Gå til innhold

Jeg klarer ikke holde kjeft.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble behandlet for kreft for 2 år siden og etter det har jeg slitt en del med fatique, noe som gjør mye rart med kroppen din og hodet, blant annet sliter jeg med energi mangel, konsentrasjon, hukommelse og lignende men det som har skaffet meg mest problemer er at jeg sliter med å holde kjeft om ting jeg ikke skal prate om, er som jeg ikke har et filter liksom. Eksempel forrige uke var jeg på møte med min sjef, ikke noe alvorlig men det ble tatt opp ting som var mellom meg og sjefen, på slutten av møtet sier sjefen klart i fra at dette møtet er taushetsbelagt, ikke noe av det vi pratet om skal ut. Dagen etter spør en av mine kollegaer hvordan møtet gikk og jeg sitter da og hører meg selv fortelle om møtet, ikke store avslørende detaljer men litt om hva møtet handlet om, det forteller jeg i mens jeg roper og skriker til meg selv "HOLD KJEFT!!!!! ".

På Onsdag var det nytt møte med sjefen da ble det skriftlig advarsel for brudd på taushetsplikten, jeg prøvde forklare problemet mitt og fikk da beskjed om at det var noe jeg måtte jobbe med, om jeg ikke klarte tenke før jeg pratet så kunne jeg ikke jobbe her lengere.

Det rare er at jeg klarer helt fint holde på ting som ikke har med meg å gjøre men når det gjelder ting som har skjedd meg så plaprer jeg som en papegøye, så hvorfor klarer jeg ikke holde kjeft? Jeg hører jo hva jeg sier, og jeg vet jeg ikke skal si det men selv da klarer jeg ikke stoppe det, er som jeg er en ufrivillig passasjer mens det pågår, også går jeg rundt i flere dager å angrer, og pines i frykt over hva konsekvensene blir denne gangen og forbanner meg selv og fatique, kreft, jobb, senga mi, gjeld, strømpriser, renter og alt annet som kan forbannes. Og det er liksom bare noen ting jeg prater om, jeg sier ingen ting om noen forteller meg noe om andre eller ting som skal skje fremover eller slike ting, er bare når det gjelder meg personlig jeg prater om det. Og jeg vet konsekvensen av det, men selv da hører jeg meg selv prate, og overdrive litt her, legge på og ta av litt der for så og blande sammen litt hendelser her og der.

Med andre ord så er jeg redd meg selv noen ganger og jeg er redd for å miste jobben min og jeg føler ikke jeg kan prøve forklare sjefen dette da jeg har fått klar beskjed om hva tankene rundt det er der.

Så råd tas i mot med takk.

Anonymkode: efa21...4e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk hjelp hos psykolog. En privat, for offentlig henvisning tar alt for lang tid. 

Selvsagt kan man ikke jobbe med taushetsbelagte ting om man ikke klarer holde kjeft, derfor tenker jeg du bør få hjelp så fort som overhodet mulig. 

Du kan evt spørre sjefen/hr om dere har psykolog som ansattgode på jobb. De fleste steder jeg har jobbet, har vi hatt forsikringsordninger som gir rett til akutt hjelp hos psykolog (ikke mange gangene og timene, men det kan være nok med en time eller to i ditt tilfelle). 

Anonymkode: aa608...80e

• Liker 1
Skrevet

Du må lære deg arbeidets spilleregler. Snakke om vær og vind. Unngå prating om alle rundt deg og deg selv. 

Du må ikke skylde på sykdom og snøen som falt ifjor. Ville du hatt en papegøye til kollega? Du må bare skjerpe deg, for du har tydeligvis såpass selvinnsikt. Ingen vil ta i deg med illtang hvis du får sparken pga brudd på taushetsplikten. Hva plaprer du om neste gang forresten? 

Anonymkode: 9109b...401

Skrevet

Om dette er et nytt problem, så høres det ut som du har fått en skade i hjernen som kontrollerer den slags. Om det er tilfelle, så er det ikke noe du kan hindre, du mangler det som stanser deg fra å prate. Ville snakket med legen om det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...