Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge syns dere det er greit å la en baby ligge ute i vogn å sove om vinteren? Her er det -5 i dag, sol, ingen vind. Vesla er 1,5 mnd, ligger med tynn ulldress og en merinoulldress fra lillelam og balaclava. Tykk vinterpose med saueskinn under. 
jeg tok henne inn etter 1,5 time fordi jeg er så redd for at hun skal bli for kald, men hun sover så vanvittig godt ute 😅 ville dere latt henne sove ute til hun våkner selv? 

Anonymkode: 05e41...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kjenner etter i blant at hun holder seg god og varm i posen sin så hadde jeg latt henne sove så lenge hun ønsket😊

Min er over året nå, men har forholdt meg til en regel om at hun ikke skal sove ute hvis det er -10 eller kaldere siden hun ble født.

Anonymkode: 902b9...715

Skrevet

Ute fra baby sovner til den våkner. Lammeskinn, godt med klær. Ingen grunn til at de skal fryse på -5 :) Det er -10 som er en grense for det kan bli vanskelig å puste, men det er «føles som -10». 

Anonymkode: 70eb0...289

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du kjenner etter i blant at hun holder seg god og varm i posen sin så hadde jeg latt henne sove så lenge hun ønsket😊

Min er over året nå, men har forholdt meg til en regel om at hun ikke skal sove ute hvis det er -10 eller kaldere siden hun ble født.

Anonymkode: 902b9...715

Går ikke ut i vogn når det er mer enn -10 nei, her er vinteren litt bitende, så lufta blir veldig kald for lungene når gradene synker. 
da får jeg bare sjekke at hun er varm. Syns bare hun blir så kald i ansiktet 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går ikke ut i vogn når det er mer enn -10 nei, her er vinteren litt bitende, så lufta blir veldig kald for lungene når gradene synker. 
da får jeg bare sjekke at hun er varm. Syns bare hun blir så kald i ansiktet 🙈

Å være kald i ansiktet går fint, det er blant annet nakken som sier noe om varmen i kroppen, så om hun er varm og god der går det fint å være litt kald i ansiktet😊

Anonymkode: a734d...9af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å være kald i ansiktet går fint, det er blant annet nakken som sier noe om varmen i kroppen, så om hun er varm og god der går det fint å være litt kald i ansiktet😊

Anonymkode: a734d...9af

Alt man skal lure på som førstegangsmamma 😂 takk! Da lar jeg henne få sove. Godt for mor å kunne gjøre husarbeid uten å være redd for å vekke 😅

• Hjerte 2
Skrevet

Hvis hun blir veldig kald i ansiktet kan du dra kalesjen bedre over eller bruke regntrekk eller sette vogna annerledes så det blir lunere i vogna? Bare pass på at det ikke blir for tett. 

Du kan og bruke babycall med temperaturmåler så kan du legge den i vogna så får du en indikasjon hvis det blir for kaldt (vår gir en alarm ved temperatur vi har stilt inn som minimum og maksimum)

Anonymkode: e0a99...115

Skrevet

Jeg lot min sove ute i den temperaturen med ganske lik påkledning. Ullundertøy, lille lam ulldress og ullue, vinterpose med saueskinn i bunn og ullsokker. En liten dyne på toppen bare for å skjerme litt for vinden, uten vind ville jeg tatt et ullteppe på toppen av vognposen, men droppet det på temperatur over minus 5 

Anonymkode: 6a0fc...040

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 13.44):

Hvor lenge syns dere det er greit å la en baby ligge ute i vogn å sove om vinteren? Her er det -5 i dag, sol, ingen vind. Vesla er 1,5 mnd, ligger med tynn ulldress og en merinoulldress fra lillelam og balaclava. Tykk vinterpose med saueskinn under. 
jeg tok henne inn etter 1,5 time fordi jeg er så redd for at hun skal bli for kald, men hun sover så vanvittig godt ute 😅 ville dere latt henne sove ute til hun våkner selv? 

Her sover babyene ute i minus 25 grader. Vårt barn hadde covid og de sa hun kunne sove ute i -10 allikevel ... 

Høres ut som du kler på ungen din litt i overkant mye. 

Anonymkode: 27399...d48

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2023 den 13.55):

Ute fra baby sovner til den våkner. Lammeskinn, godt med klær. Ingen grunn til at de skal fryse på -5 :) Det er -10 som er en grense for det kan bli vanskelig å puste, men det er «føles som -10». 

Hvor har du dokumentasjon på at det kan bli vanskelig å puste? Det er aldri -10 nede i vognen, så den "regelen" er veldig misvisende og ingen nord for sinsenkrysset kan følge den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor har du dokumentasjon på at det kan bli vanskelig å puste? Det er aldri -10 nede i vognen, så den "regelen" er veldig misvisende og ingen nord for sinsenkrysset kan følge den.

Her er det med -10. 

https://nhi.no/familie/barn/smabarn-babyer-og-kulde/

At det blir vanskelig å puste når det er veldig kaldt er det jo, å trekke pusten ned i lungene. Det kan jo bli minus i vognen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her er det med -10. 

At det blir vanskelig å puste når det er veldig kaldt er det jo, å trekke pusten ned i lungene. Det kan jo bli minus i vognen. 

"det finnes ingen nasjonale anbefalinger. Mange angir ..." står det. Rart at unger overlever i Finnmark og Nordland.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her er det med -10. 

Dette er jo ingen dokumentasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo ingen dokumentasjon.

Det er det jeg har fått beskjed fra hs også, så da følger jeg det :) Jeg vet det ikke finnes en nasjonal anbefaling, men det står -10 der også. 

Skrevet

I barnehagen vår har vi sluttet med å la barna sove ute i vogn. Nettopp fordi vi ikke skal la barna sove ute i -10. Er også tryggere i forhold til ulykker, og det er en ganske særnorsk (eller skandinavisk) tradisjon at barna må sove ute.

Anonymkode: 8703c...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...