Troyamin Skrevet 16. januar 2023 #21 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det kan hende du har rett i det, men jeg benytter enhver anledning til å fremsnakke bredere avl og fraråde matadoravl Anonymkode: a5bcd...735 Jeg forstår at du brenner for det. Men la oss nå vente å se hva ts svarer, før vi hopper så mange hakk fremover.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #22 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har du tenkt på at man kanskje ønsker å bidra til å øke det genetiske materialet hos rasen? Det er ikke uvanlig at en hannhund brukes i så mange kull at de har avkom godt over 100. Det gir ikke mye genetisk material som hjelper rasen, hvis det er få alternativer til neste generasjon og generasjonen etter der igjen. Det koster å importere gener fra utlandet og det er en kostand ikke alle tar seg råd til. Det å ha lav innavlgrad er viktig for å bevare rasens gode helse. Har du en hund med ønsket gemytt, god helse og gode gener så gjør du rasemiljøet en tjeneste ved å avle på den. Spesielt hvis det er en rase som har behov for mer genetisk material. Har du en middelmådig border collie med ikke-eksisterende gjeterinstinkter så burde du holde deg for god til å avl på hannhunden din. Alt handler faktisk ikke om penger. Det er ikke uvanlig å registrere hannhunden sin til disposisjon via raseklubben. "Resultater" er det minst viktigste for en god hundeeier. Det er helse og gemytt som er viktigst og det eneste som betyr noe. Helt enig. Jeg er imot NKK og det de står for. Har en NKK registrert hund, men er ikke betalt medlem og vil aldri legge igjen en krone hos dem. Jeg er ganske selektiv når det kommer til hvilke hunderaser jeg støtter. Samme med oppdrettere. Er du en oppdretter som bare fokuserer på utstilling og medaljer, så er du en dårlig hundeeier. Er du så frekk at du selger valper til redusert pris på grunn av utsende, så er du nå forbanna dritt av et hundeeier for å si det rett ut. Jeg støtter så klart ikke ustillingsmiljøet heller, for de står for det samme som NKK. De jeg har hund fra er på samme side som meg og de hadde aldri meldt valpene inn i NKK om det ikke var nødvendig for rasen og avl. I avl arbeidet så er en hund verdiløs som papirløse dessverre. Skulle ønske vi hadde mer etisk seriøs oppdrett på blandingshunder. De finnes, men god avl arbeid krever overvåking og registrering i form av dokumentasjon og register. Det får du ikke med blandingshunder fordi NKK kun støtter renraset hunder. Anonymkode: 5eeb0...e93 Nå har du tydeligvis bestemt deg for hvordan utstillingsfolk er, men jeg kan jo skrive noe likevel. Oppdretteren «min» drar på utstillinger og stiller ut hundene han vurderer å bruke i avl. Man ser ikke bare på utseende, men bygning, bevegelser og ikke minst noe veldig viktig, å tåle håndtering av fremmede! Hundene blir selvfølgelig sjekket for helsemessige ting også, skulle det vise seg at hunden er syk bruker han den ikke. Jeg har selv vært på noen utstillinger og det er veldig god miljøtrening for hundene å være på sånne steder og sosialt for eierne. Anonymkode: df219...902 1
Portia Catonis Skrevet 16. januar 2023 #23 Skrevet 16. januar 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo kjempe flott at de vil få parrer hann hunden sin. Det trenger ikke å være at de med tispen bestemmer det. Parrer selv mine hannhunder med andre blandinger. Er morsomt å se hvordan valpene blir ah utseende når en mikser litt ☺️☺️☺️ Anonymkode: 9d372...1be Håper du troller. Man driver ikke bakgårdsavl fordi det er "morsomt". 22 hours ago, AnonymBruker said: Angående utstilling, så kvalifiserer ikke hunden min til utstilling grunnet størrelse. Den er perfekt proporsjonert, men for stor for rasen. Anonymkode: bc530...255 Da har den diskvalifiserende utstillingsfeil og er ikke avlsmateriale. 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #24 Skrevet 16. januar 2023 Troyamin skrev (5 timer siden): Nå tviler jeg STERKT på at ts har såpass kunnskap at hun tenker genetikk og vil bidra til å redde en rase. Da ville hun gått via raseklubben og ikke KG😉 Ikke alle vet hvor de skal hendende seg for å starte prosessen. Ikke alle vet at man kan gå via raseklubben. Det betyr ikke at man ikke har allmennkunnskap om genetikk og avl for det om. 🙄 Det er også mulig å ta kontakt med oppdretteren man kjøpte hunden av. For de kan ha kontakter de kan sende deg til. Anonymkode: 5eeb0...e93 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #25 Skrevet 16. januar 2023 Portia Catonis skrev (15 minutter siden): Håper du troller. Man driver ikke bakgårdsavl fordi det er "morsomt". Da har den diskvalifiserende utstillingsfeil og er ikke avlsmateriale. Feil. Det at hunden er noen cm for stor i forhold til rasestandarden betyr ikke at de ikke kan avles på. 🙄 Utstilling og avl er to forskjellige ting Anonymkode: 5eeb0...e93 4
Tabris Skrevet 16. januar 2023 #26 Skrevet 16. januar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det betyr ikke at man ikke har allmennkunnskap om genetikk og avl for det om. 🙄 Anonymkode: 5eeb0...e93 Jeg mener man trenger mer dyptgående kunnskap enn allmennkunnskap om genetikk og avl for å drive oppdrett på hund. 1 2
Portia Catonis Skrevet 16. januar 2023 #27 Skrevet 16. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Feil. Det at hunden er noen cm for stor i forhold til rasestandarden betyr ikke at de ikke kan avles på. 🙄 Utstilling og avl er to forskjellige ting Anonymkode: 5eeb0...e93 Er det en brukshund? Sportshund? Har den andre egenskaper som bør avles på enn eksteriør, så kan jo tispe-eierne velge å parre med den, absolutt. Er det en selskapshund, så ville jeg som tispe-eier holdt meg langt unna en hannhund som ikke har vært stilt. 2
Troyamin Skrevet 16. januar 2023 #28 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ikke alle vet hvor de skal hendende seg for å starte prosessen. Ikke alle vet at man kan gå via raseklubben. Det betyr ikke at man ikke har allmennkunnskap om genetikk og avl for det om. 🙄 Det er også mulig å ta kontakt med oppdretteren man kjøpte hunden av. For de kan ha kontakter de kan sende deg til. Anonymkode: 5eeb0...e93 Hvis du ikke engang vet hvor du skal starte hen, da skal du heller ikke sette i gang å avle. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #29 Skrevet 16. januar 2023 Tabris skrev (55 minutter siden): Jeg mener man trenger mer dyptgående kunnskap enn allmennkunnskap om genetikk og avl for å drive oppdrett på hund. Er enig i at man må ha kunnskap om det. Har man ikke det, så bør man ikke drive avl. Det jeg mente var at vedkommende ikke kan påstå at folk ikke har den kunnskapen, bare fordi de ikke vet hvor de skal henvende seg. Anonymkode: 5eeb0...e93 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #30 Skrevet 16. januar 2023 Tabris skrev (1 time siden): Jeg mener man trenger mer dyptgående kunnskap enn allmennkunnskap om genetikk og avl for å drive oppdrett på hund. Man trenger ikke det i samme grad for å eie hannhund. Som tispeeier og oppdretter, ja. Som hannhundeier, ikke egentlig. Avlen er helt avhengig av å bruke flere hannhunder enn det finnes hannhunder eid av ihuga avlsnerder Anonymkode: a5bcd...735
Tabris Skrevet 16. januar 2023 #31 Skrevet 16. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Man trenger ikke det i samme grad for å eie hannhund. Som tispeeier og oppdretter, ja. Som hannhundeier, ikke egentlig. Avlen er helt avhengig av å bruke flere hannhunder enn det finnes hannhunder eid av ihuga avlsnerder Anonymkode: a5bcd...735 Det er ansvarsfraskrivelse å bare dytte det over på tispeeier. Hannhund-eier har også et ansvar. Man trenger ikke være "ihuga avlsnerd", men man må sette seg inn i hva dette vil si. Evt få tips og hjelp fra seriøse og erfarne oppdrettere. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #32 Skrevet 16. januar 2023 Tabris skrev (Akkurat nå): Det er ansvarsfraskrivelse å bare dytte det over på tispeeier. Hannhund-eier har også et ansvar. Man trenger ikke være "ihuga avlsnerd", men man må sette seg inn i hva dette vil si. Evt få tips og hjelp fra seriøse og erfarne oppdrettere. Javisst, de har et ansvar. Mulig vi ikke har samme definisjon av hva allmennkunnskap om avl og genetikk er. Jeg måtte ha lest meg kraftig opp og funnet meg en mentor dersom jeg skulle hatt kull på tispa mi, men kan mer enn nok til å bedømme hvem jeg ville lånt ut hannhunden min til. Anonymkode: a5bcd...735
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #33 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Man trenger ikke det i samme grad for å eie hannhund. Som tispeeier og oppdretter, ja. Som hannhundeier, ikke egentlig. Avlen er helt avhengig av å bruke flere hannhunder enn det finnes hannhunder eid av ihuga avlsnerder Anonymkode: a5bcd...735 Som hannhundeier er jeg helt uenig. Jeg har maller og stiller like strenge krav til mine egne hannhunder som jeg gjør til tispene folk ønsker å bruke mine hanner på. Hvis de ikke tilfører rasen noe positivt skal de ikke avles på. Jeg har flere ganger sagt nei til tispeeiere fordi jeg ikke synes tispene er noe å avle på. Jeg vil ikke være med på å lage dårlige individer i den rasen jeg er så glad i. Anonymkode: e88b8...4f0 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #34 Skrevet 16. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Som hannhundeier er jeg helt uenig. Jeg har maller og stiller like strenge krav til mine egne hannhunder som jeg gjør til tispene folk ønsker å bruke mine hanner på. Hvis de ikke tilfører rasen noe positivt skal de ikke avles på. Jeg har flere ganger sagt nei til tispeeiere fordi jeg ikke synes tispene er noe å avle på. Jeg vil ikke være med på å lage dårlige individer i den rasen jeg er så glad i. Anonymkode: e88b8...4f0 Ideelt sett skulle alle vært som deg, selvsagt. Men sånn er det ikke. Og avlen er i alle fall ikke tjent med at alle hannhunder som ikke har eiere som deg, ekskluderes fra avlen. Det har de fleste raser ikke råd til. Anonymkode: a5bcd...735
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå