AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #1 Skrevet 16. januar 2023 Er ikke overvektig og drikker ikke over 3 liter væske pr døgn. Er i begynnende overgangsalder. Siste halvåret har jeg hatt problemer når jeg hoster at jeg tisser litt på meg. Hadde nylig korona og hosten sitter igjen og etter det fikk jeg UVI. Blir så ille at jeg i blant må bytte bukse og vaske meg etter en host eller nys til tross for innlegg..Irriterende og flaut, så går alltid med lang genser så det ikke synes der og da. drikker for mye kaffe (kun morgen) og har vært veldig sløv med bekkenøvelser/knip så det må jeg ta opp igjen. Leser om inngrep med lokal bedøvelse hvis alt dette ikke fungerer. Hvor mye knip hver dag og hvor lenge før jeg bør se noe fremgang? Er det noe annet som har virket på dere? Jeg har alltid slitt ned bekkenet, usikker om dette har en innvirkning nå? Er i en dårlig periode. Ellers trener jeg litt vekter. Går ofte på do før og etter tur og slike ting. Anonymkode: f759d...bff
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #2 Skrevet 16. januar 2023 Du burde ta deg en tur til legen. Det finnes tabletter som kan hjelpe. Ikke unormalt og bli slakk der nede når man kommer i overgangsalderen. Tror du kan knipe som bare det men det vil sannsynligvis ta lang tid og være lite til hjelp. Har samme problem selv. Legen ville heller ty til tabletter enn og sende meg til sykehus for sjekk. Dette er nok pga krisen i helse for tiden. For meg har tablettene hjulpet mye. Gått på de i 1 år. Anonymkode: 19cfb...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #3 Skrevet 16. januar 2023 Vil anbefale deg et besøk hos fysioterapeut med kompetanse på bekkenbunn Da får du en vurdering av muskelfunksjon og råd om hvordan du bør trene. I den grad trening hjelper. Anonymkode: 13ac1...d2e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #4 Skrevet 16. januar 2023 Gå til en fysioterapeut med kompetanse på kvinnehelse og bekkenbunn. Finn ut hvorfor du lekker. Er det svak muskulatur er det lett å trene opp, skyldes det for stram bekkenbunn er det mer komplisert. Hypopressiv trening kan hjelpe. Anonymkode: 9ceb9...81f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #5 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du burde ta deg en tur til legen. Det finnes tabletter som kan hjelpe. Ikke unormalt og bli slakk der nede når man kommer i overgangsalderen. Tror du kan knipe som bare det men det vil sannsynligvis ta lang tid og være lite til hjelp. Har samme problem selv. Legen ville heller ty til tabletter enn og sende meg til sykehus for sjekk. Dette er nok pga krisen i helse for tiden. For meg har tablettene hjulpet mye. Gått på de i 1 år. Anonymkode: 19cfb...6cf hvilke tabletter er dette? Anonymkode: 9ceb9...81f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): hvilke tabletter er dette? Anonymkode: 9ceb9...81f Det er visst flere typer så jeg vil ikke navngi her. Men man må ha resept på de. Anonymkode: 19cfb...6cf
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #7 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er visst flere typer så jeg vil ikke navngi her. Men man må ha resept på de. Anonymkode: 19cfb...6cf Detrusitol SR depotkaps 4 mg Fant navnet. Dette er en tablett som taes 1 gang pr dag. Ikke sikkert dette er det rette for deg men den virka innen 14 dager for meg. Jeg må ta den resten av livet. Anonymkode: 19cfb...6cf
Pipaluk Skrevet 16. januar 2023 #8 Skrevet 16. januar 2023 Kontakt gynekologen. Jeg tror hen har mest kompetanse på hva du bør gjøre.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #9 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Gå til en fysioterapeut med kompetanse på kvinnehelse og bekkenbunn. Finn ut hvorfor du lekker. Er det svak muskulatur er det lett å trene opp, skyldes det for stram bekkenbunn er det mer komplisert. Hypopressiv trening kan hjelpe. Anonymkode: 9ceb9...81f Støtter denne. Mange kvinner har svak bekkenbunn, knipeøvelser er kjempeviktig. I tillegg er kosthold rikt på kollagen bra for å styrke bekkenbunnen. Man kan også få stressinkontines/overaktiv blære av vitaminmangler (b-12, d vitamin). Anonymkode: f5a11...090 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 Ok tusen takk for svar dere som tok dere tid! Jeg klarer forresten helt fint å knipe veldig bra både ved sex og holde helt igjen strålen når jeg tisser når jeg bestemmer meg for det, men jeg skal ikke hoppe over bekkenbunnstrening av den grunn. Det kjennes mest ut som det er svakhet i selve blæra og at D vitamin mangel kunne ha innvirkning ante jeg ikke?? Det har jeg mangel på. Jeg skal spørre legen neste gang om pillene 👍 Har ekstra protein i urin ennå så må sjekke ut det også og bestille meg GU. Anonymkode: f759d...bff
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok tusen takk for svar dere som tok dere tid! Jeg klarer forresten helt fint å knipe veldig bra både ved sex og holde helt igjen strålen når jeg tisser når jeg bestemmer meg for det, men jeg skal ikke hoppe over bekkenbunnstrening av den grunn. Det kjennes mest ut som det er svakhet i selve blæra og at D vitamin mangel kunne ha innvirkning ante jeg ikke?? Det har jeg mangel på. Jeg skal spørre legen neste gang om pillene 👍 Har ekstra protein i urin ennå så må sjekke ut det også og bestille meg GU. Anonymkode: f759d...bff Jeg kan også knipe ved sex og holde igjen strålen når jeg tisser, men bekkenbunnen var fortsatt veldig svak ved undersøkelsen. Svak bekkenbunn gir svak blæremuskulatur. Lykke til med å få svar fra legen din om d vitamin relatert til dette. Dessverre så mye kunnskapsløshet at det er til å grine av. Jeg måtte finne ut på egenhånd, finnes mer informasjon når man googler på engelsk. I tillegg kan b-12 mangel (evnt lave verdier innen for normalen påvirke https://methyl-life.com/blogs/deficiency/nine-symptoms-of-vitamin-b12-deficiency https://saiu.ca/the-role-of-vitamin-d-in-urological-health/ Anonymkode: f5a11...090 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #12 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg kan også knipe ved sex og holde igjen strålen når jeg tisser, men bekkenbunnen var fortsatt veldig svak ved undersøkelsen. Svak bekkenbunn gir svak blæremuskulatur. Lykke til med å få svar fra legen din om d vitamin relatert til dette. Dessverre så mye kunnskapsløshet at det er til å grine av. Jeg måtte finne ut på egenhånd, finnes mer informasjon når man googler på engelsk. I tillegg kan b-12 mangel (evnt lave verdier innen for normalen påvirke https://methyl-life.com/blogs/deficiency/nine-symptoms-of-vitamin-b12-deficiency https://saiu.ca/the-role-of-vitamin-d-in-urological-health/ Anonymkode: f5a11...090 Heldigvis er D-vitamin ganske lett å supplere Anonymkode: 13ac1...d2e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #13 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heldigvis er D-vitamin ganske lett å supplere Anonymkode: 13ac1...d2e Veldig lett, bare husk å ta nok i forhold til hvor lave verdiene dine er. Husk også at magnesium er viktig for opptak og nyttegjøring, slik at kroppen faktisk klarer å bruke d-vitaminet ordentlig Anonymkode: f5a11...090
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå