Gå til innhold

Bein i fisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde invitert på middag (ikke noe fancy, hverdagsmiddag) og en voksen mann sluttet å spise fordi han fant ett bein i fisken. Ikke mange, ett.

Jeg burde nok ha renset fisken bedre, men jeg har fisket den selv, filetert og tilberedt. 

Hvordan hadde du reagert?

Anonymkode: 71860...f25

• Liker 1
Skrevet

Mener du hvordan jeg hadde reagert som vert (deg) eller hvordan jeg hadde reagert som gjest? 

Personlig bryr jeg meg i alle fall ikke så mye om bein i fisk. Skjønner ikke hvorfor det er et issue for så mange. 

Anonymkode: 2aafa...774

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde fiska det diskret ut av munnen og lagt det på siden av tallerkenen. Som jo er vanlig når man finner bein i fisk.

Anonymkode: 69da5...816

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva skal man si til sånt egentlig, det er jo veldig barnslig oppførsel, selv ferdig filteret fisk fra butikken kan man finne bein i. Tror jeg bare hadde fliret inni meg og latt han sitte der sulten 

Anonymkode: cf5ba...c1d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde ikke bedt ham på flere middager. Høres ut som en bortskjemt unge og ikke en voksen mann.

Anonymkode: c03ad...c4c

• Liker 3
Skrevet

Jeg får verdien av måltid kraftig redusert dersom jeg finner for eksempel fiskebein eller eggeskall. Men denne "dilla" er jo mitt eget problem, jeg spiser selvsagt opp maten uten å si noe.

Anonymkode: 2706d...d38

Skrevet

Hadde ikke blitt noe dessert, for å si det sånn 

Anonymkode: 61e91...104

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du hvordan jeg hadde reagert som vert (deg) eller hvordan jeg hadde reagert som gjest? 

Personlig bryr jeg meg i alle fall ikke så mye om bein i fisk. Skjønner ikke hvorfor det er et issue for så mange. 

Anonymkode: 2aafa...774

Det tenkte jeg ikke på, men begge kan jo være interessant 😊

Anonymkode: 71860...f25

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Som gjest hadde jeg plukket ut ben og spist videre uten å gjøre noe nummer av det.

Som vert (deg) hadde jeg ikke invitert han på middag mer.

Skrevet

Jeg hadde spist forsiktig videre, om jeg fant ETT bein. Hadde jeg funnet flere, hadde jeg sluttet å spise. 

Jeg har satt fiskebein i halsen før, og ALDRI igjen. 

Det er dårlig folkeskikk å ikke rense fisken for bein før man serverer den til folk. Det kan være både vondt og farlig å uforvarende tygge ned på et fiskebein. Man kan stikke seg skikkelig, og det er ikke gøy å få i halsen, tro du meg!

Anonymkode: 4a39d...ed9

• Liker 1
Skrevet

Kanskje jeg hadde reagert som til en unge. "Du får en femmer av meg for hvert bein du finner hvis du spiser opp maten😁"

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg får verdien av måltid kraftig redusert dersom jeg finner for eksempel fiskebein eller eggeskall. Men denne "dilla" er jo mitt eget problem, jeg spiser selvsagt opp maten uten å si noe.

Anonymkode: 2706d...d38

Når jeg spiser fisk er jeg forberedt på å finne bein, derfor ser jeg sånn halvveis etter bein mens jeg spiser. Om jeg finner et plukker jeg det bort, enten fra fisken eller fra munnen om det er kommet så langt. ;)

Eggeskall derimot, det syns jeg er skikkelig ekkelt, og det kan fort ødelegge appetitten, men om jeg var gjest ville jeg gjort som med fiskebeinet, plukket det bort og fortsatt å spise.

Om noen ikke vil spise mer fisk fordi de finner bein må de klare seg med tilbehør og jeg ville nok invitert dem igjen, men ikke på fiskemiddag, kanskje.

Til deg som mener at det er ufint å servere fisk som ikke er kjemisk fri for bein vil jeg bare si at du må bli voksen. Voksne renser sin egen fisk. Ferdig snakka.

• Liker 4
Skrevet
Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Når jeg spiser fisk er jeg forberedt på å finne bein, derfor ser jeg sånn halvveis etter bein mens jeg spiser. Om jeg finner et plukker jeg det bort, enten fra fisken eller fra munnen om det er kommet så langt. ;)

Eggeskall derimot, det syns jeg er skikkelig ekkelt, og det kan fort ødelegge appetitten, men om jeg var gjest ville jeg gjort som med fiskebeinet, plukket det bort og fortsatt å spise.

Om noen ikke vil spise mer fisk fordi de finner bein må de klare seg med tilbehør og jeg ville nok invitert dem igjen, men ikke på fiskemiddag, kanskje.

Til deg som mener at det er ufint å servere fisk som ikke er kjemisk fri for bein vil jeg bare si at du må bli voksen. Voksne renser sin egen fisk. Ferdig snakka.

Hvorfor så uhøflig? Det ER uhøflig å ikke rense fisken skikkelig før man serverer den. På restauranter blir kokken hudflettet om gjestene klager på bein i maten. 

Selvsagt ser man gjennom fisken mens man spiser, og tar dem vekk, men det fritar ikke kokken fra ansvaret om å fjerne så mye som overhodet mulig FØR maten blir servert. GJestene skal ikke risikere å skade seg på maten de blir servert. Blir man servert fisk som ser filetert ut, skal den være renset. Blir man servert en helgrillet fisk, så er man selvsagt forberedt på å spise ekstremt forsiktig. 

Skrevet

Om det er middag der fisken er forventet å være beinfri, som fiskekaker eller grateng, så hadde jeg slitt med å spise videre. Men ikke gjort noe stort nummer ut av det. Bare beklaget at jeg ikke klarte spise videre. 
Er det middag der jeg selv rensker fisken  ville jeg nok fortsatt, men sett nøyere etter. 

Som vert hadde jeg i første tilfellet beklaget at jeg ikke hadde rensket fisken godt nok, og for ettertiden tatt en ekstra sjekk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor så uhøflig? Det ER uhøflig å ikke rense fisken skikkelig før man serverer den. På restauranter blir kokken hudflettet om gjestene klager på bein i maten. 

Selvsagt ser man gjennom fisken mens man spiser, og tar dem vekk, men det fritar ikke kokken fra ansvaret om å fjerne så mye som overhodet mulig FØR maten blir servert. GJestene skal ikke risikere å skade seg på maten de blir servert. Blir man servert fisk som ser filetert ut, skal den være renset. Blir man servert en helgrillet fisk, så er man selvsagt forberedt på å spise ekstremt forsiktig. 

Du ser forskjellen mellom å være invitert på middag i et privat hjem og på å gå på resturant der du betaler i dyre dommer for maten? Ja?

Jeg er ikke uhøflig om jeg sier du virker lite voksen som ikke er forberedt på å rense fisken selv, uansett om den er filetert eller ikke, når du blir servert fisk i en privat middag. Du kunne prøvd å "hudflette" meg om du ble servert fisk og det var bein i den. Ikke bare hadde du fått svar på tiltale, jeg tror aldri du hadde fått satt dine bein i mitt hjem igjen. 

• Liker 3
Skrevet
Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Du ser forskjellen mellom å være invitert på middag i et privat hjem og på å gå på resturant der du betaler i dyre dommer for maten? Ja?

Jeg er ikke uhøflig om jeg sier du virker lite voksen som ikke er forberedt på å rense fisken selv, uansett om den er filetert eller ikke, når du blir servert fisk i en privat middag. Du kunne prøvd å "hudflette" meg om du ble servert fisk og det var bein i den. Ikke bare hadde du fått svar på tiltale, jeg tror aldri du hadde fått satt dine bein i mitt hjem igjen. 

Hvor har du det fra at jeg ville hudflettet deg...? Jeg snakket om på restaurant: om kjøkkensjefen får vite om at det har blitt servert fisk med bein i, så hudfletter han kokken.. Hjelpe meg for konklusjoner du hopper omkring med. 

Det er ikke forskjell i at man som vert skal rense fisken så godt som mulig, både hjemme og på restaurant. 

Det er ikke mer "uvoksent" å reagere på bein i fisken enn eggeskall i maten ;) Begge deler er noe man skal ta vekk før man serverer det til folk. 

Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Jeg hater bein i fisk, men finner jeg bare 1 bein eller 3 så spiser jeg selvfølgelig videre. Tar beinet bort. Det er når det er flere bein jeg må sitte å prøve å plukke ut hele tiden ikke jeg vil spise det. 

Endret av Warrior
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

...

Det er ikke mer "uvoksent" å reagere på bein i fisken enn eggeskall i maten ;) Begge deler er noe man skal ta vekk før man serverer det til folk. 

Det er virkelig mer uvanlig å finne eggeskall i mat enn bein i fisk. :ler:

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kokken blir ikke hudflettet om gjester klager på maten på restaurant.

Anonymkode: 61c21...d0b

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Kan ikke folk fjerne beina selv? Dette høres jo helt hjelpeløst ut. Kanskje han har angst og traumer som resultat av å ha fått et fiskebein i halsen, eller blitt tvunget til å spise fisk som liten, men likevel må man jo forvente å finne bein i fisk.

Anonymkode: df935...f20

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...