Gå til innhold

Tunge venner og nye møbler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 14.15):

Hei! 
Jeg har ett vennepar som er ganske overvektig, de er klar over det, men har ikke motivasjon/ork til å sette i gang.

Plager meg absolutt ikke hvor mye de veier, men når de var på besøk for lenge siden knakk sofaen min, hørte ett kraftig knekk å de lo det bort. Tenkte ikke noe mer over det før jeg skulle flytte noen uker etterpå å la merke til at sofaen var helt knekt under. Ville ikke si noe for ville ikke bry dem. En av dem har senere ødelagt en fjær i «nye» sofaen min med å bare slenge seg ned  

Nå har jeg bestilt meg nye spisestoler å så at de er for tunge til å sitte på dem. Hva gjør man i en sånn situasjon? Vil ikke si «beklager du er for tung så du kan ikke sitte på dem» 

Anonymkode: a1a4b...c0a

Hvor fant du maksgrensen på stolene? Please fortell oss som ikke viste det var mulig..

Min slanke venninne har ødelagt et møbel her fordi hun trodde det var til å kaste seg ned på og eksen en sofa av samme grunn.

Det er ikke et vektproblem, men hvordan folk setter seg.

Ikke inviter dem hjem.

Anonymkode: b120a...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 14.15):

Hei! 
Jeg har ett vennepar som er ganske overvektig, de er klar over det, men har ikke motivasjon/ork til å sette i gang.

Plager meg absolutt ikke hvor mye de veier, men når de var på besøk for lenge siden knakk sofaen min, hørte ett kraftig knekk å de lo det bort. Tenkte ikke noe mer over det før jeg skulle flytte noen uker etterpå å la merke til at sofaen var helt knekt under. Ville ikke si noe for ville ikke bry dem. En av dem har senere ødelagt en fjær i «nye» sofaen min med å bare slenge seg ned  

Nå har jeg bestilt meg nye spisestoler å så at de er for tunge til å sitte på dem. Hva gjør man i en sånn situasjon? Vil ikke si «beklager du er for tung så du kan ikke sitte på dem» 

Altså, har du amerikanske venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke dette er rart. Min eks som veide 100 kg (veldig godt trent men var veldig høy) slengte seg litt for hardt ned i sengen en gang, og den knakk - helt ny seng. Så det er selvsagt ikke rart at også sofa knekker når folk over 100 kg setter seg for hardt ned. 

Har ingen spesielle råd TS, det er kjempekleint. Hadde nok heller møtt de andre plasser enn hjemme hos meg selv. 

Anonymkode: 00d2e...b33

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor fant du maksgrensen på stolene? Please fortell oss som ikke viste det var mulig..

Min slanke venninne har ødelagt et møbel her fordi hun trodde det var til å kaste seg ned på og eksen en sofa av samme grunn.

Ikke inviter dem hjem.

Jeg er ikke ts, men maksgrensen står ofte inni, under eller på bruksanvisningen på møblene som følger med, eller i omtalen av møblene på nettsiden.

Anonymkode: df54b...861

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 17.46):

Svarer her for orker ikke å svare på hver enkelt 😊 

De bare lo det bort første gangen, andre gangen latet henne som ingenting, men det var umulig å ikke høre det. Visste ikke hva jeg skulle si, er veldig konfliktsky å spesielt med henne. 

Var ikke en helt ny sofa, men absolutt ikke så gammel at det hadde skjedd med normal vekt. Å som ei over her skrev så setter de seg aldri «normalt», å det er vel pga det kreves en del muskler å sette seg forsiktig ned. Er snakk om over 250 kg (til sammen) som bare faller ned, vil tro mange møbler gir etter 🙈

sjekket på info på stolene å max er 110 kg, veldig tynne stolben i tillegg. 

Er definitivt en reel situasjon.   har hatt besøk som har knekt utebenk, utestol, sofa og den ene spisestuestolen. Alt på samme besøk 😔 er jo kjempetrist for den det gjelder; men er også utrolig kjedelig å oppleve.

Anonymkode: 0f523...417

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten bare oppgi maxvekt på stolene når de kommer. Har du mulighet til å ta inn en uteskole som tåler mer, en klappstol eller noe når de kommer? Kjøpe en billig stol fra Finn du kan ha i et kott til dette formålet? Ellers får du lage thai bankett der man sitter på gulvet? 

Regner med at det er hyggelige folk du ikke vil slutte å invitere.

Anonymkode: 2339e...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvordan er det mulig at de overvektige selv ikke tenker på det? De må jo være klar over hvor mye de veier? Og så drive å slenge seg ned i møbler er jo hensynsløst.

Anonymkode: 821e4...5a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan er det mulig at de overvektige selv ikke tenker på det? De må jo være klar over hvor mye de veier? Og så drive å slenge seg ned i møbler er jo hensynsløst.

Anonymkode: 821e4...5a6

Det tenker jeg også. Akkurat som jeg ikke satte meg ned i en lys sofa når jeg hadde mensen og blødde, mye bør syklig overvektige ta forhåndsregler de også. Og ikke minst dekke kostnadene for ting de ødelegger når de feilberegner,.

Anonymkode: b03a6...d47

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke alle overvektige tenker over at de er så store og tunge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maestro skrev (På 16.1.2023 den 14.19):

Du tuller? Da har nok den sofaen din vært sliten fra før.. 

Jeg er overvektig og vært veldig stor og tung samt noen venner av meg er også det. Og alle sitter i samme sofa og den er like hel og fin den. 

Ev har de slengt seg nedi sofa da. 

Dette kan stemme. Jeg opplevde det samme med en nesten helt ny sofa, der et veldig overvektig par satt ganske tett sammen. Eneste forskjellen med min episode var at ungen deres slengte seg oppi sofaen sammen med dem (men det var da et lite barn på rundt 3 år), og da hørte jeg en lyd. Men siden de ikke sa noe, og fortsatte samtalen som ingenting hadde skjedd, så tenkte jeg ikke noe mer over det. Senere oppdaget jeg at fjæringen i sofaen var knekt akkurat der de hadde sittet, og går ut i fra at sofaen knakk i det barnet slengte seg oppi sammen med dem. 

Så dersom et overvektig par slengte seg oppi en sofa, har jeg ingen problem med å tro på at sofaen knakk.

Ts: enten må du si det som det er eller la vær å invitere disse menneskene på besøk der det er naturlig at dere bruker de nye stolene. 

Anonymkode: 7c929...dc1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faktisk har barna knekt treverket i sofaen vår, heldigvis lett å fikse for en handy kar. Og det er en solid sofa, men tåler ikke «slenging».

Anonymkode: 2339e...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er definitivt en reel situasjon.   har hatt besøk som har knekt utebenk, utestol, sofa og den ene spisestuestolen. Alt på samme besøk 😔 er jo kjempetrist for den det gjelder; men er også utrolig kjedelig å oppleve.

Men kjære tid! Hva sa vedkommende da? Han eller hun må jo erstatte sånt. Det er jo kjempedyrt å kjøpe nytt bare fordi enkelte mennesker ikke evner å se selv at de ikke kan sitte i møblene uten å ødelegge dem. Er jo ikke deres egne møbler. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner en som knakk en tannlegestol, han var i 100kg + klassen.

Ts, du må rett og slett snakke med disse vennene og si at de får erstatte møblene de ødelegger.

Anonymkode: 25d5a...55b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 18.08):

Det er ikke så uvanlig. Mine har en oppgitt maksvekt på 120 kg. Det står selvsagt ikke "no fat chicks" på selve stolen, men maksvekt er gjerne oppgitt på emballasje.

Anonymkode: 181b6...ca8

Nå trenger man jo ikke være fet for å nærme seg 120 kilo. Særlig i Nord-Europa har vi mange høye mennesker; i særdeleshet i Nederland, som har verdens høyeste befolkning. Det er ikke de fleste som er veldig høye, men det er vanlig nok til at man daglig ser menn som er rundt 190 cm høye, og ganske ofte ser man menn som er rundt to meter høye. Disse mennene er gjerne MAGRE hvis de veier under hundre kilo. Jeg har møtt menn som er normalt slanke/kanskje et par kilo for mye etter de strengeste skjønnhetsidealene, som veier rundt 110 kilo. Dette er FØR de evt blir litt lubne/tykke. At møbler lages for "little people" er et vel så interessant tema som at tykke mennesker ødelegger møblene. For disse er jo kun tykke fordi de ikke er særlig høye. 250 kilo tilsammen for to mennesker er ikke å være særlig fet/ekstremt overvektig for høye menn.

Endret av Supermerry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De fleste møbler har maksvekt.

Min nye lenestol fra Fagmøbler har 100 kg

Min feltseng fra Jysk har maksvekt 100 kg

100 kilo er veldig lav vektgrense for å kunne bruke et møbel! Skulle tro Fagmøbler og Jysk mest produserer for pygmeer. Som jeg har skrevet her annetsteds: det er ikke bare tykke mennesker som går over disse vektgrensene - og det ligger en implisitt forakt her, om at de tykke kunne ha valgt å være mindre tykke, noe en del av dem ikke kan velge, av forskjellige årsaker - men også helt normalvektige, høye mennesker, som vi har MANGE av, særlig i Nord-Europa. I tillegg gravide kvinner, som gjerne blir godt over hundre kilo i løpet av graviditeten, og det er helt normalt. Skal vi virkelig lage - og kjøpe! - møbler vår fetter/mann/sønn/far ikke kan sitte på uten å risikere at møbelet går i stykker? Og enda viktigere: skal vi virkelig lage - og kjøpe! - møbler gravide kvinner ikke kan sitte på uten å risikere at de og fosteret blir skadet når møbelet kollapser under dem? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det kan også være at møbelet rett og slett er av for dårlig kvalitet. Min eks, som veide litt under 100 kilo og var høy, slank og veltrent, var en veldig forsiktig type. Slang seg nok aldri nedi et møbel selv som barn, tenker jeg. Alltid presis og forsiktig i bevegelsene. På et hagebesøk satt han seg ned i en hagestol på sin sedvanlige, forsiktige måte, og tre sekunder etterpå så jeg at han kastet armene opp idet stolen ga etter under ham med et brak, og den gikk i bakken. Sammen med ham. Alle hylte. Det var så voldsomt. Han fikk et par blåmerker, men stolen var død for alltid. Å produsere stoler som høye, normalvektige mennesker ikke engang kan sette seg FORSIKTIG i uten at de går i stykker, er ikke sympatisk, for å si det mildt. I tillegg er en stadig større del av befolkningen i de fleste land overvektige, og når denne max-vekten på møbler stadig oftere. Det aller verste er gravide: kvinner som er 25 centimeter lavere enn min eks, og ikke engang overvektige til vanlig, når gjerne vekt over hundre kilo i løpet av graviditeten. De høye og de fete kan nok vanligvis klare seg gjennom kollaps av en stol av dårlig kvalitet uten varige mén, men for en høygravid er det farlig både for henne selv og for fosteret. 

Det er møbelprodusentene - og kjøperne av deres dårlige møbler - som bør endre seg. Vi kan da ikke ha det slik at det er vanlig å kun kjøpe møbler for lave, tynne mennesker.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 8.02):

Ikke inviter dem hjem.

Så du sier at en kvinne på 50 kg kan gjøre like stor skade som en mann på 150 kg?  

Anonymkode: 1a4a4...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.8.2024 den 8.11):

Ødela en person 4 møbler?   Hva gjorde du?

Anonymkode: 1a4a4...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 14.42):

Har opplevd flere ganger at overvektige knekker hagemøbler, da stoler.

Anonymkode: 21488...32a

samme her. Ikke engang nødvendigvis overvektige, bare tunge, som i 90 + kg.

Supermerry skrev (På 3.8.2024 den 1.59):

Nå trenger man jo ikke være fet for å nærme seg 120 kilo. Særlig i Nord-Europa har vi mange høye mennesker; i særdeleshet i Nederland, som har verdens høyeste befolkning. Det er ikke de fleste som er veldig høye, men det er vanlig nok til at man daglig ser menn som er rundt 190 cm høye, og ganske ofte ser man menn som er rundt to meter høye. Disse mennene er gjerne MAGRE hvis de veier under hundre kilo. Jeg har møtt menn som er normalt slanke/kanskje et par kilo for mye etter de strengeste skjønnhetsidealene, som veier rundt 110 kilo. Dette er FØR de evt blir litt lubne/tykke. At møbler lages for "little people" er et vel så interessant tema som at tykke mennesker ødelegger møblene. For disse er jo kun tykke fordi de ikke er særlig høye. 250 kilo tilsammen for to mennesker er ikke å være særlig fet/ekstremt overvektig for høye menn.

Man må være over 220 cm høy for å ikke være overvektig på 120 kilo.

Man må være 2 meter for å ikke være overvektig på 100 kilo.

Riktig nok har noen få svært veltrente menn så mye muskelmasse at de kan være noen kilo mer, men på de aller aller fleste er det overflødig fett som gjør dem for tunge.

Supermerry skrev (På 3.8.2024 den 2.19):

Anonymkode: f5a5c...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...