Gå til innhold

Barn vil ikke vaske seg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da tvinges barnet inn i dusjen. Ikke snakk om at en 3 åring bestemmer. Selv min 9 åring blir sendt i dusjen eller blir på badet med meg til hun dusjer. Vi har sittet på badet i 2 timer før hun ga seg den ene gangen. 

Nå dusjer hun uten mas.

Anonymkode: f774e...3f7

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

How to talk so little kids will listen hadde en bra greie om det: Gi et valg mellom boblebad, spise gulrotstenger i badet, eller ha med badeender. Eller kjøp fargestifter til badekar. Eller badebomber. Spør om han vil hoppe som en kanin eller gå som en krabbe til badekaret. Skriv en formell invitasjon og gi til barnet når dere skal bade. Tilby å lese bok. Spør om han vil ha på svømmebriller mens han bader for å ikke få såpe i øynene. Eller en klut foran øynene. Spørre om han har noen ideer til hva som kan gjøre bading mer overkommelig. Spørre om han er redd for noe. Kanskje han heller vil dusje? 

Tror det beste er å unngå tvang om du kan for å ikke gjøre problemet større. 

Anonymkode: 33766...811

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Husk at det er lov å bruke ørepropper hvis lyden gjør det vanskelig for deg å holde deg rolig under gråteanfall, spesielt på badet som ofte har grusom akustikk.

Anonymkode: eb5bf...a4e

Herregud. Håper du sparer penger til dine barns fremtidige psykologtimer...

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klutvask er mer en bra nok. 

Anonymkode: 0887f...2dd

Vasker du håret ditt med klut?

Anonymkode: 54a98...fb0

• Liker 6
Skrevet

Det kan jo være han er redd og ikke "bare trasser". 

• Liker 1
Skrevet

Stesønn var akkurat sånn da han var 3, og det var et svare leven med hyling når faren skulle vaske håret hans. Jeg tok over, hadde tålmodighet og snakket om hvor deilig det var å ligge i karet med ørene under vann osv. Jeg vasket håret hans veldig forsiktig mens han lå slik, og var veldig nøye med at han ikke skulle få vann i øynene eller munnen. Han trasset ikke, men hadde skrekk for å få vann i øynene.

Etter hvert tålte han litt vann i ansiktet hvis vi hadde håndkle lett tilgjengelig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 18.07):

Vasker du håret ditt med klut?

Anonymkode: 54a98...fb0

Ikke mitt men en treåring sitt er det ikke noe problem, 

Anonymkode: 0887f...2dd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 14.04):

Det er vår oppgave som foreldre å sørge for at barna våre har mat, har rene klær og er rene. Klarer du ikke disse oppgavene er det omsorgssvikt! 

Anonymkode: ec57b...f40

Enig i dette. Det er en av oppgavene du har som foreldre. 

Et av mine barn hatet å dusje, hatet å vaske håret, hatet å gre seg. Tannpuss var en kamp. Hyl og skrik og voldsomme utbrudd. 

Hun måtte likevel. Hun ble eldre og det ble  lettere. Nå er hun stor og har hverken traumer eller dårlig hygiene. 

Anonymkode: b9e2e...9f3

• Liker 5
Skrevet

Å ikke vaske håret på en 3 åring i løpet av 3 uker er jo på grensen til omsorgssvikt !! 
Hva feiler en forelder som ikke fatter at en ikke kan ta hensyn at barnet hyler en stund mens en vasker håret ? 
Vi alle har vært der ov da må en være voksen og trøste og snakke til barnet mens en dusjer sammen om nødvendig . 
Skjerpings ! 

Anonymkode: 02bf2...4e2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Å ikke vaske håret på en 3 åring i løpet av 3 uker er jo på grensen til omsorgssvikt !! 
Hva feiler en forelder som ikke fatter at en ikke kan ta hensyn at barnet hyler en stund mens en vasker håret ? 
Vi alle har vært der ov da må en være voksen og trøste og snakke til barnet mens en dusjer sammen om nødvendig . 
Skjerpings ! 

Selvsagt er det ikke omsorgssvikt - kjære vene. Da jeg var barn på sekstitallet dusja vi en gang i uka og vaska håret annenhver uke. Gikk aldeles fint, og ingen traumer av noe slag.

Tips til barn med skrekk for vann i ansiktet: Da mitt barn nekta å vaske håret, kjøpte vi en gummiskjerm som satt tett rundt hodet. Når hun la hodet bakover, kunne vi skylle bra uten å få vann i fjeset. Gikk som en drøm! 

Anonymkode: 2ac22...361

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt er det ikke omsorgssvikt - kjære vene. Da jeg var barn på sekstitallet dusja vi en gang i uka og vaska håret annenhver uke. Gikk aldeles fint, og ingen traumer av noe slag.

Tips til barn med skrekk for vann i ansiktet: Da mitt barn nekta å vaske håret, kjøpte vi en gummiskjerm som satt tett rundt hodet. Når hun la hodet bakover, kunne vi skylle bra uten å få vann i fjeset. Gikk som en drøm! 

Her er det snakk om 3 uker, og det er bare nonsens at en voksen ikke greier å samle seg og ta grep om å holde barnet rent og ivaretatt  hygienisk. 
Nå er jeg født på 60 tallet og vi vasket oss oftere enn hva dere gjorde. 

• Liker 3
Skrevet
Festlig skrev (2 timer siden):

Her er det snakk om 3 uker, og det er bare nonsens at en voksen ikke greier å samle seg og ta grep om å holde barnet rent og ivaretatt  hygienisk. 
Nå er jeg født på 60 tallet og vi vasket oss oftere enn hva dere gjorde. 

Jeg hadde ikke giddet vente tre uker, hadde nok bare tatt og vaska ungen :) Men omsorgssvikt? Nei. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 14.04):

Det er vår oppgave som foreldre å sørge for at barna våre har mat, har rene klær og er rene. Klarer du ikke disse oppgavene er det omsorgssvikt! 

Men herregud, en 3-åring dør ikke av å ikke dusje noen uker.

Anonymkode: e7dfa...303

• Liker 2
Skrevet

Her er et eksempel på at barnet ditt tar alfa-rollen, TS. Den må du ta tilbake, det er din oppgave som foreldre å være leder. Du sier "På torsdager dusjer vi". Og så sier du det hver torsdag "i dag er det torsdag, i dag dusjer vi". Vi har gjort det med vårt barn, så han sier det nå "på søndager vasker vi håret" og det blir lettere for hver gang.

• Liker 4
Skrevet

Min treåring gikk 4 uker uten å vaske håret i høst, vasker normalt ca 1 gang i uka, men den natta sprakk trommehinna, og vi venta med rennende vann på hodet til vi hadde vært hos lege og sjekka at det hadde grodd. Det gikk helt fint! Men han bada og vi vaska kroppen med klut, og når han begynner å bli merkbart skitten er det jo på tide å gjøre noe.
Vår har også hatt perioder der han har nekta hårvask, noe som har ført til at han har nekta å bade. Da det låste seg helt sa jeg «nå skal du bade, men du trenger ikke vaske håret» og tok han med meg opp der vi har bad og soverom, lukka trappegrinda og satte meg på badet og venta til han kom inn. Det tok sin tid de første gangene, men Etter noen ganger ble han med med en gang. Da begynte jeg å si at vi måtte vaske håret. Han fikk en klut som han holdt foran ansiktet, hadde en tørr klut i bakhånd og skjermet ørene med hånda. Jeg forberedt han alltid på at jeg hellte vann, og etterhvert gikk det seg til. Han liker det fremdeles ikke, men godtar det. 

Anonymkode: 93b17...e3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde ikke giddet vente tre uker, hadde nok bare tatt og vaska ungen :) Men omsorgssvikt? Nei. 

Når en voksen ikke greier å dusje barnet sitt fordi 3 åringen har tatt over styringa der i heimen ? 

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Tar på dusjen. Slenger ungen inn. 

Enkelt og greit. Samme med tannpuss. Visse ting må gjennomføres med tvang når barnet nekter. 

Men håret trenger ikke ofte vask så resten av kroppen ellers kan vaskes med klut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 14.02):

Ehm, nei. Barnet skal ikke belønnes for at det dusjer.

Anonymkode: 75086...2a6

Håpløst at noen holder på slik. Belønning for å dusje. Tragisk oppdragelse. 

Anonymkode: 4323c...842

Skrevet
WhisperingWind skrev (5 minutter siden):

Tar på dusjen. Slenger ungen inn. 

Enkelt og greit. Samme med tannpuss. Visse ting må gjennomføres med tvang når barnet nekter. 

Men håret trenger ikke ofte vask så resten av kroppen ellers kan vaskes med klut. 

Riktig 

Anonymkode: 4323c...842

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men herregud, en 3-åring dør ikke av å ikke dusje noen uker.

Ingen som dør av å ikke dusje, men ekkelt er det! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...