Gå til innhold

Barnebursdag - hvor går grensa for "overkill"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal feire bursdagen til vårt barn senere i år (storbarn i barnehage). Vi feiret for første gang i fjor - til stor glede for barn og voksne. Da leide vi et privat lekeland/lekeområde, serverte pizza, bestilte noen designet cupcakes og kake fra bakeri, og leide inn tryllekunstner og fotograf. Hadde 20 + barn og 20 + voksne. 

Barnet vårt har byttet barnehage, og de fleste av barna som kom på bursdagen i fjor var fra den gamle barnehagen + noen i nabolaget. I år kommer vi til å invitere fra ny og gammel barnehage. På foreldremøte i fjor i den nye barnehagen fanget jeg opp at det ikke ble sett positivt på med "fancy" bursdager - en mor glefset litt at det ikke var alle som hadde råd til bursdager nå, og at foreldre måtte være solidariske og begrense seg for ikke å understreke forskjeller. 

Jeg er i utgangspunktet helt enig med den moren. Samtidig hadde vi det så gøy i fjor, barnet vårt snakker fortsatt om festen, og med kun ett barn har vi tid og råd til å gjøre litt ut av bursdagene. Jeg er dog redd for å begå sosialt selvmord ved å arrangere tilsvarende i år. Vi må nødvendigvis leie lokale da vi ikke har nok plass i leiligheten. Er det kun utefeiring med sekkeløp og pølser som er "innafor" med tanke på å ikke være overkill? Og hva tenker dere foreldre om de som leier inn ansiktsmaler, tryllekunstner osv, og har bursdag på museum, lokal gård, etc? Er dette helt fælt?

Anonymkode: 332e2...4bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, Lizard said:

Lekeland etc. er innafor, men å leie et privat sted, designercupcakes og tryllekunstner er helt på tur.

Jeg skjønner mange synes dette - men hvorfor? Hva er det som er så galt med det? Jeg er oppriktig nysgjerrig, for jeg skjønner det ikke. Lekeland er jo pain in the ass. Altfor mye bråk, skittent, vi er der ofte uansett.... Ønsker virkelig ikke å feire der. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner mange synes dette - men hvorfor? Hva er det som er så galt med det? Jeg er oppriktig nysgjerrig, for jeg skjønner det ikke. Lekeland er jo pain in the ass. Altfor mye bråk, skittent, vi er der ofte uansett.... Ønsker virkelig ikke å feire der. 

Fordi ungene elsker det og fordi det er i det prissjiktet det går an å klare for mange. Ungene hermer etter hverandre og dere får jo de andre barna til å føle at deres bursdager ikke er bra nok. 

Hva betalte dere for kalaset da?

• Liker 24
  • Nyttig 4
Skrevet

Enig med Lizard. 

En annen ting dere kan tenke på, er å feire sammen med ett eller to andre barn. Det er ganske vanlig å gjøre det slik hvis det er flere barn med bursdag nær hverandre, og særlig hvis man skal be omtrent de samme barna uansett. Da kan man jo dra på litt mer, for da har man noen å dele utgiftene med. 

Anonymkode: c0b50...8d5

• Liker 10
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Altså - hva skjedde på veien her?

Hvorfor er det ikke godt nok å ha det hjemme, ungene kan leke ute og få enkel meny med hot dog, kake og snopeposer?

Dette har jaggu tatt helt av, skal man bruke 20 000 kr på barnebursdager også nå? Sinnssykt 😂

Dere gjør dere selv en enorm bjørnetjeneste, barna også, ved å legge lista så høyt. Helt forbanna unødvendig. Det er i grunnen kvalmende 🤢

Anonymkode: 2c4a3...e82

Vi kan ikke ha det hjemme pga plass :( Hvis det hadde vært et alternativ hadde jeg gjort det.

• Liker 1
Skrevet

Du sier du i utgangspunktet er enig med henne, MEN... 

Og i det mennet finner du kanskje svaret ditt. 

Men, til syvende og sist tenker vi bare på oss selv? For eksempel...?

Du vil gjerne ha en kjekk feiring, men om du legger opp til at ALLE andre får en dårligere feiring med sine bursdager - er det fortsatt verdt det?

Anonymkode: 81378...6fc

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet
1 minutt siden, Lizard said:

Fordi ungene elsker det og fordi det er i det prissjiktet det går an å klare for mange. Ungene hermer etter hverandre og dere får jo de andre barna til å føle at deres bursdager ikke er bra nok. 

Hva betalte dere for kalaset da?

Jeg tror vi brukte ca 20 000? 

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig med Lizard. 

En annen ting dere kan tenke på, er å feire sammen med ett eller to andre barn. Det er ganske vanlig å gjøre det slik hvis det er flere barn med bursdag nær hverandre, og særlig hvis man skal be omtrent de samme barna uansett. Da kan man jo dra på litt mer, for da har man noen å dele utgiftene med. 

Anonymkode: c0b50...8d5

Ja, skal sjekke om vi kan slå oss sammen med noen andre!

• Nyttig 1
Skrevet

Vi kan ikke ha det hjemme pga plass :( Hvis det hadde vært et alternativ hadde jeg gjort det.

Men hva med å reise i skogen, gå på en ås hvor ungene kan leke og utforske, og ha med enkel mat? Det handler jo bare om å være sammen den lille stunden. Innendørs blir det ufattelig mye støy, mas og knuffing med dagens unger, de mestrer jo overhodet ikke frilek innendørs lenger.

• Liker 14
Skrevet

Men, du kan låne et lokale med større plass, uten å invitere inn elefanter, sminkører og designcupcakes... 

• Liker 33
  • Nyttig 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du sier du i utgangspunktet er enig med henne, MEN... 

Og i det mennet finner du kanskje svaret ditt. 

Men, til syvende og sist tenker vi bare på oss selv? For eksempel...?

Du vil gjerne ha en kjekk feiring, men om du legger opp til at ALLE andre får en dårligere feiring med sine bursdager - er det fortsatt verdt det?

I mitt "men" legger jeg nok mest at jeg ikke helt forstår at det skal være så forferdelig med forskjeller. Vi har vennepar som i år sikkert har brukt 200 000 på fire utenlandsferier. Skal jeg da si at de er fæle fordi vi kun har en eller to? 

• Liker 5
Skrevet

Noen vil syns det er overkill uansett. Jeg hadde barnebursdag for første gang til dattera vår. Og istedenfor å gi ut godteposer når de dro hjem (som er normalt å gjøre her ihvertfall) så ville jeg gjøre noe annet. Siden det var ren jentebursdag ble det gaveposer med strikker, spenner, hårpynt, leppomade, glitter osv. Vi hadde hjemmebursdag. Men noen følte i et kommentarfelt at det jeg hadde valgt å gjøre med gaveposene var overkill. Jeg syntes det var superkoselig å gjøre. Og jentene elsket de :)

Sier bare en ting jeg... You do you 👍 Ungene her koser seg like mye på pølser og potetløp bursdag som lekeland, eller overdådige bursdager! 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva med å reise i skogen, gå på en ås hvor ungene kan leke og utforske, og ha med enkel mat? Det handler jo bare om å være sammen den lille stunden. Innendørs blir det ufattelig mye støy, mas og knuffing med dagens unger, de mestrer jo overhodet ikke frilek innendørs lenger.

Utendørs kan absolutt være aktuelt, ja. Litt noia mtp å holde øye med de barna som ev skal komme uten foreldre, men hvis man slår seg sammen med nok foreldre/voksne kan det sikkert funke :)

• Liker 2
Skrevet
Just now, kathyzz said:

Noen vil syns det er overkill uansett. Jeg hadde barnebursdag for første gang til dattera vår. Og istedenfor å gi ut godteposer når de dro hjem (som er normalt å gjøre her ihvertfall) så ville jeg gjøre noe annet. Siden det var ren jentebursdag ble det gaveposer med strikker, spenner, hårpynt, leppomade, glitter osv. Vi hadde hjemmebursdag. Men noen følte i et kommentarfelt at det jeg hadde valgt å gjøre med gaveposene var overkill. Jeg syntes det var superkoselig å gjøre. Og jentene elsket de :)

Sier bare en ting jeg... You do you 👍 Ungene her koser seg like mye på pølser og potetløp bursdag som lekeland, eller overdådige bursdager! 

Vi hadde også goodiebags med leker, ikke godis. Kjempepopulært!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Når foreldre kommer med slike «vi har ikke sørget for å få barn etter at vår økonomi er bunnsolid, begrenset oss i antall til egen økonomiske situasjon, lagt oss opp en buffer og ventet til vi er over 30 med å få dem» type argumenter så himler jeg med øynene.

Dersom du oppriktig mener at det er «diskriminerende» at andre barn vokser opp mer velstående - Hvorfor valgte du å få egne barn i fattigdom? Dersom du mener fattigdom ikke er til hinder - da er andres pengebruk irrelevant.

Som det er: sett opp et overrasket, lett forulempet utrykk. Si «for oss er nok tid/helse mer begrensende enn penger. Mener du at mennesker som ikke er heldige nok med egen helse til å kunne holde bursdag i egenregi skal la sine barn gå uten feiring? For det er det reelle alternativet for veldig mange.»

Og så nyter du at hun forsøker padle seg ut av tullballet. 

Noen har penger. Andre har det ikke. For barn er det en berikelse å få delta både på det ene og det andre. Det er ikke slik at folk med penger skal late som om de ikke er det fordi noen har valgt å få barn inn i fattigdom. Det er deres frie valg. Angår ikke naboen. Igjen - an fattige fattigdom som begrensende ville de aldri valgt å utsette egne unger for det.

Anonymkode: 3d9e3...7ef

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men, du kan låne et lokale med større plass, uten å invitere inn elefanter, sminkører og designcupcakes... 

Definitivt - jeg ser bare ikke at det er så grusomt dårlig gjort av oss å gjøre noe barnet digger, enten det er ansiktsmaler eller tryllekunstner. Men skjønner jo at jeg er i mindretall! 😅

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt paintballbursdag, klatreparkbursdag, bowlingbursdag, badeland og hjemmebursdag der ungene fikk kaste vannballonger på blink. Sistnevnte var bursdag i første klasse, etter det har vi betalt oss ut med event-bursdager. Mye bedre å slippe å ha masse unger hjemme og all rydding før og etter😂 Har feiret med en annen unge, pluss at vi er to hjem så jeg har sluppet unna med en fjerdedel av kostnaden.

Ungene syns disse bursdagene er kjempegøy,men de har det like morsomt i hjemmebursdag med frilek og pølser😊 Aldri hørt noen av barna snakke om at den ene eller andre har dårlig eller bra bursdag så dette er noe foreldre evt reagerer på og ikke barna. 

Anonymkode: b3161...69b

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...