nojo99 Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 (endret) Hei, Jeg er en 23 år gammel jente som tok min første celleprøve høsten 2019 da jeg plutselig etter flere år uten mens begynte å blø særdeles mye, i tillegg hadde jeg mye smerter og andre symptomer som legen mente var verdt å sjekke opp i. Jeg dro til gynekologen og tok en grundig undersøkelse (biopsi og celleprøver) og fikk svar etter et par uker om at jeg hadde celleforandring grad mellom 2 og 3, altså forstadiet til kreft. Jeg ble veldig sjokkert og redd, men ble tett oppfulgt. De ville i teorien kutte av livmorhalstappen men mente at om neste celleprøve var bedre så var det ikke nødvendig. Jeg dro tilbake 6 måneder etterpå og fikk dette svaret: "Det er nå kommet svar på celleprøven vi tok fra livmorhalsen når du var hos meg på poliklinikken. Den viser uspesifikke celleforandringer, ingen høygradige forandringer og ingen HPV". Jeg fikk beskjed om å ta ny test om et år. I 2022 tar jeg ny test etter en abort og mye problemer med blødninger o.l. på nytt sykehus og får til svar: "Livmorhalsprøven som ble tatt er normal. Du kan trygt følge det vanlige screeningprogrammet, og vente 3 år til neste livmorhalsprøve. Du vil få en påminnelse fra Livmorhalsprogrammet når det er tid for ny prøve. Du må selv bestille timen. Dersom du i mellomtiden får forandret utflod, blødning og/eller smerter i underlivet, bør du ta kontakt med fastlegen din." Nå har det bare gått 8 måneder siden sist celleprøve, men etter så mye omtale på nyhetene om at det har vist seg at flere prøver har vist seg til å være feiltolket? Det skal sies at jeg i de siste månedene har hatt forandret utflod, uregelmessige blødninger, blødninger etter samleie og noe smerter i underlivet. Men samtidig så burde vel alt være fint om jeg tok en test bare for 8 mnd siden? I siste melding fra sykehuset står det at jeg skal vente 3 år til neste prøve, men føler det er fryktelig lenge.. Jeg er fullt klar over at dette ikke er en helsepersonell-side, og jeg skal så klart kontakte legen min ila uken for å høre, men ville bare forhøre meg med om hva andre tenker om dette og om noen har vært i samme situasjon? Jeg er jo ung men ettersom jeg tidligere har hatt forandringer og jeg nå har en del symptomer så kjenner jeg meg veldig redd. Endret 15. januar 2023 av nojo99
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #2 Skrevet 15. januar 2023 Hei🙂 Hadde jeg vært deg med din livmorhals historie, hadde jeg helt klart oppsøkt lege for en ny undersøkelse/ celleprøve. Anonymkode: 2f515...ee0 3 2
Rødstrupa Skrevet 15. januar 2023 #3 Skrevet 15. januar 2023 Det var en ting ved fortellingen din jeg ikke fikk tak i. Tok ikke legene en konisering på deg da de så at du hadde sin 3/celleforandringer? Ville snakket med fastlege og si at du ønsker henvisning til gynekolog hvert år grunnet engstelse for om det kan utvikle seg til kreft. Med din historikk så er det fullt forståelig at du IKKE vil la det gå 3 år til neste sjekk. 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #4 Skrevet 15. januar 2023 Når du har plager bør du uansett kontakte lege. Når det gjelder den reportasjen på TV, var statistikken litt feilaktig fremstilt. Anonymkode: 7d773...55a 1
Rødstrupa Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 Så vidt jeg har fått med meg er det slik at ved sin 1-2, gjøres det ofte i henting. Men dersom det er sin3 så tas konisering. Snakk med fastlegen din. 1
Sofakona Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Mener de skrev at dette var liksom 1 sjansen av 100.000 . Så dette ikke var ofte/ vanlig 2
nojo99 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2023 Rødstrupa skrev (5 minutter siden): Det var en ting ved fortellingen din jeg ikke fikk tak i. Tok ikke legene en konisering på deg da de så at du hadde sin 3/celleforandringer? Ville snakket med fastlege og si at du ønsker henvisning til gynekolog hvert år grunnet engstelse for om det kan utvikle seg til kreft. Med din historikk så er det fullt forståelig at du IKKE vil la det gå 3 år til neste sjekk. Helt riktig, jeg som har skrevet litt tullete her. Det ble avklart at det var mellom CIN2 og CIN3, derfor de var usikre på selve koniseringen - men det skulle bli vurdert ved neste celleprøve. Ettersom at jeg da ikke hadde like alvorlige forandringer mente de at jeg ikke trengte å ta konisering.
Rødstrupa Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 nojo99 skrev (2 minutter siden): Helt riktig, jeg som har skrevet litt tullete her. Det ble avklart at det var mellom CIN2 og CIN3, derfor de var usikre på selve koniseringen - men det skulle bli vurdert ved neste celleprøve. Ettersom at jeg da ikke hadde like alvorlige forandringer mente de at jeg ikke trengte å ta konisering. Ville snakket med fastlege og si at du ønsker henvisning til gynekolog hvert år grunnet engstelse for om det kan utvikle seg til kreft. Med din historikk så er det fullt forståelig at du IKKE vil la det gå 3 år til neste sjekk. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 Det står jo i svaret fra sykehuset at du skal vente med mindre du får forandret utflod, blødninger eller smerter. Så da kan du trygt ta kontakt med fastlegen din, siden du har disse symptomene. Bare få det gjort så raskt som mulig, så du slipper å gå og bekymre deg. Anonymkode: 4b301...e7d 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 I utgangspunktet bør det være trygt i og med at du virker å ha tatt HPV-test som var negativ. Det hadde ikke hun det stod om i media så vidt jeg skjønte, da manglende HPV-testing var noe hun kritiserte. Men når du opplever de symptomene du nevner er det nok likevel lurt å kontakte lege. Har du merket om endringene har kommet etter koronavaksine (hvis du har tatt)? Anonymkode: 1b131...5ae
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 Med din redsel så må du forebygge! Slutt å ligg rundt. Det er slik du blir smittet. For hver nye partner øker sjansen med 10 %. Bruk kondom! Sjokkert over dagens unge jenter som ikke er mer redd for seg selv og sin egen helse. Anonymkode: 3457e...db9
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 Be om ny celleprøve. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis vil dukke opp noe skummelt, men synes det er rart at du skal måtte gå rundt og bekymre deg for dette. Anonymkode: f6ecd...eaa
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Med din redsel så må du forebygge! Slutt å ligg rundt. Det er slik du blir smittet. For hver nye partner øker sjansen med 10 %. Bruk kondom! Sjokkert over dagens unge jenter som ikke er mer redd for seg selv og sin egen helse. Anonymkode: 3457e...db9 Hvor har du det fra at ts "ligger rundt"? Anonymkode: f6ecd...eaa
nojo99 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #14 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Med din redsel så må du forebygge! Slutt å ligg rundt. Det er slik du blir smittet. For hver nye partner øker sjansen med 10 %. Bruk kondom! Sjokkert over dagens unge jenter som ikke er mer redd for seg selv og sin egen helse. Anonymkode: 3457e...db9 Er du oppriktig seriøs nå? Har hatt samme sexpartner siden jeg var 15.. Tullete å anta og skjønner ikke hva som får deg til å kommentere slikt
nojo99 Skrevet 15. januar 2023 Forfatter #15 Skrevet 15. januar 2023 Men tusen takk for alle andre, seriøse og omtenksomme svar! Har sendt melding til fastlegen og håper på å få sjekk en gang i året ☺️
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #16 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 22.47): Med din redsel så må du forebygge! Slutt å ligg rundt. Det er slik du blir smittet. For hver nye partner øker sjansen med 10 %. Bruk kondom! Sjokkert over dagens unge jenter som ikke er mer redd for seg selv og sin egen helse. Anonymkode: 3457e...db9 Slutt å tull! Vet om noen som som hadde kun EN partner hele livet, ble smittet med hpv og fikk livmorhalskreft... Etter 20 år sammen. Ja du har rett i at det øker med antall partnere, men det er fullt mulig å bli smittet med kun 1 partner. 80 % av alle kvinner og menn i alle aldere får dette en eller flere ganger i livet. Inkl deg! Anonymkode: 34287...ec5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #17 Skrevet 17. januar 2023 nojo99 skrev (På 15.1.2023 den 23.30): Er du oppriktig seriøs nå? Har hatt samme sexpartner siden jeg var 15.. Tullete å anta og skjønner ikke hva som får deg til å kommentere slikt Det var svar til alle andre som ligger rundt. De må ikke syte og klage om de ikke forebygger selv. Veldig bra du bare har 1. Selvsagt trist å bli smittet om det bare er 1 partner og. Det er menn som smitter rundt. Menn som har ligget med mange har også stor sannsynlighet for smitte. Anonymkode: 3457e...db9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2023 #18 Skrevet 17. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 17.48): Når du har plager bør du uansett kontakte lege. Når det gjelder den reportasjen på TV, var statistikken litt feilaktig fremstilt. Anonymkode: 7d773...55a Dette! Plager betyr at man skal be om ny undersøkelse, selv om det var normale funn forrige gang. Ting kan endre seg. Det er og viktig at symptomene sendes til lab, da vil man gjøre grundigere test Anonymkode: 08745...7e7
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #19 Skrevet 18. januar 2023 nojo99 skrev (På 15.1.2023 den 17.31): Hei, Jeg er en 23 år gammel jente som tok min første celleprøve høsten 2019 da jeg plutselig etter flere år uten mens begynte å blø særdeles mye, i tillegg hadde jeg mye smerter og andre symptomer som legen mente var verdt å sjekke opp i. Jeg dro til gynekologen og tok en grundig undersøkelse (biopsi og celleprøver) og fikk svar etter et par uker om at jeg hadde celleforandring grad mellom 2 og 3, altså forstadiet til kreft. Jeg ble veldig sjokkert og redd, men ble tett oppfulgt. De ville i teorien kutte av livmorhalstappen men mente at om neste celleprøve var bedre så var det ikke nødvendig. Jeg dro tilbake 6 måneder etterpå og fikk dette svaret: "Det er nå kommet svar på celleprøven vi tok fra livmorhalsen når du var hos meg på poliklinikken. Den viser uspesifikke celleforandringer, ingen høygradige forandringer og ingen HPV". Jeg fikk beskjed om å ta ny test om et år. I 2022 tar jeg ny test etter en abort og mye problemer med blødninger o.l. på nytt sykehus og får til svar: "Livmorhalsprøven som ble tatt er normal. Du kan trygt følge det vanlige screeningprogrammet, og vente 3 år til neste livmorhalsprøve. Du vil få en påminnelse fra Livmorhalsprogrammet når det er tid for ny prøve. Du må selv bestille timen. Dersom du i mellomtiden får forandret utflod, blødning og/eller smerter i underlivet, bør du ta kontakt med fastlegen din." Nå har det bare gått 8 måneder siden sist celleprøve, men etter så mye omtale på nyhetene om at det har vist seg at flere prøver har vist seg til å være feiltolket? Det skal sies at jeg i de siste månedene har hatt forandret utflod, uregelmessige blødninger, blødninger etter samleie og noe smerter i underlivet. Men samtidig så burde vel alt være fint om jeg tok en test bare for 8 mnd siden? I siste melding fra sykehuset står det at jeg skal vente 3 år til neste prøve, men føler det er fryktelig lenge.. Jeg er fullt klar over at dette ikke er en helsepersonell-side, og jeg skal så klart kontakte legen min ila uken for å høre, men ville bare forhøre meg med om hva andre tenker om dette og om noen har vært i samme situasjon? Jeg er jo ung men ettersom jeg tidligere har hatt forandringer og jeg nå har en del symptomer så kjenner jeg meg veldig redd. De symptomene du beskriver at du har nå, hadde jeg ved høygradig celleforandring og måtte konisere. Anonymkode: 2ea47...fb9
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2023 #20 Skrevet 18. januar 2023 Du bestemmer jo selv om du ønsker å ta celleprøver oftere, bare å gå privat. En gynekolog vil kunne oppdage ting raskere enn en fastlege, da dette tross alt er spesialistfeltet deres. Det er verdt å brukte pengene på i hvert fall. UL av livmor og eggstokker får du også da. Anonymkode: f63bd...2eb 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå