Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 8 egenmeldingsdager jeg kan ta ut i strekk istedenfor 3. meb lurer på om man teller med helgen (er stengt i helgene)? Så hvis jeg blir syk onsdag, har jeg da egenmelding frem til neste onsdag siden helg er med i tellingen?

Anonymkode: 0afdd...40f

Skrevet

Eller teller man bare dagene man skulle vørt på jobb?

Skrevet

Helgen teller med, ja.

Anonymkode: b545b...267

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helgen teller med, ja.

Anonymkode: b545b...267

Men får man betalt? Litt rart om det skal spises av egenmeldingen uten lønn

Skrevet

Hvis det skal gjelde som èn egenmelding teller helgen med ja, men du får selvsagt ikke betalt for helgedagene med mindre du faktisk skulle jobbet da.
Om ikke helgedager skal telles med må du i såfall ta ut en ny egenmelding over helgen, men det er sikkert regler for opphold mellom egenmeldinger. 

Uansett, om du er så syk at du trenger et så langt fravær fra jobb, er det vel like greit å få en sykemelding?

Anonymkode: 62b32...640

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det skal gjelde som èn egenmelding teller helgen med ja, men du får selvsagt ikke betalt for helgedagene med mindre du faktisk skulle jobbet da.
Om ikke helgedager skal telles med må du i såfall ta ut en ny egenmelding over helgen, men det er sikkert regler for opphold mellom egenmeldinger. 

Uansett, om du er så syk at du trenger et så langt fravær fra jobb, er det vel like greit å få en sykemelding?

Prøver bare å forstå reglene jeg er ikke syk. 

Skrevet

Min erfaring er at det nærmest er umulig å komme i brudd når man har IA. jeg har hatt en slik jobb i 15 år nå. Har ført egenmelding når jeg er syk, er tilbake når jeg er frisk. Antar HR gir meg en lyd om jeg gjør en feil, så får jeg heller ta det derfra. 

Anonymkode: 52edf...01f

Skrevet

Helgen teller ja. Så om du ble syk på mandag, så må du ha sykemelding fra tirsdagen uken etter. 

Anonymkode: 29343...b13

Skrevet

Helgen er med selv om du ikke jobber da. 

Anonymkode: 99a1b...2d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om ikke helgedager skal telles med må du i såfall ta ut en ny egenmelding over helgen, men det er sikkert regler for opphold mellom egenmeldinger

Det stemmer. Man må ha vært på jobb en hel dag før man kan bruke egenmelding igjen.

Anonymkode: 7e0f6...3f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer. Man må ha vært på jobb en hel dag før man kan bruke egenmelding igjen.

Hos meg må han ha vært på jobb i 16 dager før ny egnm

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har 8 egenmeldingsdager jeg kan ta ut i strekk istedenfor 3. meb lurer på om man teller med helgen (er stengt i helgene)? Så hvis jeg blir syk onsdag, har jeg da egenmelding frem til neste onsdag siden helg er med i tellingen?

ja de teller med alle dagene mellom enten det er jobbdager eller ei 

Anonymkode: e40f7...a55

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I IA-bedrifter må man ha vært uten sykefravær av noe slag i 16dager mellom to egenmeldinger.

Skrevet

Prøver bare å forstå reglene jeg er ikke syk. 

når folk er hjemme med sykt barn derimot så er det helt andre regler og de dagene heter omsorgsdager.

Skrevet

Men får man betalt? Litt rart om det skal spises av egenmeldingen uten lønn

Bedriften får ikke refusjon fra NAV så de må dekke ditt fravær pluss leie inn en ny mann til å gjøre jobben. Jo fridagene i mellom teller med. Hvis du skulle jobben onsdag og torsdag, har fri fredag, lørdag og søndag og så skulle jobbet mandag, tirsdag og onsdag igjen så hadde det blitt 8dager om du var syk fra jobb ons og tors og så var syk mandag, tirsdag og onsdag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

I IA-bedrifter må man ha vært uten sykefravær av noe slag i 16dager mellom to egenmeldinger.

Jeg tror du blander egenmelding og sykmelding med sykepenger fra arbeidsgiver.

For at man skal ha rett til sykepenger fra arbeidsgiver må man ha vært på jobb igjen i 16 dager. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg tror du blander egenmelding og sykmelding med sykepenger fra arbeidsgiver.

For at man skal ha rett til sykepenger fra arbeidsgiver må man ha vært på jobb igjen i 16 dager. 

Nei. IA må ha gått 16 dager fra en egenmelding til en annen

Skrevet

Er det inkl helg i de 16 dagene?

Skrevet

Iløpet av en fra første til siste dag av egenmelding har du 8 dager. Om du er syk dag 1 of dag 8 bruker du 2 dager, men det er innenfor samme periode. Målet er at arbeidstaker prøver seg på jobb i stede for å ligge hjemme på sofaen "bare i tilfelle". 

Anonymkode: a9145...716

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Iløpet av en fra første til siste dag av egenmelding har du 8 dager. Om du er syk dag 1 of dag 8 bruker du 2 dager, men det er innenfor samme periode. Målet er at arbeidstaker prøver seg på jobb i stede for å ligge hjemme på sofaen "bare i tilfelle". 

Men er det 2 dager med fridager imellom teller alle dagene. Fredag og mandag er 4 dager, sålenge man ikke jobbet lørdag eller søndag 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...