Gå til innhold

Trening når man nærmer seg 40

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fyller snart 42, kvinne. Jeg trener hver dag, ca 45-60 min. Har treningsrom hjemme. Trener styrke med manualer, pullups og noen ganger curl bar 5 ganger i uka og cardio/HIIT 1 gang. Søndager gjør jeg yoga eller tøying eller lignende rehabiliteringstrening. Kjører ofte et lite program ved siden av som har korte økter med mage eller HIIT som en finisher etter hovedøkta. Har også mølle og pumpset hjemme, men bruker ikke det så ofte.

Er mye baseøveler, men også noen kombinasjonsøvelser, gjerne egne dager for muskelgruppene, typ bein, chest/triceps, back/biceps, rompe/lår (selv om det også berøres i beintreninga). Bruker både en treningsapp som heter Playbook der ulike trenere lager program man kan følge, og litt ulike videotjenester, feks Caroline Girvan på YouTube, der ma kan gjøre det så tungt man ønsker og selv lage feks dropset utav øvelsene. Liker best å følge et oppsett andre har laget, selv om jeg har erfaring nok til å sette sammen eget program. 

Aldri trent fast på senter, kjøpte masse utstyr til å trene hjemme. Har trent noenlunde likt de siste 10-12 årene, i alle fall med tanke på tid, men trente mer cardio før og med litt andre programmer. Men begynner å legge inn mer yoga/tøying siden jeg er lite myk og smidig, og trenger det nå. Er ikke så god til å varme opp når det ikke er inkludert i programmet.

Trener for å være sterk og bli sterkere, orke masse turer med hundene mine, holde meg i form og leve lenge og for å få fint utseende/trent kropp. Og fordi jeg virkelig elsker å trene!

Anonymkode: 1c41c...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Slike øvelser du gjør for kjernen, det er uten vekter? Egentlig hadde hjemmetrening vært nok for meg, trenger ikke tunge vekter, nok med egenvekt. Føler jeg blir enda mer stiv av styrketrening med tunge vekter, og jeg er mye stiv og anspent.. Hvilke øvelser gjør du f.eks? Jeg trener på senter fordi det er litt mer motiverende enn å trene hjemme. 

Anonymkode: ec240...13c

Det er uten vekter ja.

Jeg bruker veldig ofte slynge (redcord) etter anbefaling fra fysioterapeut.

Andre øvelser er de vanlige rygg/mageøvelsene, knebøy, utfall, armhevinger osv

Anonymkode: 5c97e...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 42, var inne i en god periode med styrketrening en stund men fallt dessverre fra. Jeg trener 4 dager i uka, 3 dager løping, og en gruppetime med litt styrke på slutten. 

Anonymkode: de437...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og har trent regelmessig i 10 år. Det har aldri vært en uke uten trening. Hvordan jeg klarer det? Droppe "alt eller ingenting" mentalitet ,og erkjenne at treningsmotivasjon og mulighet kommer og går.

I perioder har jeg vært svært ivrig. I løpet av pandemien fikk jeg mye ekstra tid og trente fullkroppsprogram styrke 3 ganger i uken, og løp 3 dager i uken. Jeg visste at det var umulig å opprettholde på dette når alle skulle tilbake til kontoret, og familieforpliktelsene ballet på seg. Så da kuttet jeg ned, men ikke ut. Denne vinteren har det bare blitt tid til 2 dager med trening i uken. I tillegg til å legge inn så mye hverdagsaktivitet som er mulig.

Jeg vet at det tar seg opp til våren, men da har jeg vedlikeholdt nok av formen til at jeg slipper å begynne helt på nytt. 

Anonymkode: cf2e2...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser en del på instagram, og nå er det jo tydeligvis populært med store rumper og lår. Ser mange pt’er som er jenter/kvinner, som ser dånn ut. Jeg vil være slank. Hva er egentlig forskjellen i treningen? Jeg vil ikke bli «stor.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser en del på instagram, og nå er det jo tydeligvis populært med store rumper og lår. Ser mange pt’er som er jenter/kvinner, som ser dånn ut. Jeg vil være slank. Hva er egentlig forskjellen i treningen? Jeg vil ikke bli «stor.»

Med mindre du trenger ganske dedikert og ekstra tungt, øker etc. så er det meget liten sjanse for at du blir «stor».

Anonymkode: f8af7...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må finne ut hva du trener for, og jobbe mot det målet.

Jeg har som sagt satset på "funksjonell trening", å altså at jeg jobber aktivt for å trene de musklene jeg trenger i det daglige (kjerne-/støttemuskulatur, bevegelighet, og hjerte).  Det som er viktig for meg er å være "hverdagssterk", jeg trener for å ha en god hverdag og alderdom.
Jeg trener for å ha god balanse, for å kunne gå i trapper, for å leke med barnebarn, for å kunne gjøre alle de daglige oppgavene i hjemmet, nå og i fremtiden. 

Hvilket mål har du?

Det du sier du ser på instagram er mennesker som har et annet mål enn meg (og deg).
Dette er mennesker som jobber dedikert mot å et spesifikt mål, men de har et annet mål en "hvermannsen".
De må jobbe veldig hardt, mye og lenge for å få en slik kropp, det er ingen fare for at du vil se slik ut uten å bevisst gå inn for det.  En uvanlig muskuløs (under)kropp er ikke noe du tilfeldigvis får etter å ha trent en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må finne ut hva du trener for, og jobbe mot det målet.

Jeg har som sagt satset på "funksjonell trening", å altså at jeg jobber aktivt for å trene de musklene jeg trenger i det daglige (kjerne-/støttemuskulatur, bevegelighet, og hjerte).  Det som er viktig for meg er å være "hverdagssterk", jeg trener for å ha en god hverdag og alderdom.
Jeg trener for å ha god balanse, for å kunne gå i trapper, for å leke med barnebarn, for å kunne gjøre alle de daglige oppgavene i hjemmet, nå og i fremtiden. 

Hvilket mål har du?

Det du sier du ser på instagram er mennesker som har et annet mål enn meg (og deg).
Dette er mennesker som jobber dedikert mot å et spesifikt mål, men de har et annet mål en "hvermannsen".
De må jobbe veldig hardt, mye og lenge for å få en slik kropp, det er ingen fare for at du vil se slik ut uten å bevisst gå inn for det.  En uvanlig muskuløs (under)kropp er ikke noe du tilfeldigvis får etter å ha trent en stund.

Jeg har nok samme mål som deg. Men det du trener, legger du opp programmene helt selv, og finner øvelser selv? Eller har du fått noe hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har nok samme mål som deg. Men det du trener, legger du opp programmene helt selv, og finner øvelser selv? Eller har du fått noe hjelp?

Jeg har trent i såpass mange år at jeg føler meg komfortabel med å sette opp eget program, men i begynnelsen kan det være greit å ha et utgangspunkt.

Du kan starte med noe slikt som utgangspunkt, og så utvikle det videre:

https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/enkelt-treningsprogram/

Det tar for seg alle de store muskelgruppene, det passer for de aller fleste som ønsker funksjonell trening, og er enkelt å tilpasse hvis det er noe som ikke fungerer.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har trent i såpass mange år at jeg føler meg komfortabel med å sette opp eget program, men i begynnelsen kan det være greit å ha et utgangspunkt.

Du kan starte med noe slikt som utgangspunkt, og så utvikle det videre:

https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/enkelt-treningsprogram/

Det tar for seg alle de store muskelgruppene, det passer for de aller fleste som ønsker funksjonell trening, og er enkelt å tilpasse hvis det er noe som ikke fungerer.  :)

Takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 37 år. Trener styrke 4 ganger i uken (skal opp i 6 økter etterhvert). Og 2 cardioøkter som også skal økes etterhvert. Yoga hver morgen. 

Anbefaler styrketrening og et fast program. Trener du styrke 2-3 ganger i uken så gå for full kropps trening. Du kan jogge/gå som oppvarming. Start i det små, så øker du etterhvert med treningen. 

Hva du putter i kroppen har enormt (alt) å si for selve treningen, effekten og energien. Ren mat, nok proteiner og nok vann. 

Lykke til 😃

Anonymkode: 7661a...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Som en annen sier, det går ikke å bli stor uten at du virkelig prøver. De som får stor rompe eller andre veldig store muskler som kvinner trener VELDIG målrettet for dette, spiser masse tilpasset treningen og bruker mange år på å komme dit. Det går ikke an som kvinne å bli "bulky" bare fordi man trener styrke. Man må virkelig ville det og jobbe for det. Så du kan løfte kjempetungt, kjøre masse styrketrening og likevel ikke bli "sånn".

Anonymkode: 1c41c...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...