Gå til innhold

Hvorfor blir man såstøl av å trene? Og når går det over?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har flere ganger prøvd å begynne å trene mer, men blir så sliten og støl "dagen derpå" at jeg rett og slett ikke kan prioritere det i hverdagen med jobb og bsrn, er jo som å være bakfull.

Nå gjorde jeg det igjen, kjørte et enkelt 20-minuttprogram "for beginners" på stua hjemme i går kveld + uttøyning. Det var øvelsen squats som gjorde meg så støl tror jeg, enda jeg ikke følte det var tungt der og da. 

Jeg er aktiv i jobb og fritid, men ønsker å trene mer styrke spesielt pga. dårlig ryggholdning. 

Noen måte jeg kan unngå å bli så støl? 

Anonymkode: 626e4...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig i starten, bare fortsett og tren kontinuerlig noen ganger i uka så vil det snart gi seg. 

Anonymkode: 58d5d...e7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Har flere ganger prøvd å begynne å trene mer, men blir så sliten og støl "dagen derpå" at jeg rett og slett ikke kan prioritere det i hverdagen med jobb og bsrn, er jo som å være bakfull.

Nå gjorde jeg det igjen, kjørte et enkelt 20-minuttprogram "for beginners" på stua hjemme i går kveld + uttøyning. Det var øvelsen squats som gjorde meg så støl tror jeg, enda jeg ikke følte det var tungt der og da. 

Jeg er aktiv i jobb og fritid, men ønsker å trene mer styrke spesielt pga. dårlig ryggholdning. 

Noen måte jeg kan unngå å bli så støl? 

Anonymkode: 626e4...360

Tren lettere i starten og tren regelmessig, du blir mindre støl jo mer vant kroppen din er til det. Kjør 10 min neste gang, og hvis det funker fint så tar du 15 min etter det osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid grisestøl når jeg trener styrke for første gang på en stund. Men det er bare én gang som skal til. Senere samme uke kan jeg kjøre nøyaktig den samme økta og nesten ikke merke noen ting. Det er nesten litt synd, for da kjennes det ikke ut som jeg har hatt en knalløkt. Støl er en type "godvont", selv om det kan være skikkelig heftig.

Anonymkode: 0db5c...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Aner ikke. PT her har et godt svar. Men for meg er stølheten alltid et tegn på at jeg ikke bruker musklene nok, og må prioritere regelmessig trening. Det gir seg når man trener seg opp. Er aldri støl lenger nå når jeg trener fast. 

Anonymkode: f9db8...ca7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har flere ganger prøvd å begynne å trene mer, men blir så sliten og støl "dagen derpå" at jeg rett og slett ikke kan prioritere det i hverdagen med jobb og bsrn, er jo som å være bakfull.

Nå gjorde jeg det igjen, kjørte et enkelt 20-minuttprogram "for beginners" på stua hjemme i går kveld + uttøyning. Det var øvelsen squats som gjorde meg så støl tror jeg, enda jeg ikke følte det var tungt der og da. 

Jeg er aktiv i jobb og fritid, men ønsker å trene mer styrke spesielt pga. dårlig ryggholdning. 

Noen måte jeg kan unngå å bli så støl? 

Anonymkode: 626e4...360

Støl kjenner jeg meg igjen i, men bakfull?

Min erfaring er at stølheten går over når man trener de samme muskelgruppene jevnlig. Blir alltid støl når det er lenge siden jeg har trent, men så blir jeg aldri støl lengre når jeg har opprettholdt treningen noen uker.

Anonymkode: f7b18...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som et Ps, så er det ikke farlig å trene selvom man er støl😊

Greit å bakhodet at man nok ikke klarer like tung belastning når stølheten er på sitt værste, og teknikk kan være utfordrende, men det er altså ikke farlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...