Gå til innhold

Bein i fisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som gjest ville jeg bare diskret fjernet beinet, og spist videre. 

Som en som kjenner en som er traumatisert etter bein i halsen ville jeg hatt full forståelse for at en gjest gjorde som denne mannen. 

Som en som datet denne gjesten ville jeg notert det bak øret som "strike 1". Og om det dukket opp flere særheter når det gjaldt mat ville jeg gått videre. 

Anonymkode: 40e67...abb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg satte bein fra kveite i halsen som liten. Faren min måtte fiske det ut med to fingre. Siden har jeg ikke taklet å få fiskebein i munnen. Jeg blir akutt mett, halsen snører seg sammen, maten vokser i munnen og det kjennes ut som jeg er fysisk ute av stand til å svelge. Det blir rett og slett umulig å fortsette å spise. Uansett hvor sulten jeg var eller hvor godt det smaker. 

Jeg finpiller alltid fisken på fatet før jeg spiser, fordi jeg hater å få et godt måltid ødelagt. For fisk er godt.

Enkelte av oss har ulogiske reaksjoner på f.eks fiskebein som kan virke uforståelige for andre. Det er likevel oftest ikke uhøflighet som ligger bak, men en genuin psykosomatisk reaksjon som ikke kan styres.

Anonymkode: 7bcd7...109

• Liker 1
Skrevet

Jeg forventer alltid å finne ben i maten hvis jeg spiser fisk så det ville jeg ikke reagert på i det hele tatt.

Anonymkode: 2b4b6...9a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg takler absolutt ikke verken bein i fisk eller eggeskall. Kjenner jeg sliter med å ikke brekke meg. De jeg kjenner vet det, og lager ikke noe nummer av det hvis jeg går over på bare tilbehøret hvis jeg finner et bein. Gjør jo ikke noe nummer ut av det, bare spiser ikke videre på fisken de få gangene jeg har blitt servert fisk. Ute bestiller jeg bare ikke fisk. 

Anonymkode: 438ea...c46

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 19.09):

Jeg får verdien av måltid kraftig redusert dersom jeg finner for eksempel fiskebein eller eggeskall. Men denne "dilla" er jo mitt eget problem, jeg spiser selvsagt opp maten uten å si noe.

Anonymkode: 2706d...d38

Jeg foretrekker fisk som ikke er maskinelt renset... 
Jeg synes det er helt fantastisk med selvfisket fi8sk som er sløyd og filetrert på kjøkkenbenken. 

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 10.38):

Hvorfor så uhøflig? Det ER uhøflig å ikke rense fisken skikkelig før man serverer den. På restauranter blir kokken hudflettet om gjestene klager på bein i maten. 

Selvsagt ser man gjennom fisken mens man spiser, og tar dem vekk, men det fritar ikke kokken fra ansvaret om å fjerne så mye som overhodet mulig FØR maten blir servert. GJestene skal ikke risikere å skade seg på maten de blir servert. Blir man servert fisk som ser filetert ut, skal den være renset. Blir man servert en helgrillet fisk, så er man selvsagt forberedt på å spise ekstremt forsiktig. 

Anonymkode: 4a39d...ed9

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 10.49):

Hvor har du det fra at jeg ville hudflettet deg...? Jeg snakket om på restaurant: om kjøkkensjefen får vite om at det har blitt servert fisk med bein i, så hudfletter han kokken.. Hjelpe meg for konklusjoner du hopper omkring med. 

Det er ikke forskjell i at man som vert skal rense fisken så godt som mulig, både hjemme og på restaurant. 

Det er ikke mer "uvoksent" å reagere på bein i fisken enn eggeskall i maten ;) Begge deler er noe man skal ta vekk før man serverer det til folk. 

Anonymkode: 4a39d...ed9

Nå har jeg jobbet mye på restaurant, og har aldri hørt en kokk få kjeft for å ikke ha pilket ut hvert eneste bein i en fisk. 
Og har kokker i familien, og det er ofte bein i fisken de serverer som de har fisket selv. Det er heller ikke all fisk det er veldig lett få ut alle bein av... 

Anonymkode: 0bb73...27f

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde blitt kvalm og ikke klart å spise mer.

Anonymkode: 7861d...998

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 19.09):

Jeg får verdien av måltid kraftig redusert dersom jeg finner for eksempel fiskebein eller eggeskall. Men denne "dilla" er jo mitt eget problem, jeg spiser selvsagt opp maten uten å si noe.

Anonymkode: 2706d...d38

Og her i Finnmark helsteker vi småørret på bål med hodet, skinn, bein og alt. Så spiser vi hele greia. 

Smaker nydelig 😄

Anonymkode: e9c43...43f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...