Gå til innhold

Leie ut hund til parring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer dette?
Jeg har en hannhund med stamtavle, NKK-registrert. Helsemessig topp stand. Hvordan går vi frem for å finne en parringspartner? 

Anonymkode: bc530...255

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med raseklubben.

Anonymkode: 438bf...d47

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal du parre ham? 

Det er eier av tispen som finner hannhund til tispen sin. Og med mindre de gjør det kun for pengenes del så bruker de hannhunder som i det minste er stilt ut med noen resultater å vise til. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Glød skrev (5 minutter siden):

Det er eier av tispen som finner hannhund til tispen sin. Og med mindre de gjør det kun for pengenes del så bruker de hannhunder som i det minste er stilt ut med noen resultater å vise til. 

Det er jo kjempe flott at de vil få parrer hann hunden sin. Det trenger ikke å være at de med tispen bestemmer det. 

Parrer selv mine hannhunder med andre blandinger. 

Er morsomt å se hvordan valpene blir ah utseende når en mikser litt ☺️☺️☺️

Anonymkode: 9d372...1be

Skrevet
Glød skrev (1 time siden):

Og dersom de er opptatt av helse og genetisk variasjon så vil de også bruke hannhunder som ikke nødvendigvis er mestvinnende på utstilling, for de er gjerne mye brukt fra før. For rasens fremtid er det vel så viktig å bruke noen av de hannhundene som er litt mindre kjente.

Anonymkode: a5bcd...735

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Angående utstilling, så kvalifiserer ikke hunden min til utstilling grunnet størrelse. Den er perfekt proporsjonert, men for stor for rasen. 

• Nyttig 2
Skrevet

Det pleier å være flust av annonser på Finn og i hundegrupper på Facebook. 

Anonymkode: 0af92...848

• Liker 2
Skrevet

Hvilken rase er det? Har den bestått helsetestene som anbefales eller kreves for rasen? 

• Liker 4
Skrevet

Sjekk raseklubbens krav til helse, utstilling etc. Få tatt de testene som behøves. De fleste raseklubber har hannhundliste du kan sette hunden din på.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Angående utstilling, så kvalifiserer ikke hunden min til utstilling grunnet størrelse. Den er perfekt proporsjonert, men for stor for rasen. 

Hvorfor vil du avle på en hund som et utenfor rase standarden? Og på hvilke måter mener du at din hund er med på å forbedre rasen? 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Troyamin skrev (7 minutter siden):

Hvorfor vil du avle på en hund som et utenfor rase standarden? Og på hvilke måter mener du at din hund er med på å forbedre rasen? 

Kravene til hunderaser i dag er da på ingen måte det som er best for hundene.

Anonymkode: 344a1...efd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kan du komme på en saklig grunn til den påstanden? 

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

Det er da flere hunderaser som har rasestandart som ikke fremmer helse? Cavalier Spaniel, Dachs, Fransk bulldog, engelsk bulldog, schæfer fra linjer fokusert på eksteriør, amstaff m.m. Samt at det er alt for lite genetisk variasjon innenfor mange raser. Nå tror jeg ikke dårlig planlagt "kjøkkenoppdrett" på individer uten meritter og påkrevde helsetester er løsningen, men det er uten tvil behov for en holdningsendring innenfor hundeoppdrett. 

• Liker 4
Skrevet
Troyamin skrev (1 time siden):

De ser ikke ut, fulle av sykdommer og dårlig anatomi.

• Nyttig 3
Skrevet (endret)
Anonymbruker*** skrev (32 minutter siden):

Det er da flere hunderaser som har rasestandart som ikke fremmer helse? Cavalier Spaniel, Dachs, Fransk bulldog, engelsk bulldog, schæfer fra linjer fokusert på eksteriør, amstaff m.m. Samt at det er alt for lite genetisk variasjon innenfor mange raser. Nå tror jeg ikke dårlig planlagt "kjøkkenoppdrett" på individer uten meritter og påkrevde helsetester er løsningen, men det er uten tvil behov for en holdningsendring innenfor hundeoppdrett. 

Har du lest mange rase standarder? Da snakker jeg ikke om allerede ødelagte raser. Ta gjerne for deg de norske rasene (bortsett fra Lundehunden, tiltross for at den nå skal reddes, tror jeg de er for sent ute) og så ser du at rase standarden gir funksjonelle, friske hunder. 

Til og med standarden for schæfer er god. Problemet der er dommere og oppdrettere som har subjektive meninger om hvordan rasen skal være. Følges derimot standarden, vil du se at også der er det svært gode individer. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De ser ikke ut, fulle av sykdommer og dårlig anatomi.

Saklig....

Endret av Troyamin
Glemte å legge inn link.
  • Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (3 timer siden):

Har du lest mange rase standarder? Da snakker jeg ikke om allerede ødelagte raser. Ta gjerne for deg de norske rasene (bortsett fra Lundehunden, tiltross for at den nå skal reddes, tror jeg de er for sent ute) og så ser du at rase standarden gir funksjonelle, friske hunder. 

Til og med standarden for schæfer er god. Problemet der er dommere og oppdrettere som har subjektive meninger om hvordan rasen skal være. Følges derimot standarden, vil du se at også der er det svært gode individer. 

Saklig....

Problemet er at dersom man selekterer altfor hardt på utseende så går man glipp av viktig genetisk materiale. Ta Norsk Buhund da. Fin standard, men likevel lavere genetisk variasjon enn man kunne ønske. De har jo drevet og ekskludert varglette hunder for eksempel, for det er en uønsket farge. En så liten rase har ikke råd til å utelukke individer på grunn av slike tullete kriterier. Samme med noe avvikende størrelse, er hunden ellers meget god så bør man vurdere å bruke den likevel.

• Liker 1
Skrevet
Glød skrev (9 timer siden):

Har du tenkt på at man kanskje ønsker å bidra til å øke det genetiske materialet hos rasen? 
Det er ikke uvanlig at en hannhund brukes i så mange kull at de har avkom godt over 100. Det gir ikke mye genetisk material som hjelper rasen, hvis det er få alternativer til neste generasjon og generasjonen etter der igjen. Det koster å importere gener fra utlandet og det er en kostand ikke alle tar seg råd til. Det å ha lav innavlgrad er viktig for å bevare rasens gode helse. 

Har du en hund med ønsket gemytt, god helse og gode gener så gjør du rasemiljøet en tjeneste ved å avle på den. Spesielt hvis det er en rase som har behov for mer genetisk material. Har du en middelmådig border collie med ikke-eksisterende gjeterinstinkter så burde du holde deg for god til å avl på hannhunden din. 
Alt handler faktisk ikke om penger. Det er ikke uvanlig å registrere hannhunden sin til disposisjon via raseklubben.

"Resultater" er det minst viktigste for en god hundeeier. Det er helse og gemytt som er viktigst og det eneste som betyr noe. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt enig. Jeg er imot NKK og det de står for. Har en NKK registrert hund, men er ikke betalt medlem og vil aldri legge igjen en krone hos dem. 

Jeg er ganske selektiv når det kommer til hvilke hunderaser jeg støtter. Samme med oppdrettere. Er du en oppdretter som bare fokuserer på utstilling og medaljer, så er du en dårlig hundeeier. Er du så frekk at du selger valper til redusert pris på grunn av utsende, så er du nå forbanna dritt av et hundeeier for å si det rett ut. Jeg støtter så klart ikke ustillingsmiljøet heller, for de står for det samme som NKK. 
De jeg har hund fra er på samme side som meg og de hadde aldri meldt valpene inn i NKK om det ikke var nødvendig for rasen og avl. I avl arbeidet så er en hund verdiløs som papirløse dessverre. 

Skulle ønske vi hadde mer etisk seriøs oppdrett på blandingshunder. De finnes, men god avl arbeid krever overvåking og registrering i form av dokumentasjon og register. Det får du ikke med blandingshunder fordi NKK kun støtter renraset hunder. 

Anonymkode: 5eeb0...e93

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Problemet er at dersom man selekterer altfor hardt på utseende så går man glipp av viktig genetisk materiale. Ta Norsk Buhund da. Fin standard, men likevel lavere genetisk variasjon enn man kunne ønske. De har jo drevet og ekskludert varglette hunder for eksempel, for det er en uønsket farge. En så liten rase har ikke råd til å utelukke individer på grunn av slike tullete kriterier. Samme med noe avvikende størrelse, er hunden ellers meget god så bør man vurdere å bruke den likevel.

Nå tviler jeg STERKT på at ts har såpass kunnskap at hun tenker genetikk og vil bidra til å redde en rase. Da ville hun gått via raseklubben og ikke KG😉

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er jo kjempe flott at de vil få parrer hann hunden sin. Det trenger ikke å være at de med tispen bestemmer det. 

Parrer selv mine hannhunder med andre blandinger. 

Er morsomt å se hvordan valpene blir ah utseende når en mikser litt ☺️☺️☺️

Anonymkode: 9d372...1be

Håper du er troll 🤦‍♀️

Anonymkode: e981c...af0

• Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (3 timer siden):

Nå tviler jeg STERKT på at ts har såpass kunnskap at hun tenker genetikk og vil bidra til å redde en rase. Da ville hun gått via raseklubben og ikke KG😉

Det kan hende du har rett i det, men jeg benytter enhver anledning til å fremsnakke bredere avl og fraråde matadoravl :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...