AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #1 Skrevet 15. januar 2023 Hva er å være aleneforeldre i dag? De som har 50/50 sier at de er «aleneforeldre». Jeg blir provosert. Ja, jeg har valgt «feil» menn. Jeg har på 17 år fått fire barn med tre menn. Kun én av dem har tatt delvis ansvar, fordi den nye dama heldigvis var ei grei dame. Antall døgn i året uten å skaffe barnevakt har vært fem. Jeg har meg selv å takke, da jeg har valgt «feil menn». Greit nok det. Men jeg blir provosert av dere andre såkalte «aleneforeldre» som har 50/50 og en eks som faktisk stiller opp, sier at dere er «aleneforeldre». Det er dere IKKE! Dere er foreldre sammen med den andre, og samarbeider! Dere er ikke ALENEforeldre! Anonymkode: b9c72...d56 7 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #5 Skrevet 15. januar 2023 Klarer ikke å syns synd på kvinner som må få barn med nåværende mann når de allerede har flere barn med forskjellige fedre som ikke tar ansvar for barna. Jeg tør ikke få et nytt barn med en ny mann da jeg har sett mange dårlige fedre som ikke tar ansvar! Har også sett mange dårlige mødre som bruker barna som ammunisjon, så jeg gjør ikke forskjell på dårlige mødre og fedre.. Anonymkode: 20bdd...d56 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #6 Skrevet 15. januar 2023 Og jo, er man alene i hverdagen med barn, husarbeid, lekser og alt som hører med så er man jo aleneforelder? At far har barna en eller to dager i uken forandrer ikke hver morgen, klesvask, fritidsaktivitet og alt i mellom som man må gjennomføre alene? Anonymkode: 20bdd...d56 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #7 Skrevet 15. januar 2023 Jeg synes også uttrykket alenemamma/alenepappa høres rart ut om man ikke har ungen så og si "hele" tiden. De som hadde skilte foreldre i min oppvekst betegnet seg aldri som aleneforeldre så vidt jeg kan huske. Singel forelder kanskje, når de ikke hadde ny kjæreste. Da er man i alle fall ikke aleneforelder, men uttrykket brukes vel kanskje der også. Anonymkode: 5f410...a57 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #8 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og jo, er man alene i hverdagen med barn, husarbeid, lekser og alt som hører med så er man jo aleneforelder? At far har barna en eller to dager i uken forandrer ikke hver morgen, klesvask, fritidsaktivitet og alt i mellom som man må gjennomføre alene? Anonymkode: 20bdd...d56 Nå står det 50/50 i overskriften. Er man halvparten av tiden ikke-forelder da? Siden man er aleneforelder når man har barna? Anonymkode: 5f410...a57 5
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #9 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og jo, er man alene i hverdagen med barn, husarbeid, lekser og alt som hører med så er man jo aleneforelder? At far har barna en eller to dager i uken forandrer ikke hver morgen, klesvask, fritidsaktivitet og alt i mellom som man må gjennomføre alene? Anonymkode: 20bdd...d56 Du må lese innlegget bedre. Først så kommer du og skriver dritt om TS sine livsvalg, noe som ikke var temaet for tråden egentlig, og så sier du at du er helt uenig med noe hun ikke har sagt Anonymkode: db714...2b7 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #10 Skrevet 15. januar 2023 I tillegg så tar du jo bokstavelig talt feil: Om far har barnet to dager i uker så er det definitivt en forandring fra å ha ansvaret hver morgen, klesvask, fritidsaktivitet. Det er en 25-30% reduksjon i tid man er ansvarlig for barna. Anonymkode: db714...2b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #11 Skrevet 15. januar 2023 Så aggressiv du er? Er det du som eier definisjonen av aleneforelder? Jeg var helt alene i mange år, null samvær og null bidrag, så jeg får vel lov til å kalle meg det av deg. Men jeg har ikke noe problem med å unne de som er så heldige å ha en far som stiller opp betegnelsen heller. Den offisielle forklaringen er en som bor alene med barn, uten andre voksne. Det gjør de som har 50/50 også, annenhver uke. Greit for meg. Anonymkode: 65c1f...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #12 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Så aggressiv du er? Er det du som eier definisjonen av aleneforelder? Jeg var helt alene i mange år, null samvær og null bidrag, så jeg får vel lov til å kalle meg det av deg. Men jeg har ikke noe problem med å unne de som er så heldige å ha en far som stiller opp betegnelsen heller. Den offisielle forklaringen er en som bor alene med barn, uten andre voksne. Det gjør de som har 50/50 også, annenhver uke. Greit for meg. Anonymkode: 65c1f...5f3 Enig. Jeg er 100% alene med jentungen og har ingen problemer med at de som har 50/50 kaller seg aleneforeldre. De er da vitterligen 100% alene om ansvaret den perioden de har ungene hjemme. Anonymkode: 85766...02c 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #13 Skrevet 15. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er å være aleneforeldre i dag? De som har 50/50 sier at de er «aleneforeldre». Jeg blir provosert. Ja, jeg har valgt «feil» menn. Jeg har på 17 år fått fire barn med tre menn. Kun én av dem har tatt delvis ansvar, fordi den nye dama heldigvis var ei grei dame. Antall døgn i året uten å skaffe barnevakt har vært fem. Jeg har meg selv å takke, da jeg har valgt «feil menn». Greit nok det. Men jeg blir provosert av dere andre såkalte «aleneforeldre» som har 50/50 og en eks som faktisk stiller opp, sier at dere er «aleneforeldre». Det er dere IKKE! Dere er foreldre sammen med den andre, og samarbeider! Dere er ikke ALENEforeldre! Anonymkode: b9c72...d56 Ja vi er ett par med barn. Ingen familie eller hjelp. Samboer jobber vekke flere uker i strekk. Er mer alene med barna enn aleneforeldre (som kaller seg det men har fri annenhver uke). Anonymkode: 9486c...b0a 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #15 Skrevet 15. januar 2023 Jeg er 100% alene pappa 50% av tiden 😅 Anonymkode: c75c8...7cc 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #16 Skrevet 15. januar 2023 Jeg har en syk mann, og er ganske alene om foreldregjerningen. Alle legetimer, timer på helsestasjonen, alle avtaler med skolen/barnehagen, avslutninger, , st.hans og 17.mai - alle morgener, leveringer, hentinger og alle legginger. Alle sykt barn dager må jeg ta, selv om pappaen er hjemme. Så jeg lever som en aleneforelder, stort sett. Men, jeg kan jo ikke kalle meg det. Spesielt i litt perifere situasjoner blir det vanskelig å forklare hvorfor jeg aldri kan gå på "klubb" hos en nabo, eller være med å trene fordi det er leggetid. Vanskelig å skaffe "ekstern" barnevakt også. "Jo, du er alene med barna, men pappaen er hjemme - men han kan du ikke spørre om noe. " Kan jeg kalle meg aleneforelder? Anonymkode: 08d3c...5be 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 Nei, man er ikke aleneforeldre når man har 50%. Enslig forsørger = alenemor. Jeg har foreldreansvar alene og full omsorg, selv om barnet har samvær med far 1-2 helger i måneden. Jeg tar alle avgjørelser og oppdrar barnet alene. Jeg er alenemor i følge myndighetene. Anonymkode: f407f...e36
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #18 Skrevet 15. januar 2023 Jeg vil mene det kommer helt an på. Om man ikke har noen å lene seg på når foreldregjerningen blir vanskelig, da er man aleneforelder slik jeg ser det. Det er klart at foreldreansvaret er stort, og at de som har 50/50 har noen til å avlaste dem fra de daglige oppgavene og forsørgeransvar 50% av tiden, det er mange som bor sammen med den andre partneren som har mindre hjelp og avlastning enn som så. Men det er ikke alle som har et godt samarbeid, og som kan snakke med den andre om bekymringene en måtte ha. Om et av barna har store utfordringer og man ikke opplever noen hjelp og støtte fra den andre forelderen kan jeg godt forstå at man vil mene at man er aleneforelder. Og det er sosialt akseptabelt å si det når den andre forelderen ikke bor under samme tak. Det er også foreldre som bor sammen, der den ene er helt alene om slike ting. Det er nok både mye tøffere og mye mindre sosialt akseptabelt å snakke om. Men det er klart, skal en se strengt på det så er man ikke aleneforelder før man har det hele og fulle ansvaret for alle aspekter ved foreldregjerningen 100% av tiden. Da forsørger man alene, følger opp alene, oppdrar alene, bekymrer seg alene og også gleder seg alene når ting går riktig vei. Anonymkode: 41288...188
Mann1976 Skrevet 15. januar 2023 #19 Skrevet 15. januar 2023 Minner meg om når jeg gratulerte ei venninne. Hu var gravid med tvillinger. Gratulerer, 2 barn med samme far sa jeg i beste velmenende. Nå har jeg en venninne mindre..... 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2023 #20 Skrevet 15. januar 2023 Uenig. Man må skille mellom aleneforelder og aleneforsørger Alle som er alene om den daglige omsorgen for barn er aleneforeldre. Det vil si at de bor alene, de står alene om alt ansvar, og har all omsorg de dagene de har barna. https://snl.no/aleneforeldre Men så lenge de har en annen forelder som stiller opp økonomisk er de ikke aleneforsørgere. Anonymkode: 87883...564 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå