AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #1 Del Skrevet 19. januar 2023 Husets 16-åring (født i -07) er bedt i bursdag med overnatting til en venninne/tidligere klassevenninne som har flyttet et stykke unna. Flere jenter fra trinnet er bedt. Faren i huset der sier at for han er det greit at jentene drikker litt alkohol, hvis de holder seg til rusbrus, mimosa og andre ting med lav alkoholprosent. Han vil befinne seg i nabohuset og jentene har fått beskjed om at han godt kan finne på å komme innom for å sjekke hva de holder på med. Hadde dere latt deres 16-åring delta? Jeg sier ja, eksen min/faren hennes nei. Anonymkode: 5d8c6...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #2 Del Skrevet 19. januar 2023 Hadde latt min delta, men sagt at hen ikke skulle drikke alkohol. Hva som egentlig skjer, det tar jeg på sparket etterpå. Har selv vært 16 år og vet at man fint kan både være edru samt snuske seg til en liten rusbrus eller en søt drink uten at det får konsekvenser for livet. Anonymkode: 419f3...31b 22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #3 Del Skrevet 19. januar 2023 Det er bedre at tenåringen er under kontrollerte forhold med alkohol, enn at de reiser på fest uten tilsyn og blir grisedrita og opplever ting enhver ikke burde oppleve. Anonymkode: d286c...3dd 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #4 Del Skrevet 19. januar 2023 Ja, heller at ungdommen drikker der enn ute. Og sier dere nei vil kanskje ikke datteren stole på dere neste gang, og heller lyve om hva hun skal. Men jeg hadde IKKE kjøpt alkohol til henne, og tatt en prat om at dere jo helst ser at hun venter til hun er 18. Og samtidig understreke at det er mye viktigere for dere at hun sier fra før hun skal drikke og tør å ringe dere hvis det er noe. Sier dere nei nå, risikerer dere bare at hun lyver, finner andre steder å drikke og ikke tør å be dere hente/om hjelp. 16-åringer finner en måte å drikke på uansett. Anonymkode: 30a09...abb 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #5 Del Skrevet 19. januar 2023 Ungdom møter alkohol tidligere og tidligere, så personlig synes jeg det er bedre at de har sitt første møte under kontrolerte forhold. Synes også det er viktig å være åpen for det slik at ungdommen ikke er redd for å ringe hjem hvis trøbbel i fremtiden. Alternativet er første møte på en fyllefest hvor de kanskje ikke våger si noe hjemme. Vil en på 16 drikke, så gjør den det. Anonymkode: 56ef4...d98 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #6 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) NEI!! Alkohol er forbudt å servere til barn under 18 år. Ingen unntak der. Voksne som gir barn tilgang på alkohol kan og bør anmeldes og straffes for langing. Endret 19. januar 2023 av aksase Presisering av setning som kunne misforstås. 11 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #7 Del Skrevet 19. januar 2023 3 minutter siden, aksase said: NEI!! Alkohol er forbudt for alle under 18 år. Ingen unntak der. Voksne som gir barn tilgang på alkohol kan og bør anmeldes og straffes for langing. Forsåvidt en enkel greie i teorien. Men så er det sånn at det skjer i praksis. Og tro meg, alle under 18 får tak i alkohol om de vil. Om det så er å stjele det. Anonymkode: d286c...3dd 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #8 Del Skrevet 19. januar 2023 De sniker rundt å drikker, uansett. Vet du ikke om det, så har de gjemt det godt. Synes det er helt greit å la de prøve seg i litt kontrollerte former. Anonymkode: 5f2aa...cf4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #9 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ungdom møter alkohol tidligere og tidligere, så personlig synes jeg det er bedre at de har sitt første møte under kontrolerte forhold. Synes også det er viktig å være åpen for det slik at ungdommen ikke er redd for å ringe hjem hvis trøbbel i fremtiden. Alternativet er første møte på en fyllefest hvor de kanskje ikke våger si noe hjemme. Vil en på 16 drikke, så gjør den det. Anonymkode: 56ef4...d98 Ja, hvis ungen vil, så gjør den det, men hvis ungen vet at det er i mot foreldrenes ønske og tillatelse, gir det en bismak og kanskje en brems som gjør at hen lar være, eller er ekstra forsiktig. Hvis du tillater "litt drikking under kontrollerte forhold", er jo det det samme som å si at alkohol er greit selv om det er forbudt og straffbart. Det kan både føre til at unger som ellers ikke ville våget å smake, gjør det med foreldrenes velsignelse, og de som uansett ville trosse foreldrene, drikker mer enn de ellers ville gjort. Ved neste korsvei møter de kanskje narkotika med samme holdning, at litt narkotika er ikke så farlig selv om det er forbudt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #10 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forsåvidt en enkel greie i teorien. Men så er det sånn at det skjer i praksis. Og tro meg, alle under 18 får tak i alkohol om de vil. Om det så er å stjele det. Anonymkode: d286c...3dd Jada, men mitt poeng er at det er fortsatt noen som har litt rester av respekt for foreldrene sine og som vil holde igjen eller helt la være å drikke om de vet at de ikke får lov av foreldrene. Hvis foreldrene sier OK, da er det jo fritt fram. Et tydelig NEI fra foreldrene vil begrense tidlig drikking for mange og det er holdninger som også i noen grad vil smitte over på de øvrige ungdommene i miljøet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #11 Del Skrevet 19. januar 2023 Vokste selv opp på "selvstyr" i stor grad grunnet familiesituasjon. Og har gjort meg en sterk mening om hvorfor det gikk så bra som det gjorde med meg på tross av skikkelig ADHD. Vi hadde alltid et åpent forhold og dialog om slikt, så ble på den måten gjort til noe som ikke var så spennende eller myteomsust. I tillegg til å ha blitt lært opp til at jeg må selv stå for det jeg gjør og ta ansvar, så hvis jeg gjør noe så må jeg klare å komme meg ut av det og stå for de handlingene. Alkohol var aldri noe tabu, skummelt eller noe vi snakket om som farlig eller på andre måter gjort til noe mer enn noe mange voksne liker, noen tåler og noen ikke tåler eller klarer å håndtere. Familien var kjent med at jeg var borti alkohol veldig tidlig men ikke gjort til noe veldig hemmelig, de ville selvfølgelig ikke snakke åpent om forbruket men de var flinke å presiserte å være forsiktig og ta ansvar, heller drikke i garasjen hjemme med venner og da ikke sprit, heller kjøpte en kasse cider for meg og vennene enn at vi stakk ut å skaffet sprit på tvilsomme måter og var veldig støttende hvis det "gikk galt" med noen rundt meg så kunne jeg alltid kontakte moren min for å hjelpe de det ikke gikk bra med så ble en hvis sikkerhet rundt det når jeg var involvert. Selv er min erfaring at de som virkelig blir holdt unna alt av rusmidler og det blir hauset opp som livsfarlig og ungene må virkelig holde avstand for å ikke få konsekvenser hjemme er ofte de som virkelig går på tryne og brenner seg når de er gamle nok og begynner å utforske og kompenserer for alt de har gått glipp av eller skal holde følge med de som begynte tidligere og vet mer hva de gjør. Vil aldri oppfordre barna mine til rus bruk men vil sørger for at de er godt informert og har forståelse for hva det er og hvordan det fungerer slik at de valgene de tar kan være best mulig når de plutselig er under gruppepress eller i situasjoner de er usikre eller redde for. Og ikke minst at de da kan være trygge på å søke hjelp hos oss foreldre hvis det først går galt. Anonymkode: c6883...357 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #12 Del Skrevet 19. januar 2023 ungdomsskole eller vgs? Jeg ville sagt ja uansett - men kanskje hentet henne på kvelden om det var ungdomsskole, samt sagt at hun fikk være der, men ikke godkjent drikkingen. Min erfaring var at de som hadde foreldre som åpent flagget at det var greit å drikke litt, de tok det som en blanko fullmakt og drakk med begge hender. Anonymkode: 73e61...62d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #13 Del Skrevet 19. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vokste selv opp på "selvstyr" i stor grad grunnet familiesituasjon. Og har gjort meg en sterk mening om hvorfor det gikk så bra som det gjorde med meg på tross av skikkelig ADHD. Vi hadde alltid et åpent forhold og dialog om slikt, så ble på den måten gjort til noe som ikke var så spennende eller myteomsust. I tillegg til å ha blitt lært opp til at jeg må selv stå for det jeg gjør og ta ansvar, så hvis jeg gjør noe så må jeg klare å komme meg ut av det og stå for de handlingene. Alkohol var aldri noe tabu, skummelt eller noe vi snakket om som farlig eller på andre måter gjort til noe mer enn noe mange voksne liker, noen tåler og noen ikke tåler eller klarer å håndtere. Familien var kjent med at jeg var borti alkohol veldig tidlig men ikke gjort til noe veldig hemmelig, de ville selvfølgelig ikke snakke åpent om forbruket men de var flinke å presiserte å være forsiktig og ta ansvar, heller drikke i garasjen hjemme med venner og da ikke sprit, heller kjøpte en kasse cider for meg og vennene enn at vi stakk ut å skaffet sprit på tvilsomme måter og var veldig støttende hvis det "gikk galt" med noen rundt meg så kunne jeg alltid kontakte moren min for å hjelpe de det ikke gikk bra med så ble en hvis sikkerhet rundt det når jeg var involvert. Selv er min erfaring at de som virkelig blir holdt unna alt av rusmidler og det blir hauset opp som livsfarlig og ungene må virkelig holde avstand for å ikke få konsekvenser hjemme er ofte de som virkelig går på tryne og brenner seg når de er gamle nok og begynner å utforske og kompenserer for alt de har gått glipp av eller skal holde følge med de som begynte tidligere og vet mer hva de gjør. Vil aldri oppfordre barna mine til rus bruk men vil sørger for at de er godt informert og har forståelse for hva det er og hvordan det fungerer slik at de valgene de tar kan være best mulig når de plutselig er under gruppepress eller i situasjoner de er usikre eller redde for. Og ikke minst at de da kan være trygge på å søke hjelp hos oss foreldre hvis det først går galt. Anonymkode: c6883...357 Ikke minst lære de mer kultur rundt alkohol fremfor den ukulturen skandinavia har. At de lærer at det ikke er noe farlig med alkohol til maten, lavt inntak for kos i helg eller forsåvidt ukedag om det skulle være det. At de da forstår at alkohol ikke er noe man kun drikker for å bli mest mulig drita og miste kontrollen som om det var sport. Men snarere noe man nyter fordi det smaker godt og hvis det ikke smaker godt så er det bedre å la være. Så kanskje de også da lærer selv i ung alder på fest å nyte god alkohol som de liker og i mengder som de koser seg med fremfor å kvele nedpå noe de vemmes av for å bli fortest mulig full og "galen" 😛 Anonymkode: c6883...357 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #14 Del Skrevet 19. januar 2023 aksase skrev (13 minutter siden): NEI!! Alkohol er forbudt for alle under 18 år. Ingen unntak der. Voksne som gir barn tilgang på alkohol kan og bør anmeldes og straffes for langing. Det står ingen steder i Norsk lov at man ikke kan drikke alkohol når man er under 18 år. Jeg ville sagt ja, men snakket med ungdommen på forhånd. Gitt et realistisk bilde på alkohol og rusen den gir. Være sikker på at ungdommen for eksempel visste at alkohol tar litt tid å komme inn i blodet, så om man begynner å kjenne seg beruset og fortsatt drikker, så vil man bli fullere selv om man stopper umiddelbart. Derfor er det lurt å være forsiktig. Gjør også ungdommen trygg på at det alltid er ok å komme hjem/ringe. Og for all del: lev opp til at det er ok. Anonymkode: ab618...4b4 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 19. januar 2023 #15 Del Skrevet 19. januar 2023 I en perfekt verden: definitivt nei. Det er 18-årsgrense for alkohol i Norge, og det holder man seg til. I det virkelige liv: alkohol er en del av ungdommenes liv fra tidligere enn vi liker å tro. Jeg møtte meg selv skikkelig i døra da datteren min begynte å snakke om alkoholbruk. MEN: det positive er at hun snakket med meg om det! Jeg måtte virkelig ta en runde med meg selv (for instinktet mitt var så klart å blånekte). Hun sa selv at hun ønsket at hun klarte å motstå, men at det var vanskelig når "alle andre" (sikkert ikke tilfellet, men det var sånn det føltes) drakk alkohol.... Løsningen hos oss ble at hun vet at jeg ikke liker det, men at hun ALDRI skal være redd for å ringe hjem og be om hjelp, at det er fullt lov å ha feilberegnet og være full, for eksempel. Og fra de var mye mindre enn det, så har vi alltid sagt at dersom det er noe med en venn som gjør at vedkommende ikke tør å reise hjem, så si fra, så tar vi med vennen hjem til oss. Mye bedre enn at noen ligger i en grøft fordi de ikke tør å dra hjem. Hun har venninner som lyver om hvor de er, som sniker seg ut mens foreldrene tror de sover osv. Disse gjør ting i smug, og foreldrene aner ikke hvor de er heller. Følgelig tør ikke ungdommen be om hjelp om de skulle komme i trøbbel. DET synes jeg er skummelt.... Vi kjører og henter ALLTID. Det vi så, var at da hun faktisk fikk med seg cider eller rusbrus, så drakk hun kanskje én... Da hadde hun med seg, og kunne ta mer hvis hun ville, men det var helt tydelig enklere å holde seg til den ene og kunne si selv at "jeg har ikke lyst på mer" så lenge hun hadde mer tilgjengelig. Jeg tror det hadde vært annerledes om vi hadde totalnektet, da hadde hun fått andre til å skaffe, og det hadde kanskje vært enklere å bare dytte nedpå.... Jeg ser på Snap og andre sosiale medier at jenter på hennes alder sitter med vinflasker og spritflasker. Hun sier det selv også, at det er sprit på festene hun er på. Vi har snakket om forskjellen på å drikke utblandet sprit og andre ting, og hun har (heldigvis) nå også sett at ei hun kjenner har måttet to ganger på sykehus fordi hun har drukket for mye sprit. Forhåpentligvis er det en vekker... Aner forøvrig ikke hvor de får spriten fra.... Så konklusjonen min er: jeg ville latt henne dra, med det jeg vet nå og vår erfaring i minnet.... (Hun er 17, født sent i 2005, så hennes venner begynner nå å bli 18, men hun har omtrent nettopp fylt 17). Men det aller, aller viktigste er en åpen dialog, trygghet på at man som forelder er der uansett, at de kan ta kontakt og få hjelp, og at man snakker med dem om hvor mye alkohol man kan tåle, forskjellen på ulik alkohol osv - uten å ha en moralpreken.... Og, når de begynner å være sammen med flere de kanskje ikke kjenner fullt så godt, at de passer på egen drikke, ikke tar imot hva som helst osv.... 17-åringen her drikker lite! Men jeg tror det er fordi vi ikke har nektet å forholde oss til det, ikke nektet å åpne for dialog. Jeg forstår faren hennes, for det var min første innskytelse også. Men erfaringen er altså at det var riktig (for oss!) å ikke stå steilt på dette.... 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #16 Del Skrevet 19. januar 2023 Norges lover sier at det ikke er lov å drikke alkohol når man er under 18 år. Dette bryter loven og kan være straffbart for den som har skaffet alkoholen og gitt det til dem. Synes ikke man skal holde noen utenfor, men hadde nok holdt mitt barn hjemme, og her kunne jeg likesågodt funnet på å ringt politier for å opplyse om at mindreårige drikker. For det er ikke lov. Det betyr fint lite at man sier, det er kun lov med slik og sli. Ingen kan si at det er greit å bryte norsk lov. Der er ikke lov. Slik er det bare, man kan synes det er kjipt. Men det er slik det er lagt opp. Ikke bare kan den personen som har gitt mindreårige alkohol straffet, barnevernet kan bli koblet inn. For man bør stille spørsmål med hva slags mennesker som sier til sine barn at det er lov å bryte norsk lov. Skal man da også si at det er lov å stjele? Om det bare er en liten tyggis, så betyr jo ikke det noe eller? Noen ting bør man være strenge på. Anonymkode: 1942c...d07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 19. januar 2023 #17 Del Skrevet 19. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det står ingen steder i Norsk lov at man ikke kan drikke alkohol når man er under 18 år. Anonymkode: ab618...4b4 Det stemmer, det er ikke forbudt for barn å drikke, men det er forbudt å gjøre alkohol tilgjengelig for barn under 18 år. Det er bare voksne over 18 år som lovlig kan anskaffe/kjøpe alkohol og siden det er forbudt å gi det videre til barn, er det de voksne som bryter loven om de gir alkohol til barn. Om barna stjeler alkohol, enten fra butikker eller foreldre eller hva det er, da er det barna som er lovbrytere, for stjeling er jo ugreit. Endret 19. januar 2023 av aksase 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #18 Del Skrevet 19. januar 2023 Står vel strengt tatt ingen plass i norsk lov eller alkohol loven om inntak av alkohol og aldersgrenser. Lovverket omhandler omsetning og utlevering av alkohol. Ikke om hvordan alkohol i privat eie håndteres ei heller grense for person å lovlig innta alkohol, kun om aldersgrense å kjøpe eller utlevere alkohol (i referanse til skjenkebevilgning/omsetting). Uansett valgene man tar som foreldre så må det også ikke glemmes at må ses i lys av personlighet eventuell ungdom har. Noen vil håndtere aksept veldig bra og det vil hjelpe redusere eller unngå misbruk, mens andre vil det som en av overnevnt bruker skriver at noen vil anse som full tillatelse til å ha et overdrevet inntak. Med samme foreldre og samme friheter så har jeg alltid vært sindig og navigert veldig godt alkohol og rusmiljø i tenårene, mens hun håndterte ikke alkohol bra i det hele tatt og måtte fort holde seg helt unna alkohol og alkohol relaterte situasjoner. Anonymkode: c6883...357 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #19 Del Skrevet 19. januar 2023 aksase skrev (2 minutter siden): Det stemmer, det er ikke forbudt for barn å drikke, men det er forbudt å gjøre alkohol tilgjengelig for barn under 18 år. Det er bare voksne over 18 år som lovlig kan anskaffe/kjøpe alkohol og siden det er forbudt å gi det videre til barn, er det de voksne som bryter loven om de gir alkohol til barn. Om barna stjeler alkohol, enten fra butikker eller foreldre eller hva det er, da er det barna som er lovbrytere, for stjeling er jo ugreit. Ikke ulovlig for voksne å gi alkohol videre eller selv dele alkohol med barn. Er ingenting i lovverket som kan tolkes i den retningen da lovverket ingen plass omhandler privat disponering og bruk av alkohol. Men lovverk og føringer for barnevernet og omsorg vil helt klart kunne gi en vurdering som helt klart vil potensielt tilsi at det er et usunt miljø for barnet å vokse opp i eller omsorgspersonene ikke er i stand til å gjøre sunne og riktige vurderinger for å sikre helse og sikkerhet til barnet de har omsorg for. Så politiet vil aldri kunne arrestere en foreldre som gir ungdommen sin noe alkohol så lenge det ikke er grovt uaktsom eller de anser det som opplagt omsorgssvikt. Men alt er skjønnsmessige vurderinger. Anonymkode: c6883...357 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #20 Del Skrevet 19. januar 2023 aksase skrev (36 minutter siden): NEI!! Alkohol er forbudt for alle under 18 år. Ingen unntak der. Voksne som gir barn tilgang på alkohol kan og bør anmeldes og straffes for langing. Nei det er ikke forbudt under 18! Men det er forbudt p kjøpe Til noen under 18! Anonymkode: e103d...9fd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå