Gå til innhold

Lamictal - urolige bein

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som bruker denne medisinen og opplever at beina lever sitt eget liv etter man har lagt seg? På dagtid når jeg er oppe, merker jeg ikke noe til det, men når jeg har lagt meg, er det rene skjære ballettdansingen.

Anonymkode: 06ac5...811

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd magnesium?

Anonymkode: 290f3...a01

Skrevet

Ja, det går i perioder hos meg. Ubehagelig bivirkning, men det er enda verre å gå uten Lamictal.

Anonymkode: db352...118

Skrevet

Lamictal (virkestoffet heter Lamotrigin) hemmer opptak av D-vitamin og produserer D-vitaminmangel.

https://www.ehealthme.com/ds/lamotrigine/vitamin-d-deficiency/

D-vitaminmangel hemmer igjen opptak av mineraler, som kalsium og magnesium. Lamictal gir med andre ord økt risiko for mineralmangel, som igjen gir økt risiko for mangelsymptomer som bl.a. rastløse ben og leamus.

Mer alvorlig er kanskje at Lamictal også øker risikoen for osteoporose, nettopp ved å hemme opptak av D-vitamin og dermed opptak av mineraler.

Sitat

Redusert bentetthet, osteopeni, osteoporose og benbrudd er rapportert ved langtidsbehandling.

Sitat fra Felleskatalogens side om Lamictal

Den enkleste måten å øke tilgangen til magnesium, er å legge seg i badekaret med magnesiumsalt i vannet. Hvis kroppen trenger magnesium, vil den da absorbere mineralet direkte gjennom huden. Har du ikke badekar, kommer du langt med å sette beina i en stamp med varmt vann med magnesiumsalt. 

Epsomsalt (magnesiumsulfat) er ett alternativ. Dødehavssalt skal være mer effektivt fordi det inneholder magnesiumklorid og 20 mineraler i tillegg til magnesium. Begge fåes kjøpt på helsekostforretninger.

Hvis du avslutter fotbadet med en runde skrubbing av fotbladene med en neglebørste, vil hard hud under føttene forsvinne som bonus.

Skrevet
Lonehill skrev (2 timer siden):

Lamictal (virkestoffet heter Lamotrigin) hemmer opptak av D-vitamin og produserer D-vitaminmangel.

D-vitaminmangel hemmer igjen opptak av mineraler, som kalsium og magnesium. Lamictal gir med andre ord økt risiko for mineralmangel, som igjen gir økt risiko for mangelsymptomer som bl.a. rastløse ben og leamus.

Mer alvorlig er kanskje at Lamictal også øker risikoen for osteoporose, nettopp ved å hemme opptak av D-vitamin og dermed opptak av mineraler.

Den enkleste måten å øke tilgangen til magnesium, er å legge seg i badekaret med magnesiumsalt i vannet. Hvis kroppen trenger magnesium, vil den da absorbere mineralet direkte gjennom huden. Har du ikke badekar, kommer du langt med å sette beina i en stamp med varmt vann med magnesiumsalt. 

Epsomsalt (magnesiumsulfat) er ett alternativ. Dødehavssalt skal være mer effektivt fordi det inneholder magnesiumklorid og 20 mineraler i tillegg til magnesium. Begge fåes kjøpt på helsekostforretninger.

Hvis du avslutter fotbadet med en runde skrubbing av fotbladene med en neglebørste, vil hard hud under føttene forsvinne som bonus.

Jeg har fått d-vitamin fra legen og bruker det fast. Vi har ikke badekar.

Skrevet
Lonehill skrev (2 timer siden):

Jeg bruker ikke helsekost. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...