Gå til innhold

Venninne som har jugd om noe veldig stygt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venninna mi har en personlighetsforstyrrelse som kommer godt frem når hun drikker, hun kan få et voldsomt sinne og lyve om merkelige ting. Det hun har jugd om tidligere har alltid vært uskyldige ting og når hun er edru igjen så hører man sannheten når hun tilfeldigvis kommer innom tema hun tidligere har jugd om. Hun innrømmer aldri selv når hun har jugd om ting på fylla, jeg vet ikke om det er fordi hun ikke husker det eller later som at hun ikke gjør det. Jeg har følelsen av det sistnevnte. Hun kan ikke noe for at hun er syk, men jeg skjønner ikke hvordan hun kan fortsette å drikke alkohol når hun blir som hun gjør. Følte hun gikk langt over grensen her om dagen:

Hun ringer meg om kvelden og sier hun har noe hun vil fortelle meg om kjæresten min som hun vil ta ansikt til ansikt. Uttaler blant annet at hun finner seg ikke i at noen behandler venninna hennes sånn og at det er hennes plikt som min venninne å fortelle meg hva hun har hørt. Hun vil også ta dette opp med kjæresten min til stedet fordi hun ønsker å se reaksjonen hans. Denne telefonsamtalen tar hun altså med meg 22:30 om kvelden ikke lenge før jeg skal legge meg. Jeg følte allerede at dette var stygt, hvorfor kunne hun ikke ventet til neste dag med å fortelle meg dette, for så å komme kort tid etterpå? Jeg følte dette ble å holde meg på pinebenken Jeg ble helt fra meg, ble kvalm, fikk mageknip og sa at ikveld må jeg ta sovetabletter for å få sove. Hun avblåser meg med «ikke overtenk det går bra» før hun skravler videre om vær og vind. Tankene mine var jo et kaos så jeg hang ikke med i samtalen. Kjæresten min kom mens jeg pratet med henne og venninna mi sa over høytaler at hun kom for å si han noe dagen etter. Jeg hadde også informert kjæresten min om det over melding, så han visste det. Mens jeg var i kaos så oppførte kjæresten min seg akkurat som til vanlig, var like avslappa og spiste mat. Han virket ikke stresset og som han hadde noe på samvittigheten. Vi har til opplysning vært sammen i over 1 år og er fortsatt nyforelska. 
Underveis i tlfsamtalen med venninna mi skjønte jeg at hun mest sannssynlig hadde drukket da det er enkelte uttrykk hun kun bruker når hun drikker, men jeg tenkte at noe som dette lyver hun jo ikke om. 

Neste dag er avtalen at hun skal komme til oss om ettermiddagen. Klokken 16:00 sender jeg melding om når hun kommer, da svarer hun at hun blir hentet av sønnen nå og de skal spise. Jeg stusset litt siden hun kvelden før sa hun skulle være med han om formiddagen og komme til meg på ettermiddagen. Jeg spør om han skal kjøre henne til meg, men får ikke noe svar. Når klokken er 17:30 sender jeg en melding til, ikke noe svar. Jeg prøver så å ringe, kommer rett til mobilsvar, det samme skjer når jeg prøver å ringe ca en time etterpå. Hun dukker ikke opp og jeg hører ingenting fra henne.

Når jeg står opp idag ser jeg at hun har åpnet siste snap fra meg for seks timer siden. Ikke lenge etterpå får jeg melding fra henne om at mobilen hennes gikk i stykker igår og at hun har kjøpt seg ny akkurat nå. Jeg skjønner jo at dette er løgn siden snappen ble åpnet for seks timer siden. Da har den med andre ord også funket gårsdagen og om tilfelle hadde vært at den faktisk var i stykker, så syntes jeg jammen hun burde kommet til meg uansett etter hva hun sa sist vi snakket sammen. 
Vi hadde også en avtale før dette skjedde om at vi skulle ut å spise idag, men hun har ikke dukket opp. Jeg gadd ikke å svare på meldingen om at mobilen hadde gått i stykker, men jeg tenker at hvis det hun sa over telefon virkelig var sant så hadde hun dukket opp her for å prate. Kjæresten min har også spurt om når hun kommer, for han lurte også veldig på hva hun hadde å fortelle.

Jeg innser jo at hun mest sannsynlig har jugd, men dette syntes jeg er så stygt og så over grensa. Hun vet også utmerket godt at jeg har noen dårlige forhold bak meg og at hun utsatte meg for stress ved å kaste ut dette. Jeg tenker at hadde dette vært sant så hadde hun hivd seg over telefon med en gang hun fikk vite dette, som var på formiddagen den dagen hun først ringte meg 22:30 om kvelden.

Er det bare meg eller er dere fullstendig uakseptabel og utilgivelig oppførsel?

Ps: Nei, det er ikke fordi hun vegrer seg at hun ikke møter opp her, hun er absolutt ikke konfliktsky og ganske tøff i trynet. 

Anonymkode: 2c2c2...62f

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har PF selv, og ville aldri oppført meg sånn. Uavhengig om det er symtomtrykk eller ikke så ville jeg (hvis jeg var deg) sagt til "venninnen" at du ikke ønsker å ha noe mer med henne å gjøre før hun slutter å drikke. (Eventuelt om du ønsker å kutte henne ut helt, det må jo du selv se an).

Anonymkode: db0cb...590

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et grusomt menneske.

Ville helt klart kuttet all kontakt umiddelbart.

Anonymkode: 7bedd...de8

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel egentlig ikke at hun drikker, for hun var ikke spesielt empatisk dagen etter heller?

Anonymkode: 7bedd...de8

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lorieen skrev (3 minutter siden):

Denne personen må du fjerne fra livet ditt. ASAP.

Dette. Hadde en lignende venninne, som løy om at folk hadde snakket dritt om meg rundt en viss hendelse. Desverre for henne ble løgnen avslørt da hun sa at 'Tine snakket så utrolig mye dritt om deg på torsdag, jeg ble helt satt ut jeg', også visste hun ikke at 'Tine' var med meg den dagen, så de to kan umulig ha møttes der hun sa de møttes, eller på det tidspunktet hun sa. Men jeg hadde før dette ikke møtt 'Tine' på nesten 6 måneder, så hun antok vel bare at vi ikke hadde kontakt lengre...

Sånne mennesker er giftige, og de blir ikke bedre.. 

Anonymkode: ee133...b88

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en dramaqueen med borderline pf. Hun kan sikkert være en morsom venninne å være sammen med, men du må vite at hun kan lyge istand historier for å lage drama, splitte folk ved å sette de opp mot hverandre, manipulere og oppføre seg på en syk måte. Høres ut som hun blir verre av å drikke, så kanskje du bør begrense kontakten med henne til når hun er edru. Ville ikke mast mer om hva hun hadde på kjæresten din. Det var sikkert noe løgn som hun fant opp i fylla. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (4 minutter siden):

Høres ut som en dramaqueen med borderline pf. Hun kan sikkert være en morsom venninne å være sammen med, men du må vite at hun kan lyge istand historier for å lage drama, splitte folk ved å sette de opp mot hverandre, manipulere og oppføre seg på en syk måte. Høres ut som hun blir verre av å drikke, så kanskje du bør begrense kontakten med henne til når hun er edru. Ville ikke mast mer om hva hun hadde på kjæresten din. Det var sikkert noe løgn som hun fant opp i fylla. 

Støtter denne. Har selv hatt en slik i min nærmeste omgangskrets. Utrolig sosial, får lett venner og kan være veldig morsom å henge med. Men så dukker det opp noen helt crazy historier som hun senere tydeligvis har glemt. Man glemmer gjerne ikke overfallvoldtekter og tilsvarende. Havner ofte i stor konflikter med folk. Baksnakker og "betror" gjerne til deg hva andre har sagt av dritt om deg. Og som en motsats til alt dette, så kan hun være kjemperaus med komplimenter og rose deg opp i skyene. Også overfor andre folk. Men man blir fort nok revet ned igjen. Veldig mye dramatikk rundt henne. Slitsomt for alle involverte.

Anonymkode: b3125...662

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Støtter denne. Har selv hatt en slik i min nærmeste omgangskrets. Utrolig sosial, får lett venner og kan være veldig morsom å henge med. Men så dukker det opp noen helt crazy historier som hun senere tydeligvis har glemt. Man glemmer gjerne ikke overfallvoldtekter og tilsvarende. Havner ofte i stor konflikter med folk. Baksnakker og "betror" gjerne til deg hva andre har sagt av dritt om deg. Og som en motsats til alt dette, så kan hun være kjemperaus med komplimenter og rose deg opp i skyene. Også overfor andre folk. Men man blir fort nok revet ned igjen. Veldig mye dramatikk rundt henne. Slitsomt for alle involverte.

Anonymkode: b3125...662

En sånn venninde har jeg også hatt. Vi gikk barneskolen sammen og hang litt i samme gjeng i tenårene. Som voksne hadde vi kontakt en periode før jeg kuttet henne fullstendig ut. Drama hele veien, alltid bråk og krangel helt fra barndommen til voksenlivet.

Anonymkode: bf7de...4ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et uttrykk som gjerne passer her:

”har du en slange i lommen, er det ikke farlig når du vet du har en slange der"

Du må ikke gi hun mulighet til å ta deg på noe, og du må heller ikke bli offer for løgnene hennes. Hun vil typisk si at den eller den har sagt dette om deg/baksnakket deg, og gjerne si det samme til den hun nevner. 

Du kan forsøke å sette grenser og ikke respondere, eller overse henne når hun kommer med slikt, men ofte vil hun da prøve å snu det mot deg, kalle deg for en dårlig venninne osv. 

Så må du selv vurdere om vennskapet er verdt det. Er det meg gøy enn drama og stress, så kan det funke. Men du må hele tiden holde en distanse og passe deg for hva du forteller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Gadd ikke å svare venninna mi på meldingen hun sendte igår, men snakket senere med ei venninne som jeg har fortalt hva som har skjedd. Hun har hilst på venninna mi noen ganger før og har henne på Facebook. Hun sa hun ble provosert over noe venninna mi la ut der igår. Som om ingenting har skjedd la hun ut en status som liksom skulle være morsom og det er tydelig at hun later som ingenting har skjedd. Jeg ble selv provosert da jeg så dette og syntes det var veldig upassende å legge ut akkurat nå.

Og idag ringte venninna mi ( hun som ble provosert ) meg igjen og spurte om jeg hadde sett den siste snappen til venninna mi. Hun hadde nemlig lagt ut et bilde tatt av henne og meg fra tidligere. Selv har jeg ikke en gang giddet å trykke på den Snapchat storyen. 
 

Jeg regner med at hun hadde ringt meg eller møtt opp her hvis det hun sa var sant. Nå virker det som hun skal late som ingenting har skjedd og dette gir meg bare avsmak. 
 

 

Anonymkode: 2c2c2...62f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som dere er skikkelige drama queens begge to. 

Anonymkode: ed28f...16d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som leste en kilometer tekst uten å forstå hva det var venninnen hadde løyet om?

Anonymkode: 0723b...b27

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Bare jeg som leste en kilometer tekst uten å forstå hva det var venninnen hadde løyet om?

Nei. Var som å se/høre på en såpeserie på et språk man ikke forstår dritten av, mer eller mindre...  Jeg forstod ingenting annet enn at hun muligens løy om at tlf. gikk i stykker (og som visstnok er veldig stygt)  :vetikke:

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selovm hun har løyet om andre ting ser jeg ikke på det som sannsynlig at hun lyver om kjæresten din. 

Anonymkode: 6b401...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi dukket ikke opp fordi hun ikke hadde noe å fortelle, det er sånn hun har holdt på før, bare at da har hun løyet om mindre seriøse ting. Jeg kjenner venninna mi og vet at om dette hadde vært sant så hadde hun kommet neste dag som avtalt. 
 

TS

Anonymkode: 2c2c2...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange i HI som ikke var i jobb, og som har for lite å gjøre i hverdagen så de lager drama i stedet. 

Anonymkode: f5984...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...