jeg på motsatt side, og lurer på hvordan jeg skal få plass i skapet...

Takk for tips! Akkurat slike gensere jeg er ute etter, frem til våren hvertfall :) 

Hva slags overdeler bruker du ellers i året? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du bør sjekke ut om arbeidsplassen din tillater jeans. Det gjør de ikke hos oss. Så her er det kun type dressbukser/penbukser og kjoler/skjørt som gjelder for damer. Og dressbukse/penbukse  for menn

Jeans er tillatt :) Det er ingen kleskode. 

Så jeg trenger egentlig ikke spesifikt jobbklær, bare vanlige klær. Jeg har så lite klær ettersom jeg hjemme går i joggebukse, og når jeg en sjelden gang møter venner i helgene har jeg på den ene jeansen jeg eier og en ullgenser😂

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

TS skriver i HI at det er casual og at de kan gå med det de vil

Anonymkode: 6d670...27c

Skrevet

Ikke kjøp alt samtidig!

Ville startet med to bukser til, et par gensere/cardigans og t-skjorter. Bruk de litt (en uke eller to), liker du fargene? Snittet? Materiale? Ok flott, da kan du kjøpe flere. Noe du misliker? Da ser du etter det som mangler eller er feil neste gang. Repeat. 

Tror mange som kjører på og kjøper alt nytt samtidig fort angrer seg når de oppdager de foretrekker kortere eller lengre snitt, at kanskje grått ikke var så pent til dem, eller at jeans er ubehagelig og de heller vil ha dressbukser. For eksempel. Kjøp litt av gangen og analyser hva du liker og misliker, så blir du fornøyd med garderoben når den vokser.

Anonymkode: a8b75...b81

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 10.57):

Takk for tips! Akkurat slike gensere jeg er ute etter, frem til våren hvertfall :) 

Hva slags overdeler bruker du ellers i året? 

Det blir mye singlet med tykke stropper, og tynne eller mellomtynne cardigans eller løs og åpen skjorte over. 
Eventuelt t-skjorte og en "blazer" over, og blazer tas av på kontoret. 
Fant selvfølgelig ikke favoritten min på HM nå, men de har en tynn cardigan til rundt 200,- som er perfekt på sommer, og som aldri får svettemerker!! 

men slike kan jeg bruke vår/sommer/høst
ONLY Petite ONLLESLY HOOD CARDIGAN - Cardigan - beigenmelange/beige-melert - Zalando.no
Davida Cashmere POCKET - Cardigan - light grey/grå - Zalando.no
VILA VINAJA NEW LONG JACKET - Cardigan - medium grey melange/grå-melert - Zalando.no
Siste er slik jeg har på med t-skjorte under. 

På sommer bruker jeg mye piratbukser eller løse jeans som jeg kan brette opp litt nede. Eller knelange skjørt. 
Jeg vil helst at det skal dekke hoftene, så bruker også en del tunika, selv om man alltid får høre her at det er skikkelig kjerring... 
slike Kaffe AMBER - Tunika - smoked pearl/grå - Zalando.no
Denne er dødskul over singlet eller kjole! 
Lett strikkejakke strikket med pent hullmønster. - naturhvit/muldvarp (bonprix.no)

Ellers så kan jeg slenge på meg en hettejakke eller genser også. 
Og jeg sitter uten sko på kontoret, og har slip-ins som brukes til/fra kaffemaskinen 😛 
Slippers med dekorative bånd - grå melert (bonprix.no) tilsvarende disse! Det finnes utallige varianter da, så man kan velge og vrake om man ønsker mer formell stil også. 

Kom også på for vinter: 
Denne er helt fantastisk fin!! Fikk den rett før jul, og den var bare nydelig! Og skikkelig god på :) 
Myk strikkegenser med moteriktig norskinspirert mønster - naturhvit (bonprix.no) 

Ble litt tips her :fnise:

Jeg elsker at det er en veldig uformell stil her på jobben! :danse2: Tidligere kollega gikk i treningstights også. 

• Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (På 21.1.2023 den 10.10):

Du har en egen stil 😉 Du er jo veldig tydelig på hva du liker. Jeg vet ikke hvor mye kundekontakt du har, men om du har det, må du ha klær som er hele og pene. Hvor fargerik er personligheten din? Jeg lurer litt på om du egentlig burde bruke budsjettet til en hårklipp, så kan du heller kjøpe mer klær etter hvert 🤔

Dette må være det dummeste jeg har lest på KG; og det sier litt. Hvorfor i all verden skal ts sløse vekk pengen på en hårklipp??? Som også er noe som må holdes ved like og koster mange tusen kroner i året? Og hvorfor går du ut i fra at ts er så stygg at du mener hun trenger å bruke penger på hårklipp?

Anonymkode: 37a6b...b0c

• Liker 8
Skrevet

Takk for mange gode forslag! 

Jeg har bestilt et par ullgensere, og vårgarderoben får jeg ta etterhvert :) 

Da jeg var på jobbintervju, så jeg en fremtidig kollega i joggedress, og en annen i skjørt og blazer. Så der er alt lov. 

Ang hår, så har jeg kontroll på det. Striper og klipper regelmessig. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for mange gode forslag! 

Jeg har bestilt et par ullgensere, og vårgarderoben får jeg ta etterhvert :) 

Da jeg var på jobbintervju, så jeg en fremtidig kollega i joggedress, og en annen i skjørt og blazer. Så der er alt lov. 

Ang hår, så har jeg kontroll på det. Striper og klipper regelmessig. 

Hår mener jeg du ikke trenger tenke mye på. Utenom å holde det rent selvfølgelig, og ikke se ut som ett skikkelig lykketroll :fnise: 

Jeg har langt hår med mye bølger, nesten til korsryggen, og klipper det selv 1-2 ganger pr år, og farger aldri. 
Setter det alltid i strikk uansett, enten hestehale, knute eller flette. 
På dårlige hårdager ser jeg ut som ett lykketroll uten hårstrikk! 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du kan finne litt inspirasjon her? Hun har også en ganske casual stil, selv om hun bruker blazere innimellom ;) 

• Liker 2
Skrevet
Roci skrev (1 time siden):

Kanskje du kan finne litt inspirasjon her? Hun har også en ganske casual stil, selv om hun bruker blazere innimellom ;) 

Hun er også på Youtube ;)

Use Less - YouTube

Skrevet

Gratulerer med ny jobb👏

En sikker vinner for meg på kontoret er sort eller blå highwaisted jeans og hvit skjorte som stapper oppi jeansen foran og danderer litt bak. Ørepynt. Røde negler. Varierer mellom sko som sneakers/ankelstøvletter/loafers/ballerinas. 

Gina Tricot har rimelige oxford-skjorter som er passe tykke (ikke gjennomsiktige).

Mango har av og til pene rimelige sko.

Det er lurt med egne innesko på jobben slik at de varer lenge.

Anonymkode: 8780f...136

• Liker 2
Skrevet
kaledonia skrev (17 minutter siden):

Hun er også på Youtube ;)

Use Less - YouTube

Stemmer :) Synes hun er veldig dyktig og inspierende!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...