Gå til innhold

Noen som har lest tannlegejournalen sin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stod det noe interessant i den? Jeg hadde flere råtne tenner som barn. Tannverk, skarpe deler av tennene, deler som datt av, tannlegen som trakk ut rester, skam. Det har aldri vært et samtaletema. Vil det kanskje stå noe om dette i journalen? Dagens tenner er ikke råtne, men stygge. 

Anonymkode: a509f...879

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du hente journal fra stedet du var som barn. Tannlegene er dårlig på dette med å hente inn tidligere journal osv. De tar bare ny bilder, og se status akkurat nå har jeg inntrykk av.  Men det vil nok stå noe om det, OM du har fulgt samme tannlegen/senteret som barn. 

Anonymkode: 324d3...e3c

Skrevet

Jeg har ikke lest min egen journal fra jeg var barn, men jeg leser mange journaler på jobben. Som regel er det relevant faglig info, notater fra hvert enkelt besøk. Men, det kan også stå litt om mer sensitive ting, dårlig renhold, traumer osv. Det vil også noen ganger stå ting du selv har sagt til tannlegen som kan være relevant for behandlingen, f.eks om tannlegeskrekk, eller trivielle ting som f.eks avtaler angående betaling. Det kan også stå litt om sykdommer og medisiner som er relevant for tannlegen.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er for eksempel omsorgssvikt som lå bak tannproblemene dine som barn, eller om det skjedde til tross for ordinært tannstell og ordinært kosthold. I såfall vil jeg absolutt anbefale deg å hente ut journalen din. Jeg hadde samme problemer som deg, bare i mindre omfang og i litt høyere alder, og får nå som voksen (etter at jeg hentet ut tannjournaler) dekket nesten all tannbehandling basert på emaljeproblemer beskrevet i journalen fra skoletannlegen. Emaljeproblemer kan nettopp gi symptomene du beskrever. 

Jeg skulle ønske jeg hadde fått vite om det her før jeg fylte 45, slik at jeg slapp å betale alt selv i over 20 år først...

Anonymkode: ba21c...811

Skrevet

Man får ikke røntgenbilder som ved sykehusbesøk 

Skrevet
bjornkd skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke lest min egen journal fra jeg var barn, men jeg leser mange journaler på jobben. Som regel er det relevant faglig info, notater fra hvert enkelt besøk. Men, det kan også stå litt om mer sensitive ting, dårlig renhold, traumer osv. Det vil også noen ganger stå ting du selv har sagt til tannlegen som kan være relevant for behandlingen, f.eks om tannlegeskrekk, eller trivielle ting som f.eks avtaler angående betaling. Det kan også stå litt om sykdommer og medisiner som er relevant for tannlegen.

Ja, har lagt merke til det.. Har odontofobi å det står i journalen min selvfølgelig.  Tannpleier på klinikken prøvde å presse meg til behandling som jeg ikke klarte. Narkosepasient, men mente jeg skulle komme til tannrens 4 ganger i året. Fikk med seg en tannlege på dette. Jeg fikk angst og taklet ikke jobben pga. At jeg gikk og tenkte på det de hadde sagt. På randen av å bli sykemeldt.  Kontaktet lederen på klinikken å vær ærlig på hva som var sagt og "helsetilstanden min."  Lederen hjalp meg så jeg slapp dit 4 ganger i året. Men heller bli innkalt hvert 2 år som narkose pasient.  Ble innkalt til sjekk og sekretæren spør meg om jeg tar medisiner. Nei, hvorfor spør du om det? Nei, det var rutine å spørre om  det. Verken før eller etter har jeg fått det spørsmålet gjentatt. så jeg skjønte pga. det var notert i journalen. Det samme gjentok seg etter to år. Jeg holdt på å miste jobben pga nedleggelse av bedriften. Sa i fra til tannlegen at det var ikke sikkert jeg hadde råd til narkose vis jeg mistet jobben å måtte flytte. På neste tannsjekk igjen blir jeg møtt av sekretær som lurer på om jeg har samme adresse? Hvorfor spør du om det? Nei, det var rutine å spørre om sånt. Verken før eller senere har jeg fått det spørsmålet. Siden da har jeg sagt minst mulig til tannlegen og derfor får jeg aldri " rutine spørsmål" lengre. Så ALT blir vist notert.

Anonymkode: edd41...ef3

Skrevet

Mtp fremtidige utgifter til tannlege så kan det være nyttig å hente ut barnejournalen. Enkelte ting som er dokumentert hos barnetannlege kan gi reduksjon på behandling som voksen. Min mann gjorde det og fikk 40% avslag.

Anonymkode: e9355...bf9

• Nyttig 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, har lagt merke til det.. Har odontofobi å det står i journalen min selvfølgelig.  Tannpleier på klinikken prøvde å presse meg til behandling som jeg ikke klarte. Narkosepasient, men mente jeg skulle komme til tannrens 4 ganger i året. Fikk med seg en tannlege på dette. Jeg fikk angst og taklet ikke jobben pga. At jeg gikk og tenkte på det de hadde sagt. På randen av å bli sykemeldt.  Kontaktet lederen på klinikken å vær ærlig på hva som var sagt og "helsetilstanden min."  Lederen hjalp meg så jeg slapp dit 4 ganger i året. Men heller bli innkalt hvert 2 år som narkose pasient.  Ble innkalt til sjekk og sekretæren spør meg om jeg tar medisiner. Nei, hvorfor spør du om det? Nei, det var rutine å spørre om  det. Verken før eller etter har jeg fått det spørsmålet gjentatt. så jeg skjønte pga. det var notert i journalen. Det samme gjentok seg etter to år. Jeg holdt på å miste jobben pga nedleggelse av bedriften. Sa i fra til tannlegen at det var ikke sikkert jeg hadde råd til narkose vis jeg mistet jobben å måtte flytte. På neste tannsjekk igjen blir jeg møtt av sekretær som lurer på om jeg har samme adresse? Hvorfor spør du om det? Nei, det var rutine å spørre om sånt. Verken før eller senere har jeg fått det spørsmålet. Siden da har jeg sagt minst mulig til tannlegen og derfor får jeg aldri " rutine spørsmål" lengre. Så ALT blir vist notert.

Anonymkode: edd41...ef3

Jeg blir spurt om både adresse og medisin hvert år. 

Anonymkode: 5d7ee...7a7

Skrevet

Ryddet for brukerangrep og latterliggjøring, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...