Gå til innhold

Sende til "Syden" som 17,5-åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Wilma89 skrev (5 timer siden):

Godt poeng. Tenker likevel det ikke er grunn til å nekte noen som kan gjøre nøyaktig det samme noen måneder senere. 

Når datteren er <18 er hun fremdeles et barn og foreldrenes ansvar. Når hun er >18 er hun pr definisjon myndig og foreldrene kan ikke stoppe henne. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 12.56):

Datter og venninner snakker løst (ingen plan foreløpig) om tur til "Syden" (heller ingen plan om sted) i sommer. De fyller 18 i løpet av året alle sammen, min er ikke 18 enda da.

Fornuftige jenter i all hovedsak. Ikke så bekymret for dem isolert sett, men det er jo mange andre rundt man vet ikke alltid oppfører seg ok...

Ville dere sagt ja eller nei?

Anonymkode: 4eaf4...3c8

Jeg ville nok sagt nei. At jentene er fornuftige hjelper ofte ikke når det er så mange andre som ikke er det. Blir ofte puttet noe rart i drikkene til jenter som gjør de dopet,så da bør de være flere og ALLE like fornuftige og tar ansvar for hverandre. Dette er jo etterhvert ikke bare et sydenproblem da det også skjer mye i norge, men der har foreldrene bedre kontroll.

Anonymkode: 975af...5b4

Skrevet

Jeg dro på interrail den sommeren jeg fylte 18 (fylte 18 i løpet av turen). Det var aldri noe snakk om at foreldrene mine skulle nekte (og de er ganske strenge), men jeg betalte alt selv. Men jeg skjønner jo hvorfor du er skeptisk, TS. Skal de dra til et typisk party-sted? Da ville jeg vært vesentlig mer skeptisk enn hvis de dro til et roligere familiested… Jeg ville også tatt en alvorlig samtale med henne (ideelt sett alle jentene), om rus, partydop,  voldtekt og å passe på hverandre. 

Anonymkode: ceabd...1e8

Skrevet

Nei! 

Anonymkode: 3a064...348

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tjaa har selv dratt på flere venninneturer hvor ikke alle var myndig enda og et eller flere mødre var med. Vi hang ikke sammen hele turen, men jaggu var de gode å ha da flere av jentene endte på sykehus pga de fikk noe i drinken. Ingen ble ekskludert eller utelatt. Det ble mange gode minner og koselige turer. 

Jeg vet at generasjon etter meg har med seg noen voksne på sydenturene frem til en viss alder. 

Anonymkode: 45682...813

Koselig tur hvor flere havnet på sykehus? Jaha.. ingen har havnet på sykehus på de turene jeg har vært på, så glad ikke mamma var med 😅 

generasjonen etter deg, snakker du for dine barn eller en hel generasjon? Jeg skjønner hverken at ungdommen synes dette er kult.. eller at du vil. Hvordan var det og være mor som måtte ringe hjem til de andre mødrene og fortelle at jentene deres var på sykehus? En tar jo på seg et stort ansvar uten egentlig og kunne ta ansvar. 

Anonymkode: b4e0b...8a0

Skrevet (endret)

Det hadde jeg sagt ja til. Synes det er urettferdig at hun som den eneste i en venneflokk må bli hjemme  fordi hun tilfeldigvis har bursdag litt senere enn de andre.  

Og alle dere som sier at jenter blir dopet i "syden" , hvor har dere hørt det? Har jobbet i turistbransjen i "syden ", og det opplevde vi aldri. Opplevde mange som drakk for mye ja, og flørting mm, men slik er det å være ung. 

Endret av tirben
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde sagt ja, og så hadde jeg eller far bestilt oss tur til samme plass selv også. Ikke til samme hotellet, men ville vært tilgjengelig hvis noe skulle skje. Det er for meg forskjell på myndig/umyndig. Samtidig ville jeg ikke latt henne «svi» for å være født seint på året ved å si at hun ikke får dra sammen med venninnene.

Skrevet

Det spiller ingen rolle om hun er 18 eler 17 etter min mening, men blir faktisk ber bekymret av at de er så ordentlige ellers. Tror du de er modne og "street smarte" nok til å ta kloke avgjørelser alene på tur?

Skrevet

Jeg hadde sagt nei! Kjente mange som dro på slike turer, jeg fikk aldri bli med og det er jeg glad for i dag..

Jeg kommer ikke til å la mine barn reise heller, ikke i frykt for at 1 reiser og 2 kommer tilbake som en her skriver men at 1 reiser og ingen kommer tilbake… nei, jeg kunne aldri tilgitt meg selv.

Anonymkode: 95464...830

Skrevet

Ungdom under 18 har vel ikke lov å overnatte alene på hotell uten foreldres samtykke. Eller hvis de er sammen med noen over 18. Enkelte tilbud som bar, pub og spa er vel også utelukket når du er under 18.

Så det blir vel hotellrommet da alene hvis de andre skal ta en øl på et utested.

Anonymkode: 94237...a43

Skrevet
On 1/20/2023 at 12:56 PM, AnonymBruker said:

Datter og venninner snakker løst (ingen plan foreløpig) om tur til "Syden" (heller ingen plan om sted) i sommer. De fyller 18 i løpet av året alle sammen, min er ikke 18 enda da.

Fornuftige jenter i all hovedsak. Ikke så bekymret for dem isolert sett, men det er jo mange andre rundt man vet ikke alltid oppfører seg ok...

Hvis de har spart opp penger og lan finansiere absolutt hele greia selv er det vanskelig å si nei til en på 18. men du kan nekte å betale for det hvis det er det som er finansieringsplanen deres…

Anonymkode: 1becb...f65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 3.13):

Min mor sa nei da jeg var i den situasjonen. Og jeg skjønner henne godt i dag.
Året etter kunne hun ikke nekte meg, men likte det ikke. Og selv får jeg grøssninger av alle ‘nesten uhellene jeg kom ut for på den Tyrkia turen. Drikkelekene på hotellet, drinker som smakte hjemmebrent. Hotellverten som tafset på meg og prøvde seg da jeg balanserte som på en karusell  alene inn på hotel  gjestetoalettet for å spy. ‘Taxisjåfører’ som kjørte oss til helt andre steder enn vi hadde bestilt. Et under at jeg/vi ikke ble voldtatt🙈😣

Om jeg hadde blitt det, og jeg bare var 17,5, ville mamma hatt ansvaret og følt enda mer skyld. Hun gjorde absolutt det riktige ved å ikke la meg dra før jeg hadde fylt 18 år..

Anonymkode: 0642d...def

Jeg var alene på tur i Tyrkia og opplevde ingenting av dette. Men jeg drakk heller ikke alkohol.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 12.56):

Isolert sett? Du mener i utgangspunktet? Enkelte flytter jo hjemmefra når de er 17, ikke uvanlig det. 

Anonymkode: 62b12...d16

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et under at jeg/vi ikke ble voldtatt

Vil heller si et under at dere overlevde, mtp hvor lite ansvarlig dere var. Folk som reiser til utlandet og spesielt ungdommer må jo forstå andre kulturer og at det ikke er det smarteste å drikke seg sønder og sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var alene på tur i Tyrkia og opplevde ingenting av dette. Men jeg drakk heller ikke alkohol.

Nettopp. De som reise for å oppleve ting dra nødvendigvis ikke dit for å drikke seg dritings hver eneste dag. 

Skrevet

La henne reise, hun blir nok ikke veldig mye mer «voksen» på 6 mnd. Jeg var 17 selv da jeg dro uten foreldrene mine. Jeg reiste med en kjæreste og alt gikk helt fint.

Du kan be henne betale hele turen og oppholdet selv. Det er snakk om en del tusen. Kanskje hun finner ut at hun vil bruke pengene på noe annet istede, feks førerkort.

Skrevet

Er det noko vits når ho uansett ikkje er gammal nok til å kome inn nokon plass? Eller er ikkje det så nøye i syden? Eg er ukomfertabel med tanken på ein sånn reise. Kor skal dei og kva skal dei er og relevant. 

Anonymkode: c7202...106

Skrevet

Jeg hadde sagt ja. Utrolig dårlig gjort hvis dere nekter henne å reise, så hun blir den eneste som ikke får bli med. Jeg var på en slik tur sommeren jeg ble 18. vi var fire venninner. Bare hun ene var blitt 18, resten ble 18 ila sommeren, etter turen. 

Anonymkode: 11062...865

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er det noko vits når ho uansett ikkje er gammal nok til å kome inn nokon plass? Eller er ikkje det så nøye i syden? Eg er ukomfertabel med tanken på ein sånn reise. Kor skal dei og kva skal dei er og relevant. 

Anonymkode: c7202...106

I syden er det ofte 16 års aldersgrenser. Det er ikke farligere å gå på utesteder i «syden» enn det er i Norge. Vil heller tro det er mindre farlig faktisk. Norge er et av versting-landene når vi snakker om dop, voldtekt og blind vold. I tillegg oppfører europeiske tenåringer seg stort sett bedre enn norske, kanskje med unntak av engelske tenårings gutter. 

Anonymkode: 11062...865

• Nyttig 1
Skrevet

Jammen har tidene forandret seg. Jeg måtte flytte ut som 16-åring og være på egen hånd. Ferier bestemte jeg selv over. Sier ikke at det var optimalt, men føler at kontrastene er veldig store. Dette var 20 år siden.

Anonymkode: fa5f2...a08

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...