AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #1 Skrevet 18. januar 2023 Jeg har en kollega som har funnet en kul i brystet. I går skulle hun på sykehuset for mammografi. I dag kom hun på jobb og sa at de tok mammografi og at de så en kul der og så tok de prøver av kulen med det samme. Og at de sa at det var ikke noe vanncyste, men noe annet. En annen kollega mener at hun lyver, og at der foregår ikke sånn. At de tar ikke prøver av kulen med en gang. Og at de ikke kan si at det er sånn eller sånn med en gang etter mammografi. Er dette sant? Hun har vist ikke vært helt ærlig før angående nesten det samme. Men jeg kan ikke tro at noen lyver om sånt Anonymkode: 0bc7b...90b
Million Skrevet 18. januar 2023 #2 Skrevet 18. januar 2023 (endret) En av mine beste venninner fikk konstatert brystkreft for halvannet år siden. Der kom beskjeden om funnet pr telefon i etterkant, hjemme, etter at en spesialist hadde gransket bildene. Ingen prøve ble tatt på stedet, og ingen diagnose eller opplysning om eventuelle funn ble gjort der og da når bildene ble tatt. Det har også vært sånn når jeg har tatt mammografi, at opplysninger om funn/ikke funn kommer i etterkant senere (et par uker) når spesialisten har gransket bildene. Jeg har aldri hørt noe om at de tar prøver på stedet bildene tas. Det høres ikke riktig ut. De må jo få tid til å gå over bildene og finne noe. De tar ikke prøver på en røntgenavdeling. Endret 18. januar 2023 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #3 Skrevet 18. januar 2023 Million skrev (2 minutter siden): En av mine beste venninner fikk konstatert brystkreft for halvannet år siden. Der kom beskjeden om funnet pr telefon i etterkant, hjemme, etter at en spesialist hadde gransket bildene. Ingen prøve ble tatt på stedet, og ingen diagnose eller opplysning om eventuelle funn ble gjort der og da når bildene ble tatt. Det har også vært sånn når jeg har tatt mammografi, at opplysninger om funn/ikke funn kommer i etterkant senere (et par uker) når spesialisten har gransket bildene. Jeg har aldri hørt noe om at de tar prøver på stedet bildene tas. Det høres ikke riktig ut. De må jo få tid til å gå over bildene og finne noe. De tar ikke prøver på en røntgenavdeling. Hun hadde kjent kulen på forhånd. Så kanskje de hadde ordnet med mammografi og vevsprøve på samme dag? Men det høres litt rart ut Anonymkode: 0bc7b...90b
Rødstrupa Skrevet 18. januar 2023 #4 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har en kollega som har funnet en kul i brystet. I går skulle hun på sykehuset for mammografi. I dag kom hun på jobb og sa at de tok mammografi og at de så en kul der og så tok de prøver av kulen med det samme. Og at de sa at det var ikke noe vanncyste, men noe annet. En annen kollega mener at hun lyver, og at der foregår ikke sånn. At de tar ikke prøver av kulen med en gang. Og at de ikke kan si at det er sånn eller sånn med en gang etter mammografi. Er dette sant? Hun har vist ikke vært helt ærlig før angående nesten det samme. Men jeg kan ikke tro at noen lyver om sånt Anonymkode: 0bc7b...90b Jo, vet du, enkelte gjør det for å få sympati og oppmerksomhet. Ikke bra i det hele tatt.
Million Skrevet 18. januar 2023 #5 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun hadde kjent kulen på forhånd. Så kanskje de hadde ordnet med mammografi og vevsprøve på samme dag? Men det høres litt rart ut Anonymkode: 0bc7b...90b Mulig de tok bildene og så sendte henne til en annen avdeling der biopsi ble tatt, dersom bildene ble tatt på et sykehus? Det kan jo hende, selv om jeg ikke har hørt om det. Men siden hun kom med en kul som allerede var funnet og det var derfor (og ikke en rutineundersøkelse) hun ble kalt inn i utgangspunktet, at de tok prøven? Jo, det kan jo hende da. Jeg tenkte først mer på rutineinnkallelser.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #6 Skrevet 18. januar 2023 Jeg har hatt brystkreft. Jeg kjente en kul, var på mammografi. De tok ultralyd og biopsi med det samme, når de ikke visste hva kulen var. Så det stemmer. Fikk svar etter noen dager at det var funnet kreftceller. Anonymkode: f3ab9...b41 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #7 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt brystkreft. Jeg kjente en kul, var på mammografi. De tok ultralyd og biopsi med det samme, når de ikke visste hva kulen var. Så det stemmer. Fikk svar etter noen dager at det var funnet kreftceller. Anonymkode: f3ab9...b41 Når jeg har vært på kontroll har jeg og fått ultralyd med det samme, så det er mange plasser de har begge deler, jeg ble sendt privat første gang og var på sykehuset 2. gang. De har begge deler på disse avdelingene. Anonymkode: f3ab9...b41
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #8 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har hatt brystkreft. Jeg kjente en kul, var på mammografi. De tok ultralyd og biopsi med det samme, når de ikke visste hva kulen var. Så det stemmer. Fikk svar etter noen dager at det var funnet kreftceller. Anonymkode: f3ab9...b41 Da går jeg ut i fra at hun snakker sant. Jeg kan ikke tro at noen lyver om sånne ting Anonymkode: 0bc7b...90b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #9 Skrevet 18. januar 2023 Jeg var på mammografi og det ble tatt biopsi samme dag, samme avdeling. De sa med en gang etter at de tok biopsi(ene) at det kunne være kreft. Det var heldigvis ikke kreft. Hvorfor skulle kollegaen din lyve, pleier hun det? Anonymkode: d8a75...e18
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #10 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg var på mammografi og det ble tatt biopsi samme dag, samme avdeling. De sa med en gang etter at de tok biopsi(ene) at det kunne være kreft. Det var heldigvis ikke kreft. Hvorfor skulle kollegaen din lyve, pleier hun det? Anonymkode: d8a75...e18 Jeg tror ikke det. Men en annen kollega sa at hun hadde løyet en gang om at hun hadde vært på sykehuset pga nyrestein, men at det ikke var sant. Jeg jobbet ikke der da, så jeg vet ikke Anonymkode: 0bc7b...90b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #11 Skrevet 18. januar 2023 Stor forskjell på om man tar mammografi rutinemessig eller om det gjøre pga symptomer. Ved rutinemessig mammografi sjekkes ikke bildene med en gang, og det blir derfor tatt kontakt i etterkant. Ved mammografi grunnet f.eks kul i brystet sjekkes bildet med en gang, og så tar man UL og evt biopsi der og da. Så kollegaen forteller sannheten. Skikkelig stygge dere som beskylder henne for å lyge. Anonymkode: f3e21...ed8 4
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #12 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Stor forskjell på om man tar mammografi rutinemessig eller om det gjøre pga symptomer. Ved rutinemessig mammografi sjekkes ikke bildene med en gang, og det blir derfor tatt kontakt i etterkant. Ved mammografi grunnet f.eks kul i brystet sjekkes bildet med en gang, og så tar man UL og evt biopsi der og da. Så kollegaen forteller sannheten. Skikkelig stygge dere som beskylder henne for å lyge. Anonymkode: f3e21...ed8 Jeg tror ikke at hun lyver. Men ble litt satt ut når de forteller at hun har gjort det før. Men jeg stoler ikke på de heller Anonymkode: 0bc7b...90b
Gjest Mysticgirl Skrevet 18. januar 2023 #13 Skrevet 18. januar 2023 Jeg tok både mammografi og biopsi samme dag, fordi de fant en kul og var usikker på om det var kreft eller ikke, så hun snakker nok sant
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #14 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har hatt brystkreft. Jeg kjente en kul, var på mammografi. De tok ultralyd og biopsi med det samme, når de ikke visste hva kulen var. Så det stemmer. Fikk svar etter noen dager at det var funnet kreftceller. Anonymkode: f3ab9...b41 Kan bekrefte at tilsvarende ble gjort på en venninne av meg. Jeg var selv veldig overrasket over hvor kjappe og effektive de var med henne da jeg selv har gått ukesvis for avklaringer på både det ene og det andre. Anonymkode: 138bd...794
ElectricScum Skrevet 18. januar 2023 #15 Skrevet 18. januar 2023 For ei kjerring du har til kollega. Om jeg hadde hatt slike mistanker hadde jeg 100% holdt kjeft om det, da jeg ikke kan se at det kommer noe som helst bra ut av å lufte sånne tanker. Sant eller ikke sant. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #16 Skrevet 18. januar 2023 Er man henvist av lege til brystdiagnostisk senter, blir det tatt mammografi. Er det da funn, blir det tatt biopsi umiddelbart etterpå. Fikk i tillegg beskjed, etter å ha ventet ytterligere på svar av biopsien, at det var kreft. Alt innenfor 1 -1,5 time. Anonymkode: cc24f...530
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #17 Skrevet 18. januar 2023 De tok alt på samme tid da jeg var på sykehuset med kul i puppen. Tok først mammografi, det var håpløst å se noe som helst pga. tett kjertelvev, så jeg ble sendt rett til ultralyd. Under ultralyden så legen at det var en vanncyste og både tappet den og tok prøve av vevet rundt cysten for sikkerhetsskyld (hadde mer kalkdannelse rundt cysten enn det som var normalt). Det tok to timer fra jeg gikk inn på mammografi-rommet til cysten var tømt og vevsprøven var sendt. Anonymkode: 40b1a...47b
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #18 Skrevet 18. januar 2023 Million skrev (5 timer siden): En av mine beste venninner fikk konstatert brystkreft for halvannet år siden. Der kom beskjeden om funnet pr telefon i etterkant, hjemme, etter at en spesialist hadde gransket bildene. Ingen prøve ble tatt på stedet, og ingen diagnose eller opplysning om eventuelle funn ble gjort der og da når bildene ble tatt. Det har også vært sånn når jeg har tatt mammografi, at opplysninger om funn/ikke funn kommer i etterkant senere (et par uker) når spesialisten har gransket bildene. Jeg har aldri hørt noe om at de tar prøver på stedet bildene tas. Det høres ikke riktig ut. De må jo få tid til å gå over bildene og finne noe. De tar ikke prøver på en røntgenavdeling. Slutt og lat som du har peiling og slutt å spre feilinformasjon. Ved røntgenavdelinger tas det masse prøver, både biopsier og cytologi. Historien høres absolutt troverdig ut. Har man kul havner man i et pakkeforløp og det du beskriver er et pakkeforløp. Anonymkode: 26430...129
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå