AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Har vært deprimert tidligere i livet, men føler ikke den type smerte som jeg gjorde da. Det var en psykisk smerte så sterk at den opplevde fysisk - helt grusomt. Nå er det mer at jeg føler ikke jeg har lyst til noe, det er liksom bare fristende å sove. Jeg studerer dette året, men bruker ikke så mye energi på det. Finner liksom ikke mening i å være våken når jeg kan sove. Dessuten slipper jeg da å forholde meg til bekymringer for noen av mine familiemedlemmer. Det er ting jeg ikke får gjort så mye med egentlig, bortsett fra å stille opp der det er mulig. Kan sove opptil 17 timer i døgnet, og føler at søvn bare blir en større og større del av livet… Føler meg også ofte trøtt. Går dette over, eller hva bør jeg gjøre? Anonymkode: d68a3...f92 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Det første du bør gjøre er å oppsøke lege for å få tatt blodprøver. Mangler på visse vitaminer og mineraler kan gi både depresjon og utmattelse/tretthet. D vitamin, jern, b-12, m.m må sjekkes. Anonymkode: 90edc...35f 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Gå til legen. Uansett hvor tungt og vanskelig det må være. Jeg ble bare en skygge av meg selv, helt apatisk og ville bare sove av alvorlig d-vitamin mangel. Det er det jo årstid for nå midtvinters. Veldig lurt å få dette sjekket ut, og forhåpentligvis er det noe enkelt å ta tak i ❤️ Anonymkode: d0abf...531 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 Jeg var ekstremt trøtt fra slutten av juli i fjor. Først i slutten av september gikk jeg til legen.. Trodde jeg var bare kjempesliten, men synes det var rart at jeg ikke ble bedre av ferien så da tenkte jeg at jeg var sikkert utbrent da. Viste seg å være stoffskifte. Nå er jeg på bedringens vei, men det har tatt ekstremt lang tid. Anonymkode: 9a211...1e9 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gå til legen. Uansett hvor tungt og vanskelig det må være. Jeg ble bare en skygge av meg selv, helt apatisk og ville bare sove av alvorlig d-vitamin mangel. Det er det jo årstid for nå midtvinters. Veldig lurt å få dette sjekket ut, og forhåpentligvis er det noe enkelt å ta tak i ❤️ Anonymkode: d0abf...531 D-vitamin mangel er sannelig ingen spøk, og dessverre er det altfor mange som lider av det - uten å vite det. Selv lave verdier innenfor normalen kan gi symptomer. D vitamin er den vanligste mangelen, og kan gi store helseproblemer, både fysisk og psykisk. De fleste jeg kjenner som har testet seg, har hatt altfor lave verdier. Er verdiene veldig lave, så er det utrolig viktig med riktig dose. Det hjelper ikke med 10 mcg hvis nivået ligger på 20-30. Så man også få i seg magnesium, så kroppen klarer å nyttiggjøre d vitaminet. Jeg tror mange lider unødvendig, både med dårlig immunforsvar, utmattelse, og mental helse, pga vitamin mangel alene. Anonymkode: 90edc...35f 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Det kan høres ut som depresjon. At det ikke kjennes ut som sist kan være fordi du kanskje har en mild depresjon nå og hadde moderat til alvorlig forrige gang. Ville prøvd å forebygge litt så det ikke blir verre. Sollys på formiddagen, aktivitet, få i deg litt sunt fett, sosial omgang - selv om du ikke har lyst. Anonymkode: f9200...712
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det kan høres ut som depresjon. At det ikke kjennes ut som sist kan være fordi du kanskje har en mild depresjon nå og hadde moderat til alvorlig forrige gang. Ville prøvd å forebygge litt så det ikke blir verre. Sollys på formiddagen, aktivitet, få i deg litt sunt fett, sosial omgang - selv om du ikke har lyst. Anonymkode: f9200...712 Og vitaminmangel gir depresjon. Dette MÅ utelukkes og eventuelt behandles først. Anonymkode: 90edc...35f
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Og vitaminmangel gir depresjon. Dette MÅ utelukkes og eventuelt behandles først. Anonymkode: 90edc...35f Men hvorfor skal jeg gjenta det du akkurat har skrevet? Det blir jo litt unødvendig. Selv om jeg ikke nevner de samme tingene som deg betyr ikke det at jeg mener at det du skrev var feil. Anonymkode: f9200...712
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå