Gå til innhold

Katten min elsker skinke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men så  var det noen som sa til meg, at skinke ikke er bra for katter. Stemmer det? Er snakk om vanlig kokt skinke. 

Anonymkode: 4c17e...d5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter skal ikke ha menneskemat

Anonymkode: fc510...814

• Liker 1
Skrevet

Min og. Blir helt vill når hun hører jeg åpner en pakke. Viss du tenker på sånn påleggs skinke, så er det for mye salt i den for en katt, men å gi en halv som godbit iblant går greit. Om du har en sånn surret skinke, sånt stort kjøttstykke kan du gi mer. Men min pus bryr seg ikke om det, er kun den påleggsskinken som hun er helt vill etter. Samme med kylling og kalkunfilet pålegg.

• Liker 1
Skrevet

Spørs på type skinke, kokt skine kan du fint gi som godbiter.  Det er i hvertfall ikke mer skadelig enn kattematen de fleste gir til kattene sine i Norge som er butikkfor stappfult av korn,sukker og ett kjøttinnhold på 4%.

Anonymkode: 629db...1de

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Katter skal ikke ha menneskemat

Katter er kjøttspisere. Mennesker spiser også kjøtt, og noe av det som er på vår meny kan man fint dele med katten. Rene usaltede kjøttråvarer som lever, kylling, biff, fisk, reker er mat som både katt og menneske kan kose seg med. 

• Nyttig 2
Skrevet
tøydokka skrev (2 minutter siden):

Katter er kjøttspisere. Mennesker spiser også kjøtt, og noe av det som er på vår meny kan man fint dele med katten. Rene usaltede kjøttråvarer som lever, kylling, biff, fisk, reker er mat som både katt og menneske kan kose seg med. 

Nå var det ikke det hun ga da. Pålegg er ikke kattemat

Skrevet

Spørs på type skinke, kokt skine kan du fint gi som godbiter.  Det er i hvertfall ikke mer skadelig enn kattematen de fleste gir til kattene sine i Norge som er butikkfor stappfult av korn,sukker og ett kjøttinnhold på 4%.

Anonymkode: 629db...1de

Enig. Utrolig mye dårlig for. Tilogmed foret man kjøper på dyrebutikk og hos veterinær er fullt av korn. Jeg bruker orijen tørrfor til mine. Det er et av de mindre dårlige tørrforene. Har mer kjøtt enn hills, Royal Canin og Eukanuba. Man hører jo om katter som lever lange liv med whiskas og andre butikkfor, men jeg tror det er fordi disse kattene spiser både fugl og mus når de er ute. 

Skrevet

Er det så mye salt i vanlig kokt skinke?

Min får bittelitt pålegg av meg når jeg spiser. Men jeg river av en liten bit bare, ikke en kvart påleggskive en gang. 

Anonymkode: 38def...11d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun spør om skinke. Kokt skinke her i huset er det snakk om en rå/fersk skinke, som kokes med laubær og pepper, så skjæres opp. 

Anonymkode: 7e6d2...a3a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, enig. Skrev det lengre oppe at påleggs skinke ikke egner seg som kattemat. Men en halv skinkebit som godis iblant kan man gi.

Skrevet

Vår elsker også kokt skinke. Hun kan finne på å nappe skinka av brødskiva om hun får anledning. Heldigvis skjer det sjeldent, såpass sjeldent at det ikke er krise om det skjer. 

Anonymkode: bb25a...a56

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun spør om skinke. Kokt skinke her i huset er det snakk om en rå/fersk skinke, som kokes med laubær og pepper, så skjæres opp. 

Mens pålegget også heter kokt skinke. Sånn for å informere 

Anonymkode: a627a...18d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun skrev helt vanlig kokt skinke. Da tror jeg ikke hun mener hjemmelaget, så for meg sånn gildegreier full av salt. Om hun lager den selv sånn som du gjør, så blir det noe annet ja.

• Liker 2
Skrevet
tøydokka skrev (Akkurat nå):

Hun skrev helt vanlig kokt skinke. Da tror jeg ikke hun mener hjemmelaget, så for meg sånn gildegreier full av salt. Om hun lager den selv sånn som du gjør, så blir det noe annet ja.

Og da er det mulig å skrive; "om du her mener ferdig pålegg, så...." 

For mange er kokt skinke en stykningsdel av svinelår du har kokt. Enten til bruk på brød, eller til middag. Og vi som råforer katt litt også velger å ikke salte/krydre før maten skal spises, slik at de kan få litt. 

Det blir som å automatisk anta det er snakk om toro-suppe, om noen nevner "vanlig" tomatsuppe. 

Skrevet

Næringsinnhold  i kokt skinke. Med 85% kjøtt, deretter vann og så salt (deretter andre tilsetninger) gir det en vann og salt miks på ca 10%. Noe som er relativt høyt for et menneske. Tenk da hvor høyt det er for en katt.

Anonymkode: 30869...9ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

For mange er kokt skinke en stykningsdel av svinelår du har kokt. Enten til bruk på brød, eller til middag. Og vi som råforer katt litt også velger å ikke salte/krydre før maten skal spises, slik at de kan få litt. 

Det blir som å automatisk anta det er snakk om toro-suppe, om noen nevner "vanlig" tomatsuppe. 

De jeg kjenner sier det om pålegget. Som faktisk heter kokt skinke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg kunne selvsagt formulert meg mer presist her sånn at vi er enig om hva vi diskuterer. Jeg ville nok tenkt og antatt det du skriver om vanlig tomatsuppe, at da var det snakk om en sånn toropose. Men kanskje var det en suppe kokt på tomater i timevis det handlet om når den ble beskrevet som normal. Egentlig bør man ikke skrive ting som normalt brød, normal skinke eller normalt salt, folk har alltid egne oppfatninger om hva som er normalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De jeg kjenner sier det om pålegget. Som faktisk heter kokt skinke. 

tøydokka skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg kunne selvsagt formulert meg mer presist her sånn at vi er enig om hva vi diskuterer. Jeg ville nok tenkt og antatt det du skriver om vanlig tomatsuppe, at da var det snakk om en sånn toropose. Men kanskje var det en suppe kokt på tomater i timevis det handlet om når den ble beskrevet som normal. Egentlig bør man ikke skrive ting som normalt brød, normal skinke eller normalt salt, folk har alltid egne oppfatninger om hva som er normalt. 

Digresjon; 

Men det er faktisk ganske trist at vi lever i en verden der man tenker på prosessert ferdigskinke når helt vanlig, tradisjonsrik "kokt skinke" nevnes. Torosuppe når det snakkes om tomatsuppe. Grandiosa om man skal ha pizza. En av de som var innom i førjulstiden hadde faktisk ikke fått med seg at man kunne lage rødkål selv, og trudde slik pose-kål var rødkål. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Næringsinnhold  i kokt skinke. Med 85% kjøtt, deretter vann og så salt (deretter andre tilsetninger) gir det en vann og salt miks på ca 10%. Noe som er relativt høyt for et menneske. Tenk da hvor høyt det er for en katt.

Det nøyaktige saltinnholdet i kokt skinke er oppgitt i lenken du deler. Det er 1,9% salt i kokt skinke. Å gi en liten bit som godbit av og til, til en voksen katt, er neppe skadelig, men det er best å la være. 

Anonymkode: 768dd...4b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det nøyaktige saltinnholdet i kokt skinke er oppgitt i lenken du deler. Det er 1,9% salt i kokt skinke. Å gi en liten bit som godbit av og til, til en voksen katt, er neppe skadelig, men det er best å la være. 

Anonymkode: 768dd...4b7

vann og salt miks 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...