AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Del Skrevet 18. januar 2023 Jeg sliter med en ekstrem angst for å få anafylaktisk sjokk, en innbilning av at jeg plutselig ikke tåler noe mat lengre. Det begynte med at jeg tenkte at jeg ikke tåler de «typiske» tingene som folk er allergisk mot, spesielt nøtter og sånt. Selv om jeg alltid har tålt nøtter. Jeg har spist masse nøtter hele mitt liv uten problem. Samme med alt av mat egentlig, har aldri hatt allergi mot noe som helst. Angsten blir verre for hver dag og jeg innbiller meg nå symptomer etter alt jeg spiser, til og med en brødskive med hvitost kan gi meg kløe på leppene og i munnen, dette er så slitsomt og ikke minst flaut. Det er absolutt ingen som vet at jeg sliter med dette. Jeg har ikke lyst å gå på kafé eller restaurant lengre, eller å spise hos andre, jeg leser innhold på baksiden av alt jeg spiser for å se etter allergener selv om jeg jo ikke har noe jeg reagerer på, som vet jeg vet om! Jeg er en helt vanlig oppegående person, ressurssterk og «normal» hvis jeg kan si det, og jeg syns dette er så flaut at jeg ikke tør snakke med lege eller noen om det, fordi jeg skjønner jo selv at det er ulogisk, men angsten er så ufattelig sterk og jeg er så sinnsykt redd for å dø fra barnet mitt. Dette har utviklet seg etter fødsel, en intens frykt for å dø, også av matallergi liksom. Helt idiotisk! Finnes det noen andre med samme angst? Evt noen med gode råd, tanker om hva jeg kan gjøre med dette? På forhånd takk! Anonymkode: c6491...0a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #2 Del Skrevet 18. januar 2023 Dette er ikke flaut, legen ser at dette er sykdom på lik linje med annen sykdom. Det er ikke noe flauere enn et brukket ben eller lungebetennelse. Skal du gå og bli sykere og sykere fordi du synes det er flaut at angst er ulogisk? Angst er ikke noe mer ulogisk for deg enn for andre som oppsøker hjelp. Ikke pin deg selv helt unødvendig, det er bare dumt. Gå til legen. ❤️ Anonymkode: 561eb...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #3 Del Skrevet 19. januar 2023 Ingen som sliter med det samme? Anonymkode: c6491...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2023 #4 Del Skrevet 19. januar 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen som sliter med det samme? Anonymkode: c6491...0a1 Meg som svarte ovenfor. Jeg har ikke hatt angst for allergi, men jeg har hatt angst for en del andre ting som heller ikke var det spor farlige. Jeg satt og gråt på fastlegekontoret og bretta ut alle de ulogiske tankene mine foran en liten turnuslege som var 15 år yngre enn meg. Jeg ble bra etter behandling. Angst går mye ut på det samme og behandlingen er ofte lik samme hva det er man er redd for. Anonymkode: 561eb...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Del Skrevet 20. januar 2023 Hei, Jeg har lest tidligere innlegg du har hatt, og som den andre i tråden her skriver, så må angsten behandles. Det spiller ingen rolle hva angsten egentlig er, for det bunner i frykt som må behandles. Hvis det er slik at du har vært utsatt for et traume relatert til dette, så må den opplevelsen behandles. Anonymkode: f1c28...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Del Skrevet 20. januar 2023 Høres ut som et fysisk problem. Men jeg tviler på at medisinvitenskap har kommet så langt at de vet hva det er og hvordan behandle. Kanskje sjekke generelt hormoner og vitaminer og se om noe er galt? Høyt stofskifte kan for eks gi angst om ting man vanligvis ikke bekymrer seg for Anonymkode: 93e7f...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Del Skrevet 20. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Høres ut som et fysisk problem. Men jeg tviler på at medisinvitenskap har kommet så langt at de vet hva det er og hvordan behandle. Kanskje sjekke generelt hormoner og vitaminer og se om noe er galt? Høyt stofskifte kan for eks gi angst om ting man vanligvis ikke bekymrer seg for Anonymkode: 93e7f...4fe Det er helt standard at fastlegen tar blodprøver og sjekker dette når man kommer inn med angstsymptomer. De utelukker fysiske årsaker. Anonymkode: 561eb...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Del Skrevet 20. januar 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Ingen som sliter med det samme? Anonymkode: c6491...0a1 Jeg sliter med det samme, men jeg har faktisk allergi for nøtter da. Ingenting alvorlig, men jeg kan få reaksjoner i munnen. Tror det er fullt mulig at du kan innbille deg symptomer hvis du stresser mye med dette, f. eks kløe i munnen. Kanskje det hjelper å få vite at helt ekstremt få faktisk dør av allergi i Norge? Hvis du ikke har noen påviste allergier så er vel sjansen nesten null. Anonymkode: 99c79...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Del Skrevet 20. januar 2023 45 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt standard at fastlegen tar blodprøver og sjekker dette når man kommer inn med angstsymptomer. De utelukker fysiske årsaker. Anonymkode: 561eb...568 Det var en bra vits Anonymkode: 93e7f...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Del Skrevet 20. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det var en bra vits Anonymkode: 93e7f...4fe Det er min egen opplevelse, ikke en vits. Anonymkode: 561eb...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minombre Skrevet 21. januar 2023 #11 Del Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 23.54): Jeg sliter med en ekstrem angst for å få anafylaktisk sjokk, en innbilning av at jeg plutselig ikke tåler noe mat lengre. Det begynte med at jeg tenkte at jeg ikke tåler de «typiske» tingene som folk er allergisk mot, spesielt nøtter og sånt. Selv om jeg alltid har tålt nøtter. Jeg har spist masse nøtter hele mitt liv uten problem. Samme med alt av mat egentlig, har aldri hatt allergi mot noe som helst. Angsten blir verre for hver dag og jeg innbiller meg nå symptomer etter alt jeg spiser, til og med en brødskive med hvitost kan gi meg kløe på leppene og i munnen, dette er så slitsomt og ikke minst flaut. Det er absolutt ingen som vet at jeg sliter med dette. Jeg har ikke lyst å gå på kafé eller restaurant lengre, eller å spise hos andre, jeg leser innhold på baksiden av alt jeg spiser for å se etter allergener selv om jeg jo ikke har noe jeg reagerer på, som vet jeg vet om! Jeg er en helt vanlig oppegående person, ressurssterk og «normal» hvis jeg kan si det, og jeg syns dette er så flaut at jeg ikke tør snakke med lege eller noen om det, fordi jeg skjønner jo selv at det er ulogisk, men angsten er så ufattelig sterk og jeg er så sinnsykt redd for å dø fra barnet mitt. Dette har utviklet seg etter fødsel, en intens frykt for å dø, også av matallergi liksom. Helt idiotisk! Finnes det noen andre med samme angst? Evt noen med gode råd, tanker om hva jeg kan gjøre med dette? På forhånd takk! Anonymkode: c6491...0a1 Huff, det er fælt å ha det sånn! Jeg har fått en tilsvarende type angst etter at det var så mye snakk om reaksjoner etter koronavaksinen. Har blitt veldig redd for å ta legemidler jeg ikke har prøvd før, noe skeptisk til mat og andre ting som kan utløse anafylaktisk sjokk. Jeg har heller ingen kjente allergier, så vet jo at hodet kødder med meg. Jeg har ikke angst i like stor grad som deg, men kan absolutt relatere. Ville absolutt oppsøkt hjelp om jeg var deg, det er jo så utrolig fælt å ha det sånn. Det er jo synd både for deg og de rundt deg om du dropper å bli med på hyggelige ting pga angsten. ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #12 Del Skrevet 21. januar 2023 Angst er angst uansett hva som trigger. Kanskje greit å ta det opp nå før det blir ett mer alvorlig problem og du faktisk overfører det til å ikke spise i det hele tatt.. Anonymkode: 8b585...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #13 Del Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er min egen opplevelse, ikke en vits. Anonymkode: 561eb...568 Men det er ikke sannheten. Det er altfor sjeldent at leger utelukker vitamin og mineralmangler som årsak for psykiske problemer. Anonymkode: f1c28...98c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #14 Del Skrevet 21. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men det er ikke sannheten. Det er altfor sjeldent at leger utelukker vitamin og mineralmangler som årsak for psykiske problemer. Anonymkode: f1c28...98c Hvordan vet du det? Anonymkode: 561eb...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Budeia76 Skrevet 24. september #15 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 23.54): Jeg sliter med en ekstrem angst for å få anafylaktisk sjokk, en innbilning av at jeg plutselig ikke tåler noe mat lengre. Det begynte med at jeg tenkte at jeg ikke tåler de «typiske» tingene som folk er allergisk mot, spesielt nøtter og sånt. Selv om jeg alltid har tålt nøtter. Jeg har spist masse nøtter hele mitt liv uten problem. Samme med alt av mat egentlig, har aldri hatt allergi mot noe som helst. Angsten blir verre for hver dag og jeg innbiller meg nå symptomer etter alt jeg spiser, til og med en brødskive med hvitost kan gi meg kløe på leppene og i munnen, dette er så slitsomt og ikke minst flaut. Det er absolutt ingen som vet at jeg sliter med dette. Jeg har ikke lyst å gå på kafé eller restaurant lengre, eller å spise hos andre, jeg leser innhold på baksiden av alt jeg spiser for å se etter allergener selv om jeg jo ikke har noe jeg reagerer på, som vet jeg vet om! Jeg er en helt vanlig oppegående person, ressurssterk og «normal» hvis jeg kan si det, og jeg syns dette er så flaut at jeg ikke tør snakke med lege eller noen om det, fordi jeg skjønner jo selv at det er ulogisk, men angsten er så ufattelig sterk og jeg er så sinnsykt redd for å dø fra barnet mitt. Dette har utviklet seg etter fødsel, en intens frykt for å dø, også av matallergi liksom. Helt idiotisk! Finnes det noen andre med samme angst? Evt noen med gode råd, tanker om hva jeg kan gjøre med dette? På forhånd takk! Anonymkode: c6491...0a1 Kom over dette innlegget,å det var som jeg nesten skulle skrevet det selv. Jeg ser også at det er over 1 år gammelt, så kanskje du har funnet en vei ut av det? Har du evt tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #16 Del Skrevet 24. september Budeia76 skrev (7 minutter siden): Kom over dette innlegget,å det var som jeg nesten skulle skrevet det selv. Jeg ser også at det er over 1 år gammelt, så kanskje du har funnet en vei ut av det? Har du evt tips? Du må nesten snakke med legen din, for jeg regner med at du ikke ønsker å leve sånn resten av livet? Anonymkode: f6258...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #17 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (På 18.1.2023 den 23.54): Jeg sliter med en ekstrem angst for å få anafylaktisk sjokk, en innbilning av at jeg plutselig ikke tåler noe mat lengre. Det begynte med at jeg tenkte at jeg ikke tåler de «typiske» tingene som folk er allergisk mot, spesielt nøtter og sånt. Selv om jeg alltid har tålt nøtter. Jeg har spist masse nøtter hele mitt liv uten problem. Samme med alt av mat egentlig, har aldri hatt allergi mot noe som helst. Angsten blir verre for hver dag og jeg innbiller meg nå symptomer etter alt jeg spiser, til og med en brødskive med hvitost kan gi meg kløe på leppene og i munnen, dette er så slitsomt og ikke minst flaut. Det er absolutt ingen som vet at jeg sliter med dette. Jeg har ikke lyst å gå på kafé eller restaurant lengre, eller å spise hos andre, jeg leser innhold på baksiden av alt jeg spiser for å se etter allergener selv om jeg jo ikke har noe jeg reagerer på, som vet jeg vet om! Jeg er en helt vanlig oppegående person, ressurssterk og «normal» hvis jeg kan si det, og jeg syns dette er så flaut at jeg ikke tør snakke med lege eller noen om det, fordi jeg skjønner jo selv at det er ulogisk, men angsten er så ufattelig sterk og jeg er så sinnsykt redd for å dø fra barnet mitt. Dette har utviklet seg etter fødsel, en intens frykt for å dø, også av matallergi liksom. Helt idiotisk! Finnes det noen andre med samme angst? Evt noen med gode råd, tanker om hva jeg kan gjøre med dette? På forhånd takk! Anonymkode: c6491...0a1 Dette er en form for fødselsdepresjon. Søk hjelp på Helsestasjonen eller hos fastlege, før dette blir enda verre. Vis dem eventuelt det du har skrevet her, så forstår de deg. Anonymkode: f76ef...aee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #18 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 0.22): Meg som svarte ovenfor. Jeg har ikke hatt angst for allergi, men jeg har hatt angst for en del andre ting som heller ikke var det spor farlige. Jeg satt og gråt på fastlegekontoret og bretta ut alle de ulogiske tankene mine foran en liten turnuslege som var 15 år yngre enn meg. Jeg ble bra etter behandling. Angst går mye ut på det samme og behandlingen er ofte lik samme hva det er man er redd for. Anonymkode: 561eb...568 Tror dette er mitt gamle innlegg, men jeg skriver det gjerne igjen. Angst er i bunn og grunn ganske lik annen angst. Det spiller liten rolle hva man har angst for. Behandlingen er mer eller mindre den samme. Ta en samtale med fastlegen din og beskriv hvordan angsten din påvirker din hverdag. @Budeia76 Anonymkode: 37d3b...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #19 Del Skrevet 25. september Hvis angsten ikke hadde bedret seg etter behandling hos psykolog så hadde jeg nok gått rundt med en adrenalin sprøyte. Da vet man at man overlever om man skulle få et slikt anfall, men samtidig blir det jo feil siden du ikke har allergi. Anonymkode: c8aa2...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå