Gå til innhold

Russisk nynazist har flyktet til Norge


someone_here

Anbefalte innlegg

Det er hårreisende at et udyr som Andrej Medvedev kan få beskyttelse i Norge, et av verdens beste land å bo i. Dete udyret påstår selv at han var med på å angripe den ukrainske byen Bakhmut sammen med andre straffedømte. 

Med andre vil Norge kanskje gi beskyttelse til en som hadde drept, voldtatt, torturert ukrainske menn, kvinner, barn og soldater. 

https://gulagu.net/news/2023-01-15-1550.html

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mulig-russisk-leiesoldat-romt-til-norge-_-pst-varslet-1.16257793

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zE4e5K/tidligere-leder-i-wagner-gruppen-har-flyktet-til-norge

Endret av someone_here
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

someone_here skrev (På 15.1.2023 den 16.21):

Det er hårreisende at et udyr som Andrej Medvedev kan få beskyttelse i Norge, et av verdens beste land å bo i. Dete udyret påstår selv at han var med på å angripe den ukrainske byen Bakhmut sammen med andre straffedømte. 

Med andre vil Norge kanskje gi beskyttelse til en som hadde drept, voldtatt, torturert ukrainske menn, kvinner, barn og soldater. 

https://gulagu.net/news/2023-01-15-1550.html

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mulig-russisk-leiesoldat-romt-til-norge-_-pst-varslet-1.16257793

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zE4e5K/tidligere-leder-i-wagner-gruppen-har-flyktet-til-norge

Her kommer du med en del "fakta" som ikke nødvendigvis stemmer. At han er udyr dokumenterer du ikke. Har han selv erklært at han er nynazist? Det er upresist å si at han angrep sammen med andre straffedømte. Ja, han angrep sammen med straffedømte, men er ikke selv rekruttert som straffedømt. Da heter det "angrep sammen med straffedømte", ikke "angrep sammen med andre straffedømte".

Medvedev er barnehjemsbarn og ble fristet til å gå inn i Wagner for å få seg en leilighet. Og hvem er  det som beskylder han for voldtekt og sånn. Prigoshin selv for å sverte han? Han kan ha drept noen, men det er jo alle soldaters oppdrag, og ikke  nødvendigvis krigsforbrytelse.

Det som er saken er at Medvedev av en eller annen grunn, kanskje humanistisk ,  ikke ønsket å jobbe i Wagner lenger, og ikke hadde annen mulighet til å slutte enn å rømme. Wagner har jo også endret sammensetning i løpet av hans tid der. De har rekruttert kriminelle. Nå  er jo 80 % av dem kriminelle. Dårlig miljø for en gutt fra barnehjem.

Medvedev lever i ytterste fare nå. Wagner sender mordere for å drepe han. Jeg synes ikke det er hårreisende å beskytte unge menn som rømmer fra Wagner, som slutter i det bandittfirmaet med eget liv som innsats.

Å ha Wagner etter seg er veldig farlig. Wagner består av 50000 soldater hvorav 40000 er bevæpnede straffedømte kriminelle. Jeg vet ikke om noen organisasjon i verden som har flere bevæpnede banditter ansatt.

Endret av I Grosny
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør være helt uaktuelt å gi ham opphold/beskyttelse i Norge, men jeg har ikke de helt store forventningene til de som avgjør dette 😔

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å utlevere til Russland. Norske skattebetalere skal ikke bli bekostet å beskytte russiske krigsforbrytere.

Endret av kar90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (6 timer siden):

Bare å utlevere til Russland. Norske skattebetalere skal ikke bli bekostet å beskytte russiske krigsforbrytere.

Er det noen andre enn Wagner som beskylder han for krigsforbrytelser? Hvem? Hvordan kan du hevde at han er krigsforbryter?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bbc.com/news/world-europe-64296979

BBC skriver at han rømte fordi han ikke ville delta i krigsforbrytelser, og fordi Wagner nektet han å slutte ved kontraktens utløp.

"... but had deserted after witnessing a host of human rights abuses and war crimes while serving in Ukraine..."

 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Grosny skrev (På 17.1.2023 den 8.19):

. At han er udyr dokumenterer du ikke. Har han selv erklært at han er nynazist?

Dmitrij Valerjevitsj Utkin (russisk: Дмитрий Валерьевич Уткин, født 11. juni 1970) er en russisk paramilitær med bakgrunn fra spesialstyrkene (Spetsnaz) i GRU, hvor han tjenestegjorde som oberstløytnant.[1] Han påstås å ha grunnlagt Wagnergruppen med sitt eget kallesignal, Wagner.[2][3][4][5][6] Utkin har mottatt fire tapperhetsmedaljer fra Russland.

Den Latvia-baserte avisa Meduza påstår at Utkin har sympati for Nazityskland, og den britiske avisa NationalWorld mener han er nynazist. I 2021 dukket det opp bilder av Utkin som angivelig viser Waffen-SS-krage og tatoveringer av Reichsadlerørnen på halsen og på brystet.

 

I Grosny skrev (På 17.1.2023 den 8.19):

Medvedev er barnehjemsbarn og ble fristet til å gå inn i Wagner for å få seg en leilighet

Jeg tror at du bagatelliserer noe her. Det er en nynazist som frivillig (!!!!) signerte kontrakt med Wagner. Han dro til Ukraina helt frivillig, nettopp for å drepe ukrainske barn, kvinner, menn og soldater. 

 

I Grosny skrev (På 17.1.2023 den 8.19):

Og hvem er  det som beskylder han for voldtekt og sånn.

Han kommanderte en tropp på 5-10 leiesoldater og sa han hadde sett veldig mange grusomheter,men at han selv ikke deltok. Hvordan er dette mulig? Dessuten er voldtekt en kjent taktikk blant russiske nynazistiske soldatene, og med tanke på at Wagner er enda verre, så er ikke 2+2 veldig vanskelig. 

 

I Grosny skrev (På 17.1.2023 den 8.19):

Det som er saken er at Medvedev av en eller annen grunn, kanskje humanistisk ,  ikke ønsket å jobbe i Wagner lenger, og ikke hadde annen mulighet til å slutte enn å rømm

Likte han ikke gjestfriheten til ukrainere? Han viste jo at det finnes ingen annen utvei fra Wagner-gruppen enn å bli drept eller skadet. 

 

I Grosny skrev (På 17.1.2023 den 8.19):

Han kan ha drept noen, men det er jo alle soldaters oppdrag, og ikke  nødvendigvis krigsforbryte

Leiesoldat. 

 

I Grosny skrev (På 17.1.2023 den 8.19):

Dårlig miljø for en gutt fra barnehjem

Jeg liker at en gutt fra barnehjem (!!!!!!) drar til et annet land for å drepe sivile og soldater, og så stikker av når det er ugler i mosen. Men at det går an å kalle denne nynazisten "gutt fra barnehjem" 😂😂

 

I Grosny skrev (På 17.1.2023 den 8.19):

Medvedev lever i ytterste fare nå. Wagner sender mordere for å drepe han. Jeg synes ikke det er hårreisende å beskytte unge menn som rømmer fra Wagner, som slutter i det bandittfirmaet med eget liv som innsats

Det er det miste han fortjener for alle de alle grusomhetene han hadde begått i Ukraina. Det er krigsforbrytere, og det minste slike russiske nynazister fortjener, er å råtne i fengsel til de dør. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (5 timer siden):

Dmitrij Valerjevitsj Utkin (russisk: Дмитрий Валерьевич Уткин, født 11. juni 1970) er en russisk paramilitær med bakgrunn fra spesialstyrkene (Spetsnaz) i GRU, hvor han tjenestegjorde som oberstløytnant.[1] Han påstås å ha grunnlagt Wagnergruppen med sitt eget kallesignal, Wagner.[2][3][4][5][6] Utkin har mottatt fire tapperhetsmedaljer fra Russland.

Den Latvia-baserte avisa Meduza påstår at Utkin har sympati for Nazityskland, og den britiske avisa NationalWorld mener han er nynazist. I 2021 dukket det opp bilder av Utkin som angivelig viser Waffen-SS-krage og tatoveringer av Reichsadlerørnen på halsen og på brystet.

 

Jeg tror at du bagatelliserer noe her. Det er en nynazist som frivillig (!!!!) signerte kontrakt med Wagner. Han dro til Ukraina helt frivillig, nettopp for å drepe ukrainske barn, kvinner, menn og soldater. 

 

Han kommanderte en tropp på 5-10 leiesoldater og sa han hadde sett veldig mange grusomheter,men at han selv ikke deltok. Hvordan er dette mulig? Dessuten er voldtekt en kjent taktikk blant russiske nynazistiske soldatene, og med tanke på at Wagner er enda verre, så er ikke 2+2 veldig vanskelig. 

 

Likte han ikke gjestfriheten til ukrainere? Han viste jo at det finnes ingen annen utvei fra Wagner-gruppen enn å bli drept eller skadet. 

 

Leiesoldat. 

 

Jeg liker at en gutt fra barnehjem (!!!!!!) drar til et annet land for å drepe sivile og soldater, og så stikker av når det er ugler i mosen. Men at det går an å kalle denne nynazisten "gutt fra barnehjem" 😂😂

 

Det er det miste han fortjener for alle de alle grusomhetene han hadde begått i Ukraina. Det er krigsforbrytere, og det minste slike russiske nynazister fortjener, er å råtne i fengsel til de dør. 

At Utkin og mange andre i Wagner er nazister betyr ikke at alle er det. Jeg synes det er sterkt at Medvedev rømmer fra Wagner. Han kan ikke stå for det Wagner driver med og stikker av. Skulle ønske flere gjorde som han. Det finnes russiske soldater som kom for å redde Donbass, og så oppdager de at deres oppdrag er mye styggere enn de hadde tenkt.

Jeg synes forresten at leiesoldatfirmaer er en uting. Så store væpnede bander med så voldsom bevæpning burde ikke være på private hender. Prigoshin som eier Wagner er en straffedømt banditt. Wagner er dobbelt så store som Norges Armè. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om denne mannen med all sannsynlighet har begått krigsforbrytelser, er det ingen tvil i min sjel om at han må få bli her. Han satte for h*#%! livet på spill for å slippe unna fascismen og militarismen, og livet hans er ikke verd fem sure sokker om vi sender ham tilbake til Russland. Dessuten kan han gi oss info vi aldri ville fått på noen annen måte.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 18.1.2023 den 0.09):

https://www.bbc.com/news/world-europe-64296979

BBC skriver at han rømte fordi han ikke ville delta i krigsforbrytelser, og fordi Wagner nektet han å slutte ved kontraktens utløp.

"... but had deserted after witnessing a host of human rights abuses and war crimes while serving in Ukraine..."

Så han hadde ingen problemer med å delta i krigsforbrytelser da han var under kontrakt, men når han så ville pensjonere seg og ikke fikk lov likevel, så var det da han plutselig fikk kvaler rundt dette med krigsforbrytelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Så han hadde ingen problemer med å delta i krigsforbrytelser da han var under kontrakt, men når han så ville pensjonere seg og ikke fikk lov likevel, så var det da han plutselig fikk kvaler rundt dette med krigsforbrytelser?

Jeg har ikke snakket med han og har ingen grunnlag for å anta det ene eller det andre. Han var offiser i et leiesoldatfirma som hadde oppdrag fra Russland, muligens gjennom FSB. Han har vært i strid. Regner du dette som bevis for at han ikke hadde noe problem med krigsforbrytelser?  

Hva han mente og hvordan han handlet med tanke på krigsforbrytelser  får du spørre han om selv. Jeg tror også at norske etterforskere forsøker å finne ut av det i disse dager.

Vitnesbyrd fra Bucha forteller at krigsforbryterne i hovedsak kom fra Khadyrovs arme og fra Wagner, mens de vanlig russiske soldatene oppførte seg fint. Dette gir jo grunn til mistanke, men vi kan ikke vite at alle fra Wagner var krigsforbrytere. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (16 timer siden):

At Utkin og mange andre i Wagner er nazister betyr ikke at alle er det

Det er så underlig at det går over alle kanter. Så han, Medvedev, med god vilje og visshet, signerte kontrakt med en organisasjon som hadde lenge blitt kjent for sine brutale praksiser ikke bare med de de plyndrer, torturer, voldtar og til dreper, men også sine egne? Og ikke nok med det, så var det godt kjent at grunder av organisasjon var nazist, og  mange "brødre", ifølge deg, var også det. Også nå skriver du at denne gutten (som i realiteten er en nynazist, krigsforbryter, morder, et udyr, plyndrer, voldtektsmann) ønsket seg en leilighet? Hallo, er det mulig å bagatellisere til de grader? 

 

I Grosny skrev (17 timer siden):

. Han kan ikke stå for det Wagner driver med og stikker av. 

 

Han var kommandør for en tropp på 5-10 nynazister, så grusomheter, men at han ikke selv deltok i de? Her stinker det skikkelig naivitet lang vei. 

 

I Grosny skrev (17 timer siden):

Skulle ønske flere gjorde som han

Skulle ønske slike nynazister blir sendt tilbake til sitt nynazistiske hjemland. 

 

I Grosny skrev (17 timer siden):

Det finnes russiske soldater som kom for å redde Donbass, og så oppdager de at deres oppdrag er mye styggere enn de hadde tenkt.

Krigen har pågått i snart ni år, organisert, startet og regissert av russland. Hvis man har så lave analytiske evner, så fortjener slike "mennesker" å bo i et av verdens beste land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (12 timer siden):

Selv om denne mannen med all sannsynlighet har begått krigsforbrytelser, er det ingen tvil i min sjel om at han må få bli her. Han satte for h*#%! livet på spill for å slippe unna fascismen og militarismen, og livet hans er ikke verd fem sure sokker om vi sender ham tilbake til Russland. Dessuten kan han gi oss info vi aldri ville fått på noen annen måte.

Da bør han bli kastet ut av landet med en gang han gir ut all nødvendig informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

someone_here skrev (31 minutter siden):

Det er så underlig at det går over alle kanter. Så han, Medvedev, med god vilje og visshet, signerte kontrakt med en organisasjon som hadde lenge blitt kjent for sine brutale praksiser ikke bare med de de plyndrer, torturer, voldtar og til dreper, men også sine egne? Og ikke nok med det, så var det godt kjent at grunder av organisasjon var nazist, og  mange "brødre", ifølge deg, var også det. Også nå skriver du at denne gutten (som i realiteten er en nynazist, krigsforbryter, morder, et udyr, plyndrer, voldtektsmann) ønsket seg en leilighet? Hallo, er det mulig å bagatellisere til de grader? 

 

Han var kommandør for en tropp på 5-10 nynazister, så grusomheter, men at han ikke selv deltok i de? Her stinker det skikkelig naivitet lang vei. 

 

Skulle ønske slike nynazister blir sendt tilbake til sitt nynazistiske hjemland. 

 

Krigen har pågått i snart ni år, organisert, startet og regissert av russland. Hvis man har så lave analytiske evner, så fortjener slike "mennesker" å bo i et av verdens beste land.

Du ser ikke  saken fra perspektivet til et Russisk barnhjemsbarn (det klarer ikke jeg heller, men jeg prøver).

Medvedev signerte for Wagner , muligens rett etter han kom ut fra barnehjemmet. Han bodde i et land der TV og presse er styrt av regimet. Han har kanskje ikke visst at Utkin var nazist og på det tidspunktet er det ikke sikkert at det var gjort kjent at banditten Prigoshin eide foretakskonglomeratet.  Vet du at Wagner på det tidspunktet i Russland og blant russiske barnehjemsbarn var kjent for å være en brutal organisasjon?   Jeg tror nemlig at Russland unngikk å spre informasjon de ikke så seg tjent med.

Russisk propagandapolitikk handler om å beskylde andre for nazisme. Jeg tror følgelig at de ikke ønsker å fortelle om nazisme i Wagner.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (20 minutter siden):

Da bør han bli kastet ut av landet med en gang han gir ut all nødvendig informasjon. 

Det er nesten det samme som et nakkeskudd. Hadde jeg vært saksbehandler så kunne ikke jeg ha gjort det.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi behandler asylsøknader, uansett hva som er årsaken til at personer har kommet til Norge. 
Det blir fullstendig feil om vi skal begynne velge hvem som får søke asyl i Norge. Vi bør virkelig ikke begynne selektere allerede der. 
Helt greit at han kanskje ikke bør få asyl, men han har, som alle andre, rett til å søke og få sin søknad behandlet. 
 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Grosny skrev (5 timer siden):

Du ser ikke  saken fra perspektivet til et Russisk barnhjemsbarn (det klarer ikke jeg heller, men jeg prøver

Hvorfor skal jeg se på det ut fra dette perspektivet? Han har jo internett, han von, han har til enhver tid hatt mulighet til å se fra flere vinkler, men valgte likevel å krige i en nynazistisk organisasjon. Det er ingen grunn til å behandle ham annerledes enn andre barn.

 

I Grosny skrev (5 timer siden):

Det er nesten det samme som et nakkeskudd. Hadde jeg vært saksbehandler så kunne ikke jeg ha gjort det.

Hvorfor skal en krigsforbryter få bo i et verdens beste land, mens menn i Ukraina må leve under uverdige, umenneskelige forhold på grunn av hans handlinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

someone_here skrev (På 15.1.2023 den 16.21):

Det er hårreisende at et udyr som Andrej Medvedev kan få beskyttelse i Norge, et av verdens beste land å bo i. Dete udyret påstår selv at han var med på å angripe den ukrainske byen Bakhmut sammen med andre straffedømte. 

Med andre vil Norge kanskje gi beskyttelse til en som hadde drept, voldtatt, torturert ukrainske menn, kvinner, barn og soldater. 

https://gulagu.net/news/2023-01-15-1550.html

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mulig-russisk-leiesoldat-romt-til-norge-_-pst-varslet-1.16257793

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zE4e5K/tidligere-leder-i-wagner-gruppen-har-flyktet-til-norge

Tviler på at han er nynazist men du kan godt kalle ham nasjonalist og høyreekstrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (46 minutter siden):

Tviler på at han er nynazist men du kan godt kalle ham nasjonalist og høyreekstrem.

Tviler veldig sterkt på at nasjonalister og høyreekstreme drar til andre land for å utføre etnisk rensing, folkemord, kulturmord, plyndre, voldta, drepe, torturere andre mennesker i andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (4 timer siden):

Tviler på at han er nynazist men du kan godt kalle ham nasjonalist og høyreekstrem.

Jeg har ikke sett at han har gått ut med noe politisk syn. Kanskje han liker MDG? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...