Gå til innhold

Hvordan vasker du treningstøy?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg googlet det nettopp og kommer opp alt fra 60 grader til at du ikke må vaske over 40? Noen anbefaler til og med å ikke bruke vaskemiddel?

Det første resultatet som kom opp var:

Ved vask av treningstøy og badetøy anbefales det å følge vaskeanvisningen på plagget, og ikke vaske det over 40 grader. Bruk ikke vaskepulver eller skyllemiddel. Dette blir ofte ikke vasket ut av plagget, noe som vil slite på plagget, samt at stretcheffekten i plagget blir svakere ved bruk av skyllemiddel.

Anonymkode: a60d8...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kaster det i maskinen sammen med annet tøy, bruker vaskemiddel og skyllemiddel, og vasker på 40 eller 60 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Jeg vasker treningstøy sammen med annet tøy i samme farge på 60 grader med vaskemiddel og uten skyllemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster det i maskinen sammen med annet tøy, bruker ikke tøymykner(!) og vasker på 30 *.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår vaskemaskin har eget program for treningstøy, bruker det. Har og kjøpt eget vaskemiddel til treningstøy. Om det er nødvendig er et annet spm 😅

Anonymkode: e072d...81d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker program for treningstøy, 40 grader. Med vaskepulver, men ikke skyllemiddel. 

Anonymkode: 02cae...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som har fått en surere lukt enn bare fersk svette går på 60 grader(mest fra mann og sønn). Resten på 40. Sammen med annet tøy, vanlig vaskepulver, ikke noe tøymykner eller noe.

Anonymkode: 0cb45...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker det sammen med vanlig tøy på 40 grader. Ingen skyllemiddel, bare vanlig vaskepulver.
Har aldri opplevd sur lukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vår vaskemaskin har eget program for treningstøy, bruker det. Har og kjøpt eget vaskemiddel til treningstøy. Om det er nødvendig er et annet spm 😅

Anonymkode: e072d...81d

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker program for treningstøy, 40 grader. Med vaskepulver, men ikke skyllemiddel. 

Vil det si at dere trener så mye at dere fyller maskin med treningstøy? 
Eller vasker dere annet også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng opp klær så de tørker , etter trening og før vask, så får de ingen sur lukt. Da kan de vaskes som andre klær. 

Anonymkode: 10d02...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker det på 30 grader. Men jeg henger det alltid opp til tørk med mindre jeg skal vaske klær rett etter at jeg har trent. Dette er viktig for å unngå at bakterier vokser i det våte tøyet og det er det som utvikler seg til vond lukt!

Anonymkode: 0db56...693

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker det med den helt vanlige 40-kulørt-vasken, med helt vanlig vaskepulver. 

Treningstøy er ofte stretchy, og du ødelegger stretchen om du vasker på 60 grader. 

Anonymkode: 4d0f6...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker sammen med lignende farger, bomull og syntetisk i samme vask, på 40 grader, med pulver. Bruker ikke skyllemiddel på noe og bruker ekstra skylling for å få ut igjen vaskemiddel, da vi har en atopiker i familien. Prøvde flytende middel en stund, men synes ikke det vasket like bra. Dermed ble pulver+ekstra skylling løsningen, og den funker fint på alt unntatt ull. Der er det flytende ullvask som brukes.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener såpass mye og har så mye tøy at jeg vasker det separat fra andre klær. Da slipper jeg også å risikere at glidelåser lager rifter i det. 

Vasker på 30 eller 40% med vanlig pulver eller flytende sportsvask. Tøymykner ødelegger de pustende egenskapene til tøyet, så det dropper jeg. 

Tørker alt på snor i stedet for trommel for å skåne klærne. 

Anonymkode: 1b9ac...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Nå er ikke jeg ekspert på å vaske klær, har ofte fått andre til å gjøre det for meg for jeg hater det😅 men må vaske selv også. Å trene gjør jeg jo hver dag så blir mye treningsklær, jeg kaster det inn vaskemaskinen sammen med andre klær, bruker vaskepulver og vasker det på 60 grader. Så lenge det blir rent er jeg fornøyd og det blir det etter jeg har vasket det.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (9 timer siden):

Vil det si at dere trener så mye at dere fyller maskin med treningstøy? 
Eller vasker dere annet også? 

Ja, vi er 4 i familien og alle trener minst 3 ganger i uka. Så tar en maskin i uka med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener mye (mest løping) og bruker tights, superundertøy, syntetiske t-skjorter og sports-BH. Vasker det sammen med sokker, truser og håndklær på 60 grader med vaske- og skyllemiddel. Har gjort det i ti år og har foreløpig til gode å slite ut et treningsplagg (med unntak av sokker). Begynte med det etter at jeg begynte å slite med treningstøy som luktet surt.

Anonymkode: 2726c...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/20/2023 at 7:52 AM, AnonymBruker said:

Jeg googlet det nettopp og kommer opp alt fra 60 grader til at du ikke må vaske over 40? Noen anbefaler til og med å ikke bruke vaskemiddel?

Det første resultatet som kom opp var:

Ved vask av treningstøy og badetøy anbefales det å følge vaskeanvisningen på plagget, og ikke vaske det over 40 grader. Bruk ikke vaskepulver eller skyllemiddel. Dette blir ofte ikke vasket ut av plagget, noe som vil slite på plagget, samt at stretcheffekten i plagget blir svakere ved bruk av skyllemiddel.

Anonymkode: a60d8...ed4

Kjører det på 30 med vanlig finvask program, funker fint det. Greia med temperatur er vel at er det now syntetisk i det så kan det fort bli ødelagt med høy temperatur da det mer eller mindre er plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...