AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #21 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi lagde middag hver dag, akkurat som vanlig 🙃. De fleste babyer sover mye. Og om dere er to, blir det null problem å lage mat. Anonymkode: d236b...af6 Vet du hva, vi greide det, men jeg angret som en hund på at jeg ikke hadde i frysen. Slet som faen med min eldste. Undervektig baby, store ammeproblemer, ekstremgulping, kolikk, han nektet bæresele, han bare gråt og gråt og gråt og gråt, og var umulig å legge fra seg, og nei, at vi var to hjalp ikke så veldig mye. Mannen måtte jo på jobb etter ti dager. Nettene var jævlige, jeg fikk fødselsdepresjon, satt og pumpet og knadde på puppene som var konstant betente, og alt var bare jævlig. Da var det ekstremt dritt å måtte bruke tid og krefter på å lage middag oppi det hele, handle, osv. Når mannen endelig kom hjem fra jobb, var jeg desperat etter selskap og avlastning, og ønsket IKKE at han skulle lage mat, og jeg fikk ikke laget mat siden jeg satt lenket til enten en baby som kavet på puppen, eller en brystpumpe. Med andremann gikk alt som smurt. Da var alt i frysen litt bortkastet. Så det kommer nok an på hva slags type barseltid man får... Anonymkode: b86e8...15d 2
Reign Skrevet 18. januar 2023 #22 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi lagde middag hver dag, akkurat som vanlig 🙃. De fleste babyer sover mye. Og om dere er to, blir det null problem å lage mat. Anonymkode: d236b...af6 Far (evt. medmor) har jobb man må på etter to uker...
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #23 Skrevet 18. januar 2023 Jeg lagde litt forskjellig: vegetarlasagne noen med vanlig pasta og noen med lomper, noe med kjøtt. Sånn toro bali kyllinggryte og blomkålris(ferdigstekt). Squashkaker, diverse grønnsaker, stekt kylling med tilbehør. Hadde mange middager til slutt og vi hadde gjennom hele barseltiden (altså de første 6 ukene). Fikk jo mye mer tid enn jeg trodde på forhånd så ble et par sånne ferdigpreppet middager i uka og resten lagde vi middag. Ville heller holdt fokus på hva du kan spise på dagtid når medforelder er på jobb, for det var den stressende delen av døgnet. Kanskje lagd noen gode lunsjretter. Jeg pleide preppe kvelden i forveien når mannen var hjemme frokost feks. Mye kjøleskapsgrøt (chia/havre) , kokte egg , smoothie som var klar i kjøleskapet, osv. Anonymkode: be064...0f3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #24 Skrevet 18. januar 2023 Reign skrev (4 minutter siden): Far (evt. medmor) har jobb man må på etter to uker... Kan bare snakke for meg selv. Vi spiser alltid på kveldstid. Det er flere timer etter mannen er hjemme fra jobb. Vet ikke hvilke tidspunkt ts spiser middag på. Anonymkode: be064...0f3 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #25 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan bare snakke for meg selv. Vi spiser alltid på kveldstid. Det er flere timer etter mannen er hjemme fra jobb. Vet ikke hvilke tidspunkt ts spiser middag på. Anonymkode: be064...0f3 Vi spiser alltid middag når mannen kommer fra jobb. Da er vi skrubbsultne begge to. Med min første, var jeg desperat etter selskap og avlastning når mannen endelig kom hjem fra jobb, og det var dritt at jeg ble sittende alene med en baby som var limt på puppen - og som ikke tolererte lyden av kjøkkenviften eller andre distraherende lyder mens han ammet, mens mannen sto og laget mat.. Anonymkode: b86e8...15d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #26 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi spiser alltid middag når mannen kommer fra jobb. Da er vi skrubbsultne begge to. Med min første, var jeg desperat etter selskap og avlastning når mannen endelig kom hjem fra jobb, og det var dritt at jeg ble sittende alene med en baby som var limt på puppen - og som ikke tolererte lyden av kjøkkenviften eller andre distraherende lyder mens han ammet, mens mannen sto og laget mat.. Anonymkode: b86e8...15d Det blir vel vanskelig å preppe mat for hele det første året? Hva med å pumpe av og til slik at far kan gi mat? Er ikke alle babyer det er mulig med men jeg gjorde i alle fall det😊 Anonymkode: be064...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #27 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir vel vanskelig å preppe mat for hele det første året? Hva med å pumpe av og til slik at far kan gi mat? Er ikke alle babyer det er mulig med men jeg gjorde i alle fall det😊 Anonymkode: be064...0f3 Eller far kan lage mat til mor Anonymkode: eca11...50c
Reign Skrevet 18. januar 2023 #28 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan bare snakke for meg selv. Vi spiser alltid på kveldstid. Det er flere timer etter mannen er hjemme fra jobb. Vet ikke hvilke tidspunkt ts spiser middag på. Anonymkode: be064...0f3 Spiser ikke mat mellom morgen og middag du altså? 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #29 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eller far kan lage mat til mor Anonymkode: eca11...50c Personen jeg svarte sa babyen reagerte på viften og kunne ikke ammes når far lagde mat. Anonymkode: be064...0f3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #30 Skrevet 18. januar 2023 Reign skrev (5 minutter siden): Spiser ikke mat mellom morgen og middag du altså? Slik jeg skrev så preppet jeg mat kvelden i forveien for dagtid når far var borte. Kjøleskapsgrøt, smoothie, osv. Mye man kan ha klart og som ikke krever mye tid for å få i seg🙈 Anonymkode: be064...0f3 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #31 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det blir vel vanskelig å preppe mat for hele det første året? Hva med å pumpe av og til slik at far kan gi mat? Er ikke alle babyer det er mulig med men jeg gjorde i alle fall det😊 Anonymkode: be064...0f3 Ikke alle kan pumpe. Jeg kunne ikke det. I begynnelsen var det praktisk håpløst å få til, fordi babyen bodde på puppen, og ellers skulle våre PÅ meg. Så jeg altså aldri hadde kroppen fri til å pumpe. Deretter viste det seg at når jeg endelig fikk kroppen fri til å pumpe, så kom det knapt noe melk ut når jeg pumpet. Ikke alle pupper er pumpevennlige. Pumpet i 30 min, og fikk ut maks 30 ml... Og da var det helt stopp, kom ikke en dråpe til. Trenger ikke lage mat til hele året - den verste babytiden er som regel de første månedene. Og trener ikke ha mat til hver dag, men det er utrolig greit å ha til de verste dritt-dagene. Og så er det jo også mange fedre som må reise litt i jobben av og til, eller jobbe overtid.. Anonymkode: b86e8...15d
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #32 Skrevet 18. januar 2023 Kvinneguiden slår aldri feil. Helt utrolig hva man skal bli slakta for her. Vi hadde kyllinglår, karbonader, pizzahorn, lasagne, boller, lefser og forskjellige kaker i fryseren. Skal lage opp masse greier denne gangen også, er så deilig å slippe å lage mat, handle maten, bare sette på oven. Anonymkode: cd99e...f32 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #33 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke alle kan pumpe. Jeg kunne ikke det. I begynnelsen var det praktisk håpløst å få til, fordi babyen bodde på puppen, og ellers skulle våre PÅ meg. Så jeg altså aldri hadde kroppen fri til å pumpe. Deretter viste det seg at når jeg endelig fikk kroppen fri til å pumpe, så kom det knapt noe melk ut når jeg pumpet. Ikke alle pupper er pumpevennlige. Pumpet i 30 min, og fikk ut maks 30 ml... Og da var det helt stopp, kom ikke en dråpe til. Trenger ikke lage mat til hele året - den verste babytiden er som regel de første månedene. Og trener ikke ha mat til hver dag, men det er utrolig greit å ha til de verste dritt-dagene. Og så er det jo også mange fedre som må reise litt i jobben av og til, eller jobbe overtid.. Anonymkode: b86e8...15d Ofte handler det om hvilken trakt man bruker eller type pumpe, men ja er klar over ikke alle får ut nok med pumping. Og helt enig det er lurt med noe ekstra i fryseren. Det hadde jeg selv. Spiste faktisk siste rest nå etter å lest denne tråden😅 Og er 5 mnd siden fødsel. Anonymkode: be064...0f3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #34 Skrevet 18. januar 2023 Er nå sprekkeklar med nummer to, og har aldri tenkt på det som en nødvendighet. Vi er to foreldre, så en kunne lage middag mens den andre var med babyen hvis hun ikke sov eller kunne legges ned. Frokost og lunsj trengte ikke være stort mer fancy enn ferdig oppskjært brød med enkelt pålegg på, men der er jeg kanskje bare enkel. Min sov mye, så jeg hadde tid til å lage hva som helst egentlig, men jeg glemte ofte å spise og da ble det bare en kjapp brødskive da jeg kom på det. Forstår at det er mer krevende med en baby som må holdes hele tiden, men da er det jo raskere med brødmat eller yoghurt enn mat som må hentes i fryseren, varmes opp osv., eller? Hvis man er helt alene om omsorgen for barnet så er det sikkert greit å ha noe i fryseren til middager og sånt. Anonymkode: 1f4d0...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #35 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er nå sprekkeklar med nummer to, og har aldri tenkt på det som en nødvendighet. Vi er to foreldre, så en kunne lage middag mens den andre var med babyen hvis hun ikke sov eller kunne legges ned. Frokost og lunsj trengte ikke være stort mer fancy enn ferdig oppskjært brød med enkelt pålegg på, men der er jeg kanskje bare enkel. Min sov mye, så jeg hadde tid til å lage hva som helst egentlig, men jeg glemte ofte å spise og da ble det bare en kjapp brødskive da jeg kom på det. Forstår at det er mer krevende med en baby som må holdes hele tiden, men da er det jo raskere med brødmat eller yoghurt enn mat som må hentes i fryseren, varmes opp osv., eller? Hvis man er helt alene om omsorgen for barnet så er det sikkert greit å ha noe i fryseren til middager og sånt. Anonymkode: 1f4d0...5ca Nei. Å lage børdmat krever at man har to hender fri. Mens det krever bare en hånd å ta en pakke ut av frys/kjøleskap, hive i mikroen, og sette på. Og så er det jo adskillig bedre (og gir mer variasjon) enn bare brødmat. Anonymkode: b86e8...15d 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #36 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei. Å lage børdmat krever at man har to hender fri. Mens det krever bare en hånd å ta en pakke ut av frys/kjøleskap, hive i mikroen, og sette på. Og så er det jo adskillig bedre (og gir mer variasjon) enn bare brødmat. Anonymkode: b86e8...15d Jeg skrev jo ferdig oppskjært brød og enkelt pålegg, noe som kun krever én hånd å både lage og spise. Lettere å variere med pålegg også, enn å spise den samme lasagnen dag inn og dag ut, men man har jo forskjellige preferanser. Nå er det jo heller ikke sånn, uansett hvor krevende baby er, at noen tar skade av at babyen legges ned de to sekundene det tar å smøre på eller kutte opp noe hvis man må ha to hender. Dette høres jo uansett bare ut som et problem i helt ekstreme tilfeller. Anonymkode: 1f4d0...5ca 2
IDGAF Skrevet 18. januar 2023 #37 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skrev jo ferdig oppskjært brød og enkelt pålegg, noe som kun krever én hånd å både lage og spise. Lettere å variere med pålegg også, enn å spise den samme lasagnen dag inn og dag ut, men man har jo forskjellige preferanser. Nå er det jo heller ikke sånn, uansett hvor krevende baby er, at noen tar skade av at babyen legges ned de to sekundene det tar å smøre på eller kutte opp noe hvis man må ha to hender. Dette høres jo uansett bare ut som et problem i helt ekstreme tilfeller. Anonymkode: 1f4d0...5ca Sant det, men jeg ville heller prioritere å bruke av «la babyen ligge å gråte»- kvota til andre ting som å gå på do, kle på meg om morgenen, skifte genseren min som var søkkvåt av gulp, gre håret osv.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #38 Skrevet 18. januar 2023 IDGAF skrev (10 minutter siden): Sant det, men jeg ville heller prioritere å bruke av «la babyen ligge å gråte»- kvota til andre ting som å gå på do, kle på meg om morgenen, skifte genseren min som var søkkvåt av gulp, gre håret osv. Men igjen, det høres da ut som helt ekstreme tilfeller hvis baby aldri kan legges ned uten å gråte, eller gis til far mens mor tar en dusj eller grer håret på morgenen/kvelden. Vanligvis sover nyfødte mesteparten av døgnet, så dette gjelder jo ikke majoriteten av nyfødte og mødrene deres. Anonymkode: 1f4d0...5ca 3 1
IDGAF Skrevet 18. januar 2023 #39 Skrevet 18. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men igjen, det høres da ut som helt ekstreme tilfeller hvis baby aldri kan legges ned uten å gråte, eller gis til far mens mor tar en dusj eller grer håret på morgenen/kvelden. Vanligvis sover nyfødte mesteparten av døgnet, så dette gjelder jo ikke majoriteten av nyfødte og mødrene deres. Anonymkode: 1f4d0...5ca Hun sov jo mye, men kun på meg. Hun våknet hvis jeg prøvde å legge henne ned eller i pappaens armer. Og hun sovnet ikke uten kroppskontakt med meg. Syns absolutt ikke jeg har hatt en ekstrem baby. Jeg har snakket med venner, barselgruppa, åpen barnehage, og hun er langt fra den eneste babyen som var slik! Ja, de mange babyer var ikke slik, og kunne sove litt i babynest på dagtid eller sov i vogn eller bilstol slik at far kunne ta babyen med på tur. Men babyen min var absolutt ikke den eneste altså! De fleste babyer vokste dette av seg ved 3/4-mnd alder, det gjorde også min. Men babyen til ei i barselgruppa er slik fortsatt (8 mnd), DET er jeg enig i at er et ekstremt tilfelle.
minister-mio Skrevet 19. januar 2023 #40 Skrevet 19. januar 2023 Reign skrev (17 timer siden): Far (evt. medmor) har jobb man må på etter to uker... Jeg pleier å lage middag selv om jeg er i jobb. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå