Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du beskrive din hverdag om hvordan du har det? Går det ut over dagliglivet ditt ol? Jeg sliter enormt med han jeg er hekta på, å er dyp deprimert å sliter med å konsentrere meg å fullføre daglige gjøremål.

Anonymkode: 03c53...3a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei jeg er vel hekt dronninga her da så det der vet jeg mye om egentlig. Men ja jeg har hatt hekt i flere år og sliter fortsatt med å komme ut av det. Nå har jeg ikke blitt så deprimert da heldigvis. Men man tenker nå mye på den personen i det daglige. Hva gjør de nå ? osv osv... 

Det er slitsomt ja..psykisk tungt. Så kan skjønne noen blir deprimert og lei seg og alt ser svart ut og man tenker man aldri kommer til å finne noen som kan måle seg med den personen osv osv.. 

Det er som en avhengighet da som du må ut av.. og den prossessen ut av det er lang og tung. 

Hadde den du er hekta på bare slettet og blokkert deg så hadde det vært enkelt, men noen av de fortsetter å ta kontakt innimellom for å se om de fortsatt har "draget" har jeg skjønt. 

Du må skrive ned alle negative tingene med personen eller tenke på det i hodet ditt hver gang tankene på han kommer. ... regner med du har opplevd mye dritt med personen også innimellom de bra tingene.. 

Så er det å prøve å være litt mer sosial med venner osv.. bli med på ting som folk vil ha deg med på det gjør at du får tankene over på noe annet i hvertfall den stunden... og slik må du jo holde på da til det gir seg tenker jeg.. er som å ha abstinenser noen ganger.. at man i ene sekundet har lyst til å sende en melding ta kontakt, mens i neste sekundet så kommer en på alt det negative og klarer å holde seg fra det.. vil tro det vil gå over etter hvert hvis en er hard med seg selv. 

gå på date med andre kan og være en ide bare for å få tankene bort på noe annet og trene litt på å date igjen...

Mange går vel til psykolog også for å få hjelp. Selv om jeg hadde syntes det var ille flaut. 

Men siik jeg opplever det litt da.. er snart på 4 året men nå har jeg klart å holde meg unna ganske lenge og håper jeg skal klare meg nå da. det blir lettere og lettere.. så lenge han holder seg unna. 

Lykke til masse. 

KOmmer sikkert noen drassende med at du må lese boka om Sissel Gran Hekta på et håp om kjærlighet. Jeg har lest den kjente meg ikke igjen i den boka men tror ikke den passer for alle .. sånn er det. 

Anonymkode: 97087...dbd

Skrevet

Det eneste som hjalp meg ut av denne forferdelige tilstanden var at jeg til slutt ble forbannet og så hva personen faktisk gjorde mot meg. Det vil ikke si at personen ikke har positive egenskaper osv, men hva hjelper det når vedkommende fucker opp hele livet ditt? Så ja, jeg ble forbannet og tenkte at et annet menneske skal søren meg ikke få ta fra meg livskvaliteten og så kuttet jeg han ut. På en såpass tydelig måte at han skjønte at han hadde gått for langt og ikke skulle kontakte meg mer. Så ble det en litt tung periode for meg, men så fikk jeg hodet over vannet igjen og plutselig var jeg tilbake til et liv med greit humør og nye muligheter. Lykke til!

Anonymkode: 904b2...05f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil du beskrive din hverdag om hvordan du har det? Går det ut over dagliglivet ditt ol? Jeg sliter enormt med han jeg er hekta på, å er dyp deprimert å sliter med å konsentrere meg å fullføre daglige gjøremål.

Slitt ca. ett år med hekt/forelskelse/limerence. Gått sterkt utover livet mitt, både mentalt og fysisk. Hadde vært fint om vedkommende ikke hadde flørtet med meg i det heletatt! Jeg var allerede på vei dit når jeg så hens vakre åsyn😅 

Først var det bare sånn at jeg var utrolig glad for å være i personens selskap, så gikk det over til savn.

Vært i et dilemma fordi jeg trenger personen til noe. Plutselig gikk hen fra å være mye i kontakt til kald og begrense kontakt til absolutt minimum, jeg begynte å tenke at nå ble jeg sikkert innpåsliten, har avslørt meg, men samtidig trengte jeg personen til noe viktig og ble irritert på at jeg ikke fikk det jeg trenger. Så måtte prøve å få kontakten tilbake, samtidig som jeg ønsket sykt kontakten men også visste det ikke var smart. Men jeg føler nå det er best å ha vennskapelig kontakt, fungerer bedre enn med ingen kontakt. 

Hekten begynte å bli ille når vi hadde kontakt, men ble faktisk grusomt og verre når hen ble kald og fjern, gikk over til en grusom hjerte smerte. Det har vært enormt krevende år i tillegg har jeg vært helt fjern, fokus og konsentrasjon gikk rett i søpla. Så sjukt lei av at denne intense følelsen tar over. Nå føler jeg kanskje jeg er på bedringens vei, kanskje. 

Fornuften sier selvsagt, du kjenner ikke personen, det er sikkert noe ved hen som er skikkelig ille og i min familie har vi lang historie i slekta med å falle for feil type personer. Men hen er liksom så nydelig 💘😻🥺....

Sånn rent instinktivt ville jeg fulgt vedkommende hvor som helst, noe som skremmer vettet av meg. Det kan være hen er en person mange får følelser for, men slike personer bør være mer forsiktige med hensyn til hvem de flørter med, fører til mange knuste hjerter rundt seg. 💔

Dessverre finnes det ingen medisin eller hjelp å få mot slik hekt.😕

Anonymkode: 1c5c6...7d7

Skrevet

Kjedelig svar fra meg, men du trenger kun tid. Jeg har vert hekta TO ganger. Er nesten over den siste(1,5 år siden). Det tar bare mye tid. Jeg tenker jeg er ferdig til sommeren. 

Anonymkode: 87063...bd3

• Liker 1
Skrevet

Snakker dere om å være forelsket i en person, eller er det noe annet å være «hekta på» noen?

Anonymkode: e0b95...fe2

Skrevet

Jeg gikk til psykolog for å snakke om barndommen min. Da ble hekten min oppløst og jeg så ham for den han var, og jeg ble så skamfull og flau. For en jævla kødd, uten verdier, uten moral eller mål og mening i livet, ikke en snill celle i hele kroppen og eneste han følte for meg var gleden å kontrollere meg og se meg vri meg i mangel på kjærlighet og oppmerksomhet fra ham. Taper.

Det er må 10 år siden og han bor alene, mister mer og mer venner fordi han er vanskelig med dem og. 

Anonymkode: 99987...ffd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg gikk til psykolog for å snakke om barndommen min. Da ble hekten min oppløst og jeg så ham for den han var, og jeg ble så skamfull og flau. For en jævla kødd, uten verdier, uten moral eller mål og mening i livet, ikke en snill celle i hele kroppen og eneste han følte for meg var gleden å kontrollere meg og se meg vri meg i mangel på kjærlighet og oppmerksomhet fra ham. Taper.

Det er må 10 år siden og han bor alene, mister mer og mer venner fordi han er vanskelig med dem og. 

Hei, det er bortkastet tid å føle seg skamfull og flau. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du vil ha en oppskrift som fungerer? OK:

Du er ikke forelsket i ham. Du er forelsket i det bildet du har i hodet ditt av ham. Og dette er to veldig forskjellige ting.

Les de tre uthevede setningene ovenfor 100 ganger, og forstå hva de betyr og hva de innebærer. Disse tre setningene er nemlig alltid sanne, for alle som forelsket seg.

Forelskelsen befinner seg i hjernen din, men det gjør ikke han – han befinner seg utenfor hodet ditt. Det eneste hjernen din har tilgang på er ditt mentale bilde av ham. Det er dette du er forelsket i, og ikke i ham. Og slik er det altså alltid, for alle.

Så er spørsmålet: Hvor godt stemmer bildet du har i hodet ditt med personen som finnes i virkeligheten?

Når du møter en person begynner hjernen din prosessen med å danne seg et bilde av vedkommende. Dette er en risikabel prosess, for bildet dannes på et mildt sagt upålitelig grunnlag. Ikke minst fordi folk så godt som aldri er helt ærlige om hvem og hvordan de faktisk er.

Men ved forelskelse er det faktisk enda verre. For da begynner du selv å fabrikere positive egenskaper ved vedkommende. Du roter rett og slett til ditt eget mentale bilde av fyren. Og det er helt opp til tilfeldighetene hvor mye det du da steller i stand stemmer overens med hvordan han faktisk er i virkeligheten.

Se for deg at du ber bestevenninnen din vurdere ham objektivt for deg. Ville hun beskrive ham slik du drømmer om ham inni hodet ditt? Det vet du vel at hun ikke ville?

For det er dette du gjør: Drømmer. Det er en drøm. Han er ikke slik som bildet du har i hodet av ham fremstiller han.

Og så kommer det:

Den personen du er forelsket i finnes ikke.

Dette er kan være en forferdelig vond ting å innse. Men det er sant.

Det som finnes er en fyr du har assosiert med det bildet du er forelsket i. Men assosiasjonen er feil – han er ikke slik. Han er ikke det som du er forelsket i. Du er forelsket i en illusjon.

Nøkkelen til å komme over noen er å bevisstgjøre seg på forskjellen mellom den falske idoliseringen du er forelsket i og den ekte personen som faktisk eksisterer.

Sorgprosessen blir gjerne like fullt både tung og reell. Men den er mulig komme gjennom, slik at du klarer å bryte hektet.

Endret av ClausSaus
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakker dere om å være forelsket i en person, eller er det noe annet å være «hekta på» noen?

Anonymkode: e0b95...fe2

Hekt er på en måte "den mørke siden" av en ulykkelig forelskelse. De har endel til felles, men hekt har noen ganske gufne utslag.

https://www.nettavisen.no/livsstil/her-gar-grensen-mellom-ulykkelig-forelskelse-og-et-hekt-det-tar-over-hele-livet-ditt/s/12-95-3423912154

Skrevet

Hekt kan være så mye....jeg har sinnsykt hekt på en nå pga sexen vår. Er ikke forelska, dette er en jeg møtte for sextreff via nettet. Det var dyrisk og full klaff der, men kunne aldri tenkt meg noe mer.

Er dette vanlig? Når vi har sex er alt helt topp, kos og nærhet etterpå såklart.

Anonymkode: df137...62a

Skrevet

Mye av tankene har gått til han. Alt jeg gjør, og alt jeg opplever, så tenker jeg på hvordan det ville vært å gjøre det sammen med han. På jobb sitter jeg ofte og dagdrømmer om han.

Jeg prøver hardt å unngå å sende han meldinger, har satt alle plassene vi har kontakt på "mute", så jeg ikke får varsel når han eventuelt sender noe. Jeg unngår å åpne snapper, men nysgjerrigheten tar over. 

Nå har det plutselig skjedd en endring, han har gått fra dama si, og er plutselig singel. Har gitt han så langt noen uker (samlivsbrudd tar jo tid), men kjenner at jeg sliter med å holde igjen meldingene nå. Noen ganger klarer jeg å la vær, andre ganger tar "kåtheten" over, og jeg sender han meldingen. 

Anonymkode: 9a272...02f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hekt kan være så mye....jeg har sinnsykt hekt på en nå pga sexen vår. Er ikke forelska, dette er en jeg møtte for sextreff via nettet. Det var dyrisk og full klaff der, men kunne aldri tenkt meg noe mer.

Er dette vanlig? Når vi har sex er alt helt topp, kos og nærhet etterpå såklart.

Anonymkode: df137...62a

Hvor ofte møter du han? Det kan komme følelser ved hyppige møter. Og at du kan få reaksjoner viss han finner seg en annen.

Anonymkode: 87063...bd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, det er bortkastet tid å føle seg skamfull og flau. 

Takk ❤

Skrevet

Føler det er oftest jenter som opplever sånne hekt? Eller tror dere det er like vanlig blant menn?

Har selv en hekt(er jente) var nå i 2 år. Ikke at den er alt oppslukene, men tar opp tankene i hverdagen, men vet jo at jeg er hekta på en ide om han eller bare drømmer meg bort og ikke har en hekt på selve  han, så det hjelper 

Anonymkode: ac32e...5d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Føler det er oftest jenter som opplever sånne hekt? Eller tror dere det er like vanlig blant menn?

Har selv en hekt(er jente) var nå i 2 år. Ikke at den er alt oppslukene, men tar opp tankene i hverdagen, men vet jo at jeg er hekta på en ide om han eller bare drømmer meg bort og ikke har en hekt på selve  han, så det hjelper 

Anonymkode: ac32e...5d1

Enig i den man vet godt hva en er hekta på fantasien man har i hodet men så lenge de driver å tar kontakt eller dukker opp fysisk der de vet de treffer deg sånn ut av det blå når det går mer Max tre uker så blir det vanskelig men håper det går over en dag.

Anonymkode: 97087...dbd

Skrevet

Hei dere. Kan jeg spørre dere som er hekta, om det hadde hjulpet at den dere er hekta på blokkerte dere? Jeg har nemlig motsatt problem. Har en som er hekta på meg, og som jeg har vært direkte med slik at ha umulig kan misforstå noe, men likevel ikke gir meg fred. Hadde jeg hjulpet han med å bare slette han fra alt ? 

Anonymkode: 7cb50...7f3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei dere. Kan jeg spørre dere som er hekta, om det hadde hjulpet at den dere er hekta på blokkerte dere? Jeg har nemlig motsatt problem. Har en som er hekta på meg, og som jeg har vært direkte med slik at ha umulig kan misforstå noe, men likevel ikke gir meg fred. Hadde jeg hjulpet han med å bare slette han fra alt ? 

Ja blokk slett overse, gi totalt faen. Ikke oppmuntre eller ta kontakt, den som er hektet legger alt for mye i all kontakt dessverre

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja blokk slett overse, gi totalt faen. Ikke oppmuntre eller ta kontakt, den som er hektet legger alt for mye i all kontakt dessverre

Ok. Jeg har aldri tatt kontakt og stort sett aldri svart når han har skrevet noe. Men når jeg tror det er over, det kan gå et par uker, så får jeg meld igjen som : tenker på deg ❤️ jeg blir faktisk fysisk kvalm av det . Har tenkt flere ganger at jeg må slette, men vil jo heller ikke gjøre noe vont verre for han heller. Men nå skal jeg slette. Takk 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...